Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: svarta borders på skärmen

Registrerade
    May 2008
    Respekt
    17

svarta borders på skärmen

Min TV är ivägskickad på service så tänkte spela nu så länge på min datorskärm. Det är en 22" WS från Samsung som klarar upplösningen 1680x1050. Men när jag väljer 1680x1050 i boxens inställningar så får jag svarta borders uppe och nere på ca 1cm vardera. Går dessa att få bort tro så man får bilden över hela skärmen?

Kabeln jag kör med är för övrigt en HDMI -> DVI

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av lejonel Visa Inlägg
    Min TV är ivägskickad på service så tänkte spela nu så länge på min datorskärm. Det är en 22" WS från Samsung som klarar upplösningen 1680x1050. Men när jag väljer 1680x1050 i boxens inställningar så får jag svarta borders uppe och nere på ca 1cm vardera. Går dessa att få bort tro så man får bilden över hela skärmen?

Kabeln jag kör med är för övrigt en HDMI -> DVI
    prova att ändra inställningarna för skärmen, man kan ju ändra inställningar där också, typ flytta runt bilden, förminska/förstora och grejer... troligtvis därför det blivit en svart kan runt omkring hela skärmen
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    21
    1680x1050 är 16:10 (istället för 16:9) vilket är anledningen till att du får svarta borders upptill och nedtill.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av superboss Visa Inlägg
    1680x1050 är 16:10 (istället för 16:9) vilket är anledningen till att du får svarta borders upptill och nedtill.
    provat pixelmapping / scan läge på tvn? det brukar ordna till saker.

Registrerade
    May 2008
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    prova att ändra inställningarna för skärmen, man kan ju ändra inställningar där också, typ flytta runt bilden, förminska/förstora och grejer... troligtvis därför det blivit en svart kan runt omkring hela skärmen
    Testat det men kan tyvärr bara flytta bilden. Alltså ha allt det svarta där nere lr uppe istället :/

Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    provat pixelmapping / scan läge på tvn? det brukar ordna till saker.
    Humm TVn? Skärmen menar du lr? Isf hur gör man sådan där pixelmapping/scan? :S

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Testat det men kan tyvärr bara flytta bilden. Alltså ha allt det svarta där nere lr uppe istället :/

Humm TVn? Skärmen menar du lr? Isf hur gör man sådan där pixelmapping/scan? :S
    ah, trodde du menade en tv, missade det. pixel/scan brukar man ha i meny eller via handkontroll, inget du behöver bry dig om alltså.

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    21
    För att förtydliga det jag redan sagt... det är inget fel att du får svarta kanter upp- och nedtill eftersom XBOX 360 renderar i 16:9 och skärmen kör 16:10.

Registrerade
    May 2009
    Från
    vimmerby, småland
    Respekt
    16
    de går ju fixa skärm inställningar i xboxet. hade också såna där kanter på min skärm första gången jag körde me dataskärmen. men fixade till de i xboxet

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av mrflim Visa Inlägg
    de går ju fixa skärm inställningar i xboxet. hade också såna där kanter på min skärm första gången jag körde me dataskärmen. men fixade till de i xboxet
    kommer du ihåg hur du gjorde för att fixa detta? i så fall kanske du kan tala om för oss andra här hur man löser det
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    May 2008
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    kommer du ihåg hur du gjorde för att fixa detta? i så fall kanske du kan tala om för oss andra här hur man löser det
    Ja tack! Det enda jag kan ändra är upplösning till lägre. Då täcker bilden hela skärmen. Men samtidigt så är ju lägre upplösning sämre kvalitet så

Registrerade
    May 2009
    Från
    vimmerby, småland
    Respekt
    16
    sry läste lite fel o fick för mig att vi körde på samma upplösning. jag kör på en helt annan, 1280x1024. ber om ursäkt.
    men efter att ha testat köra me både 1680x1050 o 1280x1024 så tycker jag att blir bäst me 1280x1024. allt flyter på bättre elr hur man ska säga. så enligt mig så behöver man inte/ ska man inte spela me så pass hög upplösning som 1680x1050.

men de är bara min åsikt o va som funkar bäst på den skärm jag har nu. en LG 20". kanske funkar annorlunda på en annan skärm.
    och som superboss säger, 1680x1050 är 16:10. dagens spel görs i 16:9 o därför finns de ingen anledning att köra me 16:10 format. men som sagt, de är bara va jag tror.
    så enligt mig förlorar du inte mycket på att köra me lägre upplösning utan de kan nog kanske va så att de funkar bättre

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    21
    Spelen körs antingen i 4:3 eller 16:9. Det finns INGET sätt att köra i 1680x1050 utan borders om man inte drar ut bilden på höjden vilket blir skitfult. Köp en 16:9 skärm eller lev med borders

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av superboss Visa Inlägg
    Spelen körs antingen i 4:3 eller 16:9. Det finns INGET sätt att köra i 1680x1050 utan borders om man inte drar ut bilden på höjden vilket blir skitfult. Köp en 16:9 skärm eller lev med borders
    tejp är väl underskattat om man får skämta lite.

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    21
    Eller så kan kan göra glasögon av ett A4 där man klipper ut ett hål med 16:9 ratio. Blir skitfett!

Registrerade
    May 2008
    Respekt
    17
    Tack för infon gott folk
    Forsätter att köra med 1680x1050. Har vant mig vid det hela, dessutom så är det ju en rejäl skillnad jämfört mot 1280x1024. Anser man något annat borde man nog uppsöka en optiker

Registrerade
    May 2009
    Från
    vimmerby, småland
    Respekt
    16
    Anser man något annat borde man nog uppsöka en optiker
    haha ska jag ta åt mig av den kommentaren?

jag tyckte de blev lite sämre men de kan kanske bero på att jag inte är van vid att köra me den upplösningen.
    kan också bero på min skärm. men som sagt, de är bara jag tyckte funkade bäst.

ps: jag har glasögon o har typ precis fått dem

Registrerade
    May 2008
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av mrflim Visa Inlägg
    haha ska jag ta åt mig av den kommentaren?

jag tyckte de blev lite sämre men de kan kanske bero på att jag inte är van vid att köra me den upplösningen.
    kan också bero på min skärm. men som sagt, de är bara jag tyckte funkade bäst.

ps: jag har glasögon o har typ precis fått dem
    haha oj lät lite hårt kanske.. Var inte menat så iaf.. Men jag ser en markant skillnad. Kör jag på 1280x1024 så blir bilden grynigare + att bilden blir utdragen. Alla gubbar är avlånga osv.. hehe

Registrerade
    May 2009
    Från
    vimmerby, småland
    Respekt
    16
    haha oj lät lite hårt kanske.. Var inte menat så iaf.. Men jag ser en markant skillnad. Kör jag på 1280x1024 så blir bilden grynigare + att bilden blir utdragen. Alla gubbar är avlånga osv.. hehe
    hehe förstod att de va ett skämt, no hard feelings
    ok där ser man, inget jag har märkt av.
    vad kör ni andra me för upplösning? hur blir de för er när ni ändrar mellan typ 1280x1024 o 1680x1050 elr nån annan upplösning? va tycker ni funkar bäst?

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    21
    Det beror ju helt på skärmen och panelens native upplösning samt förmåga att skala om. Jag kör 1680x1050 på min DELL 2209WA och det funkar fint.

Liknande diskussioner

1. Låser sig vid svarta disclosure-skärmen
    By zaben in forum Grand Theft Auto IV (360)
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 16:33
  2. vissa spel fyller inte hela skärmen.
    By Mr_Walker in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 16:35
  3. Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 22:44
  4. Skärmen blir svart när jag startar med xecuter3 igång!
    By PussyWagon in forum X-ecuter 3 support
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 15:07
  5. Dålig responstid på PSP skärmen?
    By JockeH in forum PSP - Playstation Portable
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 10:50

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner