Sida 1 av 4 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 106

Diskussion: Laga RRoD

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15

    Laga RRoD

    Har en polares 360 här hemma med RRoD som ger felkod 0102.
    Har kikat på sånna RRoD kits och kommit fram till att jag igentligen har allt hemma utom just thermalpadsen man sätter på minneskretsarna. Vad jag undrar är... hur pass nödvändiga är dom thermalpadsen igentligen?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
    Har en polares 360 här hemma med RRoD som ger felkod 0102.
    Har kikat på sånna RRoD kits och kommit fram till att jag igentligen har allt hemma utom just thermalpadsen man sätter på minneskretsarna. Vad jag undrar är... hur pass nödvändiga är dom thermalpadsen igentligen?
    en RROD fix fungerar utan dom, MEN... om det inte redan sitter någonting på minneskretsarna är dessa bra att ha, annars kan du lätt få 0110 eller liknande (RAM fel) o framtiden
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Okok... det satt redan på så jag har tagit vara på dom... men jag tror dock denna boxen är utom all räddning =o\ Moderkortet var böjt som en banan när jag öppnade och kollade... vettefan hur det kan ha vridit sig så mycket.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
    Okok... det satt redan på så jag har tagit vara på dom... men jag tror dock denna boxen är utom all räddning =o\ Moderkortet var böjt som en banan när jag öppnade och kollade... vettefan hur det kan ha vridit sig så mycket.
    värm om moderkortet när det INTE ligger fastspänt så ska du se att det rätar på sig lite (kör med värme pistol)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Japp jag gjorde det igår kväll så det ser ju rakt ut nu. Jag hoppas på det bästa =o)

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
    Japp jag gjorde det igår kväll så det ser ju rakt ut nu. Jag hoppas på det bästa =o)
    mitt tips till dig sen är att slipa lite i chassit (kan fixa bilder åt dig ikväll med vilka höjder du ska slipa på, eller så mäter du själv genom att lägga 3 brickor på insidan och 2 brickor på utsidan (där den är en tydlig höjd skillnad som är med flit) och mät med ögonmått, dom ska egentligen ligga jämt det ligger 2 höjder inom det här området om jag inte minns fel där man sätter dom långa skal skruvarna, dessa är en aning för långa och trycker på moderkortet vilket ökar risken för att moderkortet böjer sig på det där viset...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Jag funderar på om jag skulle ta och skaffa lite längre skruvar att fästa kylflänsarna med. Dom jag fixade igår är bara på 12mm. Har sett att dom helst ska vara 16mm eller så.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
    Jag funderar på om jag skulle ta och skaffa lite längre skruvar att fästa kylflänsarna med. Dom jag fixade igår är bara på 12mm. Har sett att dom helst ska vara 16mm eller så.
    jag kör på M5x10, tänker du köra M5x16 måste du köra GENOM chassit, och då ha massa extra brickor... det innebär enbart mer arbete
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Använder du några brickor med M5x10? Tycker moderkortet böjer sig mer när man skruvat fast det =o\ men då har jag använt ett gäng brickor... kanske skulle testa helt utan och se hur det blir.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
    Använder du några brickor med M5x10? Tycker moderkortet böjer sig mer när man skruvat fast det =o\ men då har jag använt ett gäng brickor... kanske skulle testa helt utan och se hur det blir.
    jag använder 3st M5 vanliga brickor, 2 på mellan moderkortet och kylflänsen, skippar du dom kommer du dra sönder kylflänsarna (speciellt aluminum flänsen, den böjs över GPU, vilket orsakar 2 saker, skador på GPU och för lite kontakt med GPU som i sin tur orsakar rejäll överhettning...)

    såhär kör jag alltså:

    |||||||||
    |Kylfläns|
    |||||||||
    -Brickor-
    -Brickor-
    *Moderkort*
    -Brickor-
    |Skruvar|
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Då måste ha brickor annars skapr du ett överdrivet tryck åt motsatt håll vilket kan förstöra både GPU och moderkort ... plus att flänsen rör vid de ytmonterade komponenterna.

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av POi2 Visa Inlägg
    Då måste ha brickor annars skapr du ett överdrivet tryck åt motsatt håll vilket kan förstöra både GPU och moderkort ... plus att flänsen rör vid de ytmonterade komponenterna.
    jao, det plus det jag skrev... att man böjer kylflänsnen...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    okokok tackar för tipsen =o) funderar på om jag ska köra med en tredje bricka mellan moderkort och kylfläns iom att jag har 12mm skruv

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    56
    Respekt
    20
    Jag kan minnas fel, men jag tror det måste vara 2x 1mm brickor mellan mobo/fläns (dvs 2mm) annars blir avståndet för stort och flänsen får inte kontakt med ytan på gpu/cpu, vilket resulterar i kraftigt försämrad kylning/värmedistribuering..

  15. #15
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Nej, då får du för stort avstånd mellan GPU och fläns = dålig kontakt = överhettning = 2 röda ringar.

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Ska genast testa och se hur kortet lägger sig.

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Tycker hur jag än gör så böjer sig kortet mer när man skruvat fast det även om man inte spänner skruvarna speciellt hårt... har testat att värma det igen nu så vi får se om det rätar upp sig.

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    56
    Respekt
    20
    moderkortet ska inte böja sig av trycket, då är det för hårt, eller nått annat som är fel..

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
    okokok tackar för tipsen =o) funderar på om jag ska köra med en tredje bricka mellan moderkort och kylfläns iom att jag har 12mm skruv
    då sätter du fler brickor mellan skruven och moderkortet, inte tvärtom...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Humm... har kört heatgun metoden igen och nu ser kortet bra ut men när jag kör igång den igen så får jag nu 2 blinkade röda lampor istället för 0102 felet... vad jag kan komma fram till så är det pga överhettning men jag hittar ingen fix för det. Några förslag?

    /edit never mind... plockade bort några brickor så löste det sig... men rrod kvarstår... har fokuserat mer på ana chippet och gpu'n nu med min värmepistol så vi får se vad som händer...
    Last edited by bleppmasta; 2010-01-14 at 18:43.

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Kan för övrigt tillägga att det är förjävla tråkigt att kleta på kylpasta, ta väck kylpasta, kleta på ny kylpasta osv osv...

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Hjälpte inte... jävla skit...

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    jag satt och tänkte lite på vägen hem från jobbet idag, du sa att du hade 12mm skruvar? M5X12? försök få tag på M5x10 och kör på det istället, kan vara skruvarna som orsakar att moderkortet böjer sig (att dom är för långa)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  24. #24
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Japp har fixat 10mm men det hjälpte inte så mycket. Har testat att köra re-flow tricket på gpun och ana chippet men får fortfarande 3 blinkande lampor =o\ Du har inga tips på vad man kan göra mer?

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
    Japp har fixat 10mm men det hjälpte inte så mycket. Har testat att köra re-flow tricket på gpun och ana chippet men får fortfarande 3 blinkande lampor =o\ Du har inga tips på vad man kan göra mer?
    har du provat att köra re-flow på RAM minnet? 0102 är inte knutet till ANA/HANA chippet i huvudtaget...

    kolla även för att se om det ser ut att fattas en komponent någonstans, eller att någon kan tänkas vara trasig...

    http://xbox-experts.com/errorcode/E18/0102/

    när jag personligen kör en re-flow på PSXCare använder jag mig av den här metoden: http://xbox-experts.com/board/viewtopic.php?f=8&t=469

    du förresten, när du kör en "Re-Flow", rör du runt värme pistolen då? och hur länge värmer du?

    man ska INTE röra runt med värme pistolen... och man ska värma i cirka 230grader i 2 min, cirka 260 i 40 sekunder, och cirka 230 i en minut till, det brukar fungera rätt bra
    Last edited by Swizzy; 2010-01-14 at 20:35.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  26. #26
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    min pistol har bara 2 lägen, 360 och 500. jag värmer ungefär 3-4 minuter men jag har den under konstant rörelse så att det inte ska bli överhettat någonstans och på de komponenter där jag fokuserar värmen kör jag i cirklar i några sekunder åt gången... kompnenterna ser hela ut och det verkar inte fattas någon heller. har däremot inte kört någon re-flow på ramminnena så det ska jag ta och testa lite senare... tackar för tippsen =o)

  27. #27
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    håll din värme pistol en liten liten bit från komponenterna (GPU/RAM) och håll pistolen STILLA, då ska det gå bra ska du se kör på det lägre av dom (360) tror det ska bli lagom om du kör det i cirka 3-4 minuter som du gör, men håll som sagt stilla... egentligen ska man täcka över resten av moderkortet med skyddande grejs... är osäker på vad exakt du behöver, men det ska vara någon form av bygg grejs med folie runt... detta för att isolera allt det andra från värmen, folien i sig gör bara att värmen blir högre om du enbart använder folie, utöver det leder folien electricitet också, vilket inte är bra... men som sagt, håll stilla och testa...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  28. #28
    dragonslayer Guest
    du hänvisade till att du använde http://xbox-experts.com/board/viewtopic.php?f=8&t=469 metoden.. jag har försökt att hitta en "griddle" .. men hittar inte det svenska ordet .. eftersom ni har en så ... vad heter det på svenska och var får man tag i en i passande storlek?

  29. #29
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    du hänvisade till att du använde http://xbox-experts.com/board/viewtopic.php?f=8&t=469 metoden.. jag har försökt att hitta en "griddle" .. men hittar inte det svenska ordet .. eftersom ni har en så ... vad heter det på svenska och var får man tag i en i passande storlek?
    det vet jag faktiskt inte, hansi borde veta... han som köpte in den
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  30. #30
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Håll absolut inte pistolen stilla... cirkulera är helt rätt metod ... rikta värmen snett in under GPU ... ISOLERA annars pajjar du kondingarna... vilket kanske redan är gjort (känt nån konstig lukt eller sa det pang? ). Vad man även måste se till är att moderkortet ligger helt plant annars kan allt skita sig totalt genom att t.ex. GPUn lyfter sig i hörnen. Har själv en liten ställning som jag lägger kortet på.

Sida 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Rrod
    By erklan in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 18
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 17:00
  2. Frågor ang garantiärende för RROD hos MS!
    By AdrofleXx in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 03:12
  3. RROD Key problem
    By Mikael71 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 08:08
  4. Förebygga RROD?
    By KikkomaN in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 15:09
  5. Rrod
    By Mikael71 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 16:23

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •