Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Konstig bild på Plasma från WII

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Konstig bild på Plasma från WII

    Har kört ett tag med composite mellan TV och WII som jag inte pallat hänga av TVn från väggen. Bilden har varit helt ok, men inte spec högupplöst förståss.
    Nu har jag väl kopplat in Component ist och förväntade mig bra, men ICKE!
    Självklart synligt mycket bättre upplösning, men allt ljust tar brutal överhand mot mörkare.
    Efter att ha fipplat som en galning med kontrast, ljusstyrka och färg så blir det ändå inte ett dugg bättre.
    I WII-menyerna är allt ljusblått starkt neonblått och det går helt omöjligt att se loggorna för settings osv. Dom blir bara ljusa "blobbar".
    TV:n är en fullHD Plasma fr Panasonic, som funkar utmärkt med allt annat än just WII:et.
    Den kör automatiskt i 480p när jag slår på WII:et, vilket känns helt rätt.

    Vad gör jag för fel???

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Försök hitta en annan kabel att prova med ifall du fått en sunkig...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Tror jag börjat närma mig lösningen...
    Provade polarens kabel, men fick samma problem.
    Nu till den info som uppenbarligen borde varit med tidigare, men som jag då inte tyckte var relevant. Sorry.....
    Jag kopplade WII:ets RGB in i stärkaren, som sedan via en annan RGB tog bilden till TV:n.
    Stärkaren kunde inte skala upp RGB-signalen tilll den HDMI som för alla andra grejjers bild til TV:n, så jag har drog en separat RGB för WII:et. (Racken med stereo och spel står en bit från TV:n så.....
    När jag hängde av TV:n ännu en gång och ställde WII:et under och drog kabeln direkt till TV:n så fungerade det..... PERFEKT!!!
    Med andra ord verkar det som att en i sammanhanget hygglig stärkare som ändå kostade mig 15k inte klarar av att vidareföra en RGB-signal utan att sabba den.
    Pinsamt av Cambridge tycker jag!
    I manualen för förstärkaren står det uttryckligen att om man för vidare samma signal utan omvandlig i format, så ska den föras vidare helt orörd. MY ASS den gör!!!
    Mail om problemet är skickat till Cambridge. Sak bli intressant vad det blir för svar...

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Sagan om...

    Jag fetledsnade på att få stärkaren att samarbeta.
    Mätte upp resistansen i originalkablarna till wii:et och blev grymt besviken.
    Polarns kabel var inte roligare den heller.
    Tacka f-n för att stärkaren ballar ur om den inte ens matas med ordentlig insignal. Skit in = skit ut.

    Åkte till Elfa istället och köpte kontaktstycken och ordentlig skärmad coax-kabel och en fin strumpa till hela kalaset.

    Hem å löda och bygga mig en egen lång componentkabel från wii direkt till TV, och ljudet ensamt splittat upp till stärkaren.

    Alla 3 färgerna mäter 75ohm som det ska ,istället för dom halvtaskiga värdena köpekabeln uppvisade.

    Nu har jag kort å gott en ordentligt skärmad och mycket bättre kabel än vad som finns i köpeväg till wii:et. Bilden är kanonfin nu!
    Allt detta till priset 162:- och 45 min löda.

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Östersund
    Inlägg
    546
    Respekt
    18
    Gott att se att resultatet blev till din lycka
    Happy gaming

    Bjerlk

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Man kan ju undra vad Nintendo har för krav på sina leverantörer.
    Vi har roat oss med att mäta kablar på flera polares wii, och INGEN av dom provmätta har varit korrekta. Helt sjukt!

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Gratulerar till att du byggt en bra bildkabel som fungerar för dina komponenter. Som vanligt får man bäst kvalitet när man lägger ner lite tid på detaljerna, till skillnad från någon fabrik som försöker tillverka 500.000 kablar så billigt som möjligt.

    Men hur har du gått tillväga för att mäta impedansen i kablarna?

    Lite information om varför impedans inte är samma sak som att rota fram multimetern och göra en resistansmätning med likström genom kabeln:

    http://www.epanorama.net/documents/w...impedance.html
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Guide: Nergradera från 3.4 till 3.2
    By joabor in forum Nintendo WII - Klistrade trådar och guider
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 09:46
  2. Wii ISO loader
    By ozzi_ag in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 14:36
  3. Emulator Till Wii
    By zuperevilmario in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 11:25
  4. Problem med att ansluta Wii trådlöst
    By MoFa in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 09:15
  5. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 150
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •