Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: [PAL] Unable to read disc - DVD +R

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    23
    Respekt
    0

    Angry [PAL] Unable to read disc - DVD +R

    Hej, har bytt DVD +R märke. Från Fuji till TDK. Och nu har jag testat två spel. Ingen vill mitt Wii läsa.

    Kan det verkligen vara märket på skivorna? Eller är det för att det är två nya spel som kräver en internet-uppgradering av mitt Wii?

    Spelen jag testat är Chicken Riot och Alice i Underlandet - båda PAL. Såklart.


    Nån som har en idé?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Byt skivor till DVD-R till att börja med, Verbatim är det märke du bör använda

    DVD+R fungerar sällan för Wii konsoller... och det är absolut inte bra att köra med om det fungerar...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Tack, men DVD-R har aldrig funkat för mig. Har testat det mesta inkl. Verbatim. Vad är problemet med +R? fö?

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    DVD+R sliter mer på lasern

    om DVD-R inte fungerar heller, då finns det flera saker du bör kolla upp:

    * Din brännare, vad är det för märke/modell? hur gammal är den?
    * Använder du IMGBurn till att bränna spelen med, eller är det CLoneCD/Nero eller något annat?
    * Är spelen verkligen PAL spel? [kollat dom i WiiBrickBlocker] efter 4.0 försvinner nämligen Regionsfriheten...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Tack!

    * Din brännare, vad är det för märke/modell? hur gammal är den?
    Brännaren är en extern USB-brännare från LG (Pioneer) från typ 2008.

    * Använder du IMGBurn till att bränna spelen med, eller är det CLoneCD/Nero eller något annat?
    IMGBurn

    * Är spelen verkligen PAL spel? [kollat dom i WiiBrickBlocker] efter 4.0 försvinner nämligen Regionsfriheten...

    Har hämtat dem från p-bay. De är ESPALWII båda två. Flera hundra seeders och inga kommentarer.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det kan vara så att din brännare är problemet, det känns lite så, har du möjligtvis en log kvar från en av dina bränningar? så att vi kan se om det dyker upp någon form av errors... som du inte tänkt på...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    http://forum.psxcare.com/support/sho...679#post199679

    Kolla den här tråden jag körde förra året.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Du har ingen log från bränningarna alls? det är mycket lättare att se om det kan vara något med bränningarna trots allt om du postar en log...

    iofs har jag inte personligen bränt några spel till min Wii (jag kör med USBLoaderGX och USBHDD istället) men jag vet att man bör använda sig av DVD-R skivor, och Verbatim är att rekomendera... samt bör man som du redan gör använda sig av IMGBurn

    Det kan mycket väl vara så att dina brännare inte är så bra... det har hänt mig att brännare inte fungerat som andra av samma modell... om du har möjligheten till det bör du kanske testa en nyare brännare...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Ja, kanske är det brännaren. Men efter att ha bränt 40 spel med Fuji DVD+R som funkat klockrent så känns det ju som om skivtypen också kan ha nåt att göra med det.

    Kanske borde softmodda? Är det enkelt? Går det att göra på ett chippat?

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Japp, skivtypen/märket i kombination med brännaren brukar kunna vara en orsak till att spel man brännt ut inte fungerar som dom ska...

    Softmodd är hyffsat enkelt ja, och det fungerar även om man chippat, kruxet med softmodd är att man inte kan uppdatera på samma sätt, man måste hela tiden i sådana fall göra om proceduren vid varje uppdatering som kommer, och det är inte säkert att det är likadant vid varje uppdatering...

    Vi på PSXCare utför även Softmodd på Wii konsoller, detta kostar 595:- då ingår även ett 2gb SD kort (Micro SD + Adapter) som vi lägger in programpaketet på:

    USBLoaderGX [Så att du kan spela spel från en USB hårddisk istället]
    Gecko [Så att du kan spela spel från andra regioner och skippa uppdateringen helt]
    MPlayerCE [Media Spelare]
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Hej, det enda som verkade konstigt i loggen på mina bränningar var den med "W" framför sig. Se nedan.

    I 18:46:23 ImgBurn Version 2.5.0.0 started!
    I 18:46:23 Microsoft Windows Vista Home Premium Edition (6.0, Build 6002 : Service Pack 2)
    I 18:46:23 Total Physical Memory: 3*142*964 KB - Available: 1*975*432 KB

    W 18:46:23 SPTD can have a detrimental effect on drive performance.

    I 18:46:24 Initialising SPTI...
    I 18:46:24 Searching for SCSI / ATAPI devices...
    I 18:46:24 Found 1 DVD-ROM!

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    mm, där har du nog felet, testa att byta läge...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Läge? Hur gör jag?

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    1. Starta IMGBurn
    2. Gå in på Tools -> Settings
    3. Leta upp taben: I/O
    4. Ändra "Interface" till någon av dom andra, se om det fungerar bättre för dig, det vill säga inte visar det där störande medelandet som dyker upp annars...

    *edit:*
    Nu ser jag det där medelandet själv också, då kanske det inte har något med saken att göra, kan likväl vara drivrutinerna i datorn... jag ska kolla upp det där... jag har inte fått upp det där själv tidigare... *uppdaterade precis till den senaste*
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2010
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Tror det har att göra med att du har daemon tools installerat och att bränningen då kan gå lite långsammare.

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Tack, men det hade jag också långt innan jag fick problemet med de nya DVD +R skivorna...?

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Muzzle Visa Inlägg
    Tack, men det hade jag också långt innan jag fick problemet med de nya DVD +R skivorna...?
    Tänk om hela systemet, Du skall INTE köra DVD+R och du kanske skall uppdatera din dator lite
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Ok, men jag har ingen större lust att köpa en ny brännare om det är så att mitt Wii inte sväljer det. Om det är PSX som som chippat borde de väl kunna hjälpa mig att kolla så att det funkar med en DVD-R med en av deras brännare...?

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Muzzle Visa Inlägg
    Ok, men jag har ingen större lust att köpa en ny brännare om det är så att mitt Wii inte sväljer det. Om det är PSX som som chippat borde de väl kunna hjälpa mig att kolla så att det funkar med en DVD-R med en av deras brännare...?
    Om vi moddat din konsol kan du ge dig på att vi både testat den med orginalspel innan vi moddat den för att se så maskinen fungerar, dumt o modda trasiga saker tycker vi.
    Samt testat den med våra DVD-R VERBATIM skivor efteråt, och anledningen till var för vi inte testar med DVD+R är just för att vi vet av erfarenhet att dessa suger.
    Därför rekommenderar vi bara bra märken och korrekta sätt att bränna saker på och med.

    Och nej vi kontrollbränner inte dina filer med våra brännare.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    23
    Respekt
    0

    Question

    Ok, så om jag läser mellan raderna: Skaffa en ny brännare så ska det funka med Verbatim dvd-r.

    Eller?

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    på ett ungefär ja
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Eller fungerar det inte med befintlig brännare till o med efter en Firmwareuppdatering på brännaren och kvalitetsskivor som Verbatim DVD-R så köp ny dator eller börja med att uppgradera din brännare till en ny för att spara en slant.

    Grundregeln är att om du har en +2år gammal brännare har den nog gjort sitt.
    Personligen byter jag brännare varje år o låter mina gamla gå i arv till mina äldre datorer... Jag upplever sällan problem om inte aldrig. Sen byter jag ut min huvud dator minst vart tredje/fjärde år också.

    Brännare + Media är Färskvara, Datorer har lite längre bäst före datum om man köper något som är bättre än bra.
    Last edited by Pendragon; 2010-04-16 at 10:45.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Unable to read disc :(
    By mattias80 in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 01:16
  2. Unable to read disc....
    By mrzimmerman in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 23:24
  3. Cobra BIOS version 1.1
    By andlin in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 11:03
  4. XBMC 1.1, svart bild
    By agoodyear in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-18, 11:53
  5. Problem vid bränning med Nero
    By lintax in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-08-16, 22:19

Tags for this Thread

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •