Varje dag får jag ett par dussin frågor om WII uppdateringar, WIIKEY uppdateringar, BRICKBLOCK, varför USA/JPN/NTSC spel inte fungerar m.m.
Så jag tänkte skriva en tråd där jag slänger in den information jag har. Första versionen får bli lite ostrukturerad för jag är helt slutkörd efter jul och mellandagshandeln...
Del 1: GÖR DET ENKELT FÖR DIG
Om du tillhör de 99% av våra kunder som bara kör vanliga/brända spel från skiva och INTE installerat någon homebrew channel / USB loader eller liknande hokuspokus så gäller följande:
- KÖR BARA PAL/EUROPEISKA spel om din WII-KONSOLL är PAL/EUROPEISK
- Om spelet du försöker spela vill UPPGRADERA så MÅSTE du låta spelet uppgradera systemet annars går det inte att spela. Din wii kommer INTE bricka om det är ett PAL/EUROPA spel på en PAL/EUROPA wii.
- Om du BRICKBLOCKAT spelet så har du TAGIT BORT uppdateringen och då kommer SPELET INTE FUNGERA.
- Om du trots allt vill kunna spela USA/JAPAN spel så måste du läsa på mer noga om vad som gäller och vad man kan göra. Den informationen ändras ofta och beror på vilka "hack" som finns tillgängliga och vilken systemversion du uppdaterat din WII till. Jag trodde att version 3.30 var senaste som fungerade med importspel, men tydligen fungerar det upp till version 4.1. Jag har även fått höra att det beror på om man uppdaterat från en spelskiva eller om man uppgraderat via internet, dvs uppgraderar man via internet så tappar man regionsfriheten i en chippad wii.
- Om du vill spela New Super Mario Bros och har ett Wiikey 2 så måste du installera version 1.3 updaten till chippet, finns i en klistrad tråd här i forumet.
DEL 2: Avancerade användare
Denna avdelning tänkte jag låta Stan64 skriva. I korthet...om du kör med HOMEBREW CHANNEL / USB Loader / Gecko osv, speciellt om du låtit oss göra installationen, så får du ALDRIG uppdatera din WII.
Så när det kommer nya spel i framtiden med högre version än det vi installerat så måste du kontakta oss för hjälp (och kanske betala för uppgraderingar) eller läsa på i de forum som finns på nätet som handlar om homebrew channel osv.
Bookmarks