hej!
jag lämnade in min box (äldre hitachi) för flashning (från ixtreme 1.* till 1.51) hos en butik som sysslar med just sådant där jag bor. den var flashad sedan tidigare för ett par år sen och har fungerat bra. möjligtvis att den frysit ett par ggr, med då antagligen pga en dålig skiva (det var samma spel varje gång).
när jag hämtade hem den idag och körde igång den så fungerade det inte alls. den startar upp, man hinner se xboxloggan några sekunder, sen startar den om och fortsätter så om och om igen. det kan variera lite hur många sekunder den hinner ladda, men högst 4-5 sek. om jag plockade ur hårddisken och startar xboxen så blev det bara svart. felet liknar, näst intill identiskt detta: http://tr.im/F55W
i det fallet så var det tydligen något (glapp? sönder?) med sata-kabeln.
oavsett om det är sata-kabeln som strular eller ej så har felet skett under tiden då den var inlämnad för att flashas om. butikspersonalen tittade på min xbox efter att jag direkt gått tillbaka med den (innan jag läst om att det kunde vara fel på sata-kabeln) och menade att de inte visste vad felet. de provade att använda sig av vissa knappkombinationer som ska kunna hjälpa till vid uppstart, utan framgång. därefter erbjöd de mig att göra en restore hos dom (för 400-500 kr) samt sedan att jag skulle skicka den till MS (vilket skulle kosta mig ännu mer pengar). jag sade till dom att jag skulle återkomma och gjorde också det med den informationen om att det kanske är sata-kabeln som blivit glapp. killen i butiken klämde då ur sig att han redan kollat det men kunde göra det igen (ok?). så jag ska återkomma i morgon. jag är inte så tekniskt eller kunnig inom området, men jag känner mig lite småblåst eftersom min xbox fungerade felfritt innan jag lämnande in den och jag gick till butiken med god tro om att det skulle gå smärtfritt, istället för att kontakta en bekants bekant och göra det hemma hos någon som inte kunnat ge mig någon slags garanti. men i det här avseendet uppfattar jag inte att jag har fått någon slags garanti eller service överhuvudtaget, trots att jag vänt mig till några som driver ett företag. har jag fel?
med detta som underlag har jag lite frågor, som jag hoppas någon kan svara på.
1.) vet någon om mitt problem med xboxen det kan bero på något helt annat, något hårdvarufel -eller- mjukvarufel, som inte butiken kan rå för?
2.) kan sata-kabeln "bara" gå och bli glapp/gå sönder utan vidare?
3.) om sata-kabeln är sönder och kan bytas ut, är det något de möjligtvis kan hjälpa mig med? (de har i princip samma tjänster och produkter som psxcare) och kan de ta ut hutlösa priser för det, trots att den uppenbarligen gått sönder under deras ansvar?
4.) om jag vill prova att byta ut sata-kabeln själv, hur vet jag vilken jag ska ha och var kan jag beställa en sådan?
uppskattar alla tips, svar och råd jag kan få.
/ p
Bookmarks