Jag fick nåt besked av KO. Antar att ni också fick?
Jag fick nåt besked av KO. Antar att ni också fick?
Playstation 1, 3, PSP
Xbox, 360
Nintendo Wii
japp...
fattade inte om dom skulle behandla ärendet eller om jag hade skickat in till fel avdelning?
Det är ju fan bra att många blir bannade , då kanske dem fixar sina liv och inte vara klistrade framför tv:en. 600 000 = goda nyheter
Jag är 24 år gammal, jobbar 7 - 16 varje dag. Om jag vill sitta o spela 1-2 timmar varranan äre fan mitt problem? Och vadå äre bättre att dra på krogen varje fredag, lördag och dricka tills njuren pajjar?
Jag tror inte de kommer gå vidare med detta fyllpan.
Playstation 1, 3, PSP
Xbox, 360
Nintendo Wii
Google is your friend!
Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)
Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare
Om vi ikke får noe vettig ifra KO, så kanskje Allmänna reklamationsnämnden (ARN) er neste steg? http://www.arn.se/
Last edited by Nexus6000; 2009-11-12 at 22:07.
Vad får ni för besked? Jag ämnar också göra en anmälan om (när) min Xbox blir bannad.
Hej,
även jag har skickat iväg en anmälan till KO.
Gjorde även en utökandes modifiering och tänkte delge er andra med den också.
Hej!
Jag är sedan 2 år tillbaka ägare utav ett Xbox360 som jag köpt nytt i affär.
Till Xbox 360 finns det en internet-tjänst som heter "Live" (levereras utav Microsoft), med denna tjänst kan man spela spel över internet på sin Xbox 360.
Jag har brukat denna tjänst några gånger på min Xbox 360 fram tills nu. Vilket kräver ett kostnadsbelagt medlemskap. Nu har jag nämligen blivit bannad ifrån denna tjänst pga att jag brutit mot användaravtalet för tjänsten. Xboxen kan således inte längre koppla upp sig mot tjänsten.
Så långt klagar jag inte, jag kan förstå att man blir avstängd ifrån en tjänst om man bryter emot avtalet. Det som jag gjort fel är att jag har modifierat min Xbox 360 så att jag kan spela säkerhetskopior av mina egna spel på den.
Nu till mitt klagomål:
I och med att jag blev avstängd från tjänsten så tog Microsoft sig friheten att ta bort ett antal av de inbyggda funktionerna i min Xbox 360. Dessa funktioner har ingen koppling till tjänsten överhuvudtaget, det är helt enkelt offline funktioner som följde med Xboxen när jag köpte den, och dessa kan brukas oavsett om man använder live eller inte. Men när jag blev bannad så togs funktionerna bort.
Funktionerna är:
Att kunna överföra ett spel ifrån skiva till hårddisk.
Att kunna spela ett spel ifrån hårddisk.
Att använda Media-Extender funktionen. (Som fungerar som en multimedia enhet mellan xboxen och datorerna i hemmet.)
Det jag frågar er är om Microsoft har rätt att sabotera privat egendom bara för att man blivit avstängd ifrån en tjänst?
Observera att detta kan likställas med att om man inte köpt orginal delar till sin Volvo så tar Volvo under nästa service och lägger beslag på stereon från bilen.
Då konsumentköplagen är indispositiv bör även avtalet för XBox live tjänsten (http://www.xbox.com/sv-SE/live/legal/) överses då den ej rimligt kan anses gällandes enligt svensk lagstifting.
Svarandes anser säkerligen att de handlat i enlighet med punkt 16 andra stycket c), vilket ej kan anses giltigt i den utsträckning de utövat.
BBC (http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/8354166.stm) skriver att enligt rapporter tyder det på att det är så många som 600 000 spelkonsoler som har blivit avstängda de senaste veckorna och samtliga berörs då av detta problem. Säkerligen är många svenskar i tysthet berörda av detta.
MVH Förnamn Efternamn
Last edited by Lockzi; 2009-11-13 at 00:19. Anledning: Quote var inte min vän
Skickade nyss iväg ett mejl jag med
Jag kan ta att jag blvit bannad från live. Det var ju en chanstagning man var med på från början liksom.
Men att hårddisken med alla saves helt plötsligt blir oanvändbar det tar jag tamej fanken inte. Det är ju rena skurkfasoner att hårdvaran helt plötsligt blir försämrad.
Ska bli intressant at se vad för reaktioner det här kan ge
Jag är bara lite hobby jurist här men om man tittar på konsumentköpslagens 16:e paragrafens tredje punkt så bör detta inte vara lagligt i Sverige. Det är ju också så att KKL inte är förhandlingsbar genom kontrakt (alltså Microsofts ToU osv.) till konsumentens nackdel.
https://lagen.nu/1990:932
I länken ovan kan ni gå in och titta på KKL och hur den lagen fungerar.
Har oxå skickat samma mail nu, hoppas de kommer hända nåt bara!
man får tydligen inte använda en core eller arcade med hårddisk enligt tou ... som jag tolkar det:
Kod:16. Tjänstens drift och utrustning Tjänsten får bara användas från en Xbox-konsol i originalutförande, Xbox 360-konsol, persondator eller annan utrustning godkänd av oss eller genom att logga in på ditt konto via Xbox.com.
Undrar om man kanske ska kontakta Microsoft och upplysa dem om detta? Om någon av dessa konsumentorganisationer kan få arslet ur vagnen så kanske de kan göra något åt detta. Utöver det mail som alla verkar ha skickat så kontaktade jag också privat rådgivning angående det här ärendet men de skickar bara runt mig bland handläggare. Tröttsamt när det är i princip omöjligt att få tag på rätt person.
Tycker den delen i MS almänna vilkor där det står något liknande med att dom behöver inte ge nån förklaring och kan när dom vill stoppa Live tjänsten är den som strider mot svensk lagstifning som mest och är helt absurd. Med andra ord dom kan stoppa den för det som dom anser är saklig grund. Och det som dom anser är saklig grund är att spela brända spel Live, modiefera x-boxen, spela brända dvd filmer, spela brända musik cd skivor, att använda icke MS licencierade produkter så som ett minne (inte HD utan ett minne) och jag är inte sarkastisk när jag säger musik cd skiva.
Min fråga är då, hur många av dessa är saklig grund. Vad jag vet så är har jag köpt denna produkt, jag har inte hyrt den av MS och det enda jag behöver bry mig om är att inte begå något brottsligt och det är att spela nerladdade brända spel, resten har dom fan inte med och göra.
MS anser att all kopiering är att begå avtals brott, men det spelar ingen roll va dom anser för så säger inte lagen.
Det finns inte något bolag i Sverige som sysslar med kommunikation som skulle fått igenom ett sådant vilkor. Det är helt omöjligt, jag har jobbat på Tele2, Bredbandsbolaget och det finns inte en chans att vi skulle kunnat stänga av en kund och säga du till kunden, nej du har brytit mot nån paragraf. Vi kan tyvär inte säga vilken men nått är det och det är bara och gilla läget Dessutom har vi skickat ett virus till din dator så dina filer fuckas upp så du inte gör om det. Puss o Kram
Det skulle bli anmällan och böte direkt. Och det kan tilllägas att enl svensk lagstiftning så har kunden rätt till och få se dom bevisen.
Du kan få din tjänst avstängd för att du sprider virus, men då får du ett brev hem där det står exakt så också, exempelvis. Det finns 1000 exempel och ge. Samsung mobiler går inte och instalera spel på, men det går o hacka dom så det går. Så omja köper en mobilmed ett AB och gör det så finna det inte ett skit nån kan göra, visst garantin försvinner. Men dom kan inte göra nått annat för produkten är fortfarande min.
Kan ju tilläga att jag är inte bannad än så arg är jag inte=) Och jag spela aldrig Live, har aldrig köpt ett guld medlemskap för den delen. Tycker bara det är fel, thats all.
Eftersom att dom skriver "Xbox-konsol i originalutförande, Xbox 360-konsol".
Så tycker jag de låter som att tjänsten får användas på en xbox1 konsol som inte är modifierad och sedan skriver dom xbox 360 efter ett komma tecken.
Alltså står de inte att tjänsten inte får brukas på en xbox 360 konsol som är modifierad.
Annars tycker man ju att dom borde ha skrivit "Xbox-konsol i originalutförande,Xbox 360-konsol i originalutförande, bla bla."
Jag tycker iallafall att de låter som att dom syftar på xbox1 eftersom dom nämner xbox 360 efteråt med ett kommatecken i mellan.
Last edited by matte.90; 2009-11-13 at 13:40.
*PS3 slim 120- CFW 3,55
*Xbox v1.4-DuoX 2-200GB hdd
*GameCube-Viper GC Extreme-Cobra 2.1-XCM Viper full case crystal/purple
*Gamecube-Duo Q-Top case crystal
*Xbox 360-4*80mm Noctua-hitachi v78 iXtrm v1.51-Freeboot v0.032-1TB hdd R.I.P.
*Xbox 360 slim original so far
*Pstwo original x)
*Nintendo Wii-WiiKey v1.9g +softmod
Har satt i allt själv
Amen vafaan, så fort man byter en kondensator själv eller fläkt eller öppnar o dammsuger så är den "Modifierad" om man byter kylflänsar o kör X-clamp replace med m5 muttrar o distanser är den "modifierad", samma om man byter skal eller sågar upp för bättre kylning eller plexi o lysrör som småbarn agör med PC datorer på Lan partyn. men ingen av de saker jag nys skrivit behöver nödvändigtsvis ha med "Pirat/Backup" o göra.
Ergo: Så länge du inte "Patchar" mjukvaran eller löder in kretsar för att kringgå kopieriingsskydd så borde garantin gälla o du inte bli bannad.
Folk som köper datorer har ju rätt att installera egna operativsystem och nu när MS fick på tafsen att inte tvinga folk att köra Explorer har de ju i Ie7 vart tvugna att låta det vara valbart likt en plugin.
Fan t.om på en MAC kan man instalera XP eller Vista... samt Linux på en Ps3 ( Gamla modellerna inte slim )...
vad är problemet...
Last edited by Pendragon; 2009-11-13 at 13:50.
/ Pendragon
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...
Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!
tyvärr kommer de nog aldrig bli nåt mer av de här mot MS. jag tror inte nån kommer göra nåt utan MS kommer komma undan me att behandla oss konsumenter så här. antingen så skiter tex KO i de elr så är folk rädda för att bli utpekade för att stödja piratkopiering. de bästa vore om de fanns någon, nån på tex detta forum, som va tex advokat elr nåt liknande som va mycket insatt i ämnet och inte va rädd för all uppmärksamhet personen skulle få om han/ hon tog uppe detta mot MS, o verkligen gjorde det. de skulle garanterat bli en utdragen process o som sagt väldigt mycket uppmärksamhet, uppmärksamhet som skulle va både bra o dålig. de måste man va beredd på att ta o jag tror inte att tex KO är villig att göra de. dem är så pass rädda för MS, kanske för att dem är så stora o har så pass mycke pengar, att ingen vågar göra nåt.
att prata, skriva så vi gör här funkar alldeles utmärkt. men att verkligen få tummen ur o göra nåt åt saken är svårare. jag skulle inte kunna göra nåt då jag är helt enkelt för dum. jag skulle aldrig kunna komma på ett bra upplägg för att kunna få upp ett sånt mål i domstol, elr kunna skriva ett fint brev med massa fina, kluriga ord som skulle kunna användas som bevis, osv osv. så jag kommer inte göra nåt åt de här just pgr av min dumhet men jag kommer stödja den/ dem som gör de.
så finns de ingen som vågar ställa sig upp mot MS så får vi tyvärr finna oss i de här
Titta på vad konsumentavtalslagen säger också. Villkor som ger säljaren för stora fördelar mot köparen kan vara ogiltiga enligt den lagen.
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Nu fick jag ett svar av konsumentcentrum, detta var vad jag fick:
"Hej,
Står det något i avtalet om att microsoft har rätt att gå in och ändra i programvaran? Om inte ska du naturligtvis reklamera detta."
Så jag antar att detta betyder enligt Svensk lag att de kan (om de avtalar om det) försämra eller på annat sätt förändra de saker som ni äger om de anser att ni har gjort något fel.
Det jag har tittat på i form av avtal är det avtal som länkades ovan. Detta avtal gäller Xbox live och det är därför jag ställer mig frågande till om dom får ta bort installationsfunktionen då denna inte uteslutande tillhör live utan kom med NXE. Som jag förstår det så kom NXE även ut tillsammans med wave 3 spel (jag är absolut inte säker på detta har hört det ryktesvägen) Vilket skulle betyda att dom har tagit tillbaka en produkt som man har betalat för. Rätta mig om jag har fel.
Jag skickade in en anmälan också.
om man aldrig nånsin har kopplat upp sin xbox mot Live..har då mediaplayern fungerat? ställer även frågan om funktionen installera till hårddisk fungerat utan att koppla upp sig mot live? (om man manuellt har laddat ner nxe uppdateringen dvs.)
Bookmarks