Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: Kretsar 'kokat' på moderkortet

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24

    Kretsar 'kokat' på moderkortet

    Grabbens PS3 60gb fick YLOD för några månader sedan och efter lång telefonkö och utskälld av SONY-supporten för att jag ringde dem istället för gamestop om garantiärende, dessutom på en sååå gammal maskin beslöt jag mig för att själv se om den gick att laga. När jag fick isär den och hade gjort rent processorerna och kylflänsarna såg jag att några kretsar hade 'kokat' i ena hörnet. Beteckningen som står på kretsen är:
    NEC TOKIN
    OE 128
    S6F01661
    alt.
    NEC TOKIN
    OE 128
    S6J00074
    Är detta några kretsar som man kan få tag i?
    Sitter de lödda i de synliga benen eller under på något vis?
    Någon som har erfarenhet av att byta dem?
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi har ett par slaktade ps3, kanske kan hitta delarna.

    Hur gammal är din ps3? Mer än 3 år? Reklamera den enligt konsumentköplagen och hävda bestämt att du låtit en oberoende elektronikreparatör titta på kretskortet och att det är ett ursprungligt fel som orsakat överhettningen...

    Blir inte klok på vad Sony pysslar med när det gäller support på sina konsoller, hur svårt kan det vara att förse marknaden med reservdelar så att man kan få sina dyra prylar reparerade.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Ok, låter bra.
    Två är helt kokta och två ser man på ytan, att de är på gång med, så fyra st behöver jag. Vad vill ni ha för dem?

    Vad är det för kretsar? Har sökt på nätet men hittar bara en massa kinesiska sidor om dem. Har även sett på nätet att det inte är ovanligt att de kokar sönder så det är väl dåliga kylkuddar som ligger på dem. Kanske skulle investera i ett rrod-kit med de där extra kylkuddarna.

    Jag vet inte riktigt hur gammal den är, när släpptes 60gb i sverige?, han köpte den på releasedagen, för en hiskelig massa pengar.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Sony PS3 Release Date
    United States - November 17th, 2006
    Europe - March 23, 2007 (60GB model only)
    Australia - March 23, 2007 (60GB model only)
    Japan - November 11th, 2006



    Dvs, din PS3 är mindre än tre år gammal, och felet beror på att det ursprungligen monterats dåliga kylgummin på dessa kretsar. Dokumentera med bilder, skriv en väl formulerad reklamation, lämna in till gamestop, dokumentera vem som säger vad, gå vidare till allmänna reklamationsnämnden :-)

    Eftersom det är du som har bevisbördan för påpekade ursprungliga fel så är det ju självklart att du varit tvungen att låta en oberoende 3:e part demontera konsollen och göra ett utlåtande....är svaret på gnället om att apparaten är öppnad och sigillet brutet.

    Skall kika efter de där kretsarna under dagen, pris beror på hur omständigt det är att få bort dom i fungerande skick.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Har ni haft liknande fel på inlämnade maskiner? Lättare att hänvisa till källor som haft samma ursprungsfel på maskiner. Google väger nog inte så tungt som specialinriktade företag i sverige som varit etablerade på marknaden i många år. När jag ringde Sony-supporten och uppgav att jag läst ganska mycket om hur vanligt det blivit med just YLOD på 60gig senaste tiden så avfärdade de detta direkt. De hade aldrig hört nåt liknande. då har ändå BBC gjort reportage om det och till och med skapat en sida om fenomenet.
    http://www.bbc.co.uk/blogs/watchdog/...yellow_li.html
    Sen skällde han ut mig totalt för att jag störde supporten om nåt sån, det fick jag vända mig till GameStop om. Kanske blev han sur för att jag jämförde det med att M$ förlängt garantitiden till 3 år på RROD, och de borde väl ha samma goodwill.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Nej vi har inte meckat så mycket ps3 eftersom vi inte haft delar till dom. Allt vi kunnat göra är i stort sett bluraybyten.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Har du haft möjlighet under dagen att kolla upp kretsarna?
    Är nog ganska kört med att reklamera den då grabben inte hittar kvittot på den. Får försöka laga den själv så gott det går, men behöver kretsarna så jag kan se hur lödpunkterna sitter på moderkortet.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Ingen koll på kretsar idag heller?
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Game_Freak_Se, du får ha lite tålamod, vi har ganska mycket att göra på PSXCare just nu, så hansi har troligtvis inte hunnit kolla upp ännu, han har en hel del att göra...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Det har jag full förståelse för, men det var han själv som skrev i torsdags förmiddag att han skulle kolla efter dem under dagen, så det skulle kunna vara att han inte tänkt på att skriva kanske... måste ju få fråga om han kikat på det.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Fortfarande inte kikat efter kretsarna? Var kan man annars hitta de kretsarna nån stans? Finns de med annan beteckning på elfa eller liknande? Trodde att jag skulle kunna få ihop den till jul, men det verkar inte funka.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  12. #12
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Vi har en död ps3:a (japansk 60GB) som vi kan plocka prylar från. Lite dåligt med tid att skruva isär bara för att kolla saker just nu, står kunder i butiken och vill ha sina prylar fixade hela tiden.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av jperss10 Visa Inlägg
    Vi har en död ps3:a (japansk 60GB) som vi kan plocka prylar från. Lite dåligt med tid att skruva isär bara för att kolla saker just nu, står kunder i butiken och vill ha sina prylar fixade hela tiden.
    forumet bytte id på mig :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Game_Freak_Se, du får ha lite tålamod, vi har ganska mycket att göra på PSXCare just nu, så hansi har troligtvis inte hunnit kolla upp ännu, han har en hel del att göra...
    Tycker du att jag varit tålmodig nu?

    Har det kollats efter dessa ännu.
    Om inte så undrar jag fortfarande om det går att köpa dessa kretsar på elfa eller från något annat företag. Spelar ingen roll ifall det är från utlandet.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Tycker du att jag varit tålmodig nu?

    Har det kollats efter dessa ännu.
    Om inte så undrar jag fortfarande om det går att köpa dessa kretsar på elfa eller från något annat företag. Spelar ingen roll ifall det är från utlandet.
    Ja nu kanske vi kan hitta lite tid åt att leta i skrothögarna, har lugnat sig lite i butiken nu när våra kära kunder kan ägna sig åt sina arbeten/skolor igen istället för att vara lediga och "störa" oss genom att stå och köa i butiken och kräva att vi flashar/chippar deras konsoller hela dagarna :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Nu har det sprungit iväg ca: 2 månader till Hansi.
    Finns det några kretsar och vad vill du ha för dem?
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Nu har det sprungit iväg ca: 2 månader till Hansi.
    Finns det några kretsar och vad vill du ha för dem?
    Halloj Game_Freak
    Ledsen för det sena svaret, du har en kopia per mail om du vill fortsätta diskussionen etc.
    Kopierar in infon för framtida referens:

    De kretsar du efterlyser är efter vi kikat på ett moderkort vi har för "Slakt för reservdelar" kretsar som styr ström/Strömreglering.
    Dessa bör vara av modellen BGA "Ytmonterade med massor med lödpunkter på undersidan av kretsarna".
    För att vi skall löda loss dessa kretsar o skicka till dig i då "Befintligt skick" tar vi 200 kr per krets, totalt 800 kr + frakt o postförskottsavgifter om du inte bor i Stockholm o har vägarna förbi.

    Du bör då ha tillgång till utristning som är kapabel till att Reballa "Förtenna små lödöar" samt en lödrobot alternativt väldigt stadig hand samt en Reflow maskin för att få ett bra resultat.
    Vi kan desvärre inte garantera att de kretsar vi löder loss o skickar kommer må så bra efter den processen, vi kommer inte heller ägna tid till att snygga upp undersidan för "Direktmontering" vid leverans.

    Närjag fick frågan idag trodde jag det handlade om några minneskretsar man lätt kunde beställa något som har samma värden som reservdelar från andra märken men det visade sig vara kondensatorer eller liknande.

    Jag postar samma info i forumet som i detta mail så folk som Googlar kan ta del av informationen.
    Mvh: Pendragon
    Last edited by Pendragon; 2010-04-12 at 12:58.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  18. #18
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Ok, tack för svaret.
    Då det blev ganska dyrt hoppar jag över det eftersom jag inte ens vet om det är dessa som är problemet utan det var en chansning. Lite retligt då det är 60-gigs modellen med PS2 kompabilitet m.m.
    Får försöka sälja den i delar istället, bluerayspelare m.m borde väl inbringa lite pengar i alla fall.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Jo jag förstår, jag sålde just en 60 Gb modell utan tillbehör för 3.000 faktiskt.
    De är värda en del o de modeller utan nyaste uppdateringen som tillåter att man kör *Nix på borde kunna ticka iväg mer i pengar när de knäcker den helt. Just nu finns det en OE mjukvara som fortfarande har kvar Otehr os via senaste uppdateringen. Gehbot trollade till detta som motaktion för sonys "Vi sket ned oss när han kom med ny info om att han lyckats hitta bakdörrar så vi tar bort *nix stödet.*

    Det idioterna inte tänkt på är Eu direktivsdom/lag tjosan ( European law Directive 1999/44/EC ) som klart uttrycker att maskiner som levererats med en viss funktion som köpare / säljare kommit överens skall finnas får denna inte tas bort.

    Hade jag varit dig hade jag bara provat värma på kondningarna lite med flussmedel i kanten som rinner ned under kretsen o hoppas det hjälper, hörde av Swizzy att ha nsett någon göra så eller läst till sig men personligen tror jag det var mer slump att den hoppade igång efter uppvärmning

    Du har ju annars den treåriga "Reklamationsrätten" på dig om Nordisk Film är snälla o du e-postar dem, dock kanske du får måla lite på ditt garantisigill så det är helt svart istället för Void o hoppas på det bästa

    Just lasern utan DVD Drivkortet går att återvinna, drivkortet på lasern är bunden som Xbox 360 till moderkortet o den har ingen knäckt ännu
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag trodde det var minnen när jag bad pendragon sätta pris på 200:-/st. Är dom inte väldigt knepiga att värma bort kan vi ta ett lägre pris, c:a 100-150:-/st. Och skicka med en extra så du har reserv.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Valhalla moderkortet
    By superpalten in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 18:36
  2. Ta ur moderkortet
    By Håkan.B in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 22:12
  3. Var får man tag på 12f683 kretsar?
    By p0rg1 in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 18:39
  4. Funkar det här moderkortet att flasha med?
    By GroGGmanneN.se in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 02:24
  5. Skruv under moderkortet!
    By denSiS in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-09-13, 07:04

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •