Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Anydvd style corruption, DoAX 2

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    19

    Anydvd style corruption, DoAX 2

    Plockade hem Dead.or.Alive.Xtreme.2.PAL.MULTI9.XBOX360-DRabbits häromdagen, och körde igenom den med abgx360. Allt ser bra ut bortsett från gamedatapartitionen;

    Kod:
    Found AnyDVD style game data corruption starting at 4 different offsets!
    AnyDVD style corruption was found at: 0x00FE1D000, 0x010143000, 0x010146000 and
    0x01046C000
    
         Game CRC = A1193F4C
    Kollade upp releasen på abgx.net, och där ser det inte ut som det är nåt vaj på själva releasen som sådan. Där checkar den ut.

    Allt tyder på att det inte är någon moddad release jag fått tag på. Det finns ju diverse nudepatcher och sån skit till DoAX2, men om den vore patchad skulle knappast han som patchade den repacka den med exakt samma filnamn som originalreleasen.

    Jag tankade dessutom hem en .sfv från vad som också ser ut att vara originalreleasen från ett annat ställe och den checkade ut med den release jag tankat. Förvisso kan det ha varit precis samma eventuellt moddade release, men risken för det är ju minimal.

    Naturligtvis har jag även testat att packa upp releasen till en annan hårddisk med samma resultat, så man kan också räkna bort möjligheten att disken är kass. Om det vore något annat i datorn som vore kass hade abgx knappast hittat lika många fel med exakt samma offset båda gångerna. Min dator är det alltså inget fel på.


    Det enda som finns kvar att testa innan jag drar slutsatsen att felet ligger i abgx360:s databas är själva ison. Är det någon här som råkar ha releasen skrotandes hemma som orkar generera en checksumma på den som jag kan jämföra mot checksumman på min iso? Är det samma och den ison har checkat ut tidigare måste felet ligga i abgx360:s databas.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    felet är när dom rippade den fick dom med lite skit som inte ska finnas med... tanka en annan release, den där är inte bra felet ligger knappast i databasen då det är korruption som sker med det programmet (ANYDVD) eller om det är en firmware eller liknande, ingen aning, i vilket fall som helst är det inget fel i databasen, du kan få upp det där även om spelet inte ligger med i databasen, vilket gör att ABGX360 databasen är helt utanför beräkningarna

    som sagt: tanka en annan release
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    25
    Det verkar inte vara nån vedertagen grupp som släppt den ... Hittar inte releasen i nån dupedb
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    19
    Tack för svaren!

    Swizzy;
    Ett av förslagen abgx360 ger på vad som kan vara fel är följande:

    "4. The verified Game CRC in the database is wrong (very unlikely)."

    Det antyder ju minst sagt att databasen också innehåller checksummor av spelens gamedatapartitioner. Jag kan bara anta att abgx360 crunchar till en checksumma av det som finns på ison/skivan och jämför det mot den centrala databasen, och helt enkelt rapporterar alla avvikelser som "anydvd style corruption".

    Det verkar tyvärr som det här är den enda någorlunda seriösa releasen som finns av DoAX2 i PAL-version. Har inte heller hittat några "hemtrampade" rellar. Det verkar vara den här som finns :/

    Kanske ska prova att rycka hem nån NTSC-rel, med lite tur så är gamedatapartitionerna desamma, så man kan pussla ihop en fungerande version så att säga.


    Begga;
    Den finns i alla fall listad som en fungerande release på abgx.net, vilket i alla fall jag tycker bör räcka. De dupedbs som finns är väl inte heller alltid sådär superkompletta dessvärre :>

    http://www.abgx.net/filename/?ch=6&b...lts=0&x=34&y=4

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    japp, det e klart den inte stämmer överens med det som står i databasen, jag kan slå vad om att du får samma errors även om du stänger av online funktionerna och tar bort dom filerna som laddades ner för att verifiera från

    spelet borde fungera att starta, men det kan finnas rejälla grafiska buggar etc. där spel data egentligen ska ligga, det är oftast inga jätte stora buggar som får hela konsollen att helt enkelt lägga sig ner och dö...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    japp, det e klart den inte stämmer överens med det som står i databasen, jag kan slå vad om att du får samma errors även om du stänger av online funktionerna och tar bort dom filerna som laddades ner för att verifiera från

    spelet borde fungera att starta, men det kan finnas rejälla grafiska buggar etc. där spel data egentligen ska ligga, det är oftast inga jätte stora buggar som får hela konsollen att helt enkelt lägga sig ner och dö...

    Hm, det där var faktiskt ingen dum ide alls. Det må ju vara hänt att någon slantat upp en felaktig uppdatering, vem vet?

    Har googlat runt en del också, och det är ingen annan som klagat på samma release. Visst, nu är väl defaultinställningen att inte köra ngn crc-check om stealthchecken går igenom, men det borde ju finnas fler överparanoida som kör igenom allt tycker jag. Borde inte vara ensam om det :>

Liknande diskussioner

  1. Metroid prime 3 : Corruption
    By FantomenK in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-04, 12:28

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •