Sida 1 av 5 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 139

Diskussion: Legaliteten ved banningen

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    25
    Respekt
    0

    Legaliteten ved banningen

    Hepp. Min boks ble bannet i dag. Hadde ikke fått med meg banningswaven som går nå.

    At man blir bannet fra Live er vel forståelig, siden man bryter mot termene til Microsoft, men at man blir fratatt funksjoner er litt for drøyt.
    Det her er ingenting de kan motivere, siden man allerede er bannet fra Live og har da ingenting med frykt for modifiserte spill etc.

    Jeg setter spørsmåltegn med det legale i denne handlingen. Ser det som en sabotasje mot min xbox ved at de går inn i den og forandrer epromen slik at funksjoner forsvinner. Skulle tro de bryter en del lover, både amerikanske og svenske med å gjøre dette. (manipulering og skadegjøring av data)

    Noen andre som har tanker om dette?

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Nexus6000 Visa Inlägg
    Hepp. Min boks ble bannet i dag. Hadde ikke fått med meg banningswaven som går nå.

    At man blir bannet fra Live er vel forståelig, siden man bryter mot termene til Microsoft, men at man blir fratatt funksjoner er litt for drøyt.
    Det her er ingenting de kan motivere, siden man allerede er bannet fra Live og har da ingenting med frykt for modifiserte spill etc.

    Jeg setter spørsmåltegn med det legale i denne handlingen. Ser det som en sabotasje mot min xbox ved at de går inn i den og forandrer epromen slik at funksjoner forsvinner. Skulle tro de bryter en del lover, både amerikanske og svenske med å gjøre dette. (manipulering og skadegjøring av data)

    Noen andre som har tanker om dette?
    Det är väl inget att gnälla om ... Du visste väl vad du gav dig in på när du flashade den
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2008
    Inlägg
    36
    Respekt
    16
    du bryter mot microsofts avtal som du godkänner när kopplar upp mot live, vilket ger dom fullständiga rättigheter att göra precis vad dom vill med din "ful" maskin i runda slängar iaf

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    52
    Respekt
    16
    Det här forumet innehåller mycket bra info och de flesta är väldigt teknikkunniga men i den här frågan är jag ganska säker på att majoriteten har fel.

    I Sverige gäller konsumentköplagen och den går inte att avtala bort, konsekvensen är att alla tillverkares Licensavtal måste vara skrivna så att de passar under denna, annars saknar de verkan. Rent praktiskt innebär detta för mig att jag aldrig läser dessa privat eftersom de i princip aldrig gäller i Sverige. När jag skriver avtal för mitt företags räkning däremot, så granskar jurister avtalen, eftersom företag inte omfattas av konsumentköplagen.

    Rent praktiskt innebär detta tex att man som säljare visst kan skriva "endast 3 månaders garanti" men att det praktiken saknar verkan eftersom garantitider redan reglerats i konsumentköplagen, -enkelt!

    Med detta som utgångspunkt kan man jämställa köpet av en xbox med vilket annat köp som helst och fundera på konsekvenserna. Är det verkligen någon som tror att man i Sverige, som tillverkare, skulle kunna åka hem till ngn och ta styret på mopeden för att kunden modifierat den, att Saab skulle koppla ur radion på servicen för att ngn har bytt ut insprutningsprogramvaran?

    Naturligtvis inte..!!

    Däremot kan ju garantin ha förverkats etc men att man skulle anse sig ha ägarrätt över ngt man sålt är jag övertygad om är helt fel. När man har sålt en produkt är det kundens och M$ har inga som helst rättigheter gällande denna. Glöm inte att det som står i licenvillkoren med högsta sannolikhet inte stämmer.

    En av de funktioner en xbox har är ju mediaextender, och om jag har förstått det rätt så tar M$ bort denna funktionaliteten när de bannar, för mig står det ganska klart att detta är brottsligt.

    Däremot står det dem fritt att ställa vilka systemkrav de vill för att använda Live, där har jag nog svårt att se ngt hinder.

    Det finns gott om exempel på att, i första hand US, tillverkare får på tafsen när de försöker införa sina vilda västern-villkor i andra länder (iPhone i Norge tex) och jag önskar verkligen att ngn skulle driva detta mot M$ i Sverige, borde faktiskt vara av intresse för KO.

    Jag märker dock på tonen här att de flesta är ganska unga och kanske inte känner till vilka rättigheter konsumentköplagen ger dem och kanske har en lite amerikaniserad bild av rättssystemet.

    Thats my 5 cents

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av djdj Visa Inlägg
    Jag märker dock på tonen här att de flesta är ganska unga och kanske inte känner till vilka rättigheter konsumentköplagen ger dem och kanske har en lite amerikaniserad bild av rättssystemet.
    Ganska svårt att få en annan bild när det är det ända men ser/hör nu för tiden
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Tja!! Ung är jag väl knappast ...Men jag hade faktiskt inte en aning om det du säger ... Men jag tackar för infon
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2009
    Inlägg
    101
    Respekt
    16
    Kanske om många lägger en anmälan eller något hos KO? Så dom tar upp det. Jag har inte en anning hur det går till men tycker oxo (som jag sakt för ut) att det är konstigt att man har rätt att låsa någons privata egedom.

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det där har jag ju tjatat om i flera dagar i andra trådar.

    Kontakta konsumentombudsmannen i din kommun. Om många gör det så lär väl hjulen börja snurra hos konsumentverket.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2009
    Inlägg
    101
    Respekt
    16

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Sådärja, nu har även jag klämt iväg ett mail till dom.

    Ska bli kul att se svaren...

    Så här såg iaf mitt mail ut:

    Hej!

    Jag är sedan 2 år tillbaka ägare utav ett xbox360 som jag köpte nytt i affär.
    Till xbox 360 finns det en internet-tjänst som heter "Live" (levereras utav Microsoft), med denna tjänst kan man spela spel över internet på sin xbox 360.

    Jag har brukat denna tjänst några gånger på min xbox 360 fram tills nu. Nu har jag nämligen blivit bannad ifrån denna tjänst pga att jag brutit mot användaravtalet för tjänsten. Xboxen kan således inte längre koppla upp sig mot tjänsten.

    Så långt klagar jag inte, jag kan förstå att man blir avstängd ifrån en tjänst om man bryter emot avtalet. Det som jag gjort fel är att jag har modifierat min xbox 360 så att jag kan spela säkerhetskopior av mina egna spel på den.

    Nu till mitt klagomål:

    I och med att jag blev avstängd från tjänsten så tog Microsoft sig friheten att ta bort ett antal av de inbyggda funktionerna i min xbox 360. Dessa funktioner har ingen koppling till tjänsten överhuvudtaget, det är helt enkelt offline funktioner som följde med xboxen när jag köpte den, och dessa kan brukas oavsett om man använder live eller inte. Men när jag blev bannad så togs funktionerna bort.

    Funktionerna är:
    Att kunna överföra ett spel ifrån skiva till hårddisk.
    Att kunna spela ett spel ifrån hårddisk.
    Att använda Media-Extender funktionen. (Som fungerar som en multimedia enhet mellan xboxen och datorerna i hemmet.)

    Det jag frågar er är om Microsoft har rätt att sabotera privat egendom bara för att man blivit avstängd ifrån en tjänst?

    MVH Billy Signal
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2009
    Inlägg
    196
    Respekt
    16
    Bra skrivet, hoppas du får svar.

    Off topic: Ditt namn äger.
    Förstår att du har 10 i respekt
    Last edited by ndrangheta; 2009-11-11 at 17:57.
    i orchestrate hostile takeovers, what do you think of that?

  12. #12
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Ska vi skicka ett mass utskick o ändra nmnet bara i slutet för jag är gärna på. Fattar inte att folk här rycker på axlarna och springer iväg o köper en ny. Det är totalt oacceptabelt det dem gör. Det är verkligen osjyssta också, de skickar ingen varning, man får itne ens rätt att ta bort flashen och bli obannad. Man är rent av fucked 4 life. Finns säkert folk som ser att de e flaggade för ban och nu säljer de vidare och säger att de är oflashade därav obannade, sen kommer man hem slår på maskinen och blir bannad. Nu är ju detta inte mitt fall. Jag blev tagen med fingrarna i kakburken. Men jag håller inte med om att man får skylla sig själv.
    Det är som du säger, de är som att gå till bsr för att chippa bilen sen drar man på service med bilen och de märkerar att bilen varit chippad. Ja men då försvinner färddatorn för du kan ha manipulerat den osv. Skit snack! Min maskin, jag gör vad jag vill med den, men visst jag får bli utan garanti och live äger M$ och de e en annan femma då, de e som att bli bannad på counter strike för att man fuskat.
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  13. #13
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av ndrangheta Visa Inlägg
    Off topic: Ditt namn äger.
    Förstår att du har 10 i respekt
    Jo med mitt namn så kommer iaf folk ihåg vem man är. Slipper aldrig undan heller...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    77
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av SH!Ne Visa Inlägg
    Har iaf skickat på denna länk se om dom säger något:

    http://www.kov.se/omkonsumentverket/...or-en-anmalan/
    Ska använda mig utav Billy Signals fina brev o skicka till KO. Men vilken av de fyra alternativen ska man välja på internetsidan^^^?

    *Ärende:
    1. Oskäliga avtalsvillkor
    2. Felaktig prisinformation
    3. Anmäl farlig produkt (ok, fattar att jag inte ska ta denna iaf. sannolikheten att en xbox smäller för att den är bannad är nog inte så stor ))
    4. Vilseledande reklam och ojust marknadsföring

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    1. Oskäliga avtalsvillkor

    vad skulle det annars vara?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    May 2009
    Från
    vimmerby, småland
    Inlägg
    249
    Respekt
    15
    jag drog iväg ett likadant meil som Blixten100 hade skrivit. men ändrade såklart namnet

    har inte blivit bannad, va jag vet, men de kanske kommer o va vet KO om de, om jag verkligen är bannad elr inte?

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    77
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    1. Oskäliga avtalsvillkor

    vad skulle det annars vara?
    ehh...ja vet inte vilseledande reklam kanske :P haha (I'm stupid)

  18. #18
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av mrflim Visa Inlägg
    jag drog iväg ett likadant meil som blixten100 hade skrivit. Men ändrade såklart namnet :d

    har inte blivit bannad, va jag vet, men de kanske kommer o va vet ko om de, om jag verkligen är bannad elr inte?
    +1
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    18
    Har skickat ett mail oxå

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Hei.
    Da hadde jeg også sendt avgårde til Konsumentverket.

  21. #21
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    77
    Respekt
    15
    Skickat!

  22. #22
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    52
    Respekt
    16
    Ska bli väldigt intressant att höra vad reaktionen blir, skulle kanske tipsat Sverker Olofsson, kunde vara kul att hetsa M$ lite, som bolag är de ju väldigt vana vid US, där det finns en helt annan kultur runt den här frågan och där bolagen är väldigt skyddade.

    En annan tanke är ju att föra grupptalan mot M$, (det som kallas Class Action i USA), det innebär att alla kan gå tillsammans i en stämmning och dela på kostnaden.. ingen jurist som läser här som kan tänka sig ta ärendet?
    Last edited by djdj; 2009-11-12 at 12:24.

  23. #23
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Har klämt iväg ett mail även till Sverker, så får vi se...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  24. #24
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Vill man verkligen vara med i TV ( Med skidmask ) så antiprivatbyråer inte klämmer en på bollarna efter programmet för att man kör "Backupper"

    Iofs kan man deltaga som förvirrad förälder med en begagnat inköpt konsoll
    Man kan då påstå att lille kalle 12 år är förtvivlad o blivit av med sitt sociala nätverk han fått ihop av år av onlinespelande o att han inte kan kontakta dessa igen o har pg.av det hamnat i en djup deprission o skär sig i armarna fär han mår dåligt över att "Storebror" fått Hybris o leker gudar
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  25. #25
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    16
    Hahaha, oh Pendragon.

  26. #26
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    77
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Vill man verkligen vara med i TV ( Med skidmask ) så antiprivatbyråer inte klämmer en på bollarna efter programmet för att man kör "Backupper"

    Iofs kan man deltaga som förvirrad förälder med en begagnat inköpt konsoll
    Man kan då påstå att lille kalle 12 år är förtvivlad o blivit av med sitt sociala nätverk han fått ihop av år av onlinespelande o att han inte kan kontakta dessa igen o har pg.av det hamnat i en djup deprission o skär sig i armarna fär han mår dåligt över att "Storebror" fått Hybris o leker gudar
    Kom o tänka på att jag egentligen är glad att slippa Live. Slipper alla feta rödhåriga fjortis-britter som inte kommit i målbrottet än som skriker på en av egentligen ingen orsak som helst. För att inte tala om hur mycket dom ska sjunga för alla andra också, som du skrev där pendragon, deras enda sociala nätverk existerar på Live

    EDIT: sorry jävligt off-topic! fortsätt o skicka till KO

  27. #27
    Registrerade
    Aug 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Har inte blivit bannad än men kommer skicka ett mail också, stör mig som fan att dom tror att dom kan göra hur som hellst.

    Så som jag uppfattad det av det man läst på xbox-scene så måste du även formatera om din HD för att kunna använda den på ett annat system för alla dina saves kommer att bli korrupt. Detta kan väll inte vara rätt? När man köpt x-boxen så är HD:en din,dom har väll ingen rätt att modifiera filerna på den och tvinga dig till att formatera den?

    Och sen finns det också dom som fått denna bann för att dom använt en HD som inte är M$ officiell, hur fan går det till? Jag har väll rätt o göra va ja vill med min Xbox inkl hårdvaran. Det dom har rätt o göra är att stänga av en från Live, oki det köper man. Men det är i princip den enda rätten dom har, eller?

    Det hela blir så bizzart, tänk själva om man köpte en pc med alla dessa restriktioner, tror ja skulle blivit galen=)

    Eftersom dom anser sig äga hårdvaran o göra som dom vill med den så är väll nästa steg för MS att alla som har flashade xboxar får en uppdatering som skapar RROD, det skulle dom i princip kunna göra utan att man skulle kunna bevisa det :/ och varför inte att alla som använder sig av pirat kopia windows får alla privata filer raderade om dom inte köper en valid licens innan nästa omstart av pc:en. Svaret är enkelt, dom kan inte och får inte.

  28. #28
    Registrerade
    Mar 2009
    Inlägg
    196
    Respekt
    16
    Skickat ett mail också. Bra mall faktiskt.

    Citat Original inlägg av Fyllpen Visa Inlägg
    feta rödhåriga fjortis-britter
    Hoppas dessa ginger chavs är bannade också
    i orchestrate hostile takeovers, what do you think of that?

  29. #29
    Registrerade
    Feb 2009
    Inlägg
    101
    Respekt
    16
    Det som mest gör mig "pissed off" är att man skiter totalt i vad restan av världen har för lagar bara man följer 'världs polisen USA's lagar'. Man har oxo väldigt svårt att förstå att Sverige inte är en del stat i USA. Det upprepar sig gång på gång.

  30. #30
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    52
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av giovani78 Visa Inlägg

    Eftersom dom anser sig äga hårdvaran o göra som dom vill med den så är väll nästa steg för MS att alla som har flashade xboxar får en uppdatering som skapar RROD, det skulle dom i princip kunna göra utan att man skulle kunna bevisa det :/ och varför inte att alla som använder sig av pirat kopia windows får alla privata filer raderade om dom inte köper en valid licens innan nästa omstart av pc:en. Svaret är enkelt, dom kan inte och får inte.
    Just det du säger med Windows XP var ju under övervägande men de vågade helt enkelt inte. De var rädda för att ngn skulle få igenom sina skadeståndskrav, kostnaden kunde blivit oändlig.

Sida 1 av 5 123 ... SistaSista

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •