Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: UMD-läsarfel, PSP Phat (1004)

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    UMD-läsarfel, PSP Phat (1004)

    Hej!

    Igår kväll när jag startade min PSP så upptäckte jag att UMD-läsaren lät jäkligt konstigt. Den hade liksom helt plötsligt fått ett konstant, ganska snabbt pulserande ljud från, vad det låter som, själva motorn. Jag testade att byta till en annan UMD-skiva, med samma resultat. Så då knackade jag lite försiktigt på den och efter ett tag så hittade PSP:n skivan, men försöker jag starta den från menyn blir det svart skärm. Det skumma är att den precis före dess laddades och jag förde över lite filmsaker till den, och då lät den ingenting...

    Jag ska säga att jag knappt använt UMD-läsaren i den. Det har suttit en film-skiva i konstant, det är väl det. Men det är ju iaf en fördel om den fungerar eftersom jag har en del spel på UMD att köra igenom på...

    Vad göra?

    MVH, Daniel

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Byta umd läsare kanske ( Ca: 499 kr och om vi gör jobbet 900-1000 kr )
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=551&xSec=101

    Eller Flasha o köra spel från minneskort. ( 300 kr )
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Skumt hur läsaren kunnat rasa utan att den direkt används... Jaja, det är väl typiskt Sonys prylar. Har inte haft en enda PS-maskin hittills där inte läsaren rasat snabbare än ögat, trots att jag varit grymt rädd om dem. Hoppas min PS3 håller längre...

    Ang. PSP:n: Den är flashad redan. Gjorde det direkt när jag skaffade den. Det ironiska är att jag tänkte "då kanske läsaren håller längre". Hehe, fail! Det är bara det att jag har en hel del UMD-skivor här med både spel och filmer på. Lite svårt att dumpa om inte läsaren fungerar... :/

    Det får väl bli att skaffa ny läsare då, antar jag.


    Tack iaf för svaret!

    MVH, Daniel

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Fantasydanne Visa Inlägg
    ... jag har en hel del UMD-skivor här med både spel och filmer på. Lite svårt att dumpa om inte läsaren fungerar... :/
    tja du kan ju tanka ner spelen då

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Fantasydanne Visa Inlägg
    Skumt hur läsaren kunnat rasa utan att den direkt används... Jaja, det är väl typiskt Sonys prylar. Har inte haft en enda PS-maskin hittills där inte läsaren rasat snabbare än ögat, trots att jag varit grymt rädd om dem. Hoppas min PS3 håller längre...

    Ang. PSP:n: Den är flashad redan. Gjorde det direkt när jag skaffade den. Det ironiska är att jag tänkte "då kanske läsaren håller längre". Hehe, fail! Det är bara det att jag har en hel del UMD-skivor här med både spel och filmer på. Lite svårt att dumpa om inte läsaren fungerar... :/

    Det får väl bli att skaffa ny läsare då, antar jag.


    Tack iaf för svaret!

    MVH, Daniel
    Damm, hår, navelludd, grus är de främsta orsaker till att traverser inte mår bra alls. Så du kan ha spelat hur mycket minneskort som helst o hur lite umd o umd kan fortf kräkas på dig.

    40% av de fall där kunder kommer in i butik där lasern tänds o fokuserar behöver jag bara flytta traversen lite o blåsa med dustoff sen hoppar de igång för lite fika

    De fall där lasern inte tänds o säkringarna är trasiga o man byter säkringar hoppar 10% igång o resterande byter man ut hela UMD så brukar de i regel spela. Det finns dock undantag där inte ens det hjälper.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Damm, hår, navelludd, grus är de främsta orsaker till att traverser inte mår bra alls. Så du kan ha spelat hur mycket minneskort som helst o hur lite umd o umd kan fortf kräkas på dig.

    40% av de fall där kunder kommer in i butik där lasern tänds o fokuserar behöver jag bara flytta traversen lite o blåsa med dustoff sen hoppar de igång för lite fika

    De fall där lasern inte tänds o säkringarna är trasiga o man byter säkringar hoppar 10% igång o resterande byter man ut hela UMD så brukar de i regel spela. Det finns dock undantag där inte ens det hjälper.
    Hej!

    Jo, det är klart att det kan komma in smuts lite varsomhelst. Det jag menar är att den är väldigt lite använd rent allmänt. UMD-luckan har nästan aldrig öppnats överhuvudtaget. Den har mest bara använts hemma och den ligger alltid i skyddsfodral som är stängt. Det finns knappt smuts nånstans på den.

    Jag testade att kolla om lasern lyser och fokuserar och det gör den iaf. Det verkar som sagt som motorn har ballat ur. Den snurrar typ ett eller ett halvt varv, stannar och snurrar igen i ett likadant mönster. Så håller den på hela tiden. Nån enstaka gång kan skivan dyka upp i menyn, men oftast hänger det sig igen om man försöker starta.

    Är det helt kört då eller?

    Det är som sagt inte hela världen iom att den är flashad, men ändå...


    MVH, Daniel

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Snurrar den o fokuserar så bör den lira som den skall.
    Byta umd på den känns lite bortkastade pengar då den nya umd läsaren kan bete sig på samma sätt.

    Oftast om umd läsaren är helt väck o även efter kontroll av säkringar brukar de hoppa igång efter ett byte.
    Mestadels om lasern inte lyser men försöker fokusera.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Psp 1004
    By shafty in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 11:14
  2. PSP Phat
    By Tre Kronor in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 08:43
  3. Gps problem på Psp Phat
    By TheFlyingDragon in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 17:49
  4. Går det att flasha både ett PSP phat och ett PSP Slim med Pandora
    By skult in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 19:21
  5. PSP Phat - Slim
    By mve in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 07:14

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •