Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 65

Diskussion: JTAG XBR ger E79 error

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    9
    Respekt
    0

    JTAG XBR ger E79 error

    Hej alla
    Jag hoppas ni kan hjälpa mig.

    Efter att ha läst ut (får inga fel) nand på min xenon maskin 2 ggr och jämfört dem, de är identiska, så patchar jag xbr_xenon_8955_3 (tror den hette så)med data från orig.bin(cb 1902), och skriver sedan tillbaka den till nand.

    Jag kopplar loss parallellkontakten till datorn men låter resten sitta kvar på xboxen. Jag har just nu ingen hårddisk ikopplad till boxen eftersom jag vill köra en ny usb disk till JTAG boxen och köra den gamla (interna)hårddisken till min Jasper maskin.

    När jag startar så får jag E79.
    Måste jag efter att ha skrivit nand koppla om enligt bilden nedan? http://i144.photobucket.com/albums/r...Hack/Fdjmi.png

    Jag har nu endast de 5 x100ohms resistorerna kopplade, ingen diod alls.
    Jag har följt den här guiden:
    http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=691873
    (tror det var den länken, kan inte kontrollera just nu eftersom forumet är nere)
    Vad gör jag för fel? Ber om ursäkt om denna frågan besvarats innan.

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Läs ur nand och kolla så XBR har skrivits ordentligt. Hade du några "bad blocks"?
    E79 brukar vara fel på JTAG-lödningarna ... så dubbel och trippelkolla OCH byt till dioder!
    Kolla även efter eventuella lod-rester på fel ställen.
    Ta en bra bild om du kan.

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Jag trodde att lödningarna var ok eftersom det gått bra att läsa och skriva nand, utan bad blocks.
    Var skall dioden/dioderna sitta? Jag hittar tvetydiga uppgifter om detta.
    Har en 1N4148 från Kjell..
    Tack för ditt svar

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    du skall löda enligt diagrammet du gav bilder till med dioder, svarta änden ska vara mot den sidan som är 6 punkter i en rad, det vill säga åt det hållet pilarna pekar åt på diagrammet...

    utan dioder och bryggan där kommer det INTE fungera
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    141
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av TTBob Visa Inlägg
    Jag har nu endast de 5 x100ohms resistorerna kopplade, ingen diod alls.
    Jag har följt den här guiden:
    http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=691873
    (tror det var den länken, kan inte kontrollera just nu eftersom forumet är nere)
    Vad gör jag för fel? Ber om ursäkt om denna frågan besvarats innan.
    Resistorerna och alla trådar till lpt kabeln alt. usb adaptern kan du ta bort efter att du skrivit in nand men själva JTAG hacket måste du ha kvar, DVS bryggan och dioderna.

    Edit: Swizzy var snabbare

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Tack för hjälpen, du funkar det.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    om det skulle bli RROD igen emellanåt är det typ normalt, starta bara om konsollen, RROD:ar den fortfarande så får du kolla felkoden, och eventuellt se över dina lödningar...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2008
    Från
    Bunkergate 7
    Inlägg
    129
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    om det skulle bli RROD igen emellanåt är det typ normalt, starta bara om konsollen, RROD:ar den fortfarande så får du kolla felkoden, och eventuellt se över dina lödningar...
    its true.. särskillt med zephyr maskiner ;(((((

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Hur bra är Falcon i dessa sammanhang? Jag har en som väntar på att bli jtag:ad så snart jag fått mina pinheaders..
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av pemani Visa Inlägg
    Hur bra är Falcon i dessa sammanhang? Jag har en som väntar på att bli jtag:ad så snart jag fått mina pinheaders..
    min falcon fungerar fin fint, däremot händer det ibland att den får lite ryck och vägrar starta upp ordentligt, då får man starta om den bara... det beror lite på att XBR är ganska nytt och dessutom hem kodat...

    med just min Falcon maskin kan det bero lite på att den är RROD reparerad också...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    min falcon fungerar fin fint, däremot händer det ibland att den får lite ryck och vägrar starta upp ordentligt, då får man starta om den bara... det beror lite på att XBR är ganska nytt och dessutom hem kodat...

    med just min Falcon maskin kan det bero lite på att den är RROD reparerad också...
    Ah ok men det låter ju lovande iaf =) Hoppas stiftlisten kommer idag så man får försöka fixa till detta.
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  12. #12
    dragonslayer Guest
    vill du köra ett system utan buggar så investera i ett Cygnos 360 v2.. och kör en XBR patchad FreeBoot istället
    Aldrig något strul då...

  13. #13
    dragonslayer Guest
    synd att det inte funkar på 256/512 nands bara

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    synd att det inte funkar på 256/512 nands bara
    vad snackar du om? det fungerar visst på 256 och 512mb's nand... >_<

    det är uncripple som inte går på dessa... JTAGning fungerar hur bra som helst...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Ops fel tråd
    Last edited by Sonic; 2010-02-17 at 18:58.

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg


    vad snackar du om? det fungerar visst på 256 och 512mb's nand... >_<

    det är uncripple som inte går på dessa... JTAGning fungerar hur bra som helst...
    Men fungerar Cygnos enligt det som beskrevs ovan...vi gör så sällan cygnos så jag har inte den blekaste...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Men fungerar Cygnos enligt det som beskrevs ovan...vi gör så sällan cygnos så jag har inte den blekaste...
    ingen koll på huruvida Cygnos har stöd för 256/515mb nand... men det är inga problem att JTAG:a direkt till 256/512mb nand's vi har inte testat det på 256/512 nand ännu...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    dragonslayer Guest
    Det är ju inte lätt för er att behöva tänka på att jag måste dubbelposta ibland eftersom jag inte kan redigera mina meddelande.. men om man skummar lite och inte enbart läser sista posten innan man svarar så borde det ju gå ändå...

    huruvida cygnos 360 v2 fungerar med 256/512 nand i FreeBoot samanhanget är inte så lätt att hitta något om eftersom man inte tillåts diskutera freeboot överhuvudtagt på Cygnos forumet...

    normal användning (läsa och skriva) skall bara fungera med 16Mb nand
    freeboot är ju dock speciellt eftersom man använder båda nand minnena ... den hackade dashboarden ligger i cygnos nanden och i 360 nanden ligger Xell...
    Det borde ju gå att flasha in xell delen på annat sätt än via cygnos chippet...
    frågan är hur den hackade dashborden reagerar när den hittar 16mb istället för 256/512 som den borde... vet dock inte var denna info ligger

  19. #19
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    87
    Respekt
    19

    jaha ja

    skulle precis börja lägga in lite grejer på jtaggade konsollen och när jag startar den får jag e79 istället. det var inget kul .
    den blev ju jtaggad hos er på psxcare i lördags och jag har inte haft någon tid att greja något ännu, men jag har ju testat och kollat runt lite, har inte ändrat på någon fil, förrutom att jag tog bort en gammal profil från driven men det ska väl inte kunna inverka något. vad att göra ?

    Edit: jag stoppade i en usb sticka innan jag startade den iofs kom jag på, bara så att jag förklarar exakt vad jag gjort
    Last edited by nalle077; 2010-07-14 at 00:25.

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Provat att starta om konsollen ett par gånger? E79 får man ibland direkt vi boot, det är typ normalt...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    87
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Provat att starta om konsollen ett par gånger? E79 får man ibland direkt vi boot, det är typ normalt...
    har testat typ 20 ggr både igår och idag, finns det nåt jag kan göra eller kan det vara typ nån lödning eller så som blev fel?
    jag kan skicka dit konsollen om ni vill?

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Man skall inte sitta o spela tv-spel i 30grader plus när det är fuktigt o kvavt i luften
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  23. #23
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    87
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Man skall inte sitta o spela tv-spel i 30grader plus när det är fuktigt o kvavt i luften
    Och med det menar du?

    Sen om du läser mitt inlägg så ser du att jag skrev att jag har ju testat och kollat runt lite. inte spelat tv-spel i 30grader plus när det är fuktigt o kvavt i luften, just nu jobbar jag och igår låg jag i sjön hela kvällen. Det jag gjorde med boxen gjorde jag i omgångar mellan 22.30-23.30 så det borde väl vara godkänt?
    Last edited by nalle077; 2010-07-14 at 12:58.

  24. #24
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av nalle077 Visa Inlägg
    Och med det menar du?

    Sen om du läser mitt inlägg så ser du att jag skrev att jag har ju testat och kollat runt lite. inte spelat tv-spel i 30grader plus när det är fuktigt o kvavt i luften, just nu jobbar jag och igår låg jag i sjön hela kvällen. Det jag gjorde med boxen gjorde jag i omgångar mellan 22.30-23.30 så det borde väl vara godkänt?
    Vad jag sett har du bara postat två inlägg i denna tråd o ingenstans står det förutom det du skrev nyss att du spelar spel när det är kallare ute

    Jag var inte sarkastisk i mitt tips, det ätr helt enkelt för varmt för många tv-spels konsoler nuförtiden när termometern pressar upp över 28 grader värme o barometern visar på högtryck o hög luftfuktighet pg.av kondens i luften då folk kör fläktar hemma etc.

    Du kan i Xex se hur varm din 360 går, coretemperaturen bör inte överstiga 70 grader utan bör ligga mellan 40-55 någonstans mer idealiskt.
    Så om din 36o är en sån utan HDMI så går den generellt lite varmare än nyare j-tagbara 360 maskiner o kan må dåligt av värmen...
    En 360 suger ut luft istället för det som jag tycker är mer idealiskt att trycka in kall luft.... men sen är de så sopigt konstruerade med så.

    E79 brukar bero på att man inte lött dioderna rätt på moderkortet eller avsaknad av dessa helt, men för dig har det tidigare fungerat o då bör det fungera nu med om inte en tråd lossnat som bygllar vidare dioden med en punkt på moderkortet.
    Men generellt så har J-taggade maskiner lätt för att få hicka när de startar o visa felkod ( rödblink ) detta brukar ge sig om man startar om maskinen lite lätt. Zephyrmaskiner får det oftare än andra har vi märkt.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  25. #25
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    87
    Respekt
    19
    min maskin är en med hdmi, Falcon, Visar inga blink eller färger alls vid uppstart. E79 kommer direkt efter några sekunder. Jag testar några ggr till ikväll och ser om den startar, men om den inte gör det så är det väl nåt som är felgjort vid jtag ?

  26. #26
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av nalle077 Visa Inlägg
    min maskin är en med hdmi, Falcon, Visar inga blink eller färger alls vid uppstart. E79 kommer direkt efter några sekunder. Jag testar några ggr till ikväll och ser om den startar, men om den inte gör det så är det väl nåt som är felgjort vid jtag ?
    Vi testar alltid maskiner innan vi J-taggar dem o uppdaterar dem till Fw 7371 om de inte redan ligger på Fw 7371. Efter det så skruvar vi isär konsolen och löder loss en resistor o löder på en brygga med dioder samt pinnar för den d-sub vi använder som snabbinterface mot våra Olimexprogrammerare, läser ut nand, bakar om o skjuter in, Testar och efter det läser vi ut nycklar o skriver upp dessa, bygger en Freeboot/Freestyle med Fw 9199 som vi sedan skjuter in i maskinen igen och testar maskinen med våra USB diskar ytligare en gång. Så den borde fungera om inte något skakat loss i frakten från butik hem till dig eller det gått för varmt.
    Grabbarna som är mer fena på J-tag kan alltid läsa ut mjukvaran o jämföra med originalnanden samt med den ombyggda när vi får in den för felsökning.

    Såklart borde maskinen fungera men det är en 360 dessvärre

    Har d dubbla konton med olika namn, är det du som är TTBob ?
    Isf håll dig till ett av kontona, det blir lätt lite förvirrande annars
    Last edited by Pendragon; 2010-07-14 at 15:02.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  27. #27
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    87
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Vi testar alltid maskiner innan vi J-taggar dem o uppdaterar dem till Fw 7371 om de inte redan ligger på Fw 7371. Efter det så skruvar vi isär konsolen och löder loss en resistor o löder på en brygga med dioder samt pinnar för den d-sub vi använder som snabbinterface mot våra Olimexprogrammerare, läser ut nand, bakar om o skjuter in, Testar och efter det läser vi ut nycklar o skriver upp dessa, bygger en Freeboot/Freestyle med Fw 9199 som vi sedan skjuter in i maskinen igen och testar maskinen med våra USB diskar ytligare en gång. Så den borde fungera om inte något skakat loss i frakten från butik hem till dig eller det gått för varmt.
    Grabbarna som är mer fena på J-tag kan alltid läsa ut mjukvaran o jämföra med originalnanden samt med den ombyggda när vi får in den för felsökning.

    Såklart borde maskinen fungera men det är en 360 dessvärre

    Har d dubbla konton med olika namn, är det du som är TTBob ?
    Isf håll dig till ett av kontona, det blir lätt lite förvirrande annars
    Det är inte jag som är TTbob han skrev ju i denna tråd för 5 månader sen, jag är nalle077 och har alltid varit. Jag hade min konsoll inne för Jtag i lördags.

  28. #28
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av nalle077 Visa Inlägg
    Det är inte jag som är TTbob han skrev ju i denna tråd för 5 månader sen, jag är nalle077 och har alltid varit. Jag hade min konsoll inne för Jtag i lördags.
    Teknikern som trollade din maskin ( Micke ) har semester o är nog med lite tur tillbaka nästa vecka, prova kom tillbaka när han är inne med din konsol eller om du ändå inte använder den lämna in den så tittar han på den så fort han kommer tillbaka.

    Normalt brukar j-taggade maskiner hålla längre än så.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  29. #29
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    87
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Teknikern som trollade din maskin ( Micke ) har semester o är nog med lite tur tillbaka nästa vecka, prova kom tillbaka när han är inne med din konsol eller om du ändå inte använder den lämna in den så tittar han på den så fort han kommer tillbaka.

    Normalt brukar j-taggade maskiner hålla längre än så.
    Såvitt jag vet så var det väl Swizzy som fixade min konsoll och han heter väl inte Micke ?

  30. #30
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av nalle077 Visa Inlägg
    Såvitt jag vet så var det väl Swizzy som fixade min konsoll och han heter väl inte Micke ?
    Det stämmer, fel av mig jag skyller på värmen och att termometern i butik pekar på 33 grader...
    Det är sällan Swizzy är inne nuförtiden så det blir nog antagligen Micke som kommer få kika på den.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. i/o erron hela tiden
    By mrzimmerman in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 10:26
  2. Fel vid bränning
    By spyx in forum XBOX Backup och Patchar
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 21:48
  3. Behöver lite hjälp med bränning
    By Shure in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 19:51
  4. PRoblem med BF: bad Company
    By Vichi3 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-28, 00:05
  5. Problem med bränning andra lagret?!
    By swede96 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 16:59

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •