Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Lite funderingar ang. LT, uppdateringar osv!

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2009
    Inlägg
    35
    Respekt
    15

    Lite funderingar ang. LT, uppdateringar osv!

    Hejsan!

    Har en RROD-konsoll som jag fått igång igen, haft den isärplockad med en fläkt ovanpå den andra GPU-kylflänsen och det funkar super. Nu har jag lite frågor!

    1. Provade först med en gammal Intel-fläkt (50mm) som fungerar riktigt bra på 12V, som jag lödat fast uppe till höger på moderkortet. Den låter dock som en helikopter och köpte en ny 50 mm, men denna blåser knappt något alls i jämförelse? Testade att köra Intel-fläkten på 5V men då blåser den inte tillräckligt. Lånade en 80mm fläkt som på 12 V blåste som in i den, men lät lite mycket. Hittade också en 80mm fläkt hemma som på 12V inte blåser knappt något?

    Hur kan det skilja så mycket? Den sista fläkten var stämplad med 0.68A. Hur vet jag om jag ska beställa en ny fläkt om den kommer blåsa lagom eller inte?

    2. Har aldrig haft konsollen och lirat på Live, enbart uppdaterat i somras en gång. Nu har jag flashat den till LT och med BF BC2 skivan uppdaterade innan jag flashade. Kan man genom att köra "Test Live Connection" eller något sådant testa om jag kan köra live? För läste på internet att ifall man kör test connection och blir bannad så försvinner inte de olika funktionerna? Vore underbart isf så att man kanske kunde testa lite BF live ; )

    I övrigt, tack för ett superbra forum!

    Mvh. Jonathan

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av jstensson Visa Inlägg
    Hejsan!

    Har en RROD-konsoll som jag fått igång igen, haft den isärplockad med en fläkt ovanpå den andra GPU-kylflänsen och det funkar super. Nu har jag lite frågor!

    1. Provade först med en gammal Intel-fläkt (50mm) som fungerar riktigt bra på 12V, som jag lödat fast uppe till höger på moderkortet. Den låter dock som en helikopter och köpte en ny 50 mm, men denna blåser knappt något alls i jämförelse? Testade att köra Intel-fläkten på 5V men då blåser den inte tillräckligt. Lånade en 80mm fläkt som på 12 V blåste som in i den, men lät lite mycket. Hittade också en 80mm fläkt hemma som på 12V inte blåser knappt något?

    Hur kan det skilja så mycket? Den sista fläkten var stämplad med 0.68A. Hur vet jag om jag ska beställa en ny fläkt om den kommer blåsa lagom eller inte?
    Sätt fläktarna på 12Volt o lägg en potentiometer eller ett motstånd mellan så den minskar strömtillförseln tills du är nöjd med varvtal/ljudnivå.
    Datorfläktar är anpassade för 12V o matar du dem med 5V så går det lite slött ja Som att köra en ficklampa med svaga batterier.

    Citat Original inlägg av jstensson Visa Inlägg
    2. Har aldrig haft konsollen och lirat på Live, enbart uppdaterat i somras en gång. Nu har jag flashat den till LT och med BF BC2 skivan uppdaterade innan jag flashade. Kan man genom att köra "Test Live Connection" eller något sådant testa om jag kan köra live? För läste på internet att ifall man kör test connection och blir bannad så försvinner inte de olika funktionerna? Vore underbart isf så att man kanske kunde testa lite BF live ; )

    I övrigt, tack för ett superbra forum!

    Mvh. Jonathan
    För att se om man blivit bannad kör man Test Live connection ja, blir man bannad efteråt får man köra offline Det värsta som händer är att den skriver ett block till Nand som tar bort funktionen för att spara spel till HDD.
    allt annat utom Live samt titta på film i nätverk kommer fungera...
    Mao: spela spel från skiva o spara banor i spelen så man slipper spela om.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2009
    Inlägg
    35
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Sätt fläktarna på 12Volt o lägg en potentiometer eller ett motstånd mellan så den minskar strömtillförseln tills du är nöjd med varvtal/ljudnivå.
    Datorfläktar är anpassade för 12V o matar du dem med 5V så går det lite slött ja Som att köra en ficklampa med svaga batterier.



    För att se om man blivit bannad kör man Test Live connection ja, blir man bannad efteråt får man köra offline Det värsta som händer är att den skriver ett block till Nand som tar bort funktionen för att spara spel till HDD.
    allt annat utom Live samt titta på film i nätverk kommer fungera...
    Mao: spela spel från skiva o spara banor i spelen så man slipper spela om.
    Jovisst, fasen vad trög jag är att jag inte tänkte på motstånd ; D
    Vilken storlek rekommenderar du då? Är inte jättehemma inom just motstånd och elektricitet... En potentiometer vore ju bra så man kan justera och testa sig fram.
    Men bara det att jag nyss körde en 90 mm fläkt på 12 V och den blåser knappt ingenting? Tyckte det var konstigt. Likadant min nya 50 mm fläkt blåser knappt något alls på 12 V. Som min gamla Intel-fläkt på 5V typ?

    Okej, jag är bara intresserad av saves och hdd-installationen. Så det försvinner även om man testar med "Test Connection"?

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av jstensson Visa Inlägg
    Jovisst, fasen vad trög jag är att jag inte tänkte på motstånd ; D
    Vilken storlek rekommenderar du då? Är inte jättehemma inom just motstånd och elektricitet... En potentiometer vore ju bra så man kan justera och testa sig fram.
    Men bara det att jag nyss körde en 90 mm fläkt på 12 V och den blåser knappt ingenting? Tyckte det var konstigt. Likadant min nya 50 mm fläkt blåser knappt något alls på 12 V. Som min gamla Intel-fläkt på 5V typ?

    Okej, jag är bara intresserad av saves och hdd-installationen. Så det försvinner även om man testar med "Test Connection"?
    Pott låter aldeles utmärkt, mäter du vad den ger för motstånd o skaffar ett motstånd med samma värde kan du göra just den inställningen fast, men en pott o sen låta bli o trimma låter bättre i mina öron

    Lägga spel PÅ HDD o starta spel från HDD kommer försvinna ja.
    Likså stödet att titta på film från nätverk eller spela live ja.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2009
    Inlägg
    35
    Respekt
    15
    mjo, har bara inte de prylarna hemma. och vet inte riktigt hur det fungerar?

    och hur gör jag med de fläktarna som låter som att de går på 5 V fast egentligen 12 V?

    eller är de bara katastrofalt dåliga? ;P

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av jstensson Visa Inlägg
    mjo, har bara inte de prylarna hemma. och vet inte riktigt hur det fungerar?

    och hur gör jag med de fläktarna som låter som att de går på 5 V fast egentligen 12 V?

    eller är de bara katastrofalt dåliga? ;P

    Har du ingen multimeter hemma kör med en Potentiometer på kabeln till fläkten för att reglera hastighet till den nivå du vill. Låt den sedan sitta såklart

    Är fläktarna specade för 12V så kör dem på 12V.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2009
    Inlägg
    35
    Respekt
    15
    har ingen potentiometer heller, man ska ha en gjord för 12 V?

    de är ju specade för 12 V men 2 jag har hemma blåser fan ingenting även på 12 V ;S en annan jag lånade blåste som ett vindkraftverk

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Elfa.se är en bra sida både för hobbylödaren som den mer avancerade
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Nintendo DS Lite
    By Greim in forum Nintendo DS
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 06:50
  2. EMS Trio Linker, mfl & Vista funderingar
    By Gix in forum PC produktsupport
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 15:44
  3. Tankar om uppdateringar mm på wii
    By Drotz-2000 in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 13:21
  4. wiikey2 update blocker osv
    By Mark_III in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 18:06

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •