Visst, men jag kan säga att butiken kommer att säga att du ska höra av dig till microsoft.
Visst, men jag kan säga att butiken kommer att säga att du ska höra av dig till microsoft.
Playstation 1, 3, PSP
Xbox, 360
Nintendo Wii
Klassiker! Skicka runt folk tills dom tröttnar. haha
Fast vad ska man till butiken egentligen och göra? Det är ju inte de som har förstört xboxen.
Det är ju ms och då borde det vara de som man ska vända sig till.
Om de nu är så petiga med vad man får eller inte får göra med boxen så ska de väl också ta reklamationerna i det här fallet
Lätt och skylla ifrån sig på de stackars butikerna som inte har en aning om vad som pågår från ms sida.
Ja, men vill man luta sig mot konsumentköplagen så får man gå den vägen.
Reklamera i butiken, när man nekas så kan man klaga till allmänna reklamationsnämden.
Alternativet är att skicka en stämning direkt till microsoft och räkna med att få anlita en flock advokater som vill ha 3000:-/tim per skalle...
Vill man vara lite rättshaverist mot microsoft så se till att ringa supporten oavbrutet tills den bryter ihop. Vill man vara cyberkriminell så går det säkert att belasta vissa specifika ip-adresser med onödig trafik.
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Jo jag förstår att det är den vägen man ska gå, men man kan inte hjälpa att bli lite förbannad på det här nonchalanta sättet ms har betett sig
Var bara tvungen att skriva av mig lite
Jag drog iväg ett mail till Web-hallen
Hej.
Prekär fråga kommer nu här.
1.) Jag köpte 1st Xbox360 ELITE med hårddisk från Er.
2.) Firmwareuppgraderade så jag kunde spela "backupade" spel.
3.) Xbox LIVE bannade mig, och förstörde således chansen för mig att använda min hårddisk, media center funktionen + en del annat.
Min frågeställning är (eftersom Microsoft säger att det är till sin återförsäljare man skall vända sig) får jag komma och reklamera/byta ut denna mot en ny? (inte speciellt troligt va?)
Microsoft har ju modifierat saker jag köpt ifrån Er på ett icke lagligt sätt enligt konsumentköpslagen (och en HEL del andra lagar!)
Det enda avtal jag godkänt eller skrivit under på är:
1.) Att jag blir bannad från Xbox LIVE om jag använder modifierad hårdvara
2.) Att min garanti går åt pipan om jag använder modifierad hårdvara.
Jag har INTE godkänt att Microsoft tar sig rätten till att SJÄLVA modifiera MIN hårdvara. Men som sagt, de hänvisar till återförsäljarna och ni är min återförsäljare och jag önskar klarhet i frågan.
Google is your friend!
Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)
Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare
Det man vill ha är ett skriftligt nekande så att man har något att ta med sig till arn...handlar bara om att starta processen, och om tillräckligt många gör det så får det uppmärksamhet.
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Då MS byter ut defekta nätagg gratis om när man hör av sig till supporten, undrar jag hur det verkligen står till med just reklamationen?
Samma sak gäller en vän till mig, vars DVD-läsare slutade fungera. Han hade köpt den privat (utan kvitto på *******), hörde av sig till MS och de hämtade den med UPS samt skickade tillbaka den utan kostnad.
---
Här har vi alltså två st privatpersoner, som utan att gå till butik för att reklamera defekt hårdvara fått den utbytt direkt av MS.
Om de reparerar maskiner, borde de inte då ta emot och reklamera dem?
Vill mig även minnas att 1st.gen-Xbox hade problem med defekta nätadapters, dessa fick man utbytta direkt genom att höra av sig till MS som privatperson. Jag fick det själv nämligen.
------------
Gällande reklamationer
När jag får många år sedan arbetade i butik så tog butiken emot reklamationer och ersatte/bytte ut varan, efter att vi skickat den till respektive tillverkare och fått deras bedömning i frågan.
Var det något som vi kunde reparera eller byta ut som reservdel gjorde vi det i butiken med.
Så är fallet inte med 99% av de flesta elektronikhandlare då de inte har ett lager med reservdelar.
Därför borde svaret vara även där för MS att neka reservdelar och be konsument att vända sig till butiken. Eller gäller reklamation endast mot butik?
Går jag till affären och ber dem byta ut nätagg "reklamerar" jag min juh eg mitt köp.
1 gererationens Xbox hade väl inga nätagg? eller jo men det var ju inbyggt i boxen så jag tvivlar starkt på att MS skickade ut reservdelar där man var tvungen att öppna själva boxen för att byta.
@ Hansi: Hur gör NI på psxcare om någon kommer in med en bannad box som dom köpt hos Er då? Ni borde väll ändå haft kontakt med MS efter detta med tanke på att ni är säljer deras varor?
Ja men en defekt konsol, i detta fall är det borde det då vara två företag?
MS och butiken?
MS skickar ut reservdelar/ny konsol direkt till kund. Således borde de utan butikens hjälp kunna byta ut en bannad konsol med minskad funktionalitet.
Nu satt jag i andra tankar på jobbet, men reklamationen är juh att retroaktivt häva köpet. Köpet görs i butik, således är det butiken som skall ge mig pengarna tillbaka och återsända varan till MS.
---
Men för utbyte av defekt konsol och reservdelar går det bra att höra av sig till MS, detta inom tiden och ramen för garantin. Garantin säger de har upphört iom att man modifierat konsolen (går att stämma av med sitt XBL-konto). Så de kommer inte ens att ta emot ärendet om de bannat lådan.
MEN..
För de som har kvar sitt kvitto och är inom ramen för tiden på garantin borde det eg bara vara att gå till butiken och be dem reklamera.
Kvitto på varan, konsol slutar fungera som den ska. Butiken borde fortf ha ansvar för detta.
Kan inte tänka mig att butiken ber en att gå in på ens XBL-konto för att se om den är bannad eller inte, för att sedan ta ställning till ev reklamation?
Efter kontakt med KO, bad de mig ta kontakt med MS då min garantitid gått ut. MS telefonsupport hänvisar till att den är bannad och således varken har garanti eller support? När jag sade att det inte gällde att gå ut på LIVE utan övrig funktionalitet, blev jag kopplad vidare och sedan bortkopplad på vägen.
fan vad schysst, det borde man egentligen kunna anmäla dom för... synd att man inte spelar in samtalet själv, hade man gjort det då hade allt det här kunnat växa ytterligare i världen vilket enbart hade hjälpt oss ytterligare, men för att det skulle fungera krävs det att det händer flera personer, och att flera personer gör likadant...
Google is your friend!
Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)
Alla boxar vi säljer är modifierade och säljs med informationen "använd xbox live på egen risk, fungerar det så fungerar det, blir det skit så är det din skit", däremot har ju vi möjlighet att fixa till nuvarande problem med att det inte går installera spel på hårddisken t.ex.
Vi har inga kontakter med microsoft, vill påminna dom om vår existens så lite och sällan som möjligt.
Skickade in en av mina konsoller som fått E74 efter återställning till ms o fick tillbaka den igår. ( Olagad pg.av Tamper ).
Den konsolen har inte blivit bannad då den inte varit inkopplad på något nätverk alls någonsin och fick sin orginalmjukvara på Benq läsaren inskjuten och hade inga fingeravtryck eller så alls och den fick givevis ett nytt o fräscht garantisigill på o har inga brytmärken.
När jag ringde o pratade med Ms om varför den nekats service ville hon jag pratade med inte gå in på detaljer utan "Det är bara så" och då bad jag om att få ut information om "Hur" någon påverkat maskinen och då fick hon ta lite tid o prata med en kollega o sen mumlade hono m att de beställt bilder som jag inte får se ( varpå jag avbröt o sade att det är ju min konsoll o då har jag ju rätt till o veta vad som hänt med den. ) då bad hon få återkomma senare vilket jag just nu väntar på.
Skall bli jävligt spännande o se vad de kokat ihop.
När jag lyfte frontpanelen som jag fick en ny av så var sigillet lite skadat villket den inte var när jag skickat in den. *Kan hänt i frakten*
/ Pendragon
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...
Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!
Lite kul och höra att supporten är märkbart besvärade när man ställer dom mot väggen
Det är väl så man får tolka det när de "kopplar bort" samtalen eller inte kan ge raka svar eller ber att få "ringa upp" :P
Aha okej. Visste inte att ni sålde dom på det viset men inser samtidigt att det ju är logiskt.. hehe!
Men men omformulerar frågan: Om ni säljer en omodifierad box. Alltså inte flashad utan i orginalskick som kunden sedan modifierar och därmed blir bannad. Hur ställer ni Er då till det hela med att M$ bannar, ändrar hårdvara osv.. Skickar ni då vidare fallet till MS eller är det något ni byter ut på plats? Är bara intresserad utav att höra en åsikt om det hela från en fysisk butik och det är verkligen inget påhopp mot psxcare.
PSXCare byter inte ut konsoller alls åt kunderna, det som erbjuds är att man fixar tbx funktionerna med HDD etc. via hacket (vet inte om ni börjat med detta ännu hansi, men antar att ni börjar med det när ni har haft möjlighet att testa det)
Google is your friend!
Svaret från Web-hallen.
Web-hallen wrote:
Hej ,
det där var menat som en intern anteckning till vår returansvarige, beklagar att du fick den. Ärendet som sådant är lite av en gråzon, men jag vill minnas att man faktiskt godkänner ett licensavtal när man väljer att ta del av Xbox Live-tjänsten. Så fort jag har fått besked av ansvarige återkommer jag till dig!
Best Regards / Med Vänliga Hälsningar
Web-hallen Sverige AB
Webh-allen wrote, On 2009-12-01 10:57:
du tycker som jag, men vad säger man? att han godkänner xbox live-licensavtalet när han skapat sitt konto och gått online?
Best Regards / Med Vänliga Hälsningar
Web-hallen Sverige AB
du kan påpeka det faktum att du INTE gått med på att MS får ta bort funktioner från boxen, det du gått med på är att dom får stänga av dig från LIVE och ta bort din garanti, något annat har du ABSOLUT INTE gått med på, och dom har ju tagit bort ett flertal funktioner:
går inte längre att installera spel på hårddisken
går inte längre att flytta sparningar/profiler mellan olika 360 konsoller
går inte längre att spela upp Xvid/DivX filmer på boxen
Google is your friend!
Den stora frågan: När f-n ska svensk media skriva om detta?
Några som vill gå ihop och skriva till Aftonbladet, DN, Expressen osv? Hjälpa till att formulera ett bra mail så det händer något. Att få en sådan här sak publicerad är nog det bästa för oss konsumenter.
Mitt svar:
Hej.
Ok såhär ligger det till, enligt http://www.xbox.com/sv-SE/live/legal/
(Alltså det avtal jag "godkänt" när jag aktiverade LIVE tjänsten..
/
*16. Tjänstens drift och utrustning*
Tjänsten får bara användas från en Xbox-konsol i originalutförande, Xbox 360-konsol, persondator eller annan utrustning godkänd av oss eller genom att logga in på ditt konto via Xbox.com. Du intygar att du endast använder auktoriserad program- och maskinvara för att komma åt Tjänsten, att program- och maskinvaran inte har modifierats på icke godkända sätt (t.ex. genom icke-auktoriserade reparationer, icke-auktoriserade uppgraderingar eller icke-auktoriserade nerladdningar).* Vi har rätt att sända data, applikationer eller annat innehåll till programvara eller maskinvara som du använder för att få tillgång till Tjänsten, *i det uttalade syftet att upptäcka icke-auktoriserad modifikation. Alla försök att nedmontera, dekompilera, skapa härledda verk från, utföra reverse engineering på, modifiera, vidare underlicensiera, distribuera eller för andra ändamål andvända Tjänsten, spel, applikationer, eller annat innehåll tillgängligt eller åtkomligt genom Tjänsten, *eller maskinvara eller programvara kopplad till Tjänsten eller en Xbox-konsol i originalutförande eller Xbox 360-konsol är strängt förbjudna och kan leda till att ditt konto och/eller din möjlighet att använda tjänsten avbryts.* Det kan också leda till juridiska påföljder från Microsoft. Microsoft har rätt att vidta de juridiska åtgärder man anser lämpliga mot användare som bryter mot Microsofts system- eller nätverkssäkerhet, detta avtal eller övriga villkor som är införda eller hänvisade till i detta avtal. Sådana användare kan också hållas ansvariga i brott- eller civilmål./
Vart någonstans i denna text står det att De får ta sig rätten till att modifiera min hårdvara? De säger att de kan sända data för att få tillgång till min tjänst, det står inte att jag förverkar min hårdvara när de gör detta?
Ni är min återförsäljare i detta ärende, jag vill att ni reder ut vems ansvar detta är, dels för eran egen skull och dels för oss konsumenters skull.
Om detta är ett godtyckligt sätt för Microsoft att göra, så betyder detta att bara för att man kör ett illegalt spel på en PC så får Microsoft rätten att döda din hårdvara eller ta bort funktionalitet i den. Jag har betalat detta Xbox, och det är min egendom.
Det betyder att man i grund och botten kan bli av med sin motor i en bil man köpt, bara för att man bytt ut stereon till en som inte satt där (överdrivet exempel, men .....)
Jag har köpt denna hårdvara från Er, nu är min hårdvara så modifierad så jag inte kan använda saken till det den är tänkt, dvs:
1.) Använda hårddisken (betalade extra för den)
2.) Använda Windows Media Center
3.) Se film
4.) Lyssna på musik
etc. Dock kan jag fortfarande spela illegala kopior av spel på den (?!)
Vems är ansvaret för detta? Jag har ju inte skrivit på ett avtal att jag godkänner att dessa funktioner tas bort iom att jag "chippar" mitt Xbox, isåfall hade jag aldrig gjort det. Mitt användningsområde för Xboxet är i huvudsak Windows Media Center.
*Microsoft säger ju tydligt i sina svar att det är återförsäljarens ansvar att byta en felaktig hårdvara, min hårdvara är nu felaktig. *
Sorry om ni råkar ut för mitt småtjurighet angående detta.
Mvh
Bookmarks