Sida 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Visar resultat 31 till 60 av 84

Diskussion: Dålig chippning - E76

  1. #31
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    du kanske borde testa själv på den som du känner kanske inte håller så jätte länge eller så... så att det inte gör lika mycket om du råkar förstöra den när du försöker själv
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  2. #32
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Jag har redan en LPC-H2148. Då kanske jag inte behöver veta vilket moderkort jag har?

  3. #33
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    du kanske borde testa själv på den som du känner kanske inte håller så jätte länge eller så... så att det inte gör lika mycket om du råkar förstöra den när du försöker själv
    Ja, det blir nog denna med lödningarna som jag precis fick ordning på. Första försöket resulterade i ett "fjoingg" när jag monterade dvd:n - restistorn lossnade och stod och pekade på mig . Nu sitter den inte lika spänt. Jag har också en gammal heatsink för gpu:n på denna. Antingen chansar jag eller så monterar jag dvd:n på utsidan av boxen och späckar dvd-utrymmet med fläktar...

  4. #34
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Midlife Visa Inlägg
    Jag har redan en LPC-H2148. Då kanske jag inte behöver veta vilket moderkort jag har?
    du måste veta vilket moderkort du har i vilket fall som helst, skillnaden är att det går snabbare att läsa/skriva med en olimex programerare...

    för att få veta EXAKT vilket moderkort du har så rekomenderas du använda programmet CD info: http://www.hb-released.com/forum/vie....php?f=6&t=118

    *edit:*
    du får då fram vad moderkortet har för CD värde... och baserat på det kan du få fram vad du har för moderkort
    Last edited by Swizzy; 2010-03-01 at 20:46.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #35
    dragonslayer Guest
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    du måste veta vilket moderkort du har i vilket fall som helst, skillnaden är att det går snabbare att läsa/skriva med en olimex programerare...

    för att få veta EXAKT vilket moderkort du har så rekomenderas du använda programmet CD info: http://www.hb-released.com/forum/vie....php?f=6&t=118

    *edit:*
    du får då fram vad moderkortet har för CD värde... och baserat på det kan du få fram vad du har för moderkort

    VA ??? skall man först dumpa nand för att får reda på vilket moderkort man har ?? jag tror du missuppfattade frågan...

    För att läsa och skriva till nand använder man samma punkter på ALLA moderkort ...

    det som skiljer moderkorten åt är själva jtag kopplingen..

    titta på t.ex www.360drives.com för att se på strömkontakten vilket moderkort du har ...

  6. #36
    dragonslayer Guest
    ser nu att jag själv missupfattat swizzys inlägg... jag fick för mig att han menade att man kunde få olimexen att läsa nand fortare om man viste vilket moderkort det var..

  7. #37
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Ok, men för själva JTAGen - anslutningarna - då är det bara att löda på? Det är när jag skall börja läsa ut NANDen som jag behöver veta vilket moderkort jag har? ...jag har så förbannat dålig koll...

  8. #38
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Midlife Visa Inlägg
    Ok, men för själva JTAGen - anslutningarna - då är det bara att löda på? Det är när jag skall börja läsa ut NANDen som jag behöver veta vilket moderkort jag har? ...jag har så förbannat dålig koll...
    själva anslutningarna för att komma åt NAND minnet är desamma, själva JTAG-Hack lödningarna skiljer sig på Xenon mot övriga... (vilka punkter man använder) men som dragonslayer säger, det skiljer sig inget vid själva urläsningen, däremot måste du veta vilket moderkort du har för att veta vilken version av XBR du ska skriva tillbaka
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #39
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    titta på t.ex www.360drives.com för att se på strömkontakten vilket moderkort du har ...
    Hmm... Ja jag har typ 5 nätdelar som jag använder åt alla håll... Finns det någon framåt eller bakåtkompabilitet på strömkontakterna? Om inte så har jag Jasper. Jag har använt samma kontakt på denna som på min elite tillverkad 2008-09-17 - och den bör vara Jasper va?

  10. #40
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    själva anslutningarna för att komma åt NAND minnet är desamma, själva JTAG-Hack lödningarna skiljer sig på Xenon mot övriga... (vilka punkter man använder) men som dragonslayer säger, det skiljer sig inget vid själva urläsningen, däremot måste du veta vilket moderkort du har för att veta vilken version av XBR du ska skriva tillbaka
    Men om den skiljer sig på Xenon, hur skall jag då veta var jag skall löda - för det måste jag ju göra innan jag läser...?

  11. #41
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Någon som vet vad dessa kontakter heter förresten? Ser ut som någon typ av IDE-anslutning. http://static.sparkfun.com/images/pr...PC-H2148-1.jpg Jag skulle kanske behöva ett par sådana...

  12. #42
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg

    titta på t.ex www.360drives.com för att se på strömkontakten vilket moderkort du har ...
    Ok, nu är jag med... Jag har Xenon/Zephyr... Den till vänster: http://www.360drives.com/images/boar..._connector.jpg

  13. #43
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Midlife Visa Inlägg
    Ok, nu är jag med... Jag har Xenon/Zephyr... Den till vänster: http://www.360drives.com/images/boar..._connector.jpg
    ...och Xenon alltså http://www.360drives.com/images/board_xenon.jpg

    såå, vad är skillnaden i anslutning nu när jag vet att jag har en Xenon?

  14. #44
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Förutom anslutningen av olimex (http://neildoh.org/Misc/LPCH2148wireup.png) måste jag alltså i med an brygga samt två dioder? http://imgur.com/Fdjmi.png
    Last edited by Midlife; 2010-03-02 at 08:46.

  15. #45
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Vilken typ av dioder? Någon som vet?

  16. #46
    dragonslayer Guest
    kontakterna på själva olimex heter IDC ...
    du kan använda vanliga 1N4148 dioder

    skall du bygga en adapter köper du ett experiment kort med löd-öar på det onämnbara stället och "stift-list" (minns inte var man köper sånna)

  17. #47
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    kjell & Company är det ställe där du hittar experimentkorten som dragonslayer syftar på, man kan även köpa dessa från Elfa där man kan hitta siftlister också
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #48
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Midlife Visa Inlägg
    Förutom anslutningen av olimex (http://www.swizzy.se/diagram/images/Olimex.png) måste jag alltså i med an brygga samt två dioder? http://www.swizzy.se/diagram/images/JTAG_Xenon.png
    precis, bilderna visar vilka lödpunkter du ska använda för respektive moderkorts modell (xenon och övriga) du behöver INTE ha JTAG-Hack lödningarna för att komma åt NAND minnet, det räcker med att du ansluter dom andra 7 kablarna det vill säga dom som är gemensamma för alla moderkorten

    *edit:*

    Btw... hotlinka inte till bilderna är du snäll jag har begränsad bandbredd hos min host, har därför gjort som så att man inte kan hotlinka till bilder (det vill säga man måste ha skickats till bilderna från min egna hemsida för att dom ska fungera...)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #49
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    kontakterna på själva olimex heter IDC ...
    du kan använda vanliga 1N4148 dioder

    skall du bygga en adapter köper du ett experiment kort med löd-öar på det onämnbara stället och "stift-list" (minns inte var man köper sånna)
    Ok, du menar: "istället för att köpa IDC-kontakter, köp stiftlist och experimentkort och bygg en adapter så att du kan trycka fast olimex på lämpligt ställe" ?

  20. #50
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Btw... hotlinka inte till bilderna är du snäll jag har begränsad bandbredd hos min host, har därför gjort som så att man inte kan hotlinka till bilder (det vill säga man måste ha skickats till bilderna från min egna hemsida för att dom ska fungera...)
    Sorry, jag har ändrat länkarna till bilder som ligger på andra ställen...

  21. #51
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Midlife Visa Inlägg
    Ok, du menar: "istället för att köpa IDC-kontakter, köp stiftlist och experimentkort och bygg en adapter så att du kan trycka fast olimex på lämpligt ställe" ?
    precis vad han menar, det är så vi på PSXCare har gjort

    *edit:*

    ett tips är att sätta dit stiftlisterna där dom ska sitta först (sätt i ALLA 4 hörnen, då är det lättare att sätta den rätt senare ) sedan löder du fast stiftlisterna mot experimentkortet, därefter tar du loss experimentkortet och löder dit kablarna... det kan vara en bra idé att också klippa till kortet innan på ett ungefär hur stort du tror du behöver... dra även kablarna genom experiment kortet lite, då sitter dom bättre och risken för kabelbrott är mycket mycket mindre

    Citat Original inlägg av Midlife Visa Inlägg
    Sorry, jag har ändrat länkarna till bilder som ligger på andra ställen...
    inga problem
    Last edited by Swizzy; 2010-03-02 at 08:59.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #52
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Måste man programmera LPC-H2148 först?

  23. #53
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Midlife Visa Inlägg
    Måste man programmera LPC-H2148 först?
    Köper du den av psxcare så är den förprogrammerad. Gick väldigt smidigt när jag själv gjorde JTAG:en i min men fick även väldigt bra support av dom!
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  24. #54
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Ok. Jag köpte en när jag var i Uleåborg, Finland... av alla ställen... Den är förmodligen inte programmerad. Någon aning om var man hittar info för att flasha den?

  25. #55
    dragonslayer Guest
    jag har en guide i mitt forum... som jag inte får länka till..
    guiden heter "Flasha Olimex LPC-H2148 med CK3"

  26. #56
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Hmm... Varför får man inte länka? Nevermind... Jag hittade den, tack... men xspiflash.hex - jag saknar lite grundkunskaper här... Var hittar jag den?

  27. #57
    dragonslayer Guest
    har uppdaterat guiden med:
    (nandpro hämtar du från xbins)
    (#xbins sökväg /XBOX 360/development/kernel/nand tools/NandPro/ )

  28. #58
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Man kan ju alltid posta guider här med
    Bara för att man har egen firma o säljer saker med behöver man inte påpeka det hela tiden utan man kan vara behjälplig även på andra ställen man sitter o postar på

    Lite som mig på fler andra forum o även utrikiska
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  29. #59
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Midlife Visa Inlägg
    Hmm... Varför får man inte länka? Nevermind... Jag hittade den, tack... men xspiflash.hex - jag saknar lite grundkunskaper här... Var hittar jag den?
    du hittar den i paketet med Nandpro som du bland annat kan hitta på Xbins

    för att komma åt Xbins måste du ha IRC och en bra FTP klient (FlashFXP är att rekomendera, Filezilla är också bra men den fungerar mindre bra med Xbins )

    för att få access till Xbins joinar du efnet nätverket, och sedan kanalen: #xbins därefter skriver du !list och väntar på svar från roboten se dock till att INTE dubbel skriva !list, då blir du kickad och temp bannad från kanalen
    Last edited by Swizzy; 2010-03-02 at 18:03.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  30. #60
    dragonslayer Guest
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Man kan ju alltid posta guider här med
    Bara för att man har egen firma o säljer saker med behöver man inte påpeka det hela tiden utan man kan vara behjälplig även på andra ställen man sitter o postar på

    Lite som mig på fler andra forum o även utrikiska
    Jag har skrivit några guider här...

    se vart det ledde... nu kan jag inte redigera meddelanden och mina 14 poäng syns inte... uppmuntrar ju inte precis en...

Sida 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Funderingar runt chippning
    By danielbeck84 in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 12:49
  2. Vad som gäller vid chippning /Novis
    By PSPlayer in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 11:32
  3. Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 11:33
  4. Wii -komponentkabel 480p -Dålig bild!
    By GroGGmanneN.se in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 10:18
  5. Frågor Angående chippning och Chip.
    By Cassan0va in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 13:28

Tags for this Thread

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •