Visar resultat 1 till 27 av 27

Diskussion: Flasha Samsung - Guide?

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Flasha Samsung - Guide?

    Tänkte jag skulle ge mig på att flasha min xbox i veckan.
    Har kollat en hel del efter guider på nätet och det finns många olika sätt att flasha på.

    Vilket sätt är det minst omständiga?
    Kan någon länka till en uppdaterad guide hur man ska gå till väga.
    Skiljer sig firmwaren på ms25/ms28? Eller är det bara tillvägagångssättet?

    Vad jag har läst mig till så är det inte så säkert med Jungleflasher. Har kikat på metoden med Iprep, verkar vara ok.

    Så, det hade varit kanon om någon kunde hjälpa mig finna en bra och uppdaterad guide för flashningen av min DVD!
    Kan tillägga att jag inte har någon connectivity-kit eller liknande.


    // Nils

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    den mest säkra metoden är att köra DOS (Iprep) och guiden som finns här på forumet fungerar riktigt bra... skillnaden mellan MS25/MS28 är ingenting du behöver bry dig om egentligen... det är bara hur man gör som skiljer, dock så är det ingen skillnad i DOS egentligen (vad jag märkt)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Ja precis, men guiden på forumet använder inte Iprep...? Om du menar den klistrade guiden.

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Dikkie Visa Inlägg
    Ja precis, men guiden på forumet använder inte Iprep...? Om du menar den klistrade guiden.
    http://forum.psxcare.com/support/sho...d.php?p=212024

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Tack!

    Är det nödvändigt att ha ett VIA-kontrollerkort?
    Jag har inget separat sata-kontrollerkort, endast mitt moderkorts inbyggda..

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Dikkie Visa Inlägg
    Tack!

    Är det nödvändigt att ha ett VIA-kontrollerkort?
    Jag har inget separat sata-kontrollerkort, endast mitt moderkorts inbyggda..

    I vissa fall krävs det Via chipset av en säeskild modell ( den som vi säljer blandannat ) i andra fall o om man flashar med Jungleflasher kan det räcka med befintligt inbyggt.
    Man får prova sig fram... Det viktigaste är DVD nyckeln... utan den är din 360 värdelös.
    Flasha aldrig en läsare om du inte lyckats läsa ur den nyckeln korrekt.

    Friskt kopplat hälften brunnet som det heter.
    Om du inte har ett connectivitykit måste du jorda 360 chassit mot din Pc´s chassi... Risken är annars överhängande stor att du för krypström som dödar din läsare. ( Jordfel, krypande jord, flytande jord )
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Flytande jord??? Är det nåt liknande kvicksand ... Har aldrig hört det uttrycket förr ...
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Så jag kan inte flasha min dvd med hjälp av Iprep, då jag inte har något via-kort?
    Nyckeln är endast ett nummer som jag kan skriva ner?

    Jag har inget connectivity-kit så jag kommer låta xboxen sköta strömförsörjningen till dvd:n.

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Njae om din kontroller inte hittar driven kan du inte läsa ur nyckeln heller.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Dikkie Visa Inlägg
    Så jag kan inte flasha min dvd med hjälp av Iprep, då jag inte har något via-kort?
    Nyckeln är endast ett nummer som jag kan skriva ner?

    Jag har inget connectivity-kit så jag kommer låta xboxen sköta strömförsörjningen till dvd:n.
    du kan använda din 360's som powersource ja, men då måste du se till att metallchassit på 360'n har kontakt med datorns chassi (gärna att du har datorn öppen och lägger 360'n så att den är på kanten in i datorn, ngnstans där det INTE finns färg...

    det kan fungera utan VIA-kortet och Iprep, men det är inget du bör lita på... risken är rätt stor att det inte går...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Fast gäller det där inte bara om man kör med jordade uttag? Vad är poängen annars liksom?

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Begga Visa Inlägg
    Flytande jord??? Är det nåt liknande kvicksand ... Har aldrig hört det uttrycket förr ...
    Går man elektroniklinjer med vettiga lärare o studiemedel eller läser till Ljudtekniker så förekommer termen ( Flytande jord ) inte alltför ofta emn ändåck När en jordad apparat snor jord från en annan inte alltid jordad apparat. t.ex DVD enhet med förstärkare eller annat.

    Flytande jord diskuteras blandannat här:
    http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=2334 Post nr:5 men läs hela tråden
    Gpooglade för ett braq exempel men tyckte denna efter tre länkar var bäst

    Citat Original inlägg av superboss Visa Inlägg
    Fast gäller det där inte bara om man kör med jordade uttag? Vad är poängen annars liksom?
    Ligger du på olika faser i proppskåpet kan det uppstå eller om du har en apparat som läcker ström.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av superboss Visa Inlägg
    Fast gäller det där inte bara om man kör med jordade uttag? Vad är poängen annars liksom?
    poängen är att båda apparaterna ska ligga på samma ESD nivå~... med andra ord dom ska vara kopplade till varandra så att det inte blir någon ström som går på fel ställen...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Går man elektroniklinjer med vettiga lärare o studiemedel eller läser till Ljudtekniker så förekommer termen ( Flytande jord ) inte alltför ofta emn ändåck När en jordad apparat snor jord från en annan inte alltid jordad apparat. t.ex DVD enhet med förstärkare eller annat.

    Flytande jord diskuteras blandannat här:
    http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=2334 Post nr:5 men läs hela tråden
    Gpooglade för ett braq exempel men tyckte denna efter tre länkar var bäst



    Ligger du på olika faser i proppskåpet kan det uppstå eller om du har en apparat som läcker ström.
    Fast i praktiken är det väl rätt osannolikt att man har xbox och datorn liggande på olika faser? Troligare är väl att man använder samma vägguttag och samma fas. Strömläckande apparater kan man väl iofs inte vara säker på att man inte har att göra med men jag tycker risken känns lite överdriven att något ska gå sönder
    Last edited by superboss; 2009-10-07 at 11:27.

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av superboss Visa Inlägg
    Fast i praktiken är det väl rätt osannolikt att man har xbox och datorn liggande på olika faser? Troligare är väl att man använder samma vägguttag och samma fas. Strömläckande apparater kan man väl iofs inte vara säker på att man inte har att göra med men jag tycker risken känns lite överdriven att något ska gå sönder

    Felet uppstår ofta när man har en jordad apparat o en ojordad.
    Kan då ligga på samma fas men ge problem.

    Sen kan scenariot vara ett vardagsrum med flera uttag där de bortre uttagen är fulkopplade o inte ligga på samma slinga plint.
    Man kanske har en projektor som är ojordad o sen en sladd till sin stärkare o från stärkaren en audiosladd från en PC etc. etc.
    Fasvända kontakter med mera...

    Visst är det växelström men beroende på hur kabeln sitter i ett grenuttag t.ex kan man få spökjud o jordbrumm.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    du kan använda din 360's som powersource ja, men då måste du se till att metallchassit på 360'n har kontakt med datorns chassi (gärna att du har datorn öppen och lägger 360'n så att den är på kanten in i datorn, ngnstans där det INTE finns färg...

    det kan fungera utan VIA-kortet och Iprep, men det är inget du bör lita på... risken är rätt stor att det inte går...
    Jag som trodde jag skulle ha boxen flashad till helgen.
    Vad händer om det inte går, skiter det sig helt eller kan man testa och se?

    Vilken metod skulle ni rekommendera om jag inte har via-kortet?

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    du kan använda din 360's som powersource ja, men då måste du se till att metallchassit på 360'n har kontakt med datorns chassi (gärna att du har datorn öppen och lägger 360'n så att den är på kanten in i datorn, ngnstans där det INTE finns färg...

    det kan fungera utan VIA-kortet och Iprep, men det är inget du bör lita på... risken är rätt stor att det inte går...
    Okej.
    Menar du att det går sönder, eller kan jag testa och se?

    Vilket sätt rekommenderar ni för att flasha utan att ha något via-kort?

  18. #18
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Dikkie Visa Inlägg
    Okej.
    Menar du att det går sönder, eller kan jag testa och se?

    Vilket sätt rekommenderar ni för att flasha utan att ha något via-kort?
    Har du inget Connectivitykit utan kör läsaren i din 360 måste du jorda chassit på din 360 med chassit på din PC om du kopplar in enS-ata kabel från ditt moderkort eller annat i din PC till 360 dvd´n.

    Jag skulle rekommendera att göra det, prova läsa nyckel o om du inte får ut en nyckel som verkar juste så fortsätt inte.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Har du inget Connectivitykit utan kör läsaren i din 360 måste du jorda chassit på din 360 med chassit på din PC om du kopplar in enS-ata kabel från ditt moderkort eller annat i din PC till 360 dvd´n.

    Jag skulle rekommendera att göra det, prova läsa nyckel o om du inte får ut en nyckel som verkar juste så fortsätt inte.
    Jag är medveten om att jag måste jorda 360n i pc's chassi.

    Men om jag kör Iprep så får jag upp ett felmeddelande innan programmet startats, nått i stil med: unable to find any (scsi?) divices.

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Dikkie Visa Inlägg
    Jag är medveten om att jag måste jorda 360n i pc's chassi.

    Men om jag kör Iprep så får jag upp ett felmeddelande innan programmet startats, nått i stil med: unable to find any (scsi?) divices.
    har du ett sata kort installerat, tex via 6421 som rekommenderas?

  21. #21
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Hade du läst tråden så hade du haft svaret


    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    har du ett sata kort installerat, tex via 6421 som rekommenderas?
    Citat Original inlägg av Dikkie Visa Inlägg
    Så jag kan inte flasha min dvd med hjälp av Iprep, då jag inte har något via-kort?
    Nyckeln är endast ett nummer som jag kan skriva ner?

    Jag har inget connectivity-kit så jag kommer låta xboxen sköta strömförsörjningen till dvd:n.
    Citat Original inlägg av Dikkie Visa Inlägg
    Tack!

    Är det nödvändigt att ha ett VIA-kontrollerkort?
    Jag har inget separat sata-kontrollerkort, endast mitt moderkorts inbyggda..
    Citat Original inlägg av Dikkie Visa Inlägg
    Okej.
    Menar du att det går sönder, eller kan jag testa och se?

    Vilket sätt rekommenderar ni för att flasha utan att ha något via-kort?

  22. #22
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    du kan använda din 360's som powersource ja, men då måste du se till att metallchassit på 360'n har kontakt med datorns chassi (gärna att du har datorn öppen och lägger 360'n så att den är på kanten in i datorn, ngnstans där det INTE finns färg...

    det kan fungera utan VIA-kortet och Iprep, men det är inget du bör lita på... risken är rätt stor att det inte går...
    så man öppnar upp 360 och låter inre metallchassit i 360 ta på pc inre metallchassit?

    kan ju vara något omständigt få det fungera

    har aldrig öppnat och sett hur en 360 är inuti men förmodar detta menar du man ska göra så att dvd inte får ESD?

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av joioi50 Visa Inlägg
    så man öppnar upp 360 och låter inre metallchassit i 360 ta på pc inre metallchassit?

    kan ju vara något omständigt få det fungera

    har aldrig öppnat och sett hur en 360 är inuti men förmodar detta menar du man ska göra så att dvd inte får ESD?
    det är inte det minsta omständigt, bara att ställa så xboxens metallhölje har kontakt med pc. öppnar du pc:n är det kanonlätt och under 360 plasten är det bara metall. man gör det för att både enheterna ska ha samma jordpunkt.

  24. #24
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    låter bra, kan man lägga en metallstav mellan enheterna för att få samma jordpunkt?

    tänkte om man lägger 360 in i pc kanske pc chassit börjar få irriterande resonans/vibrations ljud från vikten av 360

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av joioi50 Visa Inlägg
    låter bra, kan man lägga en metallstav mellan enheterna för att få samma jordpunkt?

    tänkte om man lägger 360 in i pc kanske pc chassit börjar få irriterande resonans/vibrations ljud från vikten av 360
    du kan ta en liten kabel snutt med krokodil klämmor i båda ändarna...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  26. #26
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av joioi50 Visa Inlägg
    har aldrig öppnat och sett hur en 360 är inuti men förmodar detta menar du man ska göra så att dvd inte får ESD?
    Elektrostatiska urladdningar (på engelska ESD, akronym för Electrostatic Discharge) är vanliga och oftast harmlösa, men kan vara förödande för elektroniska kretsar. När någon är laddad med statisk elektricitet och tar i exempelvis ett dörrhandtag sker en urladdning till jord. Urladdningen sker som en gnista som hoppar från hand till handtag. Den statiska laddningen kan vara positiv eller negativ. Elektronik kan påverkas av elektrostatiska urladdningar genom att gnistan bränner ett litet avbrott i elektronikkretsen och genom den elektromagnetiska puls som gnistan skapar. Räckvidden för gnistans puls är över 10 meter. Skydd mot skadliga urladdningar sker främst via minimering av uppladdning och jordning av arbetsplats.
    Det ställs krav från framför allt bilindustin på att komponenter samt arbetsskor och -kläder är ESD-klassade.
    Jordning sker med att man har ett armband med metallbleck, på blecket knäpper man fast en kabel och andra änden till en specialmatta på arbetsbordet. För hemmabruk klipper man bort den änden och löder dit en krokodilklämma. Klämman jordar via element etc. Ett av de mest känsliga komponenter är IC-kretsar. Det är av stor vikt att man inte bär stickad tröja. Ifall man tar av den bildas statisk elektricitet. Nuddar man då ett kretskort Kan de känsliga komponenterna skadas.
    Man skall även vara jordad när man ämnar öppna en dator eftersom det går mycket ström igenom datorn, så även när den är avstängd så kan den innehålla ström, detta för att en dator innehåller många eletroniska delar som kan tillfälligt lagra ström.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  27. #27
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    .
    Man skall även vara jordad när man ämnar öppna en dator eftersom det går mycket ström igenom datorn, så även när den är avstängd så kan den innehålla ström, detta för att en dator innehåller många eletroniska delar som kan tillfälligt lagra ström.
    Ett riktigt ESD kit jordar genom ett MOTSTÅND med hög resistans. Fuskar man och bara håller ena handen på diskbänken/elementet eller jordar sig med en vanlig kabel så tar man livet av sig med stor smärta när man råkar pilla på fel ställe....
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Guide: Flasha Hitachi-läsare (alla versioner) i JungleFlasher
    By RickeXBM in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 17
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 21:05
  2. Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 11:39
  3. Flasha samsung
    By erklan in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 02:51
  4. Asus P5K Intel (R) Flasha samsung M28
    By AlSopranos in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 16:22
  5. Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 21:11

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •