Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Spel fungerar ej

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Spel fungerar ej

    Hej, har en några år gammal Wii troligen chippad med WiiKey.

    Alla spel som vi hittills har använt har gått att spela utom ett nytt som jag köpte åt lillgrabben, LEGO Indiana Jones 2.

    Han säger att det krävde uppdatering av Wii menyn och det tordes han inte göra för att det stod att konsollen skulle paja. Jag tror han försökte, och avbröt, två gånger.

    Nu kommer inte spelet upp i menyn när skivan laddats, och vi får ingen fråga om att uppdatera Wii-menyn. Vi har alltså aldrig kunnat köra spelet som kostade 550kr. Lillgrabben är jätteledsen eftersom detta spel skulle varit hans bästa och mest efterlängtade födelsedagspresent.

    Hur ska jag göra för att få spelet att funka?

    1. Finns något enkelt sätt?
    2. Ska jag uppdatera programvaran för chippet, och i så fall hur gör man det?
    3. Kan man lägga in/över spelet på en hårddisk eller USB-minne och köra det därifrån och i så fall exakt vad behöver jag göra och vilka verktyg behöver jag ha?

    Tacksam för all hjälp, och helst beskrivet på vanlig ren svenska. (Jag är inte insatt specialterminologin och har ingen aning om vilka verktyg som finns.)
    Last edited by etxgmg; 2010-02-08 at 09:47. Anledning: Glömde detaljer som kanske behövs

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Östersund
    Inlägg
    546
    Respekt
    18
    Att avbryta uppdateringar är inte att rekomendera. Oftast så kan hela konsollen bli värdelös...

    Men i erat fall så borde ni kunna rädda det genom att köra online uppdatering. Om ni har wifi eller liknande kopplat till wiit...

    Efter den uppdateringen så borde spelet fungera.

    Dock så vill jag påpeka att med nyaste firwarsen som finns så har regionsfriheten blivit borttagen. Så icke PAL spel kommer bli svårare att köra..

    Bjerlk

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Har nu uppdaterat med WiiFi, och det verkar funka. Vet inte om några spel som vi har är icke-PAL, men det värsta som kan hända är väl att de inte startar????

    Stort tack för hjälpen, Bjerlk! Och skönt jag slapp krångla med chip-uppdateringar, moddningar, osv!

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    jag vill bara påpeka att det värsta som kan hända, gällande icke-PAL spel, är att enheten blir uppdaterad med en felaktig regionspatch och renderar konsolen oåterkalleligt oanvändbar.


    ..det kan finnas en räddning om man har en av de första Wii-enheterna som kom ifall man har läst ur dess NAND, men kort sagt så är det bara att skita i så länge ni bara använder spel från PAL-regionen. Alla helst ska det vara en kopia där uppdateringen är borttagen.

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Då har jag två frågor:
    1. Blir man inte varnad innan uppdatering sker, om en gammal bränd skiva skulle vara en icke-PAL-kopia med uppdatering?
    2. Kan man på något vis undersöka gamla brända skivor och se om de är PAL eller annan region, t ex mha en PC?

Liknande diskussioner

  1. bil action coop spel?
    By nico-valimaki in forum XBOX 360 Spelsnack
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 22:33
  2. spel fungerar trots att bränning misslyckades
    By ndrangheta in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 42
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 17:14
  3. köpte spel i thailand
    By tompa81 in forum Nintendo DS
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 11:17
  4. Bränna spel, fungerar denna?
    By ecu in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 08:34
  5. Gamla spel fungerar inte
    By denjia in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 17:06

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •