Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Sensorbar på långt avstånd?

Registrerade
    Jun 2007
    Respekt
    0

Sensorbar på långt avstånd?

Jag tänkte köra min Wii med en projektor och en duk som är cirka 6,3 m bred. Det innebär att jag kommer att vara en bit från duken (7-8 m). Jag har moddat en sensorbar (lite starkare variant) så att den går på extern spänningsmatning (9 V adapter), så att den kan vara tillräckligt långt bort. Handkontrollen ser IR-källorna utan problem i inställningsmenyn, så inga problem där.

Det är dock en hel del problem med att den blir fladdrig och svårkontrollerad, och ibland tappar den bort positionen (dvs muspekaren i menyn) helt för några sekunder. Min teori är att att IR-punkterna kommer för nära varandra, vilket på något sätt effar upp algoritmerna som Wii använder för att beräkna rörelserna. Jag överväger därför att bygga en bredare sensorbar (och, för säkerhets skull, med fler IR-dioder), troligen ungefär dubbelt så bred som originalet för att hålla proportionerna ungefär lika, men tänkte först kolla om någon har erfarenhet av liknande problem.

Någon som har erfarenheter av problemet? Förslag? Synpunkter?

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    När jag fick min 55" Samsung LED så hade jag liknande problem tills jag flyttade fram sensorbaren lite o ändrade ljusstyrkan i menyerna.

Svarta legoklossar fick bli en hållare för den
    Har även provat med en sånhär på vardagsrumsbordet närmare soffan:
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=701&xSec=88

Fler IR dioder och starkare skall inte behövas, däremot om något läcker IR hemma "julgransbelysning" eller liknande så kan det störa lite.
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Jun 2007
    Respekt
    0
    Jag tror inte heller att styrkan var ett problem, som sagt så såg kontrollen dem utmärkt. De syntes också utmärkt med ett IR-filter på min gamla Olympus C2100UZ som är extremt IR-känslig. Det finns inget annat som lämnar ifrån sig IR där (bara en tom vägg som jag projicerar mot).

Däremot så var prickarna väldigt nära varandra, cirka en prickdiameter från varandra, i inställningfunktionen, därav min gissning att en längre sensorbar skulle hjälpa.

Jag vill helst inte flytta den närmare, eftersom den då hamnar mitt på golvet, och vinkeln blir fel när man spelar flera spelare.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Placera sensorbaren i ovankant på duken då
    Se om det hjälper o där kan du även prova att skjuta fram den lite genom att sätta den på en kartongbit o tillslut kanske om det funkar sätta upp den i taket med dubbelhäftande tape
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Registrerade
    Jun 2007
    Respekt
    0
    Problemet är att få upp sladden dit, plus att det inte är ett tak där, det är några meter till upp till taket, så det funkar inte i vilket fall. Ovankanten på duken är cirka 4m upp, taket är minst 2m, kanske 2,5m till...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Sätt dit en likadan sensorbar till och sätt dom en bit ifrån varandra i sidled.

Eventuellt tejpar du över dioderna från varje sensorbar som hamnar i "mitten" så du bara använder de yttersta.

Sensorbaren är ju bara en rad med lysande IR-dioder, så du behöver inte oroa dig över att du stör funktionen genom att göra på detta sätt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jun 2007
    Respekt
    0
    Att fixa det rent tekniskt är inget problem, jag har redan moddat den så att den går på en 9V adapter istället för kabel till Wii. Den har två separata kort (ett på varje sida), så det enda jag behöver göra för att testa det är att sätta lite längre kablar och köra dem utan kapsling. Blir jag nöjd så kapslar jag det i en bit kabelkanaliseringsränna, med hål för dioderna.

Jag tänkte bara kolla om någon hade haft liknande problem och erfarenheter av dem först.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Prova bara flytta fram sensorbaren lite o se om det hjälper, då vet du lite mer vad som kan strula, har du otur kan det vara blåtanden i handkontrollerna som inte ger Wiin tillräckligt med signal ( Max 10Meter ) så har du Wiin i en hylla med aluminiumdörrar kan det förklara en del med

Min pekare fladdrade satan tills jag sköt fram orginalsensorbaren lite så den inte stog rakt under tv´n o då satt jag 4 meter från tv´n.
    Prova det först o man måste inte morra upp lister medans man provar saker o det får se ut som ett ormbo med kablar med
    / Pendragon

Registrerade
    Jun 2007
    Respekt
    0
    Avståndet till Wiin är inte ett problem, den står på ett bord bredvid soffan. Man vill ju inte gå fram till duken för att byta skiva, då riskarar man ju att få motion.

Jag tror inte att det har med sensorbarens synlighet att göra, den står fullt synlig på centerhögtalarna under bilden. Jag har också kollat vinklarna på IR-dioderna (om de skulle vara alltför riktade), men både kontroller och kamera ser dem utmärkt över hela utrymmet man rimligen kan röra sig i.

Möjligen skulle det kunna vara reflektioner i högtalarlådan som spökar. Ska testa om det gör någon skillnad att lägga något icke-reflektivt material på den, tex en duk.

En annan möjlighet är ju att nätadaptern inte ger tillräckligt ren 9V DC, så att dioderna flimrar lite. Det borde man kunna avhjälpa med en rejäl konding, ska testa det också.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Prova med orginalsensorbaren en bit från skärmen o fungerar det prova med din moddade sensorbar en bit från skärmen.
    / Pendragon

Registrerade
    Jun 2007
    Respekt
    0
    Ska försöka, men det är inte lätt, eftersom sladden är på tok för kort.

Registrerade
    Sep 2010
    Respekt
    0
    Ursäkta bumpningen av tråden, men detta kom precis upp på hackaday:

http://hackaday.com/2010/09/16/wii-s...bar-projector/

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Elelr så flyttar man fram sensorbaren o ändrar ljusinställningarna lite
    Stan464 sitter o spelar Wii för fulla muggar med en original sensorbar utan problem mig veterligen, och jag har inte heller några problem därhemma.

Min duk sitter ungefär 3-4 meter från soffan...
    / Pendragon

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av erak Visa Inlägg
    Ursäkta bumpningen av tråden, men detta kom precis upp på hackaday:

http://hackaday.com/2010/09/16/wii-s...bar-projector/
    Snygg lösning om man inte vill ha något krimskrams stående framme vid projektorduken/väggen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    Test med 2st värmeljus istället för sensorbaren, då kan du testa med olika bredd mellan dom tills du hittar ett bra läge med pekarerörelsen på projektorn. Sen är det bara att modda din sensorbar med samma bredd. Det blir lite som att ställa in känslighet/acceleration på en datormus.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Värmeljus avger inte IR ljus
    Det gör däremot din fjärrkontroll till din TV

Ställ fram sensorbaren lite eller köp en trådlös
    Och ni vet väl att man kan kalibrera dem i menyn på Wiin va!?
    / Pendragon

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Värmeljus avger inte IR ljus
    Det gör däremot din fjärrkontroll till din TV

Ställ fram sensorbaren lite eller köp en trådlös
    Och ni vet väl att man kan kalibrera dem i menyn på Wiin va!?

Värmeljus avger ett brett spektrum av energivågor, där infrarött ljus ingår.

Liknande diskussioner

1. Wii sensorbar
    By mickys in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 10:56
  2. Hur långt har alla kommit på GTA IV?
    By xepez in forum Grand Theft Auto IV (360)
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 14:20
  3. Hur långt bort kan man sitta?
    By Grossen in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 14:37
  4. Hur långt tid tar det att flasha?
    By Freaky in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 14:19
  5. Hur långt?
    By P.Bateman in forum HALO 2
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 09:38

Bookmarks

Behörigheter