Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Problem efter flash av Samsung ms28

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    9
    Respekt
    0

    Question Problem efter flash av Samsung ms28

    Har en 360 med en samsung ms28 i original, men läsaren strular så bestämde mig för att byta ut den.

    Läste ur fw och nyckel ur original läsare. Köpte en ny ms28 och använde först Jungleflasher för att kommunicera med nya läsaren.. minns inte riktigt vad som hände , men det strulade lite.
    Gick då över till Dosflash och allt funkade kanon. Lade in iX1.6 med den gamla nyckeln men när jag nu startar boxen så blinkar sektion 4 rött och jag får felkod E65 (DVD Drive Error).

    Vad kan jag göra för att rädda den nya läsaren? Eller funkar det om jag sätter in det gamla styrkortet i den nya läsaren nu?

    Edit: använder ett VIA 6421 på ett äldre Abit BH-7.
    Last edited by rc09; 2009-08-30 at 15:54.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Jag tror det är så att du hade en liteon spoofad samsung i din gamla spelare, eller en spoofning av något slag...

    öppna din urlästa firmware i Jungleflasher, dyker den upp som Samsung MS28? alltså bara, inget om någon spoofning?

    du kan även prova att öppna den i t.ex. FWToolbox 4.8...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Jag tror det är så att du hade en liteon spoofad samsung i din gamla spelare, eller en spoofning av något slag...

    öppna din urlästa firmware i Jungleflasher, dyker den upp som Samsung MS28? alltså bara, inget om någon spoofning?

    du kan även prova att öppna den i t.ex. FWToolbox 4.8...
    Jo, min original fw var iX1.2 i ms28:an.
    I den nyinköpta står det Stock under fw, och också den av typen ms28.

    Däremot om jag nu läser in orig.bin (från den nyinköpta ms28), i Jungleflasher så står det i en ruta "Drive Key not found within Acceptable Bounds". Jag antar att det är det som har att göra med att jag får felkod E65.

    Alla tips mottages tacksamt!

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    hmm, prova med att spoofa ix 1.2 till ix 1.6 (gör detta i jungleflasher) och spara filen sedan och flasha in den nya ix 1.6 på den nyinköpta driven...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    hmm, prova med att spoofa ix 1.2 till ix 1.6 (gör detta i jungleflasher) och spara filen sedan och flasha in den nya ix 1.6 på den nyinköpta driven...
    Intressant . Jag provar, återkommer om en stund.


    Edit: hjälpte inte.. fortfarande E65,
    plus att gröna lampan vid startknappen på boxen blinkar vid uppstart, fram tills att man tryckt på eject, då den istället börjar lysa konstant (detta har också varit hela tiden, sedan misslyckandet i JF som står i första post).

    Byta styrkort till det gamla?
    Last edited by rc09; 2009-08-30 at 17:27.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    när du väl har skrivit firmwaren, går det att ejecta driven då?

    du kan flytta styrkortet också, men du måste vara extremt säker på vad du gör innan du gör det, det är inte bara att rycka ur kablarna och sätta tillbaka dom på den nya... du måste nämligen se till att kablarna sitter rätt, och även se till att du inte mördar styrkortet med ESD...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    när du väl har skrivit firmwaren, går det att ejecta driven då?
    Nej det går inte. Så fort jag har ryckt strömkabeln ur driven och sätter tillbaka den ("resend command" i Dosflash), så blinkar den gröna lampan vid startknappen, och gör så tills att jag stänger av xbox och dator direkt efter skrivning.
    Kopplar sedan in xboxen i tvn för att testa.

    Ska lampan blinka och ska det gå att ejecta?

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av rc09 Visa Inlägg
    Nej det går inte. Så fort jag har ryckt strömkabeln ur driven och sätter tillbaka den ("resend command" i Dosflash), så blinkar den gröna lampan vid startknappen, och gör så tills att jag stänger av xbox och dator direkt efter skrivning.
    Kopplar sedan in xboxen i tvn för att testa.

    Ska lampan blinka och ska det gå att ejecta?
    duh, det ska alltid gå att ejecta driven, sålänge den har ström... att du inte kan ejecta tyder på att du inte skrivit firmwaren ordentligt till driven

    är du säker på att du gör rätt när du skriver firmwaren??
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    duh, det ska alltid gå att ejecta driven, sålänge den har ström... att du inte kan ejecta tyder på att du inte skrivit firmwaren ordentligt till driven

    är du säker på att du gör rätt när du skriver firmwaren??
    Enligt Dosflash går skrivningen helt ok. Har sett någon film på youtube om det också och det ser likadant ut hos mig.

    Men som sagt så blinkar gröna lampan vid startknappen så snart jag sätter in strömkabeln i driven igen.. ska den egentligen lysa konstant då??

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    jag har ingen aning, jag kör inte med Xboxen som ström källa, personligen kör jag med ett Connectivit kit som strömkälla...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    jag har ingen aning, jag kör inte med Xboxen som ström källa, personligen kör jag med ett Connectivit kit som strömkälla...
    Ok. Tack för hjälpen hur som helst!
    Får väl försöka byta styrkort ändå, och hoppas på det bästa..

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Lerum
    Inlägg
    230
    Respekt
    20
    Testa att läsa ut firmwaren ur den gamla en gång till å flasha in den på den nya läsaren utan att ändra nått i den.
    Om de funkar så kan du ju testa att uppgradera till iX1,6 därifrån.
    hoppas de löser sig
    Mvh Mathias
    *PS3 slim 120- CFW 3,55
    *Xbox v1.4-DuoX 2-200GB hdd
    *GameCube-Viper GC Extreme-Cobra 2.1-XCM Viper full case crystal/purple
    *Gamecube-Duo Q-Top case crystal
    *Xbox 360-4*80mm Noctua-hitachi v78 iXtrm v1.51-Freeboot v0.032-1TB hdd R.I.P.
    *Xbox 360 slim original so far
    *Pstwo original x)
    *Nintendo Wii-WiiKey v1.9g +softmod

    Har satt i allt själv

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av matte.90 Visa Inlägg
    Testa att läsa ut firmwaren ur den gamla en gång till å flasha in den på den nya läsaren utan att ändra nått i den.
    Om de funkar så kan du ju testa att uppgradera till iX1,6 därifrån.
    hoppas de löser sig
    Mvh Mathias
    Den gamla läsaren har jag redan flashat till iX1.6 (eller om det nu var 1.51..), men visst det är klart värt ett försök!


    Edit: nej, fungerade inte. Jag kan läsa ur fw ur original drive (som var ix1.6), men sen när jag ska skriva till den nya driven så säger Dosflash "erase failure" eller liknande, och avbryter på en gång. Vad kan det bero på?
    Last edited by rc09; 2009-08-30 at 20:57.

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    det kan bero på en rad olika saker, bland annat kanske inte driven rapporterar rätt status... du kanske inte får kontakt ordentligt med driven... styrkortet på den nya driven kanske inte fungerar som det ska... som sagt, en rad olika grejer kan vara fel...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Bytte styrkort och det har funkat än så länge iaf.. har bara testat köpta spel dock.

    Tack för alla tips

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    inga problem vi finns här för att hjälpa till , förmodligen är det något som inte är som det ska med det "nya" kortet (det som du inte kunde flasha) men det kan vi inte ta reda på förrns du testat flasha den här, vilket vore otroligt dumt om det fungerar nu och du redan hade 1.6 på det här?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    inga problem vi finns här för att hjälpa till , förmodligen är det något som inte är som det ska med det "nya" kortet (det som du inte kunde flasha) men det kan vi inte ta reda på förrns du testat flasha den här, vilket vore otroligt dumt om det fungerar nu och du redan hade 1.6 på det här?
    Jag gissar att jag mulade kortet när jag körde i Jungleflasher. Har lyckats paja en Hitachi 47:a där tidigare.. tror jag fortsätter i Dosflash

    Btw, iX1.6 japp och även nybrända spel rullar, så jag är nöjd!

Liknande diskussioner

  1. problem med wiikey 2
    By Mark_III in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 13:06
  2. bannad 360 premium pack Med Samsung ms28
    By djsmookie in forum Annonser/SPAM
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 11:31
  3. Problem efter flashning 1.50->3.10OE-A
    By Frenzy in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 18
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 15:41
  4. Problem med att flasha Samsung TS-H943 ms28
    By who_carres in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 18:12
  5. Serienummer till samsung ms28
    By snow in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-24, 08:40

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •