Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Chip eller softmod?

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19

    Chip eller softmod?

    Hej!

    Jag sålde mitt Wii för bra länge sen men är sugen och tänkte skaffa mig en ny enhet.

    Chip eller softmod? För- och nackdelar för båda?

    Tack!

    Edit: Det lär bli en ny enhet och det tycks krävas lite mer för att chippa dessa idag. Blir rätt dyrt.
    Last edited by N!klas; 2010-02-11 at 19:45.

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Östersund
    Inlägg
    546
    Respekt
    18
    Softmod med hårddisk är helt klart smidigare....
    Men "farligare" om man inte vet vad man pillar med....

    Bjerlk

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    Man kan väl säga att chip är lite "set and forget", dvs man stoppar in det och får möjligheten att spela backups från skiva å sen är det inte mer med det. En soft mod däremot kräver lite mer underhåll samt försiktighet men är å andra sidan mer flexibelt i flera avseenden.

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Tack!

    Jag har läst på lite och det är ju en liten djungel.
    Jag fick tag i en av de första Wii enheterna som kom till sverige och då var ju Wii långt ifrån knäckt. Chippade med Wiikey 1 och sen sålde jag lite senare. Dumt! Hur som helst så har jag läst på lite om BootMii. Detta går att installera på boot2 på gamla enheter och som IOS på nyare. Vad är skillnaden?

    Går det att rädda ett wii om jag råkar sabba något. Nu läser jag på innan jag gör något men man vet aldrig.

    Hemkört är väldigt lockande.
    Last edited by N!klas; 2010-02-12 at 11:03.

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    Det är svårare att bricka sin enhet om man har BootMii installerad på boot2, det som händer när man har det installerat där är att man får upp BootMii's meny innan originaldashen. Är det installerat som en IOS så måste man istället starta det från HBC och det har man ju med största sannolikhet inte möjlighet att köra vid en brick. När det kommer till uppdateringar så ska man inte använda sig av Nintendos officiella, oberoende installationsform, eftersom det alltid patchar om allt till sitt originaltillstånd.

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Så, borde man skaffa en äldre enhet så att man kan installera på boot2 eller är det skitsamma? Vad är det som gör att man kan installera boot2 på äldre enheter? Hänger det på den vilken system update som är installerad? Kanske kvittar om det är en gammal eller ny enhet om den redan har senaste uppdateringen?

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    Det är svårare att bricka sin enhet om man har BootMii installerad på boot2, det som händer när man har det installerat där är att man får upp BootMii's meny innan originaldashen. Är det installerat som en IOS så måste man istället starta det från HBC och det har man ju med största sannolikhet inte möjlighet att köra vid en brick. När det kommer till uppdateringar så ska man inte använda sig av Nintendos officiella, oberoende installationsform, eftersom det alltid patchar om allt till sitt originaltillstånd.
    Är den installerad som en IOS håller du in reset knappen när du startar upp wiiet, då startas bootmii innan orginal dashen.

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Linus82 Visa Inlägg
    Är den installerad som en IOS håller du in reset knappen när du startar upp wiiet, då startas bootmii innan orginal dashen.
    Inte som IOS väl?
    Jag har installerat priiloader som startar när jag håller in reset. Därifrån kan jag sedan köra bootmii bl.a.

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Priiloader givetvis, skrev fel

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Chipplösningar är oftast bättre än flashlösningar så vida vi inte pratar Xbox360
    Chipp i Wii har de aldrig lyckats slå ut helt, softmoddar man en maskin så kan modden försvinna vid uppgraderingar eller bricka ( Sabotera ) din konsol.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Chipplösningar är oftast bättre än flashlösningar så vida vi inte pratar Xbox360
    Chipp i Wii har de aldrig lyckats slå ut helt, softmoddar man en maskin så kan modden försvinna vid uppgraderingar eller bricka ( Sabotera ) din konsol.
    Ja, om man inte har koll och vågar själv så håller jag med om att chip är bättre.
    Nu finns det ju personer som sitter och knåpar ihop program som uppdaterar enheten till senaste programvaran utan att röra softmodden. Jag vill påstå att det är säkert.. så länge man vet vad man gör som sagt.

    Jag köpte en enhet MED chip från PSXCARE men jag inser nu att det var rätt onödigt men det är väl bra.. lite framtidssäkrat eventuellt.

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Personligen kör jag både och på två Wiikonsoller hemma
    Fungerar kanon o skulle softmodden trilla bort kan jag alltid fortsätta köra mina spel från backupmedia ändå utan att behöva trolla i flera timmar
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    33
    Respekt
    18
    Om jag köper en Wii Black Edition imorgon, går det att softmodda den då eller har nintendo släppt något som gör att man inte kan det längre?

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Östersund
    Inlägg
    546
    Respekt
    18
    Som det är så kommer du kunna softmodda den, men du kommer troligen inte kunna lägga in BootMii på Boot2....

    Bjerlk

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    33
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Bjerlk Visa Inlägg
    Som det är så kommer du kunna softmodda den, men du kommer troligen inte kunna lägga in BootMii på Boot2....

    Bjerlk
    Tack för ditt svar, men jag är helt ny på detta. Är det dåligt att inte har BootMi på Boot2? Vad innebär det?

    Mvh
    Axan

Liknande diskussioner

  1. TSOP48 test clip
    By hejhej20 in forum Fritt Forum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 09:57
  2. Xbox 360 Ping 17 Test Disc
    By int21 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 08:41
  3. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-04, 10:25
  4. testing
    By EvilBoY in forum Test
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-10, 17:26

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •