Visar resultat 1 till 25 av 25

Diskussion: Hitachi 78K error

Registrerade
    Oct 2009
    Respekt
    0

Hitachi 78K error

Försöker flasha min hitachi 78K med Jungleflasher 1.66 Beta. Aktiverar mode B utan problem med jungleflasher. sen när jag försöker dumpa den så kommer ..... och fastnar. datorn börjar lagga och sluta oftast med blåskärm och datan startas om. jag lyckades dumpa 1 gång dock. tror jag ändrade min port då (har testat det igen fast slutar med error) när jag sen skulle flasha den så blev det samma error igen...

hjälp vore guld!!

jag har vista 32 och via vt6421a.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    problemet ligger förmodligen i Jungleflasher 1.66, testa att köra med FWToolbox jag kan guida dig genom det om du villl, det viktiga är att du har den i Mode B innan du kör FWToolbox (annars fungerar det inte, detta går att göra med Jungleflasher eller Slax skivan

du får bara hoppas dock att du inte förstört driven (då det inte är det lättaste att fixa driven på nytt när man gjort fel med hitachi, inte på samma sätt som BenQ, Samsung och Liteon iaf...)
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Oct 2009
    Respekt
    0
    testade det med jungleflasher för att få igång mode_b loadar orginalspelet i driven innan jag ska använda fwtool och så blir det error och datan stängs av.
    är driven sönder nu?? (inte min drive så hoppas inte det)
    kan jag testa driven i min 360 även fast jag har har premium hdmi versionen
    och han har utan hdmi?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    vad kör du på för Chipset?
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Oct 2009
    Respekt
    0
    chipset? om du menar moderkort så Intel(R) ICH8R/ICH9R SATA RAID
    har sett lite grann på andra forum men vet inte om det stämmer men det står att det inte funkar på vista. är detta sant?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    det ska fungera på vista 32-bitars, personligen kör jag på windows 7 32-bitars, build 7600 (uppdaterad till max) med ICH9
    Google is your friend!

Registrerade
    Oct 2009
    Respekt
    0
    nu blev jag osäker på om du förstår att jag använder mig av via ct64...

Registrerade
    Oct 2009
    Respekt
    0
    nu blev jag osäker på om du förstår att jag använder mig av viavt6421a. vet inte om de spelar nån roll men jag har ck3 som strömförsörjning till driven. fast jag stänger av mode b (blå lampa)
    har läst att den ska ge problem men det antog jag att jag löste med att stänga av mode b och sen självklart som jag tidigare nämnt så har jag aktiverat mode b med jungleflasher

windows 7 är väl mer xp vänlig?
    Last edited by outlines; 2009-11-03 at 03:40.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    prova att byta sata till den interna på moderkortet, ICH9 ska fungera, VT6421A kan innebära problem för Hitachi...
    Google is your friend!

Registrerade
    Oct 2009
    Respekt
    0
    ok kan jag använda enbart jungleflasher till detta istället? eller är fwtool bättre?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    FWToolbox är bättre att köra med efter det att du fått in driven i Mode B, jag brukar använda min USB-> SATA dongel till Hitachi 78/79 i samarbete med Jungleflasher för att få den att dyka upp i windows, därefter byter jag till interna SATA portarna och FWToolbox för att utföra själva flashningen, mestadels pga att FWToolbox inte förstör på samma sätt när man ska spoofa (jag har enbart dåliga erfarenheter av att spoofa en hitachi i JF, den dök efter jag flashat med JF och spoofat upp som "fffffffffff ffffffffff" )
    Google is your friend!

Registrerade
    Oct 2009
    Respekt
    0
    ok spelar det nån roll i vilken sata ingång jag kopplar in den i moderkortet? har numrera 0123456 0 och 1 är nuvarande upptagna av datorns hdd och cd-rom.. varför använder du usb dongel först? går det inte att få mode b med vanlig sata?

testade nyss att sätta den i mode b i ingången 3 men funkade inte..

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    det fungerar inte på alla chipsets jag kör ICH9 internt, den vill inte gå in i mode b via den... därför kör jag USB Dongeln först

ska inte spela någon roll vilken port du kör på, vissa moderkort har dock dubbla chipsets (som mitt) då spelar det roll, jag satte min på port 1 för ICH9... resten används av hårddiskar/min brännare
    Google is your friend!

Registrerade
    Oct 2009
    Respekt
    0
    ok. eftersom jag inte har en usb dongel. kan jag sätta på mode b med via chipset eftersom det verkade fungera, och sen sätta in den i moderkortets port?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    ja det kan du, huvudsaken är att driven hamnar i mode b... hur du får den dit är helt upp till dig...
    Google is your friend!

Registrerade
    Oct 2009
    Respekt
    0
    ok nu verkar det som att det inte funkar att sätta drivern i mode b med VIA Chpiset. är det enda alternativet att köpa en usb dongel? kan jag inte bara sätta på den i mode b med ck3? eller om det nu är som folk säger: att det inte fungerar. kan man inte använda usb uttaget på ck3 istället för dongeln?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    en annan metod är att använda sig av Slax för att få den i Mode B...
    Google is your friend!

Registrerade
    Oct 2009
    Respekt
    0
    Jag har lite av samma problem, lyckades inte flasha i JF.
    hur som helst fick jag den i mode B men flashningen i FW tool gick också åt helvete, fick ett par errormeddelanden och sedan hängde sig datorn.
    Nu är driven brickad, hittar inte den i bios längre.

vet inte om jag ska beställa en ny drive eller köpa en box med annan version av läsare. tycker härmed inte om hitachi 78.

dragonslayer Guest
    funkar den inte att ejecta så är den brickad
    har du fått ut nycklen?
    då är det bara att stoppa in nycklen i en annan
    annars får man plocka bort tsopen och läsa i en extern programerare
    är du inresserad av att få ut nyckel eller sälja driven så hör av dig...

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Nya 79Styrkort hittar du hos oss för 300 kr
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=971&xSec=93

Så länge du bara fått ut nyckeln är det bara att montera denna i din läsare, läsa ut mjukvaran, ( Återställa med orginalmjukvara först ) byta nyckel Patcha o kasta in den iXtreme mjukvaran du vill köra ( 1.51 ).

Fördelen med detta är att du slipper löda ut en T-sop krets och kan tuta o köra på direkten
    Att löda loss en ytmonterad t-sop är lätt för folk som behärskar kunskapen av ytmontering, att löda tillbaka samma krets efter avläsning kan vara lite skakigt.

Bästa metoden att uppgradera en gammal flashad hitatchi är att alltid återställa med orginalmjukvaran ( Recover lost FW ), Därefter Flasha med vad man vill. Är du osäker på om den är flashad eller inte behandla den alltid som flashad...
    Våra kort har testats och är därmed flashade oftast vid leverans.

Så Läs, Återställ, Patcha o flasha...
    Last edited by Pendragon; 2009-11-06 at 17:20.
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Nya 79Styrkort hittar du hos oss för 300 kr
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=971&xSec=93

Så länge du bara fått ut nyckeln är det bara att montera denna i din läsare, läsa ut mjukvaran, ( Återställa med orginalmjukvara först ) byta nyckel Patcha o kasta in den iXtreme mjukvaran du vill köra ( 1.51 ).

Fördelen med detta är att du slipper löda ut en T-sop krets och kan tuta o köra på direkten

Bästa metoden att uppgradera en gammal flashad hitatchi är att alltid återställa med orginalmjukvaran ( Recover lost FW ), Därefter Flasha med vad man vill. Är du osäker på om den är flashad eller inte behandla den alltid som flashad...
    Våra kort har testats och är därmed flashade oftast vid leverans.

Så Läs, Återställ, Patcha o flasha...
    om ni får problem och vill ha hjälp innan ni förstör det nya styrkortet kan man alltid ta kontakt mig mig via MSN så kan jag antingen fjärrstyra eran dator och utföra allt åt er (allt utom det fysiska man måste göra med kitet/skivor etc.) eller så kan jag försöka guide er genom processen...
    Google is your friend!

dragonslayer Guest
    @OutLines
    Ibland verkar det som PortIo inte fungerar på på Vista ...
    WinAPI är den rekomenderade metoden för Hitachi-LG drivar i JungleFlasher
    Installera drivrutinerna för ditt Via kort (ta bort dom när du inte skall köra hitachi)
    Vänta ett tag efter att du klickat på "Send Mode-B"
    (jag har för mig att man inte skall ha skiva i längre)
    kan du inte välja driven (enhetsbokstav) efter ca 20 sekunder kan du prova att söka efter ny maskinvara i enhetshanteraren...
    Prova att dumpa flera gånger... tvekar datorn något skulle jag avstå ifrån att flasha med den.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    det är betydligt mycket bättre att köra på FWToolbox än JF (enligt min åsikt) men det kan bero på att jag vet hur det ska gå till, och när jag körde JF fick den frispel och spoofade en drive som "fffffffff fffffff" =)
    Google is your friend!

dragonslayer Guest
    jag har bara haft strul med Jungleflasher när jag testat med PortIo
    med WinAPI har det gått smidigt
    minns du vad du körde?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    jag körde WinAPI med en USB Dongel, kanske var USB-Dongeln som gjorde det, eller så var det att jag körde på 1.66 Beta, ingen aning om vad som gick snett, men nu kör jag JF för att få drivar i mode b, därefter kör jag FWToolbox 4.8 för att utföra själva flashningen...

det chipset jag använder till hitachi i dagsläget är: ICH9 (på moderkortet, har även Gigabyte chipset på samma kort men är 100% säker på att det är ICH9 chipseten som jag kör spelarna på, osäker på vilken gigabyte chipset det är jag har dock)
    det chipset jag testat på min laptop till Hitachi 78 är: VIA SATA VT6421A (PCMCIA kort)
    Google is your friend!

Liknande diskussioner

1. i/o erron hela tiden
    By mrzimmerman in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 11:26
  2. Stora flashnings problem av Hitachi 47
    By Svantesson666 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 18:57
  3. Fel vid bränning
    By spyx in forum XBOX Backup och Patchar
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 22:48
  4. Behöver lite hjälp med bränning