Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: Guide: Flasha Hitachi-läsare (alla versioner) i JungleFlasher

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2009
    Inlägg
    79
    Respekt
    15

    Guide: Flasha Hitachi-läsare (alla versioner) i JungleFlasher

    Guide: Flasha Hitachi-läsare (alla versioner) med JungleFlasher

    Här kommer min andra guide som visar hur du flashar Hitachi-läsare med JungleFlasher.
    Jag har som tidigare försökt skriva så nybörjarvänligt/lättförståligt som möjligt.

    Guiden är i princip en ?ripoff? av JungleFlasher?s officiella guide, bilderna är tagna från den guiden bland annat,
    men jag tänkte att det kanske är lättare att använda sig av denna guide när man har den på svenska (trots de tydliga bilderna).

    En del steg har jag tagit från min förra guide då jag tyckte att det blev enklast så, om någon skulle undra över detta.

    Det blev väldigt mycket text (igen) men det beror helt enkelt på att jag har försökt beskriva varje steg så bra som möjligt så att så många som möjlig ska förstå
    vad jag menar/hur han/hon ska göra för att lyckas.

    Jag tar inget ansvar om någonting går snett för någon som använder sig av denna guide men jag har fått det till att funka på detta vis.
    Dessutom är mycket som sagt taget från JungleFlasher?s officiella guide så jag tror ni bör få rätt på det hela.

    Detta behöver du

    En Hitachi-läsare (såklart)

    Kompatibel SATA, dvs SATA som stödjer sk Legacy Mode. Flera olika moderkort med rätt chipset stödjer detta utan extra utrustning men jag rekommenderar
    kontrollerkortet VIA VT6421A till alla.
    Utan moderkort som stödjer detta är kontrollerkortet ett måste men det kan fungera sämre att flasha, trots kompatibelt moderkort så som sagt,
    kontrollerkortet rekommenderas.
    Finns att köpa här på PSXCare tex --> http://www.psxcare.com/product.php?xProd=501&xSec=89 .

    Kabel för jordning mellan 360?n och datorn för att undvika att förstöra något kretskort pga för hög spänning
    (om du använder din Xbox och inte exv ett Connectivity Kit för att strömförsörja din läsare under flashningen).
    En kopparkabel med krokodilklämmor i varje ände funkar fint.

    Drivrutiner för VIA VT6421A-kortet (om du använder detta kontrollerkort alltså)
    eller Port IO drivrutiner om du inte vill använda de ?officiella? drivrutinerna för VIA-kortet.
    Exv om du har flashat en Lite-On tidigare och har tagit bort dessa för att unvika att datorn hänger sig vid erasen.

    JungleFlasher. Senaste versionen rekommenderas, som i nuläget är v0.1.65 Beta.
    v0.1.55 Beta används i bilderna längre fram i guiden men jag rekommenderar att du använder senaste versionen av programmet, som sagt.

    iXtreme 1.51-paketet för Hitachi-läsare

    79 Unlock (om du har en v79 läsare)

    ImgBurn (om du har en v79 läsare)

    En tom CD-R skiva (om du har en v79 läsare)

    Förberedelser

    Börja med att tanka hem de program/de drivrutiner (plus iXtreme) som du kommer att behöva under flashningen.
    Du kan välja mellan att tanka hem allt på en gång via den .rar fil som jag har packat ihop och länkar till nedan,
    eller att tanka allt var för sig via de länkar jag skriver nedan.

    Länk till min .rar fil -> http://www.mediafire.com/?j3iygezkg2n

    Länk till Easy Xbins som du kan använda för att tanka hem JungleFlasher och iXtreme 1.51-paketet för Hitachi-läsare ->
    http://360mods.net/index.php?name=Do...=29&mirror=202

    Använder du Easy Xbins för att tanka hem JungleFlasher och iXtreme 1.51-paketet för Hitachi-läsare så hittar du JungleFlasher under
    XBOX 360 -> firmware -> firmware tools -> JungleFlasher -> JungleFlasher.0.1.65.Beta.rar och iXtreme 1.51-paketet för Hitachi-läsare under
    XBOX 360 -> firmware -> hacked firmware -> Hitachi-LG GDR-3120L -> Hitachi_iXtreme_v1.51.rar .

    Länk till drivrutiner för VIA-kortet (om du inte använder dig av min .rar fil) (för Windows XP) -> http://www.mediafire.com/?z2kq3mjzgjy

    Länk till Port IO drivrutinerna (om du inte använder dig av min .rar fil och inte vill använda VIA?s ?officiella? drivrutiner -> http://www.mediafire.com/?0amzhzmjwtz

    Länk till 79 Unlock (om du har en v79 läsare och inte använder dig av min .rar fil) -> http://www.360mods.net/JungleFlasher/79_Unlock.rar

    Länk till ImgBurn (om du har en v79 läsare och inte använder dig av min .rar fil) -> http://download.img*********/SetupImgBurn_2.5.0.0.exe

    När du har tankat hem allt du behöver fortsätter du med att installera och packa upp (och bränna om du har en v79 läsare) allt enligt instruktionerna som följer.
    Om du har tankat min .rar fil så börjar du med att packa upp den till valfritt ställe på datorn.
    Sedan går du in i mappen som skapas vid uppackningen
    (tex C:\ RickeXBM Hitachi-paket) och följer instruktionerna nedan.

    1) Installera drivrutinerna för ditt kontrollerkort (om du använder ett sådant och inte ett kompatibelt moderkort och inte vill använda Port IO drivrutinerna).
    Packa upp windows_v-raid_v580c.zip var du vill på datorn.
    Gå sedan in i mappen som du packade upp filen till (exv R:\Windows_V-RAID_V580C) och starta SETUP.exe.
    Följ instruktionerna i installationsprogrammet och din installation bör slutföras korrekt.

    2) Installera Port IO drivrutinerna (om du inte vill använda VIA?s ?officiella? drivrutiner).
    Packa upp PortIO32.zip, gå in i mappen där du packade upp filen och starta PortIO32.exe.
    Ett DOS-fönster visas och installationen bör lyckas.
    Vissa antivirus program vill blockera denna installation och om det är så för dig, stäng då av ditt antivirus programmet tillfälligt tills denna installation lyckas.
    Om du vill göra en extra check för att kolla upp att drivrutinerna installerades korrekt så kan du göra det genom att gå in i Startmenyn -> Den Här Datorn ->
    Högerklick -> Hantera -> Enhetshanteraren (i menyn längst ut till vänster).
    Bläddra så långt ner det går i listan och du bör se en enhet som heter ?Xbox 360 I/O Device Drivers".
    Klicka på pluset till vänster om denna och du får fram ?PortIO32 ? Xbox 360 Device Driver?.

    3) ?Installera? JungleFlasher.
    Packa upp JungleFlasher.0.1.65.Beta.rar.
    Ingen installation behövs utan mappen du packar upp denna .rar fil till blir mappen där JungleFlasher kommer att ligga, installerat och klart.

    4) Packa upp iXtreme 1.51-paketet för Hitachi-läsare.
    Öppna Hitachi_iXtreme_v1.51.rar med WinRAR, välj Packa upp till, bläddra till mappen där du ?installerade? JungleFlasher i steg 3 och välj mappen firmware.
    Klicka sedan på OK en bit ner i programmet och filerna börjar packas upp.
    Gå sedan in i din JungleFlasher mapp -> mappen firmware och kolla upp så att ett antal .bin filer ligger där.

    5) Installera ImgBurn (endast för dig med v79 läsare).
    Starta SetupImgBurn_2.5.0.0.exe och följ instruktionerna i installationsprogrammet.

    6) Skapa 79unlock skivan (endast för dig med v79 läsare).
    Packa upp 79unlock.zip till valfritt ställe på datorn .
    Gå sedan in i mappen som skapas vid uppackningen (tex C:\79unlock), högerklicka på filen image.cue och välj Bränn med ImgBurn i menyn.
    När ImgBurn har öppnats så sätter du en tom CD-R skiva (DVD-R/DVD+R skivor fungerar inte) i din brännare, väljer skrivhastighet
    (en bit ner till höger i ImgBurn-fönstret) och väljer om skivan ska verifieras eller inte efter bränning genom att ha boxen vid Verify
    (under listan där du väljer läsare att bränna med) förkryssad om du vill verifiera och vise versa.
    Starta sedan bränningen genom att trycka på den stora illustrationen av en bränning längst ner till vänster.
    Jag rekommenderar att du inte bränner på hög hastighet (välj tex 16x som skrivhastighet)
    då det är större risk att någonting blir fel under bränningen om man bränner i hög hastighet.
    Dessutom tar det du bränner inte alls mycket plats på skivan vilket innebär att det går fort att bränna skivan, även i låg hastighet.
    Verifiera skivan efter bränning gör du som sagt om du vill. Jag rekommenderar att du gör det.


    Få din läsare i Mode-B (för alla Hitachi-läsare)

    1) Plocka isär din Xbox så att du kommer åt din läsare.
    Det finns flera olika videor och textguider med bilder som visar hur du gör detta.
    Jag rekommenderar videon http://video.google.com/videoplay?do...49985510902277 .

    2) När du kommer åt din läsare i din Xbox (vid 6.03 i videoguiden som jag nämnde i steg 1) så tar du bort chassiväggen från din dator så att du kommer åt SATA-anslutningarna på ditt VIA-kort (eller ditt moderkort om du använder ett kompatibelt sådant).

    3) Anslut en SATA-kabel från VIA-kortet (eller det kompatibla moderkortet) till läsaren i din Xbox.
    Använder du VIA-kortet så rekommenderar jag att du använder SATA-port 1 (du ser på kortet vilken port det är) när du ansluter till läsaren.
    En del har nämnligen fått problem vid användning av andra portar.

    4) Koppla kabeln för jordning mellan datorns och Xboxens chassi
    (om du använder din Xbox och inte exv ett Connectivity Kit för att strömförsörja din läsare under flashningen, som sagt).

    5) Om du använder din Xbox för att stömförsörja din läsare så gör du på följande vis.
    Använder du ett Connectivity Kit så kan du bara ignorera detta steg, dock ska du såklart ansluta kitet korrekt nu.
    Anslut ström till Xboxen med den vanliga strömsladden som följer med boxen och sätt i videokabeln också.
    Videokabeln behöver inte anslutas till någonting utan det räcker att den sitter i Xboxen.
    Vet inte om det behövs nu för tiden men innan har det varit så att Xboxen automatiskt har stängts av efter 5 minuter utan någon videokabel i,
    så för att inte ta några risker rekommenderar jag att du sätter i videokabeln.

    6) Starta datorn och Xboxen eller Connectivity Kitet när datorn är igång och öppna JungleFlasher.

    7) Välj fliken Hitachi-GDR-3120 längst upp i JungleFlasher.

    8) Välj nu den port som visar egenskaper för din läsare i din Xbox under Port Properties och om du vill använda Win API eller Port IO
    för att kommunicera med läsaren i din box (uppe till vänster om Port Properties).
    Win API rekommenderas om du använder ett kompatibelt moderkorts SATA och om du använder VIA-kortet jag tidigare rekommenderade
    med de ?officiella? drivrutinerna installerade.
    Har du tagit bort drivrutinerna för ditt VIA-kort
    (som sagt, om du tex har flashat en Lite-On tidigare och har tagit bort dessa för att unvika att datorn hänger sig vid erasen)
    så ska du välja att använda Port IO.
    Tänk på att du måste ha Port IO drivrutiner installerade om du väljer detta alternativ (se steg 2 under förberedelserna).

    9) När egenskaper för din Hitachi-läsare syns under Port Properties och du har valt att använda Win API eller Port IO (se steg 4 för information om vad du ska välja)
    så klickar du på Send Mode-B (under Port Properties).
    Klicka bara OK i den ruta som kommer upp (som varnar för att använda ModeB-knappen på Connectivity Kits).
    Din läsare ska nu vara i Mode-B (se din logg i JungleFlasher och jämför med bilden nedan).


    10) Använder du Win API så letar JungleFlasher automatiskt efter hårdvaruförändringar efter 15sek och du bör sedan få fram din Hitachi-läsare under Drive
    i JungleFlasher.
    Du känner igen din Hitachi-läsare på namnet (som ska sluta på GDR3120L00xx där xx=din f/w rev, tex GDR3120L0059).
    Använder du Port IO så letar inte JungleFlasher efter hårdvaruförändringar automatiskt men så länge din Hitachi-läsare syns under Port Properties och läsaren är i
    Mode-B enligt loggen så bör allting funka som det ska.



    Dumpa din originalfirmware (för v32, v36, v40, v46, v47, v58, och v59 läsare)

    Dessa Hitachi-läsare (se rubrik) kan dumpas via Classic Mode, Mode Select eller RAM Upload. I denna guide använder vi Mode Select.
    *Om man använder Classic Mode när man ska dumpa en läsare som har blivit flashad tidigare så ser den firmware man dumpar ut som en originalfirmware,
    trots att den inte är det.*

    1) Se till att läsaren är i Mode-B, att läsaren under Drive stämmer överens med egenskaperna för läsaren under Port Properties
    (dvs att namnet på läsaren under Drive slutar på samma fyra siffror som står vid f/w rev under Port Properties) och att du har valt rätt alternativ under
    Drive Revision (dvs att du har valt det alternativ med samma två siffror som du har i slutet vid f/w rev under Port Properties).
    Se bild för exempel (där en v59 ska flashas).


    2) Välj Mode Select under Transfer Method, Dump Drive under Flashing Options och klicka på Read to Source under Flashing Options.

    3) Du bör ganska snabbt få upp en ruta som frågar dig var du vill spara din originalfirmware.
    Spara den på valfritt ställe och använd valfritt namn (dock rekommenderar jag att du döper filen antingen till Hit-OFW.bin som programmet föreslår, eller original.bin).
    *Ta ett antal kopior på denna fil och spara den på olika ställen.
    USB minnen eller liknande flyttbara diskar rekommenderas för att vara säker på att ha filen kvar även om du skulle råka ut för en eventuell datorkrasch.
    Denna fil är nämligen mycket viktig att ha om du tex om du skulle vilja återställa din läsare, eller flasha om din läsare till en nyare iXtreme-firmware
    utan att behöva läsa ut din nuvarande.*


    4) Fliken FirmwareTool 32 bör nu öppnas automatiskt och din originalfirmware öppnas som Source Firmware.
    Kolla upp så att egenskaperna som syns för denna firmware stämmer överens med din läsare och att nyckeln under DVD Key ser unik ut,
    dvs att den inte innehåller flera CCCC, 0000 eller FFFF i rad.
    Se bild nedan med skillnaderna att de sista siffrorna under Rev/vid OSIG som sagt ska stämma överens med din läsare och att du ska ha en annan unik nyckel under
    DVD Key).


    Skulle nyckeln inte se unik ut så är det bara att göra om dumpningen.
    Innehåller din originalfirmware korrekta uppgifter och en unik nyckel så fortsätt med flashningen genom att hoppa till rubriken Flasha in iXtreme (för alla Hitachi-läsare)
    i guiden.


    Dumpa din originalfirmware (för v78 och v79 läsare)

    Dessa läsare kan inte dumpas via Classic Mode eller Mode Select utan du måste använda dig av metoden RAM Upload.


    Endast för v79 (har du v78 ska du alltså hoppa till nästa rubrik)

    1) Se till att läsaren är i Mode-B (följ instruktionerna under rubriken Mode-B i guiden för detta), öppna JungleFlasher och välj fliken Hitachi GDR3120.

    2) Mata ut din läsare genom att trycka på knappen till vänster under läsaren på din Xbox om du använder din Xbox för att strömförsörja din läsare under flashningen,
    eller på Eject-knappen på ditt Connectivity Kit om du använder ett sådant. Du kan också trycka på Open under Port Properties i JungleFlasher.
    Sätt sedan i 79 Unlock skivan (som jag beskriver hur du skapar i steg 6 under förberedelserna) och mata in läsaren
    (via Xboxen, kitet eller genom att trycka på Close i JungleFlasher bredvid Open).
    Stäng sedan alla automatiska uppspelningsfönster som eventuellt dyker upp när du har matat in läsaren med skivan i.

    3) Se till att din Hitachi-läsare är vald under Drive (du känner igen din Hitachi-läsare på namnet som sagt, vilket i ditt fall med en v79 läsare ska sluta på GDR3120L0079)
    och välj om du vill använda Win API eller Port IO för att kommunicera med läsaren i din box (se steg 4 under Mode-B rubriken för att veta vad du ska välja).
    Välj också 79/78 under Drive Revision, RAM Upload under Transfer Method och klicka på 79 Unlock under 79 Unlock.
    Se bild nedan hur allting ska se ut, dock behöver det precis som tidigare nämnt inte se exakt likadant ut för dig men i princip.


    4) Efter att du har kört 79 Unlock så bör din logg se ut som bilden nedan.


    Din läsare är då upplåst och du kan dumpa din originalfirmware.


    Dumpa din originalfirmware (med din v79 läsare upplåst/din v78 läsare i Mode-B)

    1) Välj Win API eller Port IO (bredvid Port Properties) (se steg 4 under Mode-B för att välja korrekt).
    Välj 79/78 under Drive Revision, RAM Upload under Transfer Method och Dump Drive under Flashing Options.
    Självklart ska du också se till att din Hitachi-läsare är vald under Drive. Klicka sedan på Read to Source.
    Se bild nedan för hur allting ska se ut för dig
    (med undantag för bokstaven innan din läsare och de två sista siffrorna i slutet på namnet under Drive som också kan vara 78) innan du kör Read to Source.


    2) Du bör ganska snabbt få upp en ruta som frågar dig var du vill spara din originalfirmware.
    Spara på valfritt ställe och använd valfritt namn (dock rekommenderar jag att du döper filen antingen till Hit-OFW.bin som programmet föreslår, eller original.bin).
    *Ta ett antal kopior på denna fil och spara den på olika ställen.
    USB minnen eller liknande flyttbara diskar rekommenderas för att vara säker på att ha filen kvar även om du skulle råka ut för en eventuell datorkrasch.
    Denna fil är nämligen mycket viktig att ha om du tex om du skulle vilja återställa din läsare, eller flasha om din läsare till en nyare iXtreme-firmware
    utan att behöva läsa ut din nuvarande.*


    3) Fliken FirmwareTool 32 bör nu öppnas automatiskt och din originalfirmware öppnas som Source Firmware.
    Kolla upp så att egenskaperna som syns för denna firmware stämmer överens med din läsare och att nyckeln under DVD Key ser unik ut,
    dvs att den inte innehåller flera CCCC, 0000 eller FFFF i rad.
    Se bilden under steg 4 under föregående rubrik med skillnaderna att du ska ha 78 eller 79 som sista siffror under Rev och OSIG och en annan unik nyckel under DVD Key).
    Skulle nyckeln inte se unik ut så är det bara att göra om dumpningen.
    Innehåller din originalfirmware korrekta uppgifter och en unik nyckel så fortsätt med flashningen genom att följa instruktionerna under rubriken Flasha in iXtreme i guiden.


    Flasha in iXtreme (för alla Hitachi-läsare)

    1) Se till att din läsare är i Mode-B (följ instruktionerna under rubriken Mode-B i guiden för detta) och att din v79 läsare är upplåst om det är en sådan du ska flasha
    (se Dumpa din originalfirmware för v78 och v79 läsare -> endast för v79 i guiden för detta).
    Välj sedan Win API eller Port IO (se steg 4 under rubriken Mode-B i guiden för att välja rätt), rätt alternativ under Drive Revision
    (dvs det alternativ som har de två siffror som syns efter 00 vid f/w rev i egenskaperna för din läsare under Port Properties) och den överföringsmetod du vill använda
    under Transfer Method.
    Har du en v78 eller v79 läsare så kan du endast välja RAM Upload, har du däremot någon av de andra Hitachi-läsarna så kan du välja Mode Select också.
    Ett tips är att du väljer Mode Select för de läsare du kan välja det och RAM Upload för de övriga.
    Välj sedan Flash iXtreme under Flashing Options och klicka på Flash Hacked f/w.
    Se bild nedan för hur allting ska se ut (med vissa undantag som tex porten under Port Properties och bokstaven vid din läsare under Drive som kan variera)
    innan du klickar på Flash Hacked f/w.


    *För att flashningen ska funka så enkelt som möjligt krävs det att du har packat upp iXtreme-paketet för Hitachi-läsare till mappen firmware i installationsmappen för JungleFlasher (vilket jag beskriver hur du gör i steg 4 under förberedelserna i guiden).

    2) När du har klickat på Flash Hacked f/w kommer JungleFlasher att börja med att dumpa din nuvarande firmware för att jämföra de sektorer som behöver skrivas.
    Det kommer då att visas en ruta som frågar dig var du vill spara denna firmware.
    Spara den på valfritt ställe. Det rekommenderas att du låter namnet på filen vara det som JungleFlasher föreslår.

    3) JungleFlasher kommer nu att arbeta på egen hand och efter ett tag bör du få fram en ruta som säger att flashningens stabilitetstest rapporteras vara stabilt
    och frågar dig om du vill fortsätta.
    Klicka Yes/Ja i denna ruta.

    4) JungleFlasher kommer nu att börja arbeta på egen hand igen och flasha de sektorer som behöver flashas/verifiera den skrivna firmwaren.
    När detta är gjort så ser du det i loggen där det då står Flash Complete (se bild nedan).


    Din läsare är nu flashad!
    Stäng av Xboxen och datorn, ta bort alla kablar mellan datorn och Xboxen, montera ihop Xboxen igen och sätt tillbaka chassiväggen på datorn.
    Sen är det bara att sätta i ett (korrekt) bränt Xbox 360 spel i din box och lira.
    Skulle du vara osäker på hur du ska sätta ihop Xboxen igen korrekt så är det bara att följa videoguiden jag rekommenderade i steg 1 under Få din läsare i Mode-B rubriken
    ( http://video.google.com/videoplay?do...49985510902277 ) från 6.06 ungefär.

    -----------------------------------------------------------------

    Ge gärna kritik på guiden (positiv som negativ tas tacksamt emot).

    Om någon har något att tillföra guiden eller tips om något jag kan ändra för att göra den bättre så skriv gärna en kommentar om detta.

    Är det något du/ni undrar över så får du/ni självklart gärna fråga i tråden.

    Hoppas guiden kan komma till användning för någon.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    skulle det mot förmodan inte fungera med VIA SATA VT6421 kort eller vad du nu får tag på går det även att använda den här: http://www.psxcare.com/product.php?x...e9af2c63934936

    då måste du dock använda dig av Jungleflasher USB drivrutinen, jag kommer inom kort lägga upp den på min hemsida så att alla som inte orkar googla också kan få tag på den hyffsat lätt kommer även visa hur man ska installera denna drivrutin...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2009
    Inlägg
    79
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    skulle det mot förmodan inte fungera med VIA SATA VT6421 kort eller vad du nu får tag på går det även att använda den här: http://www.psxcare.com/product.php?x...e9af2c63934936

    då måste du dock använda dig av Jungleflasher USB drivrutinen, jag kommer inom kort lägga upp den på min hemsida så att alla som inte orkar googla också kan få tag på den hyffsat lätt kommer även visa hur man ska installera denna drivrutin...
    Tackar för påfyllnaden med information.

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Tänkte bara höra en grej, jag är fortfarande lite vilse trots att ha läst guiderna här.

    Jo det är såhär att jag har just nu iXtreme version 1.4 på min Hitachi V46.
    Detta flashade jag genom att boota upp datorn med en Slax iso för att få läsaren i Mode B så att jag kunde flasha den. Detta var nog sommaren 2008.

    Använde slax-metoden då jag inte hade något connectivity kit, och har det fortfarande inte. Är det korrekt att jag inte längre behöver slax utan jungleflasher fixar Mode B åt mig? (mitt sata-chipset fungerade fint när jag flashade iXtreme 1.4)

    Och sen då till det viktiga. När jag flashade till 1.4 så fick jag möjligheten att dumpa en backup av min firmware, vilket jag gjorde. Jag har filerna kvar och de heter:
    46_16-2x.bin
    key.bin
    now.bin
    was.bin

    Behöver jag dessa filerna när jag ska uppgradera till 1.51? Måste jag återställa helt och hållet till originalfirmware innan jag kan lägga över iX 1.51 eller hur funkar det?


    Tack, hoppas på svar.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    JF ska fixa Mode B bara den hittas av datorn (i ditt fall på sata portarna)

    du måste återställa helt ja, dom där filerna behöver du egentligen inte ha kvar för att uppgradera JF läser ut varje gång du gör något med hitachi spelare ändå...

    men du bör spara Hit_OFW.bin ändå då du har nycklen kvar där om det skulle hända något med driven (så att du inte kan läsa ur nyckeln på nytt) då kan du slänga in FW'n på en ny drive utan att behöva trixa med lödningar och grejer...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    217
    Respekt
    0
    Har som Burbruee, ej flashat via JungleFlasher, utan istället slax och DOS-flashning. Ska nu dra in 1.51 på en Hitachi 59b, och jag har inget via-kort. Men eftersom jag lyckades flasha till 1.4, är mitt moderkort kompatibelt då?

    Förstår allt i guiden(hoppas jag) förutom Förberedelser punkt 2: Installera Port IO drivrutinerna, är detta nödvändigt om jag inte har ett via-kort?

    mvh

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Om driven dyker upp i Windows är ditt moderkort kompatibelt, du behöver INTE slaxa driven alls om du har ett CK3/Maximus kit, Maximus gör auto Mode B (Inte bra i vissa fall) och CK3 har en knapp man trycker på så får driven ström på punkter som gör att den går in i mode b (hitachi's, kan vara farligt för andra drivar... detta läget är RÖTT)

    anyhow, prova utan Port IO, fungerar det inte utan så är det bara att installera dom (behövs med största sannolikhet inte alls...) det som är viktigt är att datorn hittar driven... om du skulle vilja ha assistans (någon som sitter och kan svara på frågor direkt eller så) kan du lägga till mig på MSN så hjälper jag dig (jag är online nästan hela tiden, sitter jag vid datorn är jag även inloggad på MSN förutsatt att mitt modem/min anslutning tillåter det...)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Lerum
    Inlägg
    230
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av SuFFix Visa Inlägg
    Har som Burbruee, ej flashat via JungleFlasher, utan istället slax och DOS-flashning. Ska nu dra in 1.51 på en Hitachi 59b, och jag har inget via-kort. Men eftersom jag lyckades flasha till 1.4, är mitt moderkort kompatibelt då?

    Förstår allt i guiden(hoppas jag) förutom Förberedelser punkt 2: Installera Port IO drivrutinerna, är detta nödvändigt om jag inte har ett via-kort?

    mvh
    För mig kunde inte jungleflasher hitta varken en v78 eller en v79 när ja inte hade port IO installerat, fast ja har ju dock via VT6421A kortet så de kanske inte är likadant för dig.

    Om du använder xboxen som strömförsörjning av din drive så kan du få den i mode-B genom att ejecta driven å sen dra ut å sätta tillbaks strömsladden bakom din xbox.
    När du startar xboxen igen så är driven i mode-B.
    Detta funkar med alla hitachi drives som redan är flashad med firmware från xtrm 2.3 och uppåt. (är osäker på om de funkar med v79 dock(?))
    verkar inte va många som känner till denna metod x)
    Lycka till me flashningen=)
    *PS3 slim 120- CFW 3,55
    *Xbox v1.4-DuoX 2-200GB hdd
    *GameCube-Viper GC Extreme-Cobra 2.1-XCM Viper full case crystal/purple
    *Gamecube-Duo Q-Top case crystal
    *Xbox 360-4*80mm Noctua-hitachi v78 iXtrm v1.51-Freeboot v0.032-1TB hdd R.I.P.
    *Xbox 360 slim original so far
    *Pstwo original x)
    *Nintendo Wii-WiiKey v1.9g +softmod

    Har satt i allt själv

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    217
    Respekt
    0
    haha smart sätt att få den i mode-B

    tackar

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Funkar lika bra med Connectivitykits med
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    217
    Respekt
    0
    Otroligt stor tack till Swizzy. Han har guidat mig genom en fullständig flashning av en Hitachi 59b via remote control. Här har vi en riktigt schyst snubbe som verkligen vill hjälpa till, och när problem uppstår, letar intensivt efter en lösning, sådant gillar vi starkt!

    Hoppas du fortsätter att vara lika generös i framtiden så kommer väldigt många uppskatta dig, om inte alla redan gör det så att säga

  12. #12
    Registrerade
    May 2009
    Inlägg
    177
    Respekt
    15
    Har en 47a som bara fryser windows när jag slår på driven, har testat på flertal datorer. Vad beror det på?

    Det finns ingen möjlighet att flasha den i DOS?

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av radical2005 Visa Inlägg
    Har en 47a som bara fryser windows när jag slår på driven, har testat på flertal datorer. Vad beror det på?

    Det finns ingen möjlighet att flasha den i DOS?
    Vad är det för operativ system du kör med? och vilken SATA chippset? är den tidigare flashad? fungerar den i Xboxen?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2011
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Jag en liten fråga ang. flashning av min Hitachi drive. För ett par år sedan försökte flasha DVD drivern själv, men en massa problem uppstod. Till att börja med hade inte Jungle Flasher stöd för ett 64 bit OS, så var tvungen att installera ett win xp 32 bit, sen när jag väl fick igång allt och skulle flasha visade det sig att jag hade en v79 hitachi, vilket hindrade mig från att flasha utan en 79Key montering. Till slut gav jag upp och lät psxcare fixa det åt mig. Betyder det att jag nu enkelt kan flasha till LT 1.1+ från ix 1.51 utan större problem med jungle flasher, eftersom jag har det där chippet, eller vad det nu är, installerat?
    Last edited by reta; 2011-03-12 at 13:16.

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av reta Visa Inlägg
    Jag en liten fråga ang. flashning av min Hitachi drive. För ett par år sedan försökte flasha DVD drivern själv, men en massa problem uppstod. Till att börja med hade inte Jungle Flasher stöd för ett 64 bit OS, så var tvungen att installera ett win xp 32 bit, sen när jag väl fick igång allt och skulle flasha visade det sig att jag hade en v79 hitachi, vilket hindrade mig från att flasha utan en 79Key montering. Till slut gav jag upp och lät psxcare fixa det åt mig. Betyder det att jag nu enkelt kan flasha till LT 1.1+ från ix 1.51 utan större problem med jungle flasher, eftersom jag har det där chippet, eller vad det nu är, installerat?
    Vi slutade för länge sedan installera dom chippen på hitachi läsare, det du behöver är en skiva som heter 79unlock, den finner du bland annat på min hemsida, men ja, du ska kunna uppdatera den utan större problem med din dator, bara du får in den i mode b och kör senaste Jungleflasher, senaste firmwaren heter LT + 1.1, om man skriver "LT 1.1+" betyder det oftast att man syftar på LT version 1.1 och senare men jag antar att du syftar på LT Plus 1.1
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Västerhaninge
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Bra guide! Jag har en fråga faktiskt. Jag har precis tagit hem LT +2.0 till min hitatchi läsare. Hur flashar jag mitt xbox med den versionen via jungleflasher? När jag försöker med mitt JF så vill den använda 47.1.1 (alltså V 1.1). Kan man välja V 2.0 manuellt på något sätt?

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av rastamannen Visa Inlägg
    Bra guide! Jag har en fråga faktiskt. Jag har precis tagit hem LT +2.0 till min hitatchi läsare. Hur flashar jag mitt xbox med den versionen via jungleflasher? När jag försöker med mitt JF så vill den använda 47.1.1 (alltså V 1.1). Kan man välja V 2.0 manuellt på något sätt?
    Kör med JF 1.90? http://hotfile.com/dl/136072213/707a...(292).rar.html
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Västerhaninge
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Tack det gick mycket bättre

Liknande diskussioner

  1. Stora flashnings problem av Hitachi 47
    By Svantesson666 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 34
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 17:57
  2. NY JungleFlasher v0.1.60b
    By mafiaboy in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 03:53
  3. Är det möjligt att flasha Hitachi V79 utan att löda?
    By Giorgio in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 26
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 21:06
  4. Hitachi 79 som hänger sig!
    By Longson008 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 11:44
  5. Flasha 360?
    By PiGGELiN in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 23:07

Tags for this Thread

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •