Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: HDMI = Inget ljud?

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    HDMI = Inget ljud?

    Har en nyinförskaffad elite och en fullhd lcd tv från hitachi.
    Provade att köra över gammelscart och ljudet fungerar (men bilden suger givetvis), men jag får inget ljud när jag använder hdmi-kabel.

    Jag har provat ett par knep som postats på div forum:
    Avaktivera Discover display = hjälper inte.
    Byta source till och från hdmi på tv'n = hjälper inte.
    Stänga av tv'n ett tag medan xbox är igång = hjälper inte.
    Starta xbox utan att tv'n är igång = går inte för mig.
    Starta upp med högertrigger o y-knappen i = hjälpte inte.

    Till saken hör att jag nyligen bytt bort en premium med hdmi som då jag köpte den hade liknande krångel med ljudet men på ngt sätt fick jag det att fungera .. nu minns jag inte hur jag gjorde.

    Jag skulle vara ytterst tacksam om det finns någon upplyst, vänlig själ som kan hjälpa mig att få ljudet tillbaka.

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Prova en annan 360 med HDMI o en annan HDMI kabel, fungerar det inte på din TV o det gör det på en annan TV så kan det vara din HDMI ingång som skadats om du stoppat i kabler medans tv eller tv-spel varit igång medans du kopplat friskt.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  3. #3
    dragonslayer Guest
    skickar 360 ljud genom HDMI?
    ingt jag behövt tänka på eftersom jag använder "hdmi-audio" adatern och kör ut optiskt ljud till hemmabion
    (som förövrigt inte tar ljud via HDMI eftersom den endast har HDMI Växel)

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    skickar 360 ljud genom HDMI?
    ingt jag behövt tänka på eftersom jag använder "hdmi-audio" adatern och kör ut optiskt ljud till hemmabion
    (som förövrigt inte tar ljud via HDMI eftersom den endast har HDMI Växel)
    japp det den skickar ut ljudet via HDMI också, men man kan köra Ljudet optiskt genom en modifierad kabel (som man då sätter i den andra porten)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    skickar 360 ljud genom HDMI?
    ingt jag behövt tänka på eftersom jag använder "hdmi-audio" adatern och kör ut optiskt ljud till hemmabion
    (som förövrigt inte tar ljud via HDMI eftersom den endast har HDMI Växel)
    Ja så klart en 360 o andra enheter som har stöd för det skickar ljud ut via HDMI sladden med
    O bättre blev den på det efter MS uppdaterade mjukvaran o fick bort en bugg vid handskakning vid ljudöverföring i HDMI v1.3 standarden

    Synd att du bara hade en HDMI växel utan stöd för genomströmmande ljud, men vem vet, prova kör ljudet genom så kanske det låter o har sig.
    Det handlar ju trots allt bara om lite data trafik

    Själv kör jag endast en HDMI sladd till TVn från mina två 360 enheter, dels den i vardagsrummet på en 55" LED o den i sovrummet på en 40" LCD o det fungerar finemang. Sedan tjejen köpte en stor TV till mig i vardagsrummet fick jag göra avkall på Stereo o hi-fi då hon i den dealen fick möblera som hon ville.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Okey, har försökt hitta någon logik i detta men njaa .. det tycks finnas ngn form av mjukvarubugg eller hårdvaruinstabilitet i antingen xbox'en eller i min tv.
    Köpte en till, kort hdmi kabel .. testade en massa fram-o-tillbaka, mitt i allt, när jag byter TILL discover display så bootar xboxen o vips har jag ljud, detta har jag gjort ett flertal ggr med den andra kabeln men med den nya kabeln fungerar det!

    Flyttar xboxen till hyllan o provar starta upp med den gamla, långa hdmi-kabeln .. jomenvisstserru, ljudet fungerar!
    Verkar som att den längre kabeln är knappt inom toleranserna vilket tycks skapa instabilitet för just ljudet.

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Fy på de små kinesiska barnarbetarna som lött ihop den kabeln
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

Liknande diskussioner

  1. PS3: Ingen bild, inget ljud och blinkande kontroller
    By Henkolainen in forum Playstation 3
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 11:30
  2. VGA Kabel + Optisk .. Inget ljud nu!
    By PhR34k in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 13:12
  3. Inget Ljud ....
    By vistasol in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 09:22
  4. VGA Kabel + Optisk .. Inget ljud nu!
    By PhR34k in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 18:08
  5. Inget ljud vid uppspelning av fim (DVD)
    By GroGGmanneN.se in forum Playstation 3
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 23:34

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •