Sida 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Visar resultat 31 till 60 av 106

Diskussion: Laga RRoD

  1. #31
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    44
    Respekt
    21
    Måste bara låna tråden lite, hade e-74 fel, rengjorde gpu cpu.på med ny kylpasta... Funkade perfekt i 6 mån, sen förra veckan fick jag e74 igen, skruva bort allt och gjorde samma sak.. Funkade igen, bara det att efter man lirat ett tag 2-5 min så blir det grafikfel, blåser jag på gpu flänsen så försvinner grafikfelen.. Flänset är riktigt varmt, fläktarna blåser inte på full hastighet.. Så va e problemet..

  2. #32
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    E74 är även relaterat till ANA/HANA chippet, testa att värma det också
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #33
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Skulle man med fördel kunna sätta nån liten kylfläns på ana/hana chippet eller det spelar ingen roll?

  4. #34
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
    Skulle man med fördel kunna sätta nån liten kylfläns på ana/hana chippet eller det spelar ingen roll?
    har man jätte stora problem kan man ta en liten kylfläns, det har ingen jätte stor effekt, men en liten... och det bör inte användas om det fungerar som det ska redan som det är...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #35
    dragonslayer Guest
    ja... vad var nu Griddle på svenska?

    Om inte Hansi kommer ihåg kan ni kanske läsa texten på maskinen??
    nått kanske kan ge en ledning?!

  6. #36
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    ja... vad var nu Griddle på svenska?

    Om inte Hansi kommer ihåg kan ni kanske läsa texten på maskinen??
    nått kanske kan ge en ledning?!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Griddle
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  7. #37
    dragonslayer Guest
    den sidan hjälpte ju.... NOT

    Jag har sett en annan guide där dom oxo använde en "griddle" där hade dom borrat hål i griddlen och monterat M5 skruvar för att fixera moderkortet till "griddle"

    Swissy säger ju att PSXcare har en passande.. så varför är det så svårt att få ett swar.. eller det är bara lögn?

  8. #38
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    den sidan hjälpte ju.... NOT

    Jag har sett en annan guide där dom oxo använde en "griddle" där hade dom borrat hål i griddlen och monterat M5 skruvar för att fixera moderkortet till "griddle"

    Swissy säger ju att PSXcare har en passande.. så varför är det så svårt att få ett swar.. eller det är bara lögn?

    Våra tekniker har allt dom behöver för att reparera 360 här, behöves något vi inte har så är det bara att peka i en katalog så har vi det här senare samma dag eller nästa dag...

    Ett bra svenskt ord för "griddle" borde väl vara "värmehäll", kan även heta "förvärmingsplatta" eller liknande.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #39
    dragonslayer Guest
    jag har märkt att det blyfria lödtennet som "microsoft" använder smälter vid högre temeraturer än normalt lödtenn.... eftersom ni sysslar med reflow så måste ni ju ha koll på vilken temp som krävs mellan moderkort och GPU??

  10. #40
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    19
    Hur svårt är det att lixa RROD själv?
    Har ganska goda elektronik-kunskaper eller vad man nu ska kalla det.
    Borde väl inte vara så svårt?

    Har inte läst på så mycket i ämnet men på denna tråden verkar det vara en hel del att tänka på?
    Hur vet jag till ex vilken felkod mitt xbox ger?

  11. #41
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    78
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av malajo Visa Inlägg
    Hur vet jag till ex vilken felkod mitt xbox ger?


    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=29160

  12. #42
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    jag har märkt att det blyfria lödtennet som "microsoft" använder smälter vid högre temeraturer än normalt lödtenn.... eftersom ni sysslar med reflow så måste ni ju ha koll på vilken temp som krävs mellan moderkort och GPU??
    vi kör med värme (230 grader, 260 grader och 230 grader igen) direkt mot GPU/CPU/RAM etc... vi kör alltså såhär:

    230 grader i 2 minuter
    260 grader i 40 sekunder
    230 grader i 1 minut

    det brukar hjälpa, fråga mig inte varför, eller hur... men det brukar fungera på dom fixarna där det inte räcker med att helt enkelt låta Xboxen värma om sig själv...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #43
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av malajo Visa Inlägg
    Hur svårt är det att lixa RROD själv?
    Har ganska goda elektronik-kunskaper eller vad man nu ska kalla det.
    Borde väl inte vara så svårt?

    Har inte läst på så mycket i ämnet men på denna tråden verkar det vara en hel del att tänka på?
    Hur vet jag till ex vilken felkod mitt xbox ger?
    felkoden hittar du genom att hålla synk knappen intryckt samtidigt som du trycker på eject knappen, felkoden är en fyrsiffrig kod (vanligaste felkoderna är: 0020, 0102, 0110) detta är då dom "sekundära" felkoderna, dom "primära" felkoderna är t.ex. E74, E65, E66 etc.

    det är inte så jätte extremt svårt att laga RROD själv, man kan köpa materialet till att fixa dom på clas ohlson/kjell & company, eller åtminstone större delarna av lagnings materialet... det finns ganska många metoder att laga dom flesta felkoderna på, ingen kan säga att du gör rätt eller fel direkt, om din fix fungerar måste du ha gjort något rätt

    *edit:*
    om du vill ha tips och idéer på sätt och vis att fixa just ditt "fel" kan du ta en titt på vad det står om din felkod på den här sidan: http://www.xbox-experts.com/errorcodes.php där hittar jag info om fel jag inte stött på tidigare, eller när jag får idé torka för någon lagning inte vill som jag vill
    Last edited by Swizzy; 2010-02-16 at 20:25.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #44
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    19
    Oki

    Och var hittar jag info om hur jag fixar den då?
    Nån guide kanske?
    Helst på svenska

    Och vad är den där förvärmningsgrejen det snackas om?
    Det behövs inte alltid eller?

    Testar man bara med den "enkla" lösningen först och om den inte funkar kör man förvärmningen eller?
    Last edited by malajo; 2010-02-17 at 17:28.

  15. #45
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av malajo Visa Inlägg
    Oki

    Och var hittar jag info om hur jag fixar den då?
    Nån guide kanske?
    Helst på svenska

    Och vad är den där förvärmningsgrejen det snackas om?
    Det behövs inte alltid eller?

    Testar man bara med den "enkla" lösningen först och om den inte funkar kör man förvärmningen eller?
    det finns ingen direkt guide för en lagning som gäller alla felkoderna, för varje felkod har en egen fix... däremot kan jag säga att majoriteten av lagningarna du kommer stöta på hjälper en så kallad "X-Clamp fix" det betyder att du byter ut fästena för kylningen och sätter dit skruvar istället... eller något annat...

    "förvärmningsgrejen" är om det inte riktigt fungerar med en simpel x-clamp fix ja, du kan använda dig av en värmepistol eller whatever som blir runt 230/260 grader varm... gärna något du kan ställa in temperaturen ganska precis på 230 och 260... man kan även använda sig av en vanlig hederlig hushållsugn till att värma om kretsarna, men för att du ska kunna göra det utan att förstöra dom värmekänsliga kretsarna måste du skydda dessa... guider för hur du gör det finns på sidan jag länkade till (xbox-experts)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #46
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    19
    Vad använder ni får att få rent kylarna och chippen?

    Har testat sprit men det verkar inte duga

  17. #47
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av malajo Visa Inlägg
    Vad använder ni får att få rent kylarna och chippen?

    Har testat sprit men det verkar inte duga
    kjell & company artikelnummer: 36015

    produktnamnet är: ArctiClean kit 2x30 ml
    och kostar 99:- detta är en produkt speciellt framtagen för att ta bort kylpasta och göra rent processorer m.m. i datorer, men fungerar även på annan elektronik med processorer som har kylpasta... (som t.ex. Xbox 360 konsoller, Playstation 3 etc.)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #48
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    19
    Oki, nu är x-clamparna borta och ersatta med skruv.
    Boxen står nu på "värmning" men jag har fortfarande 3 röda lampor
    Tänkte låta boxen stå i 20 min och se om det gör någon skillnad.

    Annars eldar på GPU:n eller?
    Hur vet jag att det är just GPU?
    Eller e det bara en chansning, jag har felkod 0102 som ska vara CPU, GPU eller ram.
    Ram är kretsarna på undersidan med kuddar på eller?
    Har en varmluftspistol som ger 300 grader.

    Hur gick det för bleppmasta.
    Nån som vet om han fick igång sin maskin?

  19. #49
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Fick tyvärr inte igång den =o\

  20. #50
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av malajo Visa Inlägg
    Oki, nu är x-clamparna borta och ersatta med skruv.
    Boxen står nu på "värmning" men jag har fortfarande 3 röda lampor
    Tänkte låta boxen stå i 20 min och se om det gör någon skillnad.

    Annars eldar på GPU:n eller?
    Hur vet jag att det är just GPU?
    Eller e det bara en chansning, jag har felkod 0102 som ska vara CPU, GPU eller ram.
    Ram är kretsarna på undersidan med kuddar på eller?
    Har en varmluftspistol som ger 300 grader.

    Hur gick det för bleppmasta.
    Nån som vet om han fick igång sin maskin?
    det är ingen som riktigt vet vad felkoderna egentligen betyder till 100%, eller jo, microsofts support tekniker gör, men dom har inte släppt den informationen... utan det vi har är information från folk som undersökt allt...

    0102 är generellt sätt CPU/GPU eller ram... ramminnet är dom kretsarna som sitter på ovansidan och undersidan (ja, dom med kuddar på undersidan) generellt sätt brukar det vara dom som sitter under GPU kylaren som är problemet om det är ramminnet...

    man ska värma maskinen i 20 minuter, därefter ska man låta den stå och vila i en kvart, om det går drar man åt skruvarna en aning till (om moderkortet böjts tillbaka och skruvarna inte längre sitter åt som dom gjorde från början)

    om maskinen fortfarande inte fungerar kör man med varmluft mot GPU/CPU/RAM och ANA/HANA chippet... (ANA/HANA brukar kunna orsaka problem också om man har otur så det är lika bra att värma om det när man ändå håller på) man värmer då i 2 minuter på 230 grader, 40 sekunder i 260 och 1 minut till i 230 grader... med varmluftpistolen vet jag inte vilka tider du ska använda dig av, men om du slår samman tiderna ^ borde det bli hyffsat bra...

    när du värmer se till att du INTE har någon kylpasta och inga kylare ivägen... du ska värma DIREKT mot kretsarna för bästa effekt, OBS: håll pistolen ett par cm från dom, annars blir det för varmt eftersom du kör 300 grader...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #51
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Får 0200 på min Samsung. Har beställt skruv och brickor få se hur det går. Men det kändes som en tidsfråga. Går inte typ 95% av alla gamla boxar sönder? =)
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  22. #52
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    jo, nästan alla gamla Xbox 360 maskinerna går sönder, det är bara en tidsfråga...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  23. #53
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    jo, nästan alla gamla Xbox 360 maskinerna går sönder, det är bara en tidsfråga...
    Ja i värsta fall får man väl använda den som reservdelsbox då

    Skönt att man hade en till liggandes som bara var att plugga in. Så ev måste man fixa en värmepistol allså för att kunna släcka lampor?
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  24. #54
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av pemani Visa Inlägg
    Ja i värsta fall får man väl använda den som reservdelsbox då

    Skönt att man hade en till liggandes som bara var att plugga in. Så ev måste man fixa en värmepistol allså för att kunna släcka lampor?
    japp, tyvär
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  25. #55
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    19
    Är det dumt att göra x-clamp-fixen om man inte har fått RROD?

    Jag menar kylningen funkar väl bättre om man tar bort x-clampsen?
    Jag menar typ i förebyggande syfte?

  26. #56
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    japp, tyvär
    Du rekommenderade gradtalen 230 och 260. Finns det någon "pot" (ratt) eller liknande som gör att man kan ställa precis som man vill? Jag verkar mest hitta de med fast gradtal. Typ 375 och 495 eller liknande.
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  27. #57
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av malajo Visa Inlägg
    Är det dumt att göra x-clamp-fixen om man inte har fått RROD?

    Jag menar kylningen funkar väl bättre om man tar bort x-clampsen?
    Jag menar typ i förebyggande syfte?
    har du garanti kvar hos MS är det väl dumt, i annat fall kanske det kan vara bra...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  28. #58
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av pemani Visa Inlägg
    Du rekommenderade gradtalen 230 och 260. Finns det någon "pot" (ratt) eller liknande som gör att man kan ställa precis som man vill? Jag verkar mest hitta de med fast gradtal. Typ 375 och 495 eller liknande.
    det vi använder på PSXCare är inte en varmluftpistol utan en "varmluftstation" eller vad man nu ska kalla det, dessa kan man ställa in hur man vill
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  29. #59
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    har du garanti kvar hos MS är det väl dumt, i annat fall kanske det kan vara bra...
    Garantin har gått ut

  30. #60
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    det vi använder på PSXCare är inte en varmluftpistol utan en "varmluftstation" eller vad man nu ska kalla det, dessa kan man ställa in hur man vill
    Ja ni lär väl iofs ha lite bättre grejer som sysslar med det dagligen. Det är väl iofs bäst att börja med x-clampen och se hur långt man kommer med den och ev införskaffa en pistol sedan om det inte har hjälpt.

    När ni skickar dom på omlödning så är det ingen större risk att felet uppkommer igen? Naturligtvis förstår jag att andra fel kan dyka upp men just felet att den har dålig kontakt mot komponenterna (cpu, gpu).
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

Sida 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Rrod
    By erklan in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 18
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 17:00
  2. Frågor ang garantiärende för RROD hos MS!
    By AdrofleXx in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 03:12
  3. RROD Key problem
    By Mikael71 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 08:08
  4. Förebygga RROD?
    By KikkomaN in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 15:09
  5. Rrod
    By Mikael71 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 16:23

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •