Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: Fixad RROD hänger sig oftare än innan

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Fixad RROD hänger sig oftare än innan

    Hittade ingen liknande tråd på en timmes letande...flåt om jag fuckat upp.

    Fick RROD för några veckor sedan och fick det lagat av en kompis som bygger kretskort som yrke.

    Maskinen funkar igen men spelen hänger sig ganska snart efter att de startats jämfört med tiden innan den RROD-ade, streaming går utmärkt och jag har inte märkt av nån allmän seghet.
    Orginalspel funkar i kanske 10 minuter, de brända spel som aldrig hade problem tidigare hänger sig inom 5 , och de brända spel som var ganska hängningsbenägna innan RROD hänger sig på mindre än en minut. Särskilt GTA4 som alltid verkat ganska påfrestande för min box.


    Maskinen är en Beg, Flashad Hitatchi-bestyckad 360, köpt på PSXcare för cirka ett år sedan, den är "banned"

    Finns det nåt jag kan göra? Vad verkar detta tyda på?

    Mycket tacksam för svar

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Det är nog bara inse att den mår bäst av att bli död och begraven ...
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    56
    Respekt
    20
    Om det inte är så att du känner dig säker att pilla på det själv, utan måste lämna boxen till nån för att få det fixat, då håller jag med begga.

    Men däremot, förlorar du ju ingenting på att riva isär den, överhetta skiten ur gpu, och testa igen.
    Det har hänt att jag har fått gå igenom överhettningsmomentet av GPU 5-6 gånger, pilla med hur tight skruvar sitter och liknande, på vissa envisa boxar.

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Mja

    Den funkar ju fortfarande utmärkt som, förvisso dånande men ändå, mediacenter. En lång sladd till TVn så jag slipper höra den så har den åtminstonde ett syfte.
    Men det känns fortfarande som att det finns lite grejer att pröva för att kunna spela på den igen. Kan inte se varför den skulle vara helt körd.

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    56
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Stonerman Visa Inlägg
    Men däremot, förlorar du ju ingenting på att riva isär den, överhetta skiten ur gpu, och testa igen.
    ..

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Stonerman Visa Inlägg

    Men däremot, förlorar du ju ingenting på att riva isär den, överhetta skiten ur gpu, och testa igen.
    Det har hänt att jag har fått gå igenom överhettningsmomentet av GPU 5-6 gånger, pilla med hur tight skruvar sitter och liknande, på vissa envisa boxar.
    Jorå, jag fick behålla toolkitet han använde när han lagade så det är klart jag ska in och rota. Jag tänkte mig nåt i dem banorna du nämner. Men du rekommenderar det även utifrån det scenario jag har? RROD är BORTA men maskinen hänger sig lätt när man spelar?


    EDIT: mitt första svar var bara på den andra killens förslag att dumpa den.
    Last edited by Formell; 2010-01-18 at 15:35.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    56
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Formell Visa Inlägg
    EDIT: mitt första svar var bara på den andra killens förslag att dumpa den.
    Jag fattade det, nu


    Ja, jag skulle ha öppnat den, tagit ur fläktkåpan och fläkten, lagt fläkten så att den bara kyler CPU´n (den stora flänsen) och inte GPU´n (den platta flänsen)
    Och sen låtit GPU´n bli varm som fan (typ 30 min, det ska inte knappt gå att röra vid den) sen låtit det svalna och testat igen, kanske spänna åt skruvarna, lite. jag brukar nog lossa lite på GPU-skruvarna innan också, men kommer inte riktigt ihåg.

    Edit: Kan även vara RAM chippen på undersidan, men det har det dock ALDRIG varit för mig..
    Last edited by Stonerman; 2010-01-18 at 15:52.

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Gott. Jag ska testa det här, ska bara få i väg lite jobbansökningar och se färdigt The Wire-avsnittet jag påbörjat

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Nu är det uppbrutet upphettat och lite uppgivet.
    Testade även att dra åt alla 8 skruvarna som hör till RROD-fixen
    Jag överhettade i en halvtimme ,lät svalna 15 minuter och har testat flera olika spel. Allting hänger sig, den enda skillanden jag kan komma på är att det är mer benäget att hänga sig med en svart skärm istället för att bilden bara fryser. (5-6 försök)
    Jag har satt på fläktkopan (den delen som ser som den hör till en Storm Trooper) "power-chippet", fläktarna och DVDn. Bör man testa med hela chassit på?
    Jag har svårt att se hur det skulle kunna göra nån skillnad till det bättre.

    Idéer o förslag är välkommet.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    testa med att ta loss kylflänsarna och värma GPU/CPU med en värmepistol, detta kan hjälpa med att få lodet under CPU/GPU att fästa bättre
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Formell Visa Inlägg
    Idéer o förslag är välkommet.
    Dags att byta box.

    Testa förresten att vända på fläkten så att den blåser mot flänsarna (med chassit öppet) .... kan ju vara så att det är väremrelaterat och då funkar det kanske lite längre.

  12. #12
    Har du prövat att lossa på skruvarna lite?

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    56
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av 4everapple1 Visa Inlägg
    Har du prövat att lossa på skruvarna lite?
    Om du känner att du fortfarande har tid och ork, så lossa på skruvarna, och hetta upp den rackarn igen.
    Verkar på din post som att du bara gjort en överhettning, "rinse and repeat" brukar jag tänka.
    Gör det ett par gånger till, för som sagt så vill man att den ska "Reflow" och "Reball" och det kan ta ett par omgångar.
    Sen vet jag att jag några gånger när det varit 10-15 minuter kvar på överhettningen tagit bort fläkten från CPU med, och låtit den hetta till lite med. inte så länge att du får 2 röda ringar (1/3) dock.

    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    testa med att ta loss kylflänsarna och värma GPU/CPU med en värmepistol, detta kan hjälpa med att få lodet under CPU/GPU att fästa bättre
    Kan man också göra, men det kräver lite teknik och tålamod, för att inte strula till andra prylar på kortet. Men helt klart en sista utväg.
    Last edited by Stonerman; 2010-01-19 at 02:29.

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Stonerman Visa Inlägg
    "Reflow" och "Reball"
    "Reflow" är inte möjligt vid dom temperaturerna, du böjer tillbaka moderkortet. För att göra en reflow måste man fram med värmepistolen. Och nej ... man kan inte göra en reflow med en hårtork.

    "Reball" är något helt annat... då tar man bort chipet, sätter dit nya små små små bollar av lod och så sätter man tillbaka allt och gör en "reflow".

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Stonerman Visa Inlägg
    för som sagt så vill man att den ska "Reflow" och "Reball" och det kan ta ett par omgångar.
    det man vill är att moderkortet ska återta sin form och se till att processorerna har kontakt igen
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    56
    Respekt
    20
    Jag vet också att en riktig reflow inte är möjlig vid dessa temperaturer.
    Men ofta (inte alltid) när någon använder citationstecken så är det för att man beskriver (i det här fallet en handling) någonting där ordet inom citationstecknen nästan passar in, men inte riktigt, för enkelhetens skull.

    Sen vill jag påstå att iaf "reflow" är ett vida använt begrepp, om än felaktigt.
    Jag tror du ska ge hårtorken ett försök.
    Last edited by Stonerman; 2010-01-21 at 07:36.

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Stonerman Visa Inlägg
    Jag vet också att en riktig reflow inte är möjlig vid dessa temperaturer.
    Men ofta (inte alltid) när någon använder citationstecken så är det för att man beskriver (i det här fallet en handling) någonting där ordet inom citationstecknen nästan passar in, men inte riktigt, för enkelhetens skull.

    Sen vill jag påstå att iaf "reflow" är ett vida använt begrepp, om än felaktigt.
    Jag tror du ska ge hårtorken ett försök.
    om det inte hjälper utan hårtork och man kört i 20 minuter så som man bör göra i förstahand (med fläkten liggandes löst ovanpå CPU) kommer hårtorken inte göra någon skillnad om man inte sitter där i flera timmar... då KANSKE man kan börja närma sig någon vettig temp från hårtorken...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Hårtork..........
    tillåt mig småle....

    Varmluftspistol är nog en bättre lösning med högre temperatur....
    Hårtorken kommer inte upp i samma effekt som en Varmluftspistol eller en SMD varmluftsstation!

    Du slösar bara pengar i onödan på elräkningen....
    så vida du inte moddar din hårtork o gräver sönder termostaten och ser till att den inte stannar vid en "för hårtorkning säker temperatur" men då kan den börja brinna...

    Ist för hårtorkslösningar o handdukstrick lämna in maskinen till folk som vet vad de sysslar med eller bättre upp, har du provat att laga den innan o det misslyckats kasta skiten o köp ny
    .chansen att den inte kommer fungera ändå är större efter egna försök
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  19. #19
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Ursäktar att jag dröjt med svar men jag har tydligen stängt av email-påminnelserna så jag visste inte att nån svarat.

    Värmepistol har jag inte kommit över ännu, men jag har försökt överhetta ganska många gånger men det vill sig inte.

    Jag har testat att dra åt skruvarna hårt och överhetta, löst åtdragna skruvar under överhettning och sedan åtdragna efter svalkning, samt ganska lösa hela vägen. Alltså alla kombinationer.

    Spelar det någon roll hur maskinen beter sig vid överhettning?
    Är det något jag missar som man ska göra för att få tillbaka de tre röda blinken.
    Som det är nu startar den ju och ställer sig och "idlar" i dashboarden. För att få igång nån fart på den riktig värme måste jag starta något spel vilket sedan leder till att den hänger sig. Sen får jag börja om. Det är ett väldigt bökigt sätt att få upp värmen och det känns som att det kanske inte blir tillräckligt. Vid nåt tillfälle har den blåst på ordentlig med nån slags kombination röda ringar och efter det försöket hann jag till och med starta köra bilen ända till första uppdraget i GTA när jag testade innan det hängde sig igen.

    Det enda som förändrats i och med alla mina försök är att den hängde sig två gånger när jag streamade film nyss. Vilket var surt för det var det jag använt den mest för.

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Formell Visa Inlägg
    Ursäktar att jag dröjt med svar men jag har tydligen stängt av email-påminnelserna så jag visste inte att nån svarat.

    Värmepistol har jag inte kommit över ännu, men jag har försökt överhetta ganska många gånger men det vill sig inte.

    Jag har testat att dra åt skruvarna hårt och överhetta, löst åtdragna skruvar under överhettning och sedan åtdragna efter svalkning, samt ganska lösa hela vägen. Alltså alla kombinationer.

    Spelar det någon roll hur maskinen beter sig vid överhettning?
    Är det något jag missar som man ska göra för att få tillbaka de tre röda blinken.
    Som det är nu startar den ju och ställer sig och "idlar" i dashboarden. För att få igång nån fart på den riktig värme måste jag starta något spel vilket sedan leder till att den hänger sig. Sen får jag börja om. Det är ett väldigt bökigt sätt att få upp värmen och det känns som att det kanske inte blir tillräckligt. Vid nåt tillfälle har den blåst på ordentlig med nån slags kombination röda ringar och efter det försöket hann jag till och med starta köra bilen ända till första uppdraget i GTA när jag testade innan det hängde sig igen.

    Det enda som förändrats i och med alla mina försök är att den hängde sig två gånger när jag streamade film nyss. Vilket var surt för det var det jag använt den mest för.
    kom förbi oss på PSXCare med din 360 så kan vi göra ett försök att få liv i den på riktigt, många av "hem kurerna" fungerar lite halvdant, vi har utrustning för att göra ett ordentligt jobb, det är dock inte alltid det fungerar, speciellt inte när man försökt med sina egna hemkurer som lätt kan förstöra hårdvaran...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Tips som: köp ny och lämna in dem är ju inte direkt tips, det är optionerna man alltid har. Det här är ju personligt och ekonomiskt, hade jag haft råd (KRISDJÄVEL!!!) hade jag lämnat in den från början. Men nu har jag ju gett mig fan på att jag ska vinna över Microsofts crappiga hårdvara (har gett upp mot mjukvaran) själv.
    Jag är för nära för att ge upp.

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    56
    Respekt
    20
    haha, jag tycker diskutionen om hårtorken var rolig, och det var ju faktist inte jag som startade den.
    Citat Original inlägg av POi2 Visa Inlägg
    man kan inte göra en reflow med en hårtork.
    Men, men, skämt åsido.

    Formell, under de senaste dagarna har jag pillat ganska mycket med gamla trasiga boxar (den här tråden väckte lite intresse igen) och jag kan säga att överhettningen med fläkten på CPU-flänsen är ett temporärt fix, det funkar max ett år, med en massa strul under den tiden.

    Men det gäller ändå att hetta upp CPU/GPU för att smälta lodet och låta det rinna till, men under mer ordnade former, och det finns en hel uppsjö av olika metoder.
    Det man ska tänka på är att tenn-fritt lod smälter vid mellan 217 -225 C. WikiPedia
    Så jag kollade först upp en värmepistol som hade över den temperaruren, lätt och billigt fixat (250:- inkl. frakt) men innan den han hinna hit fick jag nys om "The oven method" och jag tyckte det lät vettigt, så jag provade, med ett kasst kort med avslitna usb och hdd kontakter, som jag inte fått liv i på år och dar.
    Satte ugnen på 250C, maskerade kortet ganska noga med bomullstyg och folie överallt utom CPU/GPU 4 lager tyg, 2 lager folie. satte in på 250 i tio min, sen sänkte jag till 175 i typ 2 min sen 125 osv. i totalt 20 min, sen lät jag kortet ligga kvar och svalna i typ 45 minuter, sen satte jag ihop det nödvändiga och testade, och tro det eller ej, som en klocka tickade hon, satte ihop allt med chassi och allt, spelade en timme, kollade på en film, och sen spelade jag i två timmar till, inte ett hack. då tog jag isär den igen och 12v moddade fläktarna, och den har rullat riktigt bra nu några dagar.
    Sen dess har jag gjort två kort till fast med värmepistolen, och har haft väldigt fina resultat där med Inte brännt en enda kapacitator, med nån av dessa metoder.
    Sen när man sätter ihop är det viktigt att kortet ligger plant. och man bör fixa nån kylmod efter man är klar, så man inte sitter i samma båt sen igen.

    Så, där har du lite att bita i! ut och googla nu, så ska du nog hitta en metod som passar dig, alla sätt är bra utom dom dåliga.

    Lycka till!
    Last edited by Stonerman; 2010-01-22 at 12:11.

  23. #23
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Först o främst - Stonerman jag gillar verkligen ditt engagemang. Jag tror att värmepistolen är nästa steg, en kompis påpekade att alla innebandyspelare av rang har en egen värmepistol om man försöker laga helt utan budget. (Jag är inte i första hand snål jag är arbetslös utan akassa). En proffsig lagning kostar mer än hälften av ett nytt 360 vilket jag inte opponerar mig emot, men det känns lite överkurs för något som inte håller länre än ett år. Sen är det ju djävligt kul när man vinner över elektroniken, om man gör det.

    Ugnen låter skitläskigt, särskillt när man har gasspis.

    Men jag har en vän som bygger chip och har tillgång till riktig chip-ugn som tyckte det lät skitkul att få pilla på ett xbox. Jag hoppas på honom om jag inte lyckas med värmepistolen.

  24. #24
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Ge den till honom direkt istället... det är lätt att det går helt snett med värmepistolen. Har du provat att vända på fläkten så den blåser på chippen o flänsarna?

  25. #25
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    För mig låter det som om upphettningen gett kontakt på gpu'n i alla fall.
    Låter mest som om kylningen försvunnit.

    Pröva att lossa kylflänsarna helt och rengör ordentligt. Helst med någon elektronikrengöring för säkerhets skull. Tänk på den statiska elektriciteten bara.
    Sen påför man ny kylpasta, rengör kylflänsen och monterar tillbaka.
    Viktigt att den skruvas ordentligt och plant. Minsta lilla snett gör stor skillnad.

  26. #26
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jodå kontakt har den, men den pallar inte att vara i gång särskillt länge. Jag har kört med en lite handfläkt fastspänd i det öppna chasit och då kan man köra betydligt längre innan det hänger sig. Jag kör faktiskt så provisoriskt just nu när jag ser på film tills vidare.
    Så du kan faktiskt ha en poäng om att det skulle kunna vara illa utfört jobb med kylpastan, men min vän vilken jag lät göra det är alldeles för hårdvaru-kunnig för att göra det sämre än mig så jag tvivlar på att det kommer hjälpa.

    Är just nu ganska inne på att skapa ett nytt chassi med annan kylning som blåser på bättre samt framför allt håller käften.

    Sist jag undersökte de utbytesfläktar som fanns för 360n så verkade folk som prövat dem var måttligt imponerade. Finns det något som rekommenderas som jag kanske inte hört om?

Liknande diskussioner

  1. Jungleflasher hänger sig...
    By varri in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 13:58
  2. 360n hänger sig i spel och dashboard
    By mafiaboy in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-24, 17:16
  3. Xbox hänger sig vid uppstart
    By Lennon in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 03:58
  4. Fallout 3 hänger sig
    By essevad in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 16:22
  5. Hänger sig hela tiden men inga röda cirklar
    By stora4 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 01:36

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •