Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 48

Diskussion: Frågor angående CFW

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Frågor angående CFW

    Hej!, är rätt noob på psp så jag ställer några konstiga frågor angående CFW
    Har en gammal psp-1000, har haft den rätt länge. då jag funderar på att lämna in den på psxcare och få en custom firmware installerad, vad är det för CFW som behövs för att starta de mesta spelen?,laddade ner grand turismo från nåt som heter pspwarez.org(bra sida?) där det står att man måste ha CFW 5.50 gen d3 för att det ska fungera, går det att få in den CFW eller e mitt psp för gammalt?
    kostar?(300:-?)
    vad gör jag om psp:t går sönder?
    har 2 minneskort behöver jag installera CFW på båda?
    kommer jag kunna surfa på internet?(utom på psnetwork sidorna)
    det är dom frågorna jag kommer på, använder mest psp:t på längre resor så har ingen lust att köpa spel och film längre då den knappt används.
    Tack på förhand
    *EDIT*- just nu har psp:t vanliga firmware 6.20
    Last edited by sony_matte; 2010-02-20 at 21:05.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    1. Den mjukvaran som startar det mesta är 5.50 GEN-D3 det är även den du får av oss på PSXCare

    2. Sidan du tankade från är skräp, det ser man direkt på namnet: Warez... skit

    3. Den är inte alls för gammal, dom nyare PSP'na (PSP 2000 med v3 moderkort och PSP 3000 kan inte köra den på grund av att dom kräver 5.03 och ChickHEN)

    4. Du lagar den? antingen gör du det själv eller så lämnar du in den till oss

    5. CFW'n lägger vi direkt på din PSP, du behöver med andra ord INTE lägga in något speciellt på minneskortena!

    6. Ja du kan surfa på internet förutsatt att du har åtkomst till en internet anslutning

    det har ingen som helst betydelse vad du har för OFW nu eftersom du har en så pass gammal PSP som du har, om du hade haft en PSP 2000 med v3 moderkort får du inte ha OFW över 5.03, samma gäller PSP 3000
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    tack det hjälpte :P

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    inga problem det kommer ta ungefär 5 minuter att installera CFW på den btw, så du behöver inte "lämna in" den, utan du kommer bara förbi så moddar vi den medans du står i kassan o betalar
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    inga problem det kommer ta ungefär 5 minuter att installera CFW på den btw, så du behöver inte "lämna in" den, utan du kommer bara förbi så moddar vi den medans du står i kassan o betalar
    ok,två snabba frågor igen, medför det några risker med attt modda den dvs. den går sönder lättare? (eller brickad som det heter tror jag) och vet du någon bra sida att ner spel från där man inte använder torrent filer? vågar inte ladda ner från TPB och sånt nu för tiden

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Som alla andra mods kan du lättare bricka din spelkonsoll (i ditt fall PSP) om du moddat den (med tanke på att du kan starta saker som kommer åt att ändra ALLT i PSP'n, till skillnad från original mjukvaran där man testat alla spelen och programmen nogrannt så att dom inte kommer åt sådant det inte ska komma åt, och även bugtestat programmen till maximum, vilket inte alla hemma pulare har tid eller resurser till att göra...

    vad gäller spelen: nej, det finns inga bra sådana sidor, dom sidorna där du inte använder torrent klienter är ärligt talat värre, dom är lättare att spåra än vad en torrent tracker är, vill du ha tillgång till spel men fortfarande vara hyffsat säker får du söka dig till "stängda" trackers, det vill säga privata sådana, som t.ex. TorrentLeech, BTN, NTorrents etc. (bara några exempel, BTN och NTorrents innehåller inga PSP spel)

    *edit:*
    Risken för att du brickar din PSP är dock hyffsat liten, om du ser till att hålla dig till lite mer välkända applikationer och sådant, eller hör med folk här på forumet så ska det inte vara några bekymmer, och för gudsskull, håll dig till rediga CFW's som M33 och GEN... dom grabbarna vet vad dom håller på med
    Last edited by Swizzy; 2010-02-21 at 11:27.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    25
    Ärligt talat så har jag aldrig hört att någon lyckats bricka ett PSP med CFW ... Förutom i de fall då man har gått in och ändrat medvetet i flash, såsom ändra bootscreen och dylikt.
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Enda fallet jag känner till är när folk dumpat nand/flash o skrivit till en annan manskin med fel mjukvara o sen skrivit över den orginala flashen helt utan backup o sen strulade något till det.

    så ju mindre mulle meck ju bättre fungerar det oftast, men pg.av CFW med Pandora är det tamigfan helt omöjligt att misslyckas om man inte försöker sig på en v3 moderkorts 2004 modell eller 3000+ psp.
    Som alla dem som kör ChickHen o sen försöker kasta in CFW *Brrr*
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Tack för alla svar
    ska väl fundera lite om jag ska lägga in CFW... Men under tiden skulle jag vilja ha lite hjälp med grand turismo som jag har laddat ner, fick spelet i en rar fil. extraherade den så har nu en mapp som heter PSP_GAME och en .bin fil. hur ska jag få den till en .iso fil?(dom funkar väl bäst?) vet inte hur man gör med UMDgen så instruktioner behövs tack

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av sony_matte Visa Inlägg
    Tack för alla svar
    ska väl fundera lite om jag ska lägga in CFW... Men under tiden skulle jag vilja ha lite hjälp med grand turismo som jag har laddat ner, fick spelet i en rar fil. extraherade den så har nu en mapp som heter PSP_GAME och en .bin fil. hur ska jag få den till en .iso fil?(dom funkar väl bäst?) vet inte hur man gör med UMDgen så instruktioner behövs tack
    kolla i mappen "PSP_GAME" och se om det ligger en ISO i den... kolla även filändelsen så att det inte är en .iso redan, Winrar registrerar nämligen ISO filer som "Rar Arkiv" eller vafan det nu var i windows...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    kolla i mappen "PSP_GAME" och se om det ligger en ISO i den... kolla även filändelsen så att det inte är en .iso redan, Winrar registrerar nämligen ISO filer som "Rar Arkiv" eller vafan det nu var i windows...
    då är det nog en ISO fil för att i mappen fanns en SFO fil och i USRDIR en stor VOL fil

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    då är det troligen en ISO du har packat upp ja...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    dom har NFS most wanted på pspwarez den är komprimerad till cso och är cirka 85mb stor och i NTSC format, virus? verkar svårt att få ner spelet till den storleken
    btw det spelar ingen roll om det är NTSC istället för PAL?

  14. #14
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av sony_matte Visa Inlägg
    dom har NFS most wanted på pspwarez den är komprimerad till cso och är cirka 85mb stor och i NTSC format, virus? verkar svårt att få ner spelet till den storleken
    btw det spelar ingen roll om det är NTSC istället för PAL?
    NTSC eller PAL är inte riktigt relevant när det kommer till en handhållen Spelmaskin, det är 2 olika tv standarder ... Dessutom är spelen regionsfria så det är exakt samma spel som släpps i USA som i Europa ...
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Begga Visa Inlägg
    NTSC eller PAL är inte riktigt relevant när det kommer till en handhållen Spelmaskin, det är 2 olika tv standarder ... Dessutom är spelen regionsfria så det är exakt samma spel som släpps i USA som i Europa ...
    det kan ibland vara skillnad där begga, men det är sällsynt, vissa spel är ju lite större i t.ex. USA än vad dom är här, då kanske dom släpper extra grejer där
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    det kan ibland vara skillnad där begga, men det är sällsynt, vissa spel är ju lite större i t.ex. USA än vad dom är här, då kanske dom släpper extra grejer där
    Iofs men det är nog fåtalet har jag fått för mig ...
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    hmm jag hade tänkt köpa psp slim 2000 jag kanske skall försöka hitta ett gamalt
    psp på ******* istället
    Last edited by bitnever; 2010-02-23 at 19:51.

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    en gammal PSP 1000 är bättre om du ska flasha direkt, om du vill köra på en 2000 vet du inte vad du får, en V3:a eller en äldre som är OK...

    PSP 1000 har dessutom stöd för fler applikationer än vad 2000 har, då man kan kör på 1.5 mjukvaran på en 1000, det kan man inte på en 2000
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    men är spelet för litet med tanke på att det endast är 85mb stort? låter lite för lite för att vara sant, men vad vet jag

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    jag vet inte hur stort det ska vara, och komprimerat med CSO är det inte ovanligt att dom blir extremt mycket mindre...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #21
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    psp 2000

    Hej på er igen
    tänkte köpa en sådan här begagnad psp 2000 slim med 4.01 m33-2
    kan detta vara ett bra köp?
    jag har ännu inte kunnat hitta en psp 1000 slim

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bitnever Visa Inlägg
    Hej på er igen
    tänkte köpa en sådan här begagnad psp 2000 slim med 4.01 m33-2
    kan detta vara ett bra köp?
    jag har ännu inte kunnat hitta en psp 1000 slim
    lycka till att hitta en PSP 1000 slim, dom finns inte men ja, det är ett bra köp, en PSP med CFW (OE, M33 eller GEN) som inte heter 5.03 är ett bra köp för dom går att flasha direkt (med Pandora)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    lycka till att hitta en PSP 1000 slim, dom finns inte men ja, det är ett bra köp, en PSP med CFW (OE, M33 eller GEN) som inte heter 5.03 är ett bra köp för dom går att flasha direkt (med Pandora)
    säkert en dum fråga om jag köper detta är det inte bara att tuta och köra
    eller skall jag skälv lägga in pandora
    är det det senaste som ligger i maskinen eller finns bättre

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bitnever Visa Inlägg
    säkert en dum fråga om jag köper detta är det inte bara att tuta och köra
    eller skall jag skälv lägga in pandora
    är det det senaste som ligger i maskinen eller finns bättre
    du kan inte "lägga in" pandora, du kan flasha in en nyare CFW... Pandora är bara det man kallar installations kitet för... det är alltså inte något direkt program i sig som du lägger in på din PSP...

    hur som helst, du behöver uppgradera mjukvaran i den till 5.50 GEN-D3 för att vara så up-to-date som du kan bli i dasgläget och därmed starta dom flesta senaste spelen...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  25. #25
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    du kan inte "lägga in" pandora, du kan flasha in en nyare CFW... Pandora är bara det man kallar installations kitet för... det är alltså inte något direkt program i sig som du lägger in på din PSP...

    hur som helst, du behöver uppgradera mjukvaran i den till 5.50 GEN-D3 för att vara så up-to-date som du kan bli i dasgläget och därmed starta dom flesta senaste spelen...
    hej igen
    kan man spela snes/nes med 5.50 GEN-D3

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bitnever Visa Inlägg
    hej igen
    kan man spela snes/nes med 5.50 GEN-D3
    japp, det kan du bara du har en emulator
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  27. #27
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    japp, det kan du bara du har en emulator
    vet du vilken som är den bästa emulatorn just nu
    tack för hjälpen förresten

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bitnever Visa Inlägg
    vet du vilken som är den bästa emulatorn just nu
    tack för hjälpen förresten
    jag har ingen jätte koll på det tyvär, men jag vet att du behöver ha 2st emulatorer...

    en för NES och en för SNES...

    NES emulator jag använder: NesterJ

    SNES emulator jag använder: Snes9xTYL 0.4.2
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  29. #29
    Registrerade
    Feb 2010
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    jag har ingen jätte koll på det tyvär, men jag vet att du behöver ha 2st emulatorer...

    en för NES och en för SNES...

    NES emulator jag använder: NesterJ

    SNES emulator jag använder: Snes9xTYL 0.4.2
    tack igen

  30. #30
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av bitnever Visa Inlägg
    tack igen

    här hittar du allt du behöver_:
    http://www.psp-hacks.com/category/20
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Ny CFW
    By Begga in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 29
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 13:46
  2. CFW - uppdatering officiell
    By GreatMorpheus in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 15:01
  3. Hur fixa cfw på en psp med 5,01
    By Lasse_84 in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 12:06
  4. Kort fråga: CFW 3.90 M33-2 - online/multi
    By plaincollar in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 01:47

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •