Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: bekymmer efter flashning

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2009
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    bekymmer efter flashning

    hej!

    jag lämnade in min box (äldre hitachi) för flashning (från ixtreme 1.* till 1.51) hos en butik som sysslar med just sådant där jag bor. den var flashad sedan tidigare för ett par år sen och har fungerat bra. möjligtvis att den frysit ett par ggr, med då antagligen pga en dålig skiva (det var samma spel varje gång).

    när jag hämtade hem den idag och körde igång den så fungerade det inte alls. den startar upp, man hinner se xboxloggan några sekunder, sen startar den om och fortsätter så om och om igen. det kan variera lite hur många sekunder den hinner ladda, men högst 4-5 sek. om jag plockade ur hårddisken och startar xboxen så blev det bara svart. felet liknar, näst intill identiskt detta: http://tr.im/F55W

    i det fallet så var det tydligen något (glapp? sönder?) med sata-kabeln.

    oavsett om det är sata-kabeln som strular eller ej så har felet skett under tiden då den var inlämnad för att flashas om. butikspersonalen tittade på min xbox efter att jag direkt gått tillbaka med den (innan jag läst om att det kunde vara fel på sata-kabeln) och menade att de inte visste vad felet. de provade att använda sig av vissa knappkombinationer som ska kunna hjälpa till vid uppstart, utan framgång. därefter erbjöd de mig att göra en restore hos dom (för 400-500 kr) samt sedan att jag skulle skicka den till MS (vilket skulle kosta mig ännu mer pengar). jag sade till dom att jag skulle återkomma och gjorde också det med den informationen om att det kanske är sata-kabeln som blivit glapp. killen i butiken klämde då ur sig att han redan kollat det men kunde göra det igen (ok?). så jag ska återkomma i morgon. jag är inte så tekniskt eller kunnig inom området, men jag känner mig lite småblåst eftersom min xbox fungerade felfritt innan jag lämnande in den och jag gick till butiken med god tro om att det skulle gå smärtfritt, istället för att kontakta en bekants bekant och göra det hemma hos någon som inte kunnat ge mig någon slags garanti. men i det här avseendet uppfattar jag inte att jag har fått någon slags garanti eller service överhuvudtaget, trots att jag vänt mig till några som driver ett företag. har jag fel?

    med detta som underlag har jag lite frågor, som jag hoppas någon kan svara på.

    1.) vet någon om mitt problem med xboxen det kan bero på något helt annat, något hårdvarufel -eller- mjukvarufel, som inte butiken kan rå för?

    2.) kan sata-kabeln "bara" gå och bli glapp/gå sönder utan vidare?

    3.) om sata-kabeln är sönder och kan bytas ut, är det något de möjligtvis kan hjälpa mig med? (de har i princip samma tjänster och produkter som psxcare) och kan de ta ut hutlösa priser för det, trots att den uppenbarligen gått sönder under deras ansvar?

    4.) om jag vill prova att byta ut sata-kabeln själv, hur vet jag vilken jag ska ha och var kan jag beställa en sådan?


    uppskattar alla tips, svar och råd jag kan få.


    / p

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Du ska KRÄVA att den funkar när du hämtar ut den. Funkar inte skiten får de se till att den funkar. Här verkar det ju med all tydlighet ha hänt något när de flasha den. Det är helt enkelt en risk man tar när man flashar folks xboxar att något faktiskt kan gå fel om man så även har gjort helt rätt. Det är man dock skyldig att rätta till, helt utan kostnad. Det är företagsetik och inget mer. Börjar du tjafsa om att de enligt policy inte fixar sånt så bli heligt förbannad och ställ helt enkelt till med en scen. Börja de säkert dryfta att de kanske kan fixa den av good-will behöver du bara konstatera att det inte ens är good-will utan att de nu bara helt enkelt står på bad-will. Jag lovar att de inte vill få dåligt rykte av en Xbox. Iaf om det är ett någorlunda seriöst företag. Jag äger själv ett AB och vet hur hårt man faktiskt kan trycka på de sakerna. Så mitt råd till dig. Stå på dig!

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    141
    Respekt
    16
    Håller helt med Svantesson, självklart skall du få den reparerad på DERAS bekostnad. Vi håller också på med reparationer(dock i en annan branch) och vi kontrolerar alltid varan före reparation för att se att den fungerar (förutom felet den är inlämnad för då naturligtvis) då eftersom det faktiskt finns kunder som vi vet har lämnat in trasiga varor för att sedan skylla på oss. Detta är en säkerhet för våran del. men missar vi att kolla detta och varan inte fungerar när kund får den åter så tar vi självfallet på oss detta.
    När en vara lämnas ut skall den fungera punkt slut...
    /H
    Last edited by Henkad; 2009-11-17 at 16:10.

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    I vårt fall kontrollerar vi alltid kunders maskiner fungerar innan vi hoppar in i dessa, fungerar de inte lämnas de tillbaka i samma skick

    I vissa fall där kunder varit inne i maskiner själva och eentuellt knäckt till s-ata kontakten ( Plastskena i mitten vid kontaktbläcken ) *Händer oftare när folk bara tar med sig läsaren in till oss än hos oss nrä vi tar loss dem* sp meddelar vi kunderna att det inte går att läsa ut mjukvara ur läsaren pg.av att det glappar *vid okulära besiktningar ser man då lätt detta* o då lämnas den lösa läsaren ut i befintligt skick.

    Om vi råkar knäcka kontakten får vi givetvis rätta till detta och eventuellt löda sit en ny kontakt eller byta ut läsaren såklart.

    Om en maskin rödringar efter de lämnats in till oss när vi bara testar en maskin max 2.min med orginalspel och sedan max 2 .min efteråt med en backup kan vi inte rå för.
    Det beror ju inte på flashningen att en box lider av värmeproblem direkt.
    Vi dammar även ur samtliga boxar som ser ut som insidan av en dammsugarpåse för att vi själva skall slippa andas in skiten då vissa av oss är dammalergiker men även för att maskinerna skall leva längre.

    Shit happens ibland o rödringar är desvärre vanliga på äldre 360 konsoller.

    Vi brukar vara snälla med återställningar om det visar sig att folk moddat en konsoll hos oss nyligen o att den dör någon dag senare.

    Generellt sägs det att saker lämnas ut i samma skick om inte bättre än de lämnas in *Tänkte på att vi dammar ur dem...*
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Tillägg...om någon annan än vi "varit inne i" en konsoll innan den lämnas till oss så säger vi till vid inlämnandet att vi INTE tar på oss ansvaret om konsollen får problem.

    För de få gånger som en konsoll fått allvarliga problem i samband med att vi modifierat den så har någon annan varit inne och mekkat i den innan.

    Var iofs mest på "XBOX 1" tiden det var sådana problem, folk försöker modda själva och försvagar lödpunkter osv, när det inte fungerar så lämnar man in till oss och då kanske en försvagad lödpunkt ger upp helt. Eller en ESD-tjongad komponent drar sin sista suck.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2009
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    hej igen och tack för alla utförliga svar och åsikter!

    jag vill tillägga lite saker efter att ha läst era svar.

    jag vet inte om den här verksamheten testar de xboxar de flashar, varken innan eller efter. men jag har aldrig öppnat upp min xbox då jag inte har särskilt mkt erfarenhet och tycker att det verkar allt för riskfyllt för en lekman som jag själv att göra det. min xbox kostade mig för mkt som student och har ett för stort värde för att jag ska ta chansen och hoppas allt går väl om jag flashar den själv. det var därför jag lämnade in den, för att någon kunnig skulle göra det åt mig, professionellt, för ett resonabelt pris.

    enda gången den har varit öppnad är då jag lämnade in den för flashning på samma ställe för cirka 2 år sedan. de lär väl också kunna se att jag inte varit och grävt inuti xboxen med tanke på deras företagssigill som de satte dit vid förra tillfället. det står på deras hemsida att de sätts dit, för att man ska kunna ta del av deras garanti vilket inte gäller om sigillet är borttaget. så jag förmodar att det är vad de är till för, att det ska synas om man -inte-öppnat xboxen i efterhand?

    jag har aldrig haft några röda ringar, inte heller den här gången, som jag nämnt tidigare. så det lär väl inte handla om något värmeproblem. jag har ju som sagt inte ens kommit igång att använda xboxen mer än 3 sekunder. den laddade ju inte ens upp dashboarden eller de inledande sekvenserna på ett spel.

    jag tror de har dammat ur den, iaf förra gången den var inlämnad, de nämnde detta vid förra tillfället. vilket såklart är uppskattat. men det hjälper ju inte när den inte fungerar alls efter inlämningen senast. jag har ingen anledningen att försöka ge falskt sken om min oskyldighet i ärendet här. eftersom det här forumet inte är kopplat till de jag lämnat in xboxen hos och det är relativt anonymt som jag ber om råd. jag vill ju som sagt bara ha respons på min situation, som känns ganska orättvis.

    situationen just nu är så att jag har mailat dom i förra veckan om att jag vill att de ordnar så att min xbox fungerar, då den fungerade utmärkt innan jag lämnande in den. jag anser inte att jag har del i problemet. jag har inte fifflat med min xbox eller misshandlat den på något vis. jag skrev att jag kommer in i nästa vecka (den här veckan) då jag har haft fullt upp med en stor och viktig tenta som jag hade i fredags. jag har inte fått något svar och bävar lite för att gå dit då de sist inte verkade tycka sig ha något ansvar för vad som hänt. jag tycker inte om att vara "en påfrestande kund", men det känns som inte de ger mig något annat val. jag vill inte ge mig när jag inte tycker att jag på något vis kan vara ansvarig för vad som hänt. det är väl ändå något en seriös verksamhet måste vara beredd på att det kan ske och ha en buffert för detta. annars hade jag ju lika gärna kunnat vända mig till någon annan som inte driver legitimt företag ifall ingen garanti och service kan utlovas.

    jag vet inte riktigt vad jag säga ifall de inte säger sig kunna göra något mer när jag går dit i morgon. det känns väldigt olyckligt och jag blir mer och arg på att det ska gå till så här. det bästa som kan hända är att de lyckades ordna problemet sedan sist jag var där och lämnade tillbaka den. men eftersom jag inte hört något från dem så känns det som om de inte gjort någonting åt det här. jag vet bara att jag tänker inte bara glömma det här om de inte kan ge mig en vettig service.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om din 360 har hårddisk, prova lyft av den och prova igen.

    Förhoppningsvis har du bara en lös/glapp SATA-kabel någonstans i boxen nu.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Problem efter flashning
    By Arasul in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 17:49
  2. Grön lampa och svart skärm efter flashning.
    By Krejsy in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 18:59
  3. 360 elite - visuella spår efter flashning?
    By inzane in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 16:50
  4. Uppdatera nu eller efter flashning?
    By Sig_bee in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 10:40

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •