Visar resultat 1 till 30 av 30

Diskussion: Lite-On läsare.. Brickad ??

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Red face Lite-On läsare.. Brickad ??

    Tja..


    Skulle flasha en polarens xbox360. Det sitter en Lite-On läsare i den och har gjort det massor av gånger innan. Men denna gången fanns en fuktion på jungelflasher i fall du har ixtreme innan så jag prövade som jag dum va å körde fick ut nycklarna i alla fall va jag tror är rätt säker. Men sen tryckte jag på erase knappen å då hängde sig allt.

    Å läsaren är stendöd nu. Har prövat flasha den i dos me nu men utan att lyckas får inte ut dvd ell nått. Och när jag ska köra Iprep så står det nått om A: har aldrig vart så innan. Nån som vet va som kan vara fel.

    /jim

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Gå in i JungleFlasher igen och kör "Intro / Device ID" och powercycle den. Hjälper inte det kör "Outro / ATA Reset" powercycla och hjälper inte det så kör några "Lite-On Erase" till och powercycla. Du har men största sannorlikhet inte brickat den då det är i princip omöjligt med LiteOn:s.
    Och knappen för att få ut nycklarna och dylikt om DVD:n redan har iXtreme i sig fungerar utmärkt, då behöver man inte Prope/Spear längre om det är en Lite-On 74850C man försöker flasha.

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Och i absolut värsta fall och du verkligen har lyckats bricka den vilket jag iofs tror att du inte har så har du iaf kvar filerna. Då går det ju alltid att införskaffa en ny DVD spelare istället för en helt ny box.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    om du kör med DOSFLASH i dos, dyker den upp alls? har du trayen ute halvvägs ut?

    om den dyker upp i DOSFlash, skriv ner porten, ladda sedan hem mitt Liteon Dospack eller skapa en .bat fil med följande info:

    L-O-Eras.exe *sata port* 1
    pause
    L-O-Eras.exe *sata port* 1

    etc. tills du har 10 rader med "L-O-Eras.exe *sata port* 1

    porten brukar heta något i stil med: 0xA800 då skriver du bara: A800 som "*sata port*" det vill säga såhär:

    L-O-Eras.exe A800 1
    pause
    L-O-Eras.exe A800 1
    ..........
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Gå in i JungleFlasher igen och kör "Intro / Device ID" och powercycle den. Hjälper inte det kör "Outro / ATA Reset" powercycla och hjälper inte det så kör några "Lite-On Erase" till och powercycla. Du har men största sannorlikhet inte brickat den då det är i princip omöjligt med LiteOn:s.
    Och knappen för att få ut nycklarna och dylikt om DVD:n redan har iXtreme i sig fungerar utmärkt, då behöver man inte Prope/Spear längre om det är en Lite-On 74850C man försöker flasha.
    det tricket fungerar finfint OM systemet INTE hänger sig, om du läste ordentligt vad han skrev så hänger systemet sig...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Vet ju inte om det hänger sig varje gång förstås...
    Hänger det sig varje gång låter det som VIA drivarna har installerats på datorn igen. Det är ju ett känt litet problem.
    Men visst DOS funkar ju säkert med. Och du kan ju kolla i JungleFlasher först vad din SATA port heter.

    Det spelar för övrigt ingen roll hur släden står när man ska erase den...

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    kan inte få ut cd släden nått dvdn är helt död. Sen i dos hittar jag den inte det står unknown bara vendor id .

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av jimman83 Visa Inlägg
    kan inte få ut cd släden nått dvdn är helt död. Sen i dos hittar jag den inte det står unknown bara vendor id .
    den hittar något på den porten iaf? men kan inte identifiera den? (detta räknar jag som att den hittar) självklart kan du inte få ut den mekaniskt, du får göra detta manuellt genom att skjuta på den tvärslå som håller trayen fast låst... om du inte förstår vad jag menar ska jag försöka ta fram en bild och visa på...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    tja.. fattar inte hur jag ska få ut släden manuellt :S men kommer den att hitta den i vendor mode i dos sen ?

    tack för all hjälp swissy å svantesson

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av jimman83 Visa Inlägg
    tja.. fattar inte hur jag ska få ut släden manuellt :S men kommer den att hitta den i vendor mode i dos sen ?

    tack för all hjälp swissy å svantesson


    titta på den här bilden, där du ser gulmarkerat är där "tvärslån" sitter, tryck på den med en skruvmejsel så kommer trayen hoppa ut en pyttliten bit, då kan du dra ut den

    vad gäller att hitta driven, kör du kommandot jag skrev (batch filen) ett par gånger, sedan kör dosflash och väljer Liteon E följt av att du kör dosflash igen ska driven vara i vendor mode igen... det står lite grann om det här på min hemsida: http://www.swizzy.se/Guider/Liteon_Faq.php
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Jag har ett liknande problem som det ovan. Jag skulle flasha en polares Liteon 83850c och gjorde allting med att läsa ut Dummy.bin och Key.bin m.m. Allt gick bra och jag spoofade min egen Hitatchi 79 med nyckeln ifrån Liteon-driven eftersom min xbox ändå fått RROD några gånger och jag har gett upp hoppet om den. Allt fungerade fint och jag sätter i LiteOn-driven igen (använder Xboxen som strömkälla) för att köra LiteOn-erase. Men när jag ska bryta strömmen fram och tillbaka så går något åt helvete. Antagligen hann jag inte med riktigt. Nu hänger sig datorn t.o.m vid uppstart (kommer inte in i windows). Jag kör Windows 7 32-bit. Om jag kör igång strömmen väl inne i windows så går det en stund och sen hänger det sig, och liteon-driven hittas inte i JungleFlasher. Jag har inte VIA-chipset utan ett nvidia på moderkortet. Är det något man kan göra nu? Känns ju som att driven är "halvraderad" typ. Och jag har ingen lust att slänga med min hitatchi till honom. :P

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    köp dig ett CK3 och ett USB Minne, försök boota DOS och gör som jag skrev ovan, det ska fungera även på denna
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    köp dig ett CK3 och ett USB Minne, försök boota DOS och gör som jag skrev ovan, det ska fungera även på denna
    Okej! Härligt. Var får jag tag i ett CK3 här? (jag kan googla det, nu var jag bara lat). Men CK3 och ett USB-minne alltså! Check!

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Niko86 Visa Inlägg
    Okej! Härligt. Var får jag tag i ett CK3 här? (jag kan googla det, nu var jag bara lat). Men CK3 och ett USB-minne alltså! Check!
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=943&xSec=89

    + ett USB minne med valfri storlek, behöver inte vara flera gig stort, räcker med ett par mb...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    tjoho!

    Tack all hjälp Swizzy.. Du är guld värd. Fick igång det efter att jag fick ut släden på nått sätt satt å meka lite hehe..


    Sen erase ja den å lite annat till slut hitta den i dos å då va det bara att flasha å köra .. tack som f**.

    mvh

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av jimman83 Visa Inlägg
    tjoho!

    Tack all hjälp Swizzy.. Du är guld värd. Fick igång det efter att jag fick ut släden på nått sätt satt å meka lite hehe..


    Sen erase ja den å lite annat till slut hitta den i dos å då va det bara att flasha å köra .. tack som f**.

    mvh
    varsegod
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=943&xSec=89

    + ett USB minne med valfri storlek, behöver inte vara flera gig stort, räcker med ett par mb...

    Jag antar att man ska använda USB-minnet för att köra DOSflash på eller? Har aldrig provat det så jag vet inte. Men varför kan man inte strömsätta driven med xboxen och köra DOSflash då?

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Ja, du ska lägga DOSFlash på USB Minnet, du behöver även lägga in DOS så att du kan boota upp och köra DOSFlash...

    jag har inte testat att köra med en Xbox som ström källa, men när man köra Liteon 74850C behöver man ha en RS232 port kopplad till datorn och driven (via ett Connectivity kit, RS232 = Com/Seriell, det fungerar även med USB i WINDOWS EJ i DOS... personligen rekomenderar jag att man kör Seriell FÖRE USB då USB kan krångla en hel del om man inte får till drivrutinerna ordentligt...)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Ja, du ska lägga DOSFlash på USB Minnet, du behöver även lägga in DOS så att du kan boota upp och köra DOSFlash...

    jag har inte testat att köra med en Xbox som ström källa, men när man köra Liteon 74850C behöver man ha en RS232 port kopplad till datorn och driven (via ett Connectivity kit, RS232 = Com/Seriell, det fungerar även med USB i WINDOWS EJ i DOS... personligen rekomenderar jag att man kör Seriell FÖRE USB då USB kan krångla en hel del om man inte får till drivrutinerna ordentligt...)
    okej okej, men då är det väl bara att prova med att köra boxen som strömkälla då. Kan ju inte bli så mkt mer fel tycker jag.

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Hmm, nån som vet var man hittar nåt bra DOS att lägga in? Vet inte riktigt hur det ska vara. Var några år sen man höll på där. :P

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    om du laddar hem iPrep så lägger den in DOS etc. åt dig, dock skulle jag även lägga in dosflash själv och köra med...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Vi har haft kunder som försökt flasha boxarna själva utan connectivitykits där de tar ström från 360 men drar en s-ata till sin Pc utan att jorda PC chassi med 360 chassi o en handfull sådana har totalt havererat sina läsare.
    En kund nyligen hae tur o fick ut nycklarna rätt men vid flashning strömspikades läsaren...

    illa men han har iaf en fungerande box idag
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Vi har haft kunder som försökt flasha boxarna själva utan connectivitykits där de tar ström från 360 men drar en s-ata till sin Pc utan att jorda PC chassi med 360 chassi o en handfull sådana har totalt havererat sina läsare.
    En kund nyligen hae tur o fick ut nycklarna rätt men vid flashning strömspikades läsaren...

    illa men han har iaf en fungerande box idag

    Okej, jag jordar alltid chassina iaf. Och nycklarna har jag redan fått ut. Det är ju ett helt annat problem som återstår.

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    om du laddar hem iPrep så lägger den in DOS etc. åt dig, dock skulle jag även lägga in dosflash själv och köra med...
    Okej, tack så mkt. Blir till att försöka lite igen nu då.

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Yeeeah! Lyckades få driven erase:ad i DOSFLASH. Tänkte försöka fortsätta att flasha där men det lyckades jag såklart inte med där. :P FIRMTOOL kunde inte fixa min dummy och hacked. Ska man köra RE-pack firmwaren på 83850c också? För jag kör firmwaren som heter 853 nu.

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    det finns väl inte ngn repack på 83850C? förmodligen är något fel i den Fw'n du körde, eller så kanske du körde fel fil? du kan flytta keys med hjälp av JF och spara, sedan skriver du bara den nya mjukvaran till Läsaren via DOSFlash
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  27. #27
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    det finns väl inte ngn repack på 83850C? förmodligen är något fel i den Fw'n du körde, eller så kanske du körde fel fil? du kan flytta keys med hjälp av JF och spara, sedan skriver du bara den nya mjukvaran till Läsaren via DOSFlash
    Nej, jag tänkte bara om det var till 83850 i repacken också. Ja, det ska inte vara det men nåt gjorde jag ju fel iaf. Flytta keys? Jag satt och funderade på om man inte kunde göra "förberedelserna" i JF. Men jag har ju bara flashat Hitatchi tidigare och aldrig hållit på med dummy.bin osv. Så vad är det som ska göras? Ska dummy och ixtreme FW'n slås ihop liksom? Vad är det det som skrivas efter erase, ska inte key.bin och inquiry.bin som man får ut i JF med på nåt vis? Jag skulle ju kunna sitta och leta upp allt det här men det känns som att du kan förklara det lite enkelt för mig och liksom jag, är en sån som tycker om att hjälpa till.

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Vad exakt menar du med "förberedelserna" i JF?

    när du öppnar en firmware som source i JF autospoofar den (flyttar nyckel) firmwaren som ligger i minnet (den nya iXtreme) det du behöver göra för att fortsätta flashningen i DOS är att spara resultatet, den gör inte detta automatiskt tyvär...

    ett tips är att spara den som t.ex. "hacked.bin" då detta är lätt att skriva, och lätt att komma ihåg vad det är för ngn

    Key.bin, Inquiry.bin, Identify.bin är alla delar av Dummy.bin, Dummy.bin består nämligen av alla dom 3 plus lite utfyllnad...

    Inquiry.bin innehåller Spoof datan
    Identify.bin innehåller viss Serie data (läsarens serienummer, laserns serienummer, kretskortets serienummer...
    key.bin innehåller som du nog redan förstått av namnet, nyckeln...

    om du ska spoofa en annan läsare som denna behöver du bara ha Key.bin och Inquiry.bin (detta för att kunna spoofa ordentligt)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  29. #29
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Tack så mkt nu blev allt så jävla uppenbart! Fan vad dum man är ibland. Om jag bara vetat innebörden av dummy.bin så hade det ju varit självklart, det roliga är att jag redan hade sparat ner filen i JF med hackad firmware. Jag får tacka så mkt iaf. Fan vad simpelt och klockrent det var med dosflash! Nu funkar allt som det ska! toppskick!

    Edit* Jag använde Xboxen som strömkälla och jordade chassina och det fungerade klockrent.

  30. #30
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Gott
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Antagligen fel på läsare...
    By Tre Kronor in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 07:11
  2. Problem med DS Lite
    By Mikolan in forum Nintendo DS
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 11:45
  3. BenQ läsare =s ?
    By Shadow_007 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 17:13
  4. Jag behöver lite info om M3 lite perfect.
    By Endorphin in forum Nintendo DS - M3, R4 och G6 Flashkassetter
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 19:48

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •