Google is your friend!
Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)
Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare
Om man köper en box nu, alltså efter att den uppdateringen släpptes, så är den installerad från start... Man kan alltså använda mediadelning och installera spel. Men när det gäller lite äldre boxar, såsom min egen, så har jag fått ladda ner den via Live. Osäker på dock hur det funkar om du installerar den offline, alltså via skiva eller dylikt...
dom som du kan köpa i butik nu har inte automatiskt Wave 4 updaten, dom kan ha Wave 3 (första NXE)
Google is your friend!
Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)
Det var den jag syftade på, lessen om jag vart otydlig... Men då det var installation till disk som efterfrågades och detta kom i Wave 3 så var det detta jag svarade på...
Sendte svar på en artikkel til Pressfire.no via VG. Jeg var tydeligvis ikke eneste. Pressfire har nå skrevet et ganske bra artikkel om saken.
http://www.vg.no/spill/artikkel.php?artid=580732
Ellers så har de gått noen steg lenger her:
http://**********/forum/showthread.php?t=1069
Last edited by Nexus6000; 2009-11-18 at 17:51.
Fint att det tas upp! Det verkar som att det ligger i en gråzon i Norge. Det skulle ju vara fint om någon eller några av de Svenska tidningarna tog upp detta problemet.
Tänkte bara hoppa in och berätta vad som står i supporten.
...att spela piratkopierade skivor strider mot användarvillkoren för Xbox LIVE-tjänsten, vilket leder till att garantiavtalet ogiltligförklaras och resulterar även i en avstängning från Xbox LIVE-tjänsten. Välmåendet av videospelsverksamheten är beroende av att kunderna betalar...
(urklipp från sidan)
Låter som att de egentligen bara får banna och inget annat.
Tror att man kan få ut någonting av sådant här
Vad är det exakt som slutar fungera, förutom Live då, får ingen riktigt klar bild av detta?
Jag tror inte att det här med ursprungs vs uppdaterad funktionalitet spelar ngn roll. Kan inte se att uppdateringarna har varit villkorade på det sättet, en hel del av uppdateringarna är säkert buggfixar också.
Men det vore bra att veta exakt vad det är i själva enheten som Microsoft förstör, som inte är relaterat till just Live.
http://forum.psxcare.com/support/sho...22&postcount=4
lista som jag skrev för 5 dagar sedan med alla funktionerna som försvinner (som jag kunde komma på när jag skrev det)
Google is your friend!
ms förklaring till varför de spärrar hårddiskinstallationer
källa: http://www.xbox.com/en-US/consolebanWhy does my banned Xbox 360 no longer install to hard drive?
Once a console has been banned from Xbox LIVE, in order to protect the integrity of the Xbox ecosystem and its members, that console loses its ability to create trusted content. This means that, for example, the console can no longer create profile and game data that is recognized by other Xbox 360 consoles or on the Xbox Live service, and it cannot create trusted game files or recognize previously created game files using the install to hard drive functionality. The inability to create trusted content does not impact the console?s ability to play from discs in the optical disc drive.
i orchestrate hostile takeovers, what do you think of that?
Äh vilket svepskäl. Det påverkar väl inte deras "ekosystem" om man kan installera spel eller inte. Jag tycker fortfarande att detta är att gå över gränsen i och med att jag inte tycker att M$ eller något annat företag för den delen ska ha rätt att fiffla med mina privata ägodelar.
Det spelar inte någon roll, Så länge inte det är någon myndighet som tänker stå upp mot M$ så kommer dessa "Vilda Västern" lagarna från USA bestå. Och våra lagar kommer "secound place".
Last edited by SH!Ne; 2009-11-19 at 20:45.
Ingen myndighet kommer agera om inte ni konsumenter aktiverar er.
Att funktioner i konsollen förstörts är helt klart ett skäl för reklamation. Att bli spärrad från en internettjänst är godtagbart, då man faktiskt accepterar att avtal när man tecknar sig för tjänsten.
Men när man köper sin konsoll så tecknar man inget avtal, och de villkor som gäller är butikens garantivillkor samt de rättigheter man har enligt konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen och konsumentavtalslagen.
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Xbox Live Class Action Investigation
http://www.abingtonlaw.com/Xbox-Live-class-action.html
Ska iaf imorgon se om man kan få tag på någon att prata med på "Konsumentvägledning" i min kommun. Sitter bara och kokar hela tiden. Kan inte släppa att man kan ta bort saker på ens Privata Egedom. Och sen kalla det för "protect the integrity of the Xbox ecosystem".
Har läst runt på en hel del forum om detta och det verkar som att väldigt många har har hört av sig till konsumentombudsmän och liknande om detta.
Förhoppningsvis så kommer MS vara tvungen att backa om detta och erbjuda en fix som återställer HDD'n så att man kan installera spela och spela de spel man redan installerat.
OT: att kalla MS för M$ är oerhört patetiskt, de är faktiskt ett företag som vill generar vinst.
ser inget patetiskt i det alls då detta fenomen funnits länge. alla företag vill gå med vinst, frågan är på vilket sätt. satiric misspelling ska du kolla upp på wiki, där berörs frågan i sig.
pastar för den late.
Micro$oft, M$ (Microsoft): used to emphasize the allegation that Microsoft has business practices that focus on making money rather than producing good products or looking after the end user's needs and interests. Microsoft was convicted under United States anti-trust law of taking unfair advantage of its monopoly position. Also criticized for taking advantage of loyal customers and upgrading products annually for an expensive price, thus "shafting" the people who bought last year's products[citation needed] See also: Criticism of Microsoft.
Det som egentligen irriterar mig mest är att det borde ha kommit en varning från m$ före banning, t ex: vi ser att du använder dig av material som är mot live avtalet, ser vi att det fortsätter kommer din konsoll bli bannad.
Många hade där slutat lira brända spel, inkl. mig själv.
Jag har själv en flashad box men köper ALLT jag kört på live, finns några singleplayer spel som jag däremot har bränt och prövat.
Men 95% av mina spel är orginal. Har ca: 35 spel, vilka jag nu kommer att kränga vidare.
Sedan bli bannad med hänvisningen, du vet själv vad du gjort är rent vidrigt. Det är som att man skulle få böter efter varje gång man varit och kört bil för polisen vet att man garanterat har brutit mot någon trafikregel under bilturen och du vet själv vilken???
Att de sedan tar bort funktioner ur din box som ingick redan innan man började använda sig av live funktionen är rent sabotage och görs egentligen bara för att folk ska köpa nya boxar.
Jag tänker inte sponsra m$ någon mera utan kommer att köpa en ps3 där live är gratis. 360:an får bli en offline konsoll vilken man bara kör säkerhetskopior på. Självklart bara på spel man äger sedan tidigare..Och kanske några man lånat från polare.. :-)
Precis, det MS har gjort i samband med banningarna är rent olagligt, dom får INTE ta bort funktioner på det viset utan förvarning, ok att dom bannar oss, det står faktiskt i avtalet att dom får göra det, det är också lagligt att göra, men att även ta bort massa offline funktioner som inte direkt är kopplade till Xbox Live, DET är olagligt...
Google is your friend!
Ni som varit kontakt med lokala konsumentrådgivare, vad har ni fått för svar?
Till mig sa dom att om det inte står i avtalet så kan ska man kunna reklamera, frågan är då om det står i avtalet. Jag tycker själv att det är lite luddigt då det avtal som finns på hemsidan endast gäller live och dess funktioner.
Men ska man då reklamera till butiken där man köpte boxen eller till microsoft?
Och jag vet att garantin bryts hos ms när man öppnar boxen och modifierar fw, men bryts butiksgarantin om man köpt den på t.ex. eg?
i orchestrate hostile takeovers, what do you think of that?
Google is your friend!
Mailade microsoft och frågade om jag kunde reklamera min konsoll på grund av att den inte överrensstämmer med vad jag köpte och fick ett standardbrev tillbaka. Mailade igen och undrade om de kunde svara på själva frågan istället. Har inte fått något svar än men det skulle vara kul att se vad dom säger.
man får alltid standard svar på första mailet
Google is your friend!
Vad skrev du?
Jag skrev:
"Hej jag undrar bara en sak. Efter att ni bannade min konsoll så kan jag inte längre installera spel på min hårddisk. Detta är dock en funktion som jag har betalat för då jag köpte min konsoll. Det jag undrar är om jag kan reklamera min konsoll eftersom den inte längre motsvarar det som ni sålde till mig och detta genom ett ingrepp som ni har gjort. Enligt konsumentköpslagens 16:e paragraf så känns det som något ni borde göra."
och hoppades på att få något vettigt svar men fick det här igår:
"Tack för att du har tagit kontakt med Xbox support!
Vi kan tyvärr inte reklamera konsoler, då det är inte köpt av oss.
Vill ni ha konsolen reklamerad hänvisar vi till återförsäljaren.
Har du vidare frågor vänligen kontakta oss via telefonsupporten.
Med vänliga hälsningar"
snyggt sätt att avfärda dig på
Google is your friend!
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Bookmarks