Sida 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Visar resultat 31 till 60 av 72

Diskussion: Fixa HD-install efter ban!

  1. #31
    Registrerade
    Nov 2009
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Jag postar en logg ikväll. Jag kom på en sak som kan vara problemet, jag installerade den nya dashboarden efter ban. Detta borde medföra att den nya dashboarden är den senaste förändringen i NAND eller? Jag har en hel drös med säkerhetskopior på min orginal NAND så det är inget problem. Det jag hade tänkt att testa är att läsa ur den modifierade nand som jag nu har och köra secdata ännu en gång på denna då borde den ju leta upp den näst senaste förändringen som nu är den senaste eller är jag helt körd? Ett alternativ till detta är ju att räkna ut med hjälp av hex workshop men som jag skrev tidigare så hittar jag bara en massa likadana timestamps på olika adresser så jag är lite osäker på vilken jag i så fall ska ändra.

  2. #32
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Thealmightypofe Visa Inlägg
    Jag postar en logg ikväll. Jag kom på en sak som kan vara problemet, jag installerade den nya dashboarden efter ban. Detta borde medföra att den nya dashboarden är den senaste förändringen i NAND eller? Jag har en hel drös med säkerhetskopior på min orginal NAND så det är inget problem. Det jag hade tänkt att testa är att läsa ur den modifierade nand som jag nu har och köra secdata ännu en gång på denna då borde den ju leta upp den näst senaste förändringen som nu är den senaste eller är jag helt körd? Ett alternativ till detta är ju att räkna ut med hjälp av hex workshop men som jag skrev tidigare så hittar jag bara en massa likadana timestamps på olika adresser så jag är lite osäker på vilken jag i så fall ska ändra.
    du måste få ut den 3e nyaste för att allt ska vara okej, de två "nyaste" är felaktiga. japp, det borde fungera, är ju bara att prova.. kör sedan findsecdata innan du flashar in den så ser du att du fått rätt datum (obannad), antar du hänger med.

  3. #33
    Registrerade
    Nov 2009
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Hmm varför den tredje? Är det någon som har testat 360 hdfr? Går det att välja vilka uppdateringar som skall "raderas"?

    Tror du att det fungerar att läsa ut nanden, köra secdata igen, skriva in den och sedan göra samma sak igen? Och på så sätt ta bort de tre senaste uppdateringarna?

    Tyvärr kan jag inte testa det förrens ikväll då jag bara har en laptop utan skrivarport hemma så jag fixar allt hos brorsan.
    Last edited by Thealmightypofe; 2009-12-10 at 10:58.

  4. #34
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Thealmightypofe Visa Inlägg
    Hmm varför den tredje? Är det någon som har testat 360 hdfr? Går det att välja vilka uppdateringar som skall "raderas"?

    Tror du att det fungerar att läsa ut nanden, köra secdata igen, skriva in den och sedan göra samma sak igen? Och på så sätt ta bort de tre senaste uppdateringarna?

    Tyvärr kan jag inte testa det förrens ikväll då jag bara har en laptop utan skrivarport hemma så jag fixar allt hos brorsan.
    jag menade såhär med den 3e:

    1. senaste uppgraderingen
    2. näst senaste (boxen blev bannad här)
    3. box obannad, denna vill du åt.

    har inte testat hdfr, men du borde kunna köra bort de två översta för att göras den 3e aktiv.

  5. #35
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jag är ledsen om jag verkar tjatig men jag har inte så bra koll eller för den delen kunskap kring sådana här tekniska grejer. Jag har läst alla möjliga trådar både på det här forumet och andra forum och har förstått att det går att fixa så att hårddisken kan användas för installationer igen. MEN!! kan man även fixa så att man slipper att den bannade konsollen korrumperar alla sparningsfiler och sin gamertag?

    I min situation så sitter jag med en bannad konsoll här hemma. Jag har lagt en order så att jag skall få hem en ny Xbox360 konsoll. Den nya konsollen tänkte jag inte modifiera alls utan den ska jag ha för att spela mina originalspel och för att ladda upp min profil så gamerscoren uppdaters.
    Om det sedan går att fixa den bannade konsollen så att hårddisken fungerar plus att den inte korrumperar sparningsfiler och ens gamertag skulle jag bli överlycklig och aldrig igen gå ut på live eller ens närma mig med en nätverkskabel till just den bannade konsollen. Då kan jag nyttja den bannade och spela spel även där och bara tanka över min profil på ett minneskort för att sedan föra den vidare till den ickemodifierade konsollen för att istället där gå ut på live och uppdatera min gamerscore.

    Men sedan är just frågan om detta funkar eller är det bara just hårddiskupplåsning som är möjlig på en bannad konsoll?
    Jag har nämligen läst delar av den här tråden men det kan även vara så att min engelska inte är så bra och att jag misstolkar vad det är man fixar....
    http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=697231

  6. #36
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Did your 360 get banned in this wave of bans? HD install not working? Gamertag and saves keep corrupting? This is how to fix this (aka 'uncrippling').
    som du ser så står det ju att det ska fixa båda... står inget om att det nite skulle fixa profil/sparningarna också...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #37
    dragonslayer Guest
    när man återgår till en gammal secdata, så vet inte konsollen om att den är bannad, den får alltså inte markera material med statusen "osäker"

  8. #38
    dragonslayer Guest
    Det som redan är markerat "osäkert" måste i sådana fall fixas separat!

  9. #39
    Registrerade
    Nov 2009
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Hade lite dåligt med tid så jag hann bara testa med 360 HDFR igår och kan konstatera att detta inte fungerar.
    Jag tror att varken findsecdata eller 360 HDFR kommer att fungera eftersom dessa program modifierar eller raderar data i den senaste uppdateringen. Uppdateringen finns kvar på konsolen men med andra värden, detta betyder att om man läser ur sin modifierade nand igen och kör programmet så ändrar programmen på den redan ändrade secdata.bin filen.
    Nästa steg som jag kommer att ta är att gå in och manuellt ta bort data i den näst senaste uppdateringen med hjälp av hex workshop och se om detta fungerar. Jag återkommer när jag har gjort detta.

  10. #40
    Registrerade
    Nov 2009
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Okej nu har jag försökt en massa med att återställa tidigare uppdateringar och ingenting har lyckats, jag har gjort om hela nanden och skrivit in den igen men ingenting verkar fungera. Xboxen fungerar felfritt men det går inte att installera. den logg jag får från secdata från orginalnanden ser ut så här:

    Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
    (C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation

    C:\Documents and Settings\Krönby>findsecdata nanda.bin

    findsecdata v0.61 2009-12-01 by boby2pc
    Controller version 1
    Last filetable change: 0x54
    ECC change: 0x54 Filetbl: 0x011B Secdata: 0x0344 Timestamp: 3B6C94CE 2009-11-12
    ECC change: 0x4C Filetbl: 0x0343 Secdata: 0x0128 Timestamp: 3B6AA72C 2009-11-10
    ECC change: 0x48 Filetbl: 0x0127 Secdata: 0x0354 Timestamp: 3B375E85 2009-09-23

    Checking secdata:
    0354 containts not 0 values above offset 1024

    Searching for recommended

    Extracting secdata:
    secdata0344.bin
    secdata0128.bin

    Extracting filetables:
    filetable011B.bin
    filetable0343.bin

    Creating patched secdata:
    Patchedsecdata0344.bin
    Patchedsecdata0128.bin

    Creating patched filetables:
    Patchedfiletable011BBy0343.bin

    Use:
    nandpro.exe lpt: -w16 Patchedsecdata0128.bin 344 1
    nandpro.exe lpt: -w16 Patchedfiletable011BBy0343.bin 11B 1

    Press ENTER
    Och det jag får från 360 HDFR ser ut så här: http://sv.tinypic.com/r/2cia15k/6

    om det är någon som har några förslag om hur jag ska fortsätta eller kan peka ut något som jag kanske har missat så skulle det vara mycket uppskattat!
    Last edited by Thealmightypofe; 2009-12-11 at 13:28.

  11. #41
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    när man återgår till en gammal secdata, så vet inte konsollen om att den är bannad, den får alltså inte markera material med statusen "osäker"
    ok tackar så hemskt mycket för er svar (Swizzy och Dragonslayer)!

    Jag har sett att psxcare har hårddiskupplåsning man kan köpa av dom
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1080&xSec=89
    Vet ni om det enbart är upplåsning av hårddisk som ingår i tjänsten eller följer psxcare en liknande guide så att xboxen återgår till en tidigare secdata vilket möjliggör spelande på den bannade konsollen utan att den markerar material som "osäkert"?

  12. #42
    Registrerade
    Nov 2009
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    jag får ju Patchedsecdata0344.bin och Patchedsecdata0128.bin men enligt findsecdata ska jag ju bara skriva in Patchedsecdata0128.bin. Borde jag inte skriva in Patchedsecdata0344.bin också?

  13. #43
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Requiem Visa Inlägg
    ok tackar så hemskt mycket för er svar (Swizzy och Dragonslayer)!

    Jag har sett att psxcare har hårddiskupplåsning man kan köpa av dom
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1080&xSec=89
    Vet ni om det enbart är upplåsning av hårddisk som ingår i tjänsten eller följer psxcare en liknande guide så att xboxen återgår till en tidigare secdata vilket möjliggör spelande på den bannade konsollen utan att den markerar material som "osäkert"?
    Vi fixar så boxen använder en fungerande secdata igen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #44
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Thealmightypofe Visa Inlägg
    jag får ju Patchedsecdata0344.bin och Patchedsecdata0128.bin men enligt findsecdata ska jag ju bara skriva in Patchedsecdata0128.bin. Borde jag inte skriva in Patchedsecdata0344.bin också?
    nej, hur gick det förresten?

    det är förresten denna du vill åt, men det vet du nog redan.

    Kod:
    ECC change: 0x48 Filetbl: 0x0127 Secdata: 0x0354 Timestamp: 3B375E85 2009-09-23

  15. #45
    Registrerade
    Nov 2009
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    nämen ser man på, det jag har gjort är ju att skriva över 344 som findsecdata föreslår. konstigt att det säger åt mig att skriva över fel fil eller gör den det? Jag får nog gå in manuellt och nolla den där filen. Än så länge har jag inte haft någon framgång men hoppas på resultat på söndag! Tack int21!

    Edit: Jag kommer nog att nolla båda uppdateringarna som gjordes i november det blir alltså block 0x0343 och 0x011B som har de värden som beskrivs i en tråd på xbox-scene med 1F FB följder som ska nollas, hoppas det fungerar.
    Last edited by Thealmightypofe; 2009-12-12 at 11:53.

  16. #46
    Registrerade
    Nov 2009
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Okej nu känns det som att jag har testat allt! Om någon skulle vilja ta en titt på min nand så skulle det vara uppskattat. Det känns som att det är något uppenbart som jag har missat. Jag har också uppdaterat min dashboard efter att jag blev bannad så den senaste uppdateringen är antagligen inte problemet.
    Min original NAND: http://www.megaupload.com/?d=DKZTKBCU

  17. #47
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Wrong post ... Ooops
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  18. #48
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    19
    Det här fungerar hur bra som helst!

    Dragonslayer gjorde ett supert jobb på min xbox och nu spelar jag spel igen från hårddisken! Många tack ska du ha!

  19. #49
    Registrerade
    Nov 2008
    Inlägg
    62
    Respekt
    16
    Nån som kan visa en sida där man kan köpa alla dessa saker?

    helst i svergie om det går.

  20. #50
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag kan sälja färdigprogrammerade olimex lpc-H2148 för 795:-
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  21. #51
    Registrerade
    Nov 2008
    Inlägg
    62
    Respekt
    16
    Tänkte beställa grejorna från ELFA, men vet inte vilken en D-Sub stiftdon jag ska ta?


    vilken av dessa äre jag ska ha

    https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/w...19bbdf5d02.jpg

    https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/w...19bbdf5d02.jpg

    https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/w...19bbdf5d02.jpg


    edit: alla är 25 pin av dom där tror jag?
    Last edited by Stumpen1337; 2010-01-10 at 16:08.

  22. #52
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Stumpen1337 Visa Inlägg
    Tänkte beställa grejorna från ELFA, men vet inte vilken en D-Sub stiftdon jag ska ta?


    vilken av dessa äre jag ska ha

    https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/w...19bbdf5d02.jpg

    https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/w...19bbdf5d02.jpg

    https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/w...19bbdf5d02.jpg


    edit: alla är 25 pin av dom där tror jag?
    du ska ha den som passar i din dator, det vill säga den med stift på, INTE den som det är hål i...
    du ska ha den här:



    Det vill säga en "HANE"
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  23. #53
    Registrerade
    Nov 2008
    Inlägg
    62
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    du ska ha den som passar i din dator, det vill säga den med stift på, INTE den som det är hål i...
    du ska ha den här:



    Det vill säga en "HANE"
    en snabb fråga, har alla saker nu. men nu när jag har skalat min internet kabel så ser jag att de har olika färger? är alla samma, eller ska jag ha dom i ngn ordning ?

  24. #54
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    tänk efter lite själv färgerna är till för att man ska kunna se vilken kabel man kopplar vart, om du använder internet kabeln till något annat än den är tänkt att användas till från början spelar det väll ingen större roll vilken du använder?

    enkelt snabbt svar: det spelar INGEN som helst roll vilken färg du använder till vilken punkt, bara kabeln är ansluten till samma punkt på moderkortet som den är på LPT kontakten (enligt diagram)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  25. #55
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    tänk efter lite själv färgerna är till för att man ska kunna se vilken kabel man kopplar vart, om du använder internet kabeln till något annat än den är tänkt att användas till från början spelar det väll ingen större roll vilken du använder?

    enkelt snabbt svar: det spelar INGEN som helst roll vilken färg du använder till vilken punkt, bara kabeln är ansluten till samma punkt på moderkortet som den är på LPT kontakten (enligt diagram)
    Ledarna i en TP-kabel är tvinnade parvis (TP = Twisted Pair) så det ÄR elektriska skillnader i hur magnetfälten påverkar signalerna beroende på hur man kopplar. Men i 60-talsteknik som en parallellportskabel så överlever nog signalerna hur du än gör...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  26. #56
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    44
    Respekt
    21
    Controller version 1
    Last filetable change: 0x49
    ECC change: 0x49 Filetbl: 0x014F Secdata: 0x014E Timestamp: 3B6802CC 2009-11-08
    ECC change: 0x48 Filetbl: 0x014D Secdata: 0x0377 Timestamp: 3B5CAB39 2009-10-28
    ECC change: 0x45 Filetbl: 0x037D Secdata: 0x0377 Timestamp: 3B5CAB39 2009-10-28
    ECC change: 0x40 Filetbl: 0x0376 Secdata: 0x038F Timestamp: 3B377472 2009-09-23

    Checking secdata:
    038F containts not 0 values above offset 1024

    Searching for recommended

    Extracting secdata:
    secdata014E.bin
    secdata0377.bin
    secdata0377.bin

    Extracting filetables:
    filetable014F.bin
    filetable014D.bin
    filetable037D.bin

    Creating patched filetables:
    Patchedfiletable014FBy014D.bin
    Patchedfiletable014FBy037D.bin

    Use:
    nandpro.exe lpt: -W16 secdata0377.bin 14E 1
    nandpro.exe lpt: -w16 Patchedfiletable014FBy014D.bin 14F 1


    Ska det räcka att skriva: nandpro.exe lpt: -W16 secdata0377.bin 14E 1
    och nandpro.exe lpt: -w16 Patchedfiletable014FBy014D.bin 14F 1 för att det ska funka.. han skriver över dom blocken direkt på xbox nand eller?

    Mvh

  27. #57
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av flygarn Visa Inlägg
    Ska det räcka att skriva: nandpro.exe lpt: -W16 secdata0377.bin 14E 1
    och nandpro.exe lpt: -w16 Patchedfiletable014FBy014D.bin 14F 1 för att det ska funka.. han skriver över dom blocken direkt på xbox nand eller?

    Mvh
    svar ja. se bara till att ha filerna på samma ställe som nandpro.

  28. #58
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    44
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    svar ja. se bara till att ha filerna på samma ställe som nandpro.
    Om man kollar så är ju det samma datum på 2a och 3 a.. Dvs updaten som bannade mej.. Efter lite pill fick jag ur den 4e updaten och kunde uppdatera, då funkade det direkt.. Lustigt att jag hade 2 st med samma timestamp.. Så det räckte inte att skriva som secdata rekommenderade.

    Skitsamma.. Nu funkar det.. Tack för en bra guide och all hjälp..

    Mvh
    Last edited by flygarn; 2010-01-20 at 22:11.

  29. #59
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    17
    Ok,
    MS xbox360 systemuppdatering 2.0.9199.0 (april-2010) ger möjlighet till installation av spel på HDn igen

    Jag undrar vad som händer vid uppdatering av nand från MS när man har uncripplat enl. denna tråd?
    Kanske blir det att flasha in orig. nand bin igen och sedan uppdatera via USB.

    Då är det bara codec support som saknas.

    Jag har läst om 360n som fastnat, med svartskärm vid boot efter uppdatering.
    Detta var tydligen på Xenon mb. Sant eller osant, återstår att se?

    Någon som testat?

    /360RFUN

  30. #60
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av 360RFUN Visa Inlägg
    Ok,
    MS xbox360 systemuppdatering 2.0.9199.0 (april-2010) ger möjlighet till installation av spel på HDn igen

    Jag undrar vad som händer vid uppdatering av nand från MS när man har uncripplat enl. denna tråd?
    Kanske blir det att flasha in orig. nand bin igen och sedan uppdatera via USB.

    Då är det bara codec support som saknas.

    Jag har läst om 360n som fastnat, med svartskärm vid boot efter uppdatering.
    Detta var tydligen på Xenon mb. Sant eller osant, återstår att se?

    Någon som testat?

    /360RFUN
    det där felet är troligen bara att maskinen var på väg att dö, och dog under updaten men att den inte kan tala om det eftersom uppdateringen ligger ivägen eller något... Xenon maskiner är kända för att dö utan anledning
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Sida 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Är min 60gb hdd värdelös efter ban?
    By Ratchet in forum XBOX 360 - BANNED FROM LIVE
    Inlägg: 29
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 12:48
  2. Går det att fixa 3RROL permanent?
    By roobarb in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 21:01

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •