Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Kass laser, byta läsare?

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    Kass laser, byta läsare?

    Hej.

    För att göra en lång historia kort, efter att jag fått en "ny" maskin tillbaka från MS (den gamla fick RROD) gick jag till en kille som flashade om läsaren till iXtreme 1.6.
    Bara det att lasern är helt kass, en del spel, t.ex. Fallout 3, slutar med att jag försöker prata med någon i spelet, då dyker den där trevliga skylten upp att skivan är smutsig och jag måste stänga av maskinen.

    Jag undrar om det är möjligt att byta läsaren i maskinen helt och hållet?
    Är det en dyr process?

    Jag håller just nu på att göra en laser rengöringsskiva i 360'n, men tvivlar på att det kommer att hjälpa.

    Några tips vore snällt!

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    ja, du kan byta hela spelaren... MEN, när du gör det måste du läsa ur nyckeln från den gamla driven, och är det en helt annan drive du stoppar i nu mot den gamla måste du även spoofa... det behöver dock inte bero helt på lasern, kan vara någon repa på skivan också, eller så kan det bero på cache minnet... testat att rensa cache minnet och kolla skivan att det inte är några repor på?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Kör INGA rengöringsskivor för bövelen ... ifs dom kanske är rätt bra nu för tiden?

    Öppna spelaren och rengör lasern FÖRSIKTIGT med en Tops (tror du kan använda ren sprit på den), sen ställer du in DVD-potentiometern (oftast den vänstra .. kan variera beroende på modell) med en multimeter. Ställ mulimetern på 20 Ohm och läs av värdet, vrid moturs (väldigt försiktigt/lite) ner värdet med 0.1 ... alltså från 4.5 till t.ex. 4.4... testa läsaren. Gå EJ under 3.



    Alternativt kan du även byta endast lasern.
    Last edited by POi2; 2009-10-20 at 12:56.

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    OOOOH... stor VARNING där att lasrar är extremt känsliga för ESD urladdningar och att en normal multimeter kan förstöra lasern... Ett Ocilioskop är det enda rätta eller en lasermätare som mäter styrkan när man kalibrerar.

    För att säkert ändra en potentiometer skall man löda loss den men sånt orkar man inte o de sista lasrrar vi kalibrerade hos oss var Ps1/ps2 lasrar. och inte ens då använder vi multimetrar.

    Har du problem med att läsa orginalspel även efter tömning av Cashe så återställ konsollen o skicka till Ms, de skall ha testat läsaren.
    Rengör med tryckluft lite lätt vid optiken och fungerar det bättre då så kör på.
    Alternativt köp en ny läsare av samma modell o damma i nyckeln i den från din gamla o tuta o kör.

    Elektrostatiska urladdningar (på engelska ESD, akronym för Electrostatic Discharge) är vanliga och oftast harmlösa, men kan vara förödande för elektroniska kretsar. När någon är laddad med statisk elektricitet och tar i exempelvis ett dörrhandtag sker en urladdning till jord. Urladdningen sker som en gnista som hoppar från hand till handtag. Den statiska laddningen kan vara positiv eller negativ. Elektronik kan påverkas av elektrostatiska urladdningar genom att gnistan bränner ett litet avbrott i elektronikkretsen och genom den elektromagnetiska puls som gnistan skapar. Räckvidden för gnistans puls är över 10 meter. Skydd mot skadliga urladdningar sker främst via minimering av uppladdning och jordning av arbetsplats.

    Det ställs krav från framför allt bilindustin på att komponenter samt arbetsskor och -kläder är ESD-klassade.

    Jordning sker med att man har ett armband med metallbleck, på blecket knäpper man fast en kabel och andra änden till en specialmatta på arbetsbordet. För hemmabruk klipper man bort den änden och löder dit en krokodilklämma. Klämman jordar via element etc. Ett av de mest känsliga komponenter är IC-kretsar. Det är av stor vikt att man inte bär stickad tröja. Ifall man tar av den bildas statisk elektricitet. Nuddar man då ett kretskort Kan de känsliga komponenterna skadas.

    Man skall även vara jordad när man ämnar öppna en dator eftersom det går mycket ström igenom datorn, så även när den är avstängd så kan den innehålla ström, detta för att en dator innehåller många eletroniska delar som kan tillfälligt lagra ström.
    Last edited by Pendragon; 2009-10-20 at 12:59.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    OK har kaliberat ett par stycken utan problem. Warning noted.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja förfan, även om det KAN hända att likströmmen som en multimeter skickar genom lasern när man mäter resistans orsakar skador så har jag aldrig sett det hända i praktiken. Sitt inte och mät mer än ett par sekunder i taget bara.

    Antar att det är samma fenomen som att likström kan skada en högtalare eftersom det går rätt igenom delningsfiltren och högtalaren inte rör på sig/kyler och det efter ett tag blir så varmt i spolarna att isoleringen smälter bort och orsakar kortslutningar.

    ESD däremot skall man ha koll på, lasrar är mycket känsliga för ESD urladdningar.

    Och är alternativet att byta lasern så skruva på för kung och fostervatten, se bara till att ha dvdnyckeln urläst ifall lasern är en sådan modell (hitachi 78-79?) som måste kunna läsa skivor för att lämna ifrån sig nyckeln...

    Men är lasern slut så är det bara en temporär lösning att ställa upp styrkan.

    Vi har en gammal laserstyrkemätare här som jag köpte in på den tiden i ständigt satt och kalibrerade playstationlasrar, och där såg vi att "på känn-skruvade" lasrar ofta lös med dubbla styrkan jämfört med hur dom borde kalibrerats. Då kan man snacka om att bränna slut på lasrarna fort...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Guide: Flasha Hitachi-läsare (alla versioner) i JungleFlasher
    By RickeXBM in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 17
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 21:05
  2. Byta läsare
    By Eddan in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 06:39
  3. Byta läsare men behålla chip
    By jantaz in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 13:28
  4. Byta flashade läsare
    By yokobai in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 08:54
  5. Byta laser!??
    By tigercamel in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 00:39

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •