Visar resultat 1 till 25 av 25

Diskussion: Wii läser skivor dåligt, kan psxcare rädda den?

Registrerade
    Jan 2008
    Respekt
    0

Wii läser skivor dåligt, kan psxcare rädda den?

Vet ej om det här är rätt sektion att posta detta, men en mod får flytta den i sånt fall.

Mitt problem är att jag har ett wii med wiikey (chippat hos er på psxcare) som har svårt att läsa skivor numera, skivan går oftast att läsa ett tag ca 15 minuter sen måste jag gå fram och ta ut skivan och sätta i den igen för att spelet skall fortsätta, detta händer oftast vid laddningsfrekvenser men även under spelens gång, vilket är grymt drygt!

Felmeddelande "unable to read disc, please eject the disc..." och även nåt i stil med "disc could not be read, please eject the disc and turn the power off on your wii"

Konsolen är över 2 år gammal.

Har ingen aning om chippet börjar bli dåligt eller om lasern har levt klart sina dagar.

Är det värt att lämna in den hos er på psxcare för ev reperation, finns det chans att ni kan fixa den? Eller måste jag börja panta burkar och tömma spargrisen för att köpa ett nytt.

Samt vad verkar mest troligt vara fel på den?

grymt tacksam för svar.

EDIT: Problemet sker nästan enbart på backupskivor.
    Last edited by xxxwarrior; 2009-10-26 at 10:56.

Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Östersund
    Respekt
    19
    Orginal eller backup skivor?

Registrerade
    Jan 2008
    Respekt
    0
    Backupskivor för det mesta.

Registrerade
    Jan 2008
    Respekt
    0
    Trist att man inte får nå svar, nåja väntar ivrigt.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Trött laser eller något strul med dina backuper pga åldrat media/åldrad brännare.

Är det fel på dvdläsaren så kan vi givetvis sätta dit en ny, inget konstigt med det.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2008
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Trött laser eller något strul med dina backuper pga åldrat media/åldrad brännare.

Är det fel på dvdläsaren så kan vi givetvis sätta dit en ny, inget konstigt med det.
    Då måste det vara lasern, backuperna har alltid funkat förrut dvs mer än 1,5 år efter chippningen, detta problem uppenbarade sig för några månader sen i mild form men nu är det mycket värre går inte att spela längre (om man inte vill sitta och trycka ut och in skivan varje minut typ)

Så att det skulle vara fel med chippet är uteslutet?

Vad skulle det gå på att lämna in den hos er för felsökning och ev laserbyte?

Samt är det meckigt om man får för sig att byta lasern själv?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Lasern kostar 350:-
    Montering och kalibrering 700:-
    Totalt 1050:-
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2008
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Lasern kostar 350:-
    Montering och kalibrering 700:-
    Totalt 1050:-
    Tack för svaren, det uppskattas.

Ska försöka komma in med den nästa vecka.

Registrerade
    Dec 2007
    Respekt
    0
    Hej!

Förlåt om jag stjäl den här tråden men mitt problem är snarlikt.

Har också WiiKey1, konsol modell äldre, skivor som inte läses.

Jag fick den chippad av er för ungefär ett år sedan, den fungerade utan problem då, läste både brända samt orginalskivor.

Men nu så kan den endast läsa orginalskivor (har testat Wii Sports)
    och alla mina brända skivor som fungerade perfekt innan kan nu inte läsas.

Vissa skivor kan inte ens "hittas", alltså, Disc Channel kan inte ens identifiera skivan och för de andra så blir det
    antingen "disc error"- någonting eller så blir skärmen bara svart när spelet ska startas.

Jag uppdaterade min firmware från 3.1E till 4.2E idag, ingen förändring, och jag använder endast PAL versioner och brickblocker innan jag bränner skivorna.

Jag är ingen expert men det verkar ju som att felet ligger hos chippet eftersom den kan läsa
    orginalskivor men inte brända och om det är så finns det någon garanti?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Ja, är det fel på chippet så fixar vi det.

Registrerade
    Dec 2007
    Respekt
    0
    Tack för att du svarade.

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0
    Jag sällar mig till skaran med mitt Wii modell äldre (ca 2år) med läsare som inte vill som förr. Är övertygad om att det inte är mediat då det är Verbatimskivor brända på låg hastighet.
    Konsollen är uppdaterad till 1.9s och 4.1E.
    Jag tycker det känns konstigt att den börjar läsa sämre på just backuper. Original funkar utan problem.

Testade just Mario Kart och mellan varje bana behöver jag ta ut skivan och sätta i den igen.
    Den kan alltså läsa skivan. Varför ska den behöva ut och vända?

Registrerade
    Jan 2008
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av fredro101 Visa Inlägg
    Jag sällar mig till skaran med mitt Wii modell äldre (ca 2år) med läsare som inte vill som förr. Är övertygad om att det inte är mediat då det är Verbatimskivor brända på låg hastighet.
    Konsollen är uppdaterad till 1.9s och 4.1E.
    Jag tycker det känns konstigt att den börjar läsa sämre på just backuper. Original funkar utan problem.

Testade just Mario Kart och mellan varje bana behöver jag ta ut skivan och sätta i den igen.
    Den kan alltså läsa skivan. Varför ska den behöva ut och vända?
    Exakt samma problem som jag med andra ord.

Registrerade
    Jan 2008
    Respekt
    0
    Läs!

Nu är det lite kul att jag hade slut på vanliga dvd-r skivor och det var verkligen ett spel jag ville testa att göra backup på, så jag körde med double layer skivor som jag använder till mitt 360 i vanliga fall och dessa funkar UTMÄRKT på mitt wii men inga vanliga dvd-r funkar. Mycket mycket märkligt. Nån som har nån idé om varför? Ser juh helst att vanliga verbatim 4.7 gb funkar igen då det blir betydligt dyrare att köpa double layer skivor hela tiden när man ska göra en simpel backup.

Skivorna är av typ Aone DVD+R 8.5GB 8xspeed Double Layer
    Last edited by xxxwarrior; 2010-03-10 at 15:09.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av xxxwarrior Visa Inlägg
    Läs!

Nu är det lite kul att jag hade slut på vanliga dvd-r skivor och det var verkligen ett spel jag ville testa att göra backup på, så jag körde med double layer skivor som jag använder till mitt 360 i vanliga fall och dessa funkar UTMÄRKT på mitt wii men inga vanliga dvd-r funkar. Mycket mycket märkligt. Nån som har nån idé om varför? Ser juh helst att vanliga verbatim 4.7 gb funkar igen då det blir betydligt dyrare att köpa double layer skivor hela tiden när man ska göra en simpel backup.

Skivorna är av typ Aone DVD+R 8.5GB 8xspeed Double Layer
    Till Wi bränner man spel på DVD-R eller dubbellager spel som Super Smash Bros Brawl på DVD+R DL skivor ja. Håller man sig till Verbatim får lasern jobba mindre o slits inte lika hårt om man uttrycker sig så

DVD+R är ingen höjdare vare sig på Wii, Ps1, Ps2 eller DVD spelare.

Att din Wii kanske gillar DVD+R DL skivor bättre kan vara att den reflekterar infon ( Ettor o nollor ) bättre än på dina tidigare skivor. Ju tröttare laser ju svårare o kinkig blir läsaren.
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Jan 2008
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Till Wi bränner man spel på DVD-R eller dubbellager spel som Super Smash Bros Brawl på DVD+R DL skivor ja. Håller man sig till Verbatim får lasern jobba mindre o slits inte lika hårt om man uttrycker sig så

DVD+R är ingen höjdare vare sig på Wii, Ps1, Ps2 eller DVD spelare.

Att din Wii kanske gillar DVD+R DL skivor bättre kan vara att den reflekterar infon ( Ettor o nollor ) bättre än på dina tidigare skivor. Ju tröttare laser ju svårare o kinkig blir läsaren.
    Jo precis. Men ändå lite skumt är det för förrut så vägrade den DL skivor, speciellt när jag hade strul med SSBB men nu helt plötsligt sväljer den dem hur lätt som helst.

Så du menar att ett tecken på att lasern börjar lägga av är att den slutar läsa DVD-R skivor och istället spelar DVD+R DL perfekt?
    Last edited by xxxwarrior; 2010-03-10 at 17:55.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Nej snarare att om man kör med kvalitetsskivor som Verbatim o det börjar strula så är det ett tecken på att man bör byta brännare eller uppgradera mjukvara på den
    Fungerar inte det bör det vara lasern som strular.

Man kan då laborera med lite olika medium ( Märken på skivor ) o se vad som fungerar.
    Vanligtsvis brukar lasrar som läst från Verbatim hålla lite längre än Traxdata, Maxell, Basf o andra skitmärken som gjort kasettband på 80talet
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Registrerade
    Jan 2008
    Respekt
    0
    Jag har juh alltid kört på verbatim skivor och det är just dem som slutat fungera. Brännarens firmware är uptodate och bränning brukar aldrig strula hehe

Men så du misstänker lasern? Du tror inte att det är chippet då? Känns som man vill ta reda på det innan man byter laser osv (som är ganska dyrt) och sen visar sig det att det är chippet hehe.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Jag har juh alltid kört på verbatim skivor och det är just dem som slutat fungera. Brännarens firmware är uptodate och bränning brukar aldrig strula hehe

Men så du misstänker lasern? Du tror inte att det är chippet då? Känns som man vill ta reda på det innan man byter laser osv (som är ganska dyrt) och sen visar sig det att det är chippet hehe.
    Kan maskinen läsa andra brända skivor funkar chippet som den skall, det enda chippen gör är att översätta "Pirat" till "Orginal".

Är det spel du bränt ut nyligen som inte fungerar kan det vara din brännare som börjar bli trött. Slutar gamla spel fungera som fungerat innan kan det vara skit på linsen "Damm hårstrån etc." eller så har den bara gått varm o är trött o seg.

Laserbyte hos oss inkl. kalibrering 1050 kr. o räknar man det enligt mina konstiga kalkyler så motsvarar det två orginalspel i kostnad o har du 10+ backuppade/Hemhyrda via internet spel har du ju tjänat in ett byte
    Last edited by Pendragon; 2010-03-11 at 12:08.
    / Pendragon

Registrerade
    Jan 2008
    Respekt
    0
    Ja precis det är gamla skivor som slutat fungera, nåja får ta och fundera vidare hur jag ska göra.

Tack för svaren btw

Registrerade
    Jan 2008
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Laserbyte hos oss inkl. kalibrering 1050 kr.
    Vad menar du med kalibrering det är väl bara att byta? Iaf vad jag sett på diverse youtube tutorials. Hur går denna kalibrering till annars?

Sen en fråga till, blir det meckigt att byta laser själv om man har ett chip installerat sen tidigare?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Vad menar du med kalibrering det är väl bara att byta? Iaf vad jag sett på diverse youtube tutorials. Hur går denna kalibrering till annars?

Sen en fråga till, blir det meckigt att byta laser själv om man har ett chip installerat sen tidigare?
    kalibreringen är för att lasern ska fungera så bra som möjligt, det är inte bara att byta laser och tro att den fungerar optimalt... >_<
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30

Laserkalibrering utförs oftast o bäst med ett oscilloskop där man probar/mäter fram en kurva för att jämföra tidsförlopp av spänningar på olika punkter i elektriska kretsar. Man kan då med motstånd eller potentiometrar ändra detta värde ( öka/sänka styrkan på en Laser ) för att uppnå bästa läsresultat från CD-DVD medium.
    Det är inte alltid så att den högsta styrkan lämpar sig bäst för vissa medium, därför kalibrerar man oftast in en laser med ett snittvärde som täcker ett bredare register av olika typer av skivor.

Men kör man på Verbatim så kör man säkrast

Man kan även snabbkalibrera lasrar med en Laser styrke mätare:
    / Pendragon

Registrerade
    Jan 2008
    Respekt
    0
    Grymt Pendragon, tack.

Men min andra fråga, är det meckigt att byta själv om man har ett chip monterat sen innan, måste man löda bort chippet eller nåt liknande för att byta lasern?

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Grymt Pendragon, tack.

Men min andra fråga, är det meckigt att byta själv om man har ett chip monterat sen innan, måste man löda bort chippet eller nåt liknande för att byta lasern?
    Jag skulle ljuga om jag skrev att det var helt riskfritt
    Lasrar gillar inte statisk elektricitet o urladdningar = De dör stenhårt av sånt.
    Byta laserdel är inte jobbigare än att plocka isär styrkortet ( Chippet sitter på styrkortet o den behöver du inte löda loss ) blotta traversen o lyfta ur den gamla laserlinsen efter du skrivat lite till o ersätta med en ny.
    Oftast är toleransen på nya lasrar helt okej o man behöver inte trimma pottarna på dessa.
    Kalibrera lasrar är något en erfaren tekniker bör göra, annars kan det resultera i som får många hobbymeckare att man sitter med en utbränd laser efter ett tag eller en diod som gått för hårt.
    / Pendragon

Liknande diskussioner

1. det är möjligt att nergradera wii konsoll updaten
    By nimrath in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 12:08
  2. Emulator Till Wii
    By zuperevilmario in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 12:25
  3. Hur gör jag för att lyckas bricka mitt Wii?
    By PrinsBertil in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 14:00

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner