Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Error-kod 0011

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24

    Error-kod 0011

    Har fått errorkod 0011 på en jtaggad box.
    Enligt faq-tråden skall det betyda:
    '0011 over heating - If you are recieving this error after dissassembling your console make sure to all 8 of the heatsync screws are tightened securely to the board/heatsink holes.'

    Nu är min fråga, är dessa 'heatsync-screws' samma skruvar som man ersätter vid en x-clampfix, eller det är de små grovgängade skruvarna som håller fast moderkortet i chassit?

    När jag köpte den var det 0020-error. Kylflänsarna var helt inkaplsade av damm och kylpastan hade kokat bort helt från processorerna.
    T.o.m. xbox360-märket på den ena processorn hade bränts in i kylfänsens yta.

    Efter rejäl och noggrann rengöring och ny silver-pasta från Kjell&co så fungerade den kanon.
    Efter det har jag i olika omgångar jtaggat, flashat och monterat en intern 320 gb 2,5" hdd , alltså delat, satt ihop, delat, satt ihop o.s.v.
    Efter sista modden med hdd fungerade den någon dag men helt plötsligt kom det här med 0011 efter ca 2-3 minuter. Först ökar fläktarna i 5 sekunder, sen 2 blinkande lampor också stänger den sig.

    När jag hade den isär märke jag att det inte fanns några kylkuddar på de 4 kretsarna runt processorerna på denna maskin. Jag har sett i olika forum att det används allt från kapade suddgummi till 5-cent-mynt som de virat in i el-tejp. Finns det endast de kylkuddarna som säljs i 'xclamp pro-kittet'? Kan man köpa dessa eller mostavarande löst, eller själv tillverka av något material?
    Tänkte att jag skulle dela den här maskinen för en sista gång nu och dels sätta in något motsvarande de där kylkuddarna som fungerar och dels löda bort 'R6T3' så att inte några fuses bränns bort vid ev uppdatering.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    heatsync-screw är väll dom små svarta skruvarna ?

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av todde90 Visa Inlägg
    heatsync-screw är väll dom små svarta skruvarna ?
    generellt sett ja, men det är även X-Clamp skruvarna, när man bytt dom
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    56
    Respekt
    20
    Här använder du både "heatsync" och "heatsink", men du menar samma sak, right?

    En "heatsink" är det som sitter ovanpå processorerna, så "heatsync-screws" (läs heatsink) är skruvarna som som håller flänsen (heatsink)

    I din situation hade jag:
    Tagit av flänsarna, satt på ny kylpasta och kollat så allt såg ok ut, jag skulle titta extra noga på CPU´n, jag tror den som brukar ge 2RL och inte 3RL.
    Sen hade jag satt på flänsarna igen, och bara fäst dom så mycket så att det tar stopp, jag brukar göra det enbart med handen. Och sen testa igen.
    Men det är sent, och jag kan ha fel, jag har aldrig fått 0011.
    Last edited by Stonerman; 2010-01-27 at 03:59.

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Stonerman Visa Inlägg
    Här använder du både "heatsync" och "heatsink", men du menar samma sak, right?
    Hm... stavfel, dock inte av mig i första raden, utan som jag skrev så hämtade jag texten från faq-tråden här på forumet. Antar att de menar samma sak, jag menar heatsink trots min upprepning av stavfelet.

    Tack för tipset, ska prova plocka isär och inte spänna så hårt. Enligt de guider jag läst/sett skall man spänna skruvarna ca: ett halvt varv efter de 'tagit emot'. Till och med någon videoguide som de spänner så hårt att jag var övertygad om att han antingen skulle dra av skruvarna eller dra sönder gängerna.

    De här kylkuddarna, hur viktiga är dessa? Finns t.ex. inte med i Swizzys Guide. Kanske bättre att beställa och vänta med att skruva ihop tills de sitter plats.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    56
    Respekt
    20
    Jo, folk tror att bara man ger tryck mot processorn så löser man problemet, men man gräver sig bara djupare ner i skiten.

    De ska bara ha kontakt, så att flänsen kan fördela ut värmen från processorn, men jag har sett personer även jag som tar i för kung och forsterland och skruvar, och det kanske funkar temporärt, men slutar alltid med att man får mer problem än innan.

    Dom här kylkuddarna ja, jag har stött på många boxar som har dessa små rosa gynnare på ram-chippen, och många som inte har dom, men jag vet inte.
    Har två ny-jtaggade boxar framför mig nu, en med, och en utan dessa kuddar, och den utan kuddarna är alltid ett par grader kallare på ram:en än den med, men det kan ju bero på annat.

    Om du googlar "Thermal Pads" så hittar man liknande produkter, man kan även köpa "Thermal Tape" men det tror jag mer är för att fästa passiv kylning.
    Vet inget om svenska återförsäljare, eller ens vad man skulle kunna söka på
    "kyl tejp" hehe eller nått. Men jag tror vilket material som helst som är värmebeständigt skulle duga.

    Vad visade det för temp i xexmenu innan det började strula?

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Stonerman Visa Inlägg
    Jo, folk tror att bara man ger tryck mot processorn så löser man problemet, men man gräver sig bara djupare ner i skiten.

    De ska bara ha kontakt, så att flänsen kan fördela ut värmen från processorn, men jag har sett personer även jag som tar i för kung och forsterland och skruvar, och det kanske funkar temporärt, men slutar alltid med att man får mer problem än innan.
    Har nu rengjort, satt på ny silverartic kylpasta och spänt något hårdare än med bara fingrarna, kanske 1/4 varv efter 'fingerkraft'. I och med att man har 2 brickor som distanser mellan kylfläns/moderkort så borde det inte göra nåt om man spänner ganska rejält tycker jag, men provar med det här. Fungerar som den ska tycker jag.

    Citat Original inlägg av Stonerman Visa Inlägg
    Dom här kylkuddarna ja, jag har stött på många boxar som har dessa små rosa gynnare på ram-chippen, och många som inte har dom, men jag vet inte.
    Har två ny-jtaggade boxar framför mig nu, en med, och en utan dessa kuddar, och den utan kuddarna är alltid ett par grader kallare på ram:en än den med, men det kan ju bero på annat.
    Struntade i kylkuddar denna gången så får jag se vad som händer.

    Citat Original inlägg av Stonerman Visa Inlägg
    Vad visade det för temp i xexmenu innan det började strula?
    Ingen aning, jag hade xexloader i när den kraschade. Har lagt in xexmenu nu och efter jag fixat den ligger tempen på:
    CPU:71.2
    GPU:59.9
    EDRAM:59.8
    MB:28.7
    Jag antar att det är inom rimliga värden, fläktarna går inte speciellt högt i alla fall.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

Liknande diskussioner

  1. Error-kod 0011
    By Game_Freak_se in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 13:51

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •