Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 39

Diskussion: problem med att läsa ut i jf

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22

    problem med att läsa ut i jf

    har en gammal lite-on. 7481 eller vad dom nu heter.

    jag ser den i jf, men när jag trycker på dvdkey, då läser den inte nyckeln? utan hela programmet hänger sig! jag har proben på rätt punkt och halva dvd-släden ute. funkade fint att flasha min benq igår, och polarens lite-on med ix151.

    men denna som e orginal vägrar, jf hänger sig bara

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    använder du COM port eller USB? lite mer info vore trevligt...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Jag antar att du använder USB. Och använder du VIA chipset så behöver du plocka bort filen \\Windows/systen32/drivers/viaraid.sys (har jag för mig den heter) Prova sen igen och se ifall JF fortfarande hänger sig. Det räcker att du klipper ut filen och lägger den någon annanstans så du bara kan lägga in den i drivers mappen igen när du är klar.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
    Jag antar att du använder USB. Och använder du VIA chipset så behöver du plocka bort filen \\Windows/systen32/drivers/viaraid.sys (har jag för mig den heter) Prova sen igen och se ifall JF fortfarande hänger sig. Det räcker att du klipper ut filen och lägger den någon annanstans så du bara kan lägga in den i drivers mappen igen när du är klar.
    %systemroot%/system32/drivers/viamraid.sys men först måste man avaktivera enheten i enhetshanteraren, annars kan du inte rubba den typ... eller ja, det har ingen effekt iaf

    *edit:*

    Viamraid.sys har dock INGENTING med urläsningen att göra, den ger problem när man har raderat mjukvaran på Liteon driven, alternativt om man kör lödnings metoden och man har driven i läget 0x72, då är det INTE JF som fryser, det är hela systemet... och det har inte heller någon betydelse om man använder USB/Com och kör med/utan drivrutinen vad jag vet? det är snarare så att man måste ha in rätt drivrutin för USB enheten om man använder USB, kör man RS232(Com/Seriell) slipper man drivrutiner för det
    Last edited by Swizzy; 2010-03-08 at 23:51.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    njaa, jag körde med com-port.


    jag fick till det till slut, med massa jävla pillande, haha!

    detta körde jag med

    lite-on 748 drive
    CK3 lite + probe
    via6421 kontrollerkort (från psxcare)
    win xp sp2

    drivrutinerna hade jag dubbelkollat flera gånger, vilket inte var problemet. jag tog bort och installerade om port i/o

    sen tog ja hem en äldre version av JF och installerade en nyare version av .net framwork 2.0 > 3.0 SP1

    funkade fint o läsa i gamla, sen testade ja nyaste JF, funkade också klockrent.

    detta löste problemet ^^

    installera om port i/o och uppdatera .net framwork!!!

    tack för hjälpen boys!

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av PiGGELiN Visa Inlägg
    njaa, jag körde med com-port.


    jag fick till det till slut, med massa jävla pillande, haha!

    detta körde jag med

    lite-on 748 drive
    CK3 lite + probe
    via6421 kontrollerkort (från psxcare)
    win xp sp2

    drivrutinerna hade jag dubbelkollat flera gånger, vilket inte var problemet. jag tog bort och installerade om port i/o

    sen tog ja hem en äldre version av JF och installerade en nyare version av .net framwork 2.0 > 3.0 SP1

    funkade fint o läsa i gamla, sen testade ja nyaste JF, funkade också klockrent.

    detta löste problemet ^^

    installera om port i/o och uppdatera .net framwork!!!

    tack för hjälpen boys!
    Port I/O var inte orsaken till det hela, det var bara .net framework delen

    Port I/O körs nämligen "on-the-fly" med nyare versionerna av JF
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    samma F*cking problem på en likadan läsare nu! vafan, jag fattar inte.. jag har ju precis installerat allting så det ska fungera -.-

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    nu har jagh försökt med precis allt som går!

    tog en gammal xbox1 hårddisk och formatera den HELT. tog bort allt från datorn utom själva kontrollerkortet och en cd-rom.

    * installerade windows xp. installerade enbart nödvändiga drivrutiner.
    * installerade .net framework 3.5 SP1
    * installerade port i/o
    * tankade hem flera versioner av JF
    * kopplade in lite-on 748 läsaren
    * startade JF (läsaren syns på rätt port)
    * ejecta läsaren, stängde av, skjuter tillbaka släden halvvägs
    * starta CK3 och allt e rätt inkopplat, till min enda serialport osv.
    * satte i proben på R707
    * tryckte på dvdkey

    den säger sending.... sen hänger sig hela programmet i flera minuter. ingenting händer, det ska ju gå på några sekunder! ingenting händer.

    jag kan inte använda dosflash, eftersom jag aldrig gjort det med lite-on, så jag vet inte hur jag ska testa i dosflash. testade en gång tidigare då funkade det inte heller.

    men just nu är jag grymt frustrerad och fattar inte vad jag gjort för jävla fel

    edit: kanske är det fel på proben? hur gör man när man löder ihop dom där två punkterna? är det bara o löda ihop dom?
    Last edited by PiGGELiN; 2010-03-13 at 20:27.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    det låter som att det kan vara datorn i sig, har du flera datorer som kanske går att testa på?

    när du kör i DOS är det inte så stor skillnad, du har ju även min guide på min hemsida, där står det EXAKT hur du ska göra i DOS för att läsa ut nyckeln/flytta nyckeln/flasha driven...

    skulle du även ha problem med DOS, ja då är det troligen någonting med någon del av din hårdvara, kanske proben, kanske moderkortet eller liknande... det är INTE ovanligt att moderkortets chipset kan ställa till det om man har SATA portar där... testa gärna med ett annat moderkort om du har möjlighet till det

    annars är det hyffsat enkelt att löda punkterna, du skapar bara en brygga, antingen med lödtenn (undvik det om du inte är duktig på att löda) eller så tar man en bit kabel (elektronik kabel INTE 12v kabel eller liknande jätte fet kabel) och bryggar med hjälp av det...

    *edit:*

    (OBS: du ska INTE brygga punkterna så att 707 och 708 är bryggade, utan du ska brygga punkterna så att 707 är bryggad, och samma med 708... det vill säga, gör bryggningarna så att dom ser ut som motstånden på sidan av...)

    jag har INTE testat om detta fungerar eller ej, men det är så man gjorde förr... så det borde fungera tycker man ju?
    Last edited by Swizzy; 2010-03-13 at 20:56.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    http://www.youtube.com/watch?v=3yYdWZbIaXo

    här är en video på exakt hur jag gör om ngn vill veta :P

    klaga inte på att jag glömde ta bort locket poå dvdn kom på det senare. bara så ni förstår problem.

    all hjälp uppskattas. testade även med jf 0.0.44. så testade många versioner och testade även med äldre port i/o. inget verkar fungera.

    kör med winxp sp2, har ju fungerat förut, så varför sla det inte fungera nu?

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    vad kör du för moderkort egentligen PiGGELiN?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    har du en bild på det swizzy? jag fölrstår inte! det har fungerat fint med den här setupen tidigare förra året, måste flashat flera tiotal xboxar utan problem. men nu skiter sig allt.

    ska titta på din guide med dosflash imorgon, fungerar det inte, testar jag på min andra dator. kör xp på den med. så jag hoppas jag får till det på den.

    skulle vara schysst om du kunde länka till ngt schema, eller ngt så man kan se en bild på när det är bryggat. har hört att man kan hålla ett gem på de två punkterna, är det ngt dumt? ^^

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    jag har tyvär inget schema för det, och inga bilder heller för hur det ska se ut, jag kan försöka leta upp någon bra bild utan massa annat skit så jag kan rita lite i PS för att demonstrera hur jag menar... men det kommer ta ett tag...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    ett asus A8N32 SLI med socket 939. sata nativa och sånt är disablat.

    sen kontrollerkortet är det från psxcare jag åkte och köpte för något år sen.
    har de förra kortet ni brukade sälja. blir helt frustrerad av det här
    usch

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    Swizzy: riktigt snällt av dig, uppksattas!

    men det är ingen brådska, jag tänker inte försöka mig på något mer idag. det blir först imorgon jag gör nästa försök. usch, en kvarts arbete har tagit mig 3-4 timmar.

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    kolla gärna på videon så förstår du nog exakt vad jag menar :P

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av PiGGELiN Visa Inlägg
    kolla gärna på videon så förstår du nog exakt vad jag menar :P
    dom har inte bearbetat videon ännu

    men titta på dom här 2 bilderna så förstår du nog hur du ska brygga:



    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av PiGGELiN Visa Inlägg
    ett asus A8N32 SLI med socket 939. sata nativa och sånt är disablat.

    sen kontrollerkortet är det från psxcare jag åkte och köpte för något år sen.
    har de förra kortet ni brukade sälja. blir helt frustrerad av det här
    usch
    att du disablat "native sata" betyder inte att dom kan ställa till det ändå... det kan vara andra grejer på moderkortet som ställer till det, som du INTE kan disabla...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    titta på videon nu då okej, så jag ska dra två kablar rakt över sådär? eller ska jag dra ihop med en kabel`?

    har för mig att man kan sätta ett gem där bara, mellan dom två punkterna, det funkar väl?

    ska testa på min stationära inatt när jag kommit hem.

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av PiGGELiN Visa Inlägg
    titta på videon nu då okej, så jag ska dra två kablar rakt över sådär? eller ska jag dra ihop med en kabel`?

    har för mig att man kan sätta ett gem där bara, mellan dom två punkterna, det funkar väl?

    ska testa på min stationära inatt när jag kommit hem.
    ska titta på videon strax, men du ska dra 2 kablar över sådär ja, på samma sätt som dom gjort med 1 av punkterna... vad gäller det där med gemet fungerar det säkert också, men det är jobbigt eftersom du måste hålla i det ganska länga, och skulle du råka slinta med gemet, ja då kanske du mördar allt... mindre bra kanske?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    har du startat om driven när du väl tryckt in trayen (halvvägs in)?

    *edit:*

    om det absolut inte fungerar kan du testa med "nya" liteon metoden (det vill säga köra med boxxdr lödningarna)
    Last edited by Swizzy; 2010-03-13 at 23:03.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    ja, då menar du stänga av, mata in den och starta igen? gjort. testade i dosflash. fungerar inte heller, där failar den. ska prova en gång till nu, funkar det inte antar jag att det är proben som e sönder. det känns som det. för den hittar allt, det går ju bara inte o läsa ut. känns skumt om det är hårdvaran, då jag använt hårdvaran i ett tiotal liteon flashningar tididare.

    ingen vänlig själ i närheten av eskilstuna som kan låna ut sin probe så jag kan testa?

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    näe. nu ger jag upp. funkade inte i dosflash, funkade inte jf. proben lyser. jag är inte novis på detta, gjort det så många gånger så jag kan det som rinnande vatten.

    nu är jag frustrerad det fungerar inte!!!! började att skruva i min andra burk, sen kom jag på att colaburken inte har ngn comport! = fail.

    så, nu vette fan alltså

  24. #24
    dragonslayer Guest
    för att utesluta proben kan du göra byglingarna som swizzy föreslog tidigare...
    har du valt rätt comport i jungleflasher?

    alternativt kan du ju göra en full dump...

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    men ja förstår inte riktigt hur jag ska dra byglingarna. ska man sätta ihop punkterna med en kabel? eller ska man bara löda "ihop" punkterna med två smala kablar? vill ju inte bränna xboxen

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av PiGGELiN Visa Inlägg
    men ja förstår inte riktigt hur jag ska dra byglingarna. ska man sätta ihop punkterna med en kabel? eller ska man bara löda "ihop" punkterna med två smala kablar? vill ju inte bränna xboxen
    du skalar av en bit kabel och löder dit den över punkterna, som på bilden jag visade dig tidigare... sedan klipper du av den och gör samma sak med nästa punkt (OBS: var noga med att det INTE blir kontakt över punkt 707 och 708... det får "the magic blue smoke" att komma fram... du vet väl vad den gör? )
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  27. #27
    dragonslayer Guest
    nja... om du råkar brygga RX & TX (R707 & R708) TROR jag knappast att det blir blå rök.. bara signaler... Men du bör ju inte brygga dom ialla fall ...
    Det skulle kortdesignen tyder på att det skulle suttit ohms motstånd där

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    nja... om du råkar brygga RX & TX (R707 & R708) TROR jag knappast att det blir blå rök.. bara signaler... Men du bör ju inte brygga dom ialla fall ...
    Det skulle kortdesignen tyder på att det skulle suttit ohms motstånd där
    det blir inte blå rök i själva DVD enheten, men i CK3't blir det så, tro mig... jag har testat

    *edit:*

    när jag testade det var det inte med flit... det var bara så att jag gjorde det av misstag...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  29. #29
    dragonslayer Guest
    vilket skit..
    jag har ett hemmabyggt med max2323 .. det brinner inte...

  30. #30
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    det var inte CK3 då... det var något annat... men hur som helst så är det den effekten som det kan ha om man råkar brygga punkterna så...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. TSOP48 test clip
    By hejhej20 in forum Fritt Forum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 09:57
  2. Xbox 360 Ping 17 Test Disc
    By int21 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 08:41
  3. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-04, 10:25
  4. testing
    By EvilBoY in forum Test
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-10, 17:26

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •