Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: Spara spel vid bannad box?

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Spara spel vid bannad box?

    Tjena, jag äger ingen xbox 360 än, men har tänkt köpa en färdigchippad med IXTREME LT. Vad jag har läst så slutar hårddisken att fungera då xboxen blir bannad. Betyder det att man inte kan spara i spel då? Och en annan fråga, finns det någon bra guide hur man ska bränna skivor till IXTREME LT? Jag hittar bara äldre guider.
    Last edited by xaler90; 2010-02-19 at 19:16.

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    25
    Du förlorar väl en del funktionalitet när den blir bannad. Såsom du kan inte lägga in spel på disken, du kan inte flytta saves för då blir dom korrupta och en del annat som inte går.
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av xaler90 Visa Inlägg
    Tjena, jag äger ingen xbox 360 än, men har tänkt köpa en färdigchippad med IXTREME LT. Vad jag har läst så slutar hårddisken att fungera då xboxen blir bannad. Betyder det att man inte kan spara i spel då? Och en annan fråga, finns det någon bra guide hur man ska bränna skivor till IXTREME LT? Jag hittar bara äldre guider.
    hårddisken fungerar precis lika bra som vanligt, dock försvinner vissa funktioner på just den xboxen som är bannad:

    Spela upp Xvid/Divx filmer (Kräver live anslutning)
    Media Center anslutning
    Live spelande (rather obvious?)
    Flytta profiler/sparningar till andra Xbox 360 konsoller (dom blir låsta till den bannade konsollen)
    Installera spel på hårddisken
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Okej, tack för svaren Men jag tänkte på iExtreme LT. Är det ett chip som löds fast på xboxen eller bara en ändring på xboxens firmware? Om det är ett chip, funkar det själv flasha om det kommer en ny firmware-version av chippet?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är en manipulerad version av firmware i 360:ns dvdläsare
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Okej Men om jag köper Xbox 360 Elite IXTREME LT basenheten direkt från PSXcare, går det då att flasha tillbaka firmwaren till orginal om xboxen efter t.ex 2 år skulle gå sönder? Så garantin från MS gäller.

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av xaler90 Visa Inlägg
    Okej Men om jag köper Xbox 360 Elite IXTREME LT basenheten direkt från PSXcare, går det då att flasha tillbaka firmwaren till orginal om xboxen efter t.ex 2 år skulle gå sönder? Så garantin från MS gäller.
    Vad du hänvisar till är kort sagt bedrägeri och det är något som jag tar för givet att PSXCare inte sysslar med. Vill du ha en box med full garanti får du ge sjutton i att köpa en flashad Xbox 360.

    Dock har ju PSXCare ett generellt felansvar i 3 år enligt konsumentköplagen så vilka garantier de ger kan nog Hansi svara på.
    Last edited by Svantesson666; 2010-02-20 at 00:04.

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi ser inga problem med att erbjuda återflashning till original. Eventuella fel beror ju inte på att dvdläsaren haft en hobbyfirmware.

    Vi har inget generellt felansvar. Kunden har däremot rätt att göra en reklamation som avser ett ursprungligt fel inom 3 år från att varan köptes, och ansvaret att visa att felet var ursprungligt ligger på kunden om det gått mer än 6 månader från köpet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av xaler90 Visa Inlägg
    Okej Men om jag köper Xbox 360 Elite IXTREME LT basenheten direkt från PSXcare, går det då att flasha tillbaka firmwaren till orginal om xboxen efter t.ex 2 år skulle gå sönder? Så garantin från MS gäller.
    garantin gäller aldrig efter det att du har flashat din Xbox 360, däremot kan vi återställa mjukvara etc, så att det inte syns lika väl att den varit flashad... vi tar 500:- för en sådan återställning om du flashat din konsoll hos oss, har du garanti kvar från oss (1 år från inköpsdatum) betalar du inte för detta, har du flashat konsollen någon annanstans eller av någon anledning inte har vårat garanti sigill kvar under faceplaten får du betala 700:- för en återställning (då vi inte kan försäkra oss om att det är samma hårdvara i längre, vilket då leder till att det blir lite extra arbete för våran del)

    när du gjort en återställning hos oss får du ett tillgodo kvitto på 500:- (vid flashning när du får tillbaka din konsoll, alternativt en RROD-Fix hos våran verkstad om det är så att du inte får den lagad)

    dom Xbox 360 konsollerna vi säljer just nu kan vi inte återställa till 100% då vi har kapat banor och grejer på styrkortet i DVD enheten, skulle en tekniker på Microsoft öppna DVD enheten och lyfta på styrkortet ser dom garanterat att någon varit på den, tyvär men vi kan å andra sidan skriva tillbaka original mjukvaran EXAKT så som den var innan vi flashade konsollen
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Vi ser inga problem med att erbjuda återflashning till original. Eventuella fel beror ju inte på att dvdläsaren haft en hobbyfirmware.

    Vi har inget generellt felansvar. Kunden har däremot rätt att göra en reklamation som avser ett ursprungligt fel inom 3 år från att varan köptes, och ansvaret att visa att felet var ursprungligt ligger på kunden om det gått mer än 6 månader från köpet.
    Jo Hansi enligt konsumentköplagen har PSXCare ett generellt felansvar i 3 år oavsett vad du vill.
    Det är bara läsa lagtexten. Konsumentköplagen är dessutom så enkelt skriven att det inte finns några som helst utrymme för tolkning. Generellt felansvar är dock INTE samma sak som garanti.

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Jo Hansi enligt konsumentköplagen har PSXCare ett generellt felansvar i 3 år oavsett vad du vill.
    Det är bara läsa lagtexten. Konsumentköplagen är dessutom så enkelt skriven att det inte finns några som helst utrymme för tolkning. Generellt felansvar är dock INTE samma sak som garanti.
    http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...umentkoplagen/


    Sexmånadersregeln

    För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.



    Konsumentköplagen:
    http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...tk%C3%B6plagen


    Ursprungligt fel:

    20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess
    beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits
    vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.


    20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
    varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
    inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
    felets art.


    Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror
    på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård,
    onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida.








    Reklamation

    23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
    inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
    det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
    Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
    märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
    som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
    lämnas till näringsidkaren.

    Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
    avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
    honom.

    Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
    emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
    annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
    Lag (2005:62).
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    ps...ingenstans i lagtexten finns något av orden "generell" eller "felansvar"

    DIN tur att läsa lagtexten :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Jag tror t.om att en ( Specialmodifierad produkt som avviket från orginalprodukten ) som dessutom är bätre begagnad *Läs testad 2*5min max* borde säljas som begagnad o då inte faller under nygaranti då denna hävts då garantisigill brutits borde falla under max 6.månaders garantin totalt

    Har man en 360 med ett skadat sigill *räcker med att den är knöglig eller saknas helt som vi har sett i helt nya oöppnade kartonger vid fåtalet tillfållen* så avsäger sig MS all garantiåtgärd på konsollen.

    I en moddad 360 har man ju skurit sönder banor o dyligt i läsaren o då är det lite som att köpa en ny bil med större motor än orginal och dessutom smälla på en vinge från Biltema extra... ja du ser vart den röda tråden leder
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    ps...ingenstans i lagtexten finns något av orden "generell" eller "felansvar"

    DIN tur att läsa lagtexten :-)
    GOOGLADE på "generellt felansvar" och då får man upp den här tråden som svar. Dvs begreppet finns inte beskrivet på hela internet. Tror någon här uppfinner egna lagar och formuleringar...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Konsumentköp-lagen ger 6 månaders garanti och 3 års ansvarstid för fel.

    Tror du mig inte så kan du fråga vilken svensk jurist som helst.
    Och som jag betonad är inte felansvar och garanti samma sak. De 6 månader som du pratar om handlar om vem som har bevisbördan.

    Nu tänker jag inte lägga mer kraft i det här. Det du säger är helt sant Hansi men du har fortfarande ett felansvar i 3 år. Vilket inte går att förhandla bort då KKL är bindande och man inte på något sätt kan bortförhandla detta i avtal och dylikt.

    Och nej Hansi jag uppfann inte KKL. Jag råkar bara plugga juridik...
    Last edited by Svantesson666; 2010-02-20 at 17:55.

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Konsumentköp-lagen ger 6 månaders garanti och 3 års ansvarstid för fel.

    Tror du mig inte så kan du fråga vilken svensk jurist som helst.
    Och som jag betonad är inte felansvar och garanti samma sak. De 6 månader som du pratar om handlar om vem som har bevisbördan.

    Nu tänker jag inte lägga mer kraft i det här. Det du säger är helt sant Hansi men du har fortfarande ett felansvar i 3 år. Vilket inte går att förhandla bort då KKL är bindande och man inte på något sätt kan bortförhandla detta i avtal och dylikt.

    Och nej Hansi jag uppfann inte KKL. Jag råkar bara plugga juridik...
    Lycka till med ditt pluggande och återkom när du är klar innan du ber mig läsa innantill i några lagtexter nästa gång, och isåfall länka och markera de paragrafer som stödjer dina påståenden :-)

    Som jag skrev, ett företag som säljer varor har ansvar mot privatperson som köpt varan för URSPRUNGLIGA fel, dvs fel som funnits på den sålda varan redan vid det tillfälle då varan bytte ägare.

    Fel som reklameras inom 6 månader från köpet anses vara ursprungliga om inte säljaren kan påvisa att det uppenbart är kunden som skadat varan pga vanvård/yttre påverkan osv. För fel som reklameras efter 6 månader men inom 3 år från köpet måste kunden bevisa att felet fanns redan vid köptillfället.

    Och vår 1 års garanti är något helt annat, den innebär att vi står för reparation/byte inom 1 år från köpet om det uppkommit fel på varan, med undantag givetvis för felaktig hantering/vanvård samt att vissa saker helt normalt försämras något på grund av normal användning.

    Hur mycket man än vrider och vänder på detta så brukar det sluta med att våra kunder är nöjda med hur vi löser våra reklamationer, även om vi givetvis tokar till det emellanåt :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Jag bad dig inte någon gång att läsa innantill i någon lagtext, det ordna du alldeles utmärkt själv.

    Och tack för lycka till:et först just nu känns det som det kan behövas då våra lärare har fått en fallenhet att göra överjävliga prov den senaste tiden...

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Jag bad dig inte någon gång att läsa innantill i någon lagtext, det ordna du alldeles utmärkt själv.

    Jaså? Nästan så jag får gå och ta en juridikexamen själv så vi kan fightas i ett courtroom nån gång :-)

    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Jo Hansi enligt konsumentköplagen har PSXCare ett generellt felansvar i 3 år oavsett vad du vill.
    Det är bara läsa lagtexten.
    :-) :-) :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Jaså? Nästan så jag får gå och ta en juridikexamen själv så vi kan fightas i ett courtroom nån gång :-)



    :-) :-) :-)
    Ah ok det verkar visst som om jag faktiskt bad dig läsa lagtexten. My bad. haha
    Ser fram emot våra framtida duster i rättsalen.

  20. #20
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Får man äta popcorn o skratta medans man tittar på
    Lovar att jag knappt kommer kunna hålla mig sittandes i stolen, undrar om de har bilbälten o är mysigt skålade

    Om folk vill köpa garantisigill o prova ringa MS för retur är ju helt upp till dem, lika samma som folk som chipptrimmar bilar o sen sparar orginalmjukvaran o innan de åker in på verkstad kastar in orginalmjukvara istället för trimm eller folk med Iphones som Jailbreakats som sen återställs innan de skickas på verkstad.

    alla lika alla olika

    Men med argumentet ovan så borde man bibehålla garanti även på en Jailbreakad iphone med massa piratapps eller apps man kodat själv men inte har list att betala en dum licenskod för då SDKn ändå är gratis. *Sweet*
    Last edited by Pendragon; 2010-02-22 at 11:29.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. nyköp av box, flytt av account
    By sweetmelodies89 in forum XBOX 360 - BANNED FROM LIVE
    Inlägg: 22
    Senaste inlägg: 2010-07-28, 18:05
  2. Content mappen på ny jtag:ad box ?
    By Hausmanis in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 19:24
  3. bil action coop spel?
    By nico-valimaki in forum XBOX 360 Spelsnack
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 22:33
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 01:29
  5. bannad för att spela spel för tidigt
    By Frotti in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 16:36

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •