Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Ylod!!

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    23
    Respekt
    0

    Ylod!!

    Hej!

    Så, igår spelade jag lite Just Cause 2 och helt plötsligt dog min PS3'a. Jag fick alltså det ökända Yellow Light of Death.

    Så frågan är, vad gör jag nu? Kan PSXCare laga detta? Ska jag ringa Sony's Playstations Support?

    Har någon haft det och fått det lagat, förlorar man alla sparfiler?

    Tips Pls!

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    steg 1. testa med att ta bort hårddisken (det finns en lucka för det, samt en lite skruv, skruven är PH0 i storlek) startar konsollen utan hårddisken; då är det hårddisken som är trasig om inte kan det vara moderkortet eller PSU'n

    Vad är det för modell av PS3 du har? om den är bakåt kompatibel med PS2 och/eller PS1 spel ska du absolut INTE skicka in den på service hos Sony's verkstäder... dom byter ut konsollen åt dig bara... du får en som INTE har dom möjligheterna...

    vi på PSXCare kan göra ett försök att laga din PS3:a, vi tar 600:- för att göra ett försök, lyckas vi kommer det kosta dig 1500:- totalt (det är relativt krångligt att felsöka YLod, därför tar vi 600 för ett försök, YLod står nämligen för hårdvaru fel bara...)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Ok, jag ska försöka ta bort HDD sen då och det är inte bakåt kompatibel; 40GB storlek.

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Prövade nu att ta ut Hårdisken men det funkade inte heller. Så vad ska jag göra nu? Vem ska jag vända mig till?

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Du kan vända dig till Nordisk Film om du är inom garanti, men det tar rätt lång tid att få den fixad, och har för mig att du inte har dina sparningar kvar då, utöver det försvinner stödet för flera OS (enligt vad jag hört) eftersom dom uppdaterar den samtidigt...

    Vi kan göra ett försök att laga din maskin, men risken är för tillfället inte stor för att vi kan laga det, vi har lyckats med 1 av 8 än så länge, men så fort vi får in flusspennor kommer vi troligen kunna fixa fler maskiner (hoppas jag iaf)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Ok, ja alltså jag har verkligen suttit fastklistrad nu på google och kollar lösningar och eftersom den är inte är 3 år gammal ännu så kan jag tydligen prata med ********* (köpte den där med kort via deras online-shop) så ska dom kunna fixa den gratis eller ge mig en ny, självklart är itne detta alls säkert men borde funka i teori.

    Men nu undrar jag om jag på nåt sätt kan föra över det jag har på PS3ans hårddisk (sparfiler egentligen) till en annan dator så att om jag får den fixad så kan jag bara slänga över allt igen? I så fall hur?

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Sparfilerna är låsta till konsollen har jag hört på sonys egna forum, folk har föröskt Ghosta diskar då Ghost och *nix skiter i filsystem vid tillverkning av Ghost-imagefil men den teorin spricker så fort man klonar disken till en annan ps3 o kör igång, det systemet kommer kräva en formatering av hdd o sen är du på ruta noll igen.

    Skulle vara ifall Sony släpper ett extraheringsverktyg publikt för PC eller erbjuder den tjänsten själva.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2010
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Min ps3a har ylod igen, för andra gången. Lämna in den hos en person som försökte laga den (eftersom min garanti inte gäller) men han lyckades inte laga den. '
    Eftersom jag har en 60 gb så känner jag inte för att gå ner till en slim, och snublade då in på den här sidan och undrar ifall ni tor att det här kretskortet gäller för 60 gb.
    http://www.consoleshop.com/drive-boa...es-400aaa.html

    Alltså tor ni jag tappar tex bakotkompatibel kruxet ifall jag köper och lägger in det här kretskortet.

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Kretskort är väl inga problem, problemet är att du måste få med styrkortet för den maskinens DVD läsare med, annars kommer du aldrig kunna få igång blålasern.
    Lite som 360 o DVD key.

    Vi beställde in ett reservkretskort för DVD en gång av våra leverantörer i asien men den kan vi bara plocka komponenter via o inte byta ut direkt åt en kund.

    så mitt tips, köp du en slim om du inte får den o magiskt fungera igen efter lite lödjobb.
    Får du igång den så var snabb satan o spara en backup av din data till en usbv disk via system menyn o den kan du sedan återskapa på en annan ps3.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2010
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    det finns en butik där jag bor som har några gamla 60gb på lager, i allafall sist jag kolla.
    Ska i morgon lämna in den till en gosse som ska göra ett sisat försök att laga den. Om det skulle funka så ska jag ta all data precis som du sa.
    Tvivlar dock på att det ska gå efter som jag lämna in den bara för någon dag sedan och han lyckades inte fixa den.
    OM vi nu säger att det inte går, allt som jag har laddat ner så som spel och sådant går väl att ladde ner igen, Det är väl bara sparade datan som jag tappar?
    Last edited by falafel86; 2010-04-28 at 19:06.

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    det stämmer bra det, du kan höra med dom vilken metod dom använder för att laga konsollen, använder dom sig bara av varmluft och eventuellt flussmedel kommer det inte ha någon större effekt, om dom däremot även använder lite tryck mot kretsarna samtidigt som dom värmer kommer det troligen gå bättre att laga^^
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    18

    Testa med varmluftspistol som sista utväg

    Hej

    Jag köpte en defekt 60GB som hade Ylod, jag gick på den med varmluftspistol i 300 grader, (sök Gilksy på youtube) följde videon och vips så var konsolen igång. Dessvärre har jag inte fått bluray spelaren att funka, men det är två olika saker. Konsolen gick inte överhuvudtaget igång utan visade ylod och ingen bild på tv. Köpte mej en varmluftspistol och körde för fulla muggar, sedan gick konsolen igång men dock inte blurayen (men det hade jag blivit förvarnad om när jag köpte den. Så nu kämpar jag med det problemet, har nyss postat här i forumet för att få hjälp. Men jag kan köra internet, se på film och göra allt annat utom att använda bluray spelaren.

    Jag gjorde detta hära för bara någon dag sedan så om du är nyfiken får du gärna skriva till mej så berättar jag hur jag gjorde.

    Dock är det väl bäst att uttömma alla andra alternativ innan man gör det här för det är ju inte något proffsjobb precis, men det funka för mej och det var "gratis".

    //Frizzby
    Last edited by frizzby; 2010-05-01 at 19:33.

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av frizzby Visa Inlägg
    Hej

    Jag köpte en defekt 60GB som hade Ylod, jag gick på den med varmluftspistol i 300 grader, (sök Gilksy på youtube) följde videon och vips så var konsolen igång. Dessvärre har jag inte fått bluray spelaren att funka, men det är två olika saker. Konsolen gick inte överhuvudtaget igång utan visade ylod och ingen bild på tv. Köpte mej en varmluftspistol och körde för fulla muggar, sedan gick konsolen igång men dock inte blurayen (men det hade jag blivit förvarnad om när jag köpte den. Så nu kämpar jag med det problemet, har nyss postat här i forumet för att få hjälp. Men jag kan köra internet, se på film och göra allt annat utom att använda bluray spelaren.

    Jag gjorde detta hära för bara någon dag sedan så om du är nyfiken får du gärna skriva till mej så berättar jag hur jag gjorde.

    Dock är det väl bäst att uttömma alla andra alternativ innan man gör det här för det är ju inte något proffsjobb precis, men det funka för mej och det var "gratis".

    //Frizzby
    ny kylpasta är inte gratis den kostar pengar, samt måste man göra rent från den gamla kylpastan på något sätt, det är inte heller gratis... men själva arbetet kostar ju inte direkt något om man gör det själv...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    18

    Gratis står väl inom "tecken"

    Gratis står väl inom "tecken"

    Hej, tack för ditt svar swizzy, men jag hade kylpastan redan innan och den hade jag köpt billigt på ************, riktig arctic silver 5 eller vad den nu heter. Jag tycker att det är så nära gratis man kan komma, dessutom gjorde jag inte slut på den heller utan det finns kvar till mitt nästa projekt som är en rrod:ad Xbox 360. Varmluftspistolen däremot kostade en del (det kunde jag iofs lånat en om jag ville) men även den kommer jag ha till annat sköj.

    Gämför man med vad en verkstad skulle ta så tycker jag att det var ganska billigt och även om det inte håller länge så hade jag kul när jag gjorde det.

    Tack för svar hoppas inte psxcare tar illa upp men lite hemmafix är ju kul även om man bör lämna vissa saker till proffsen.

    Jag har ganska många år av proffesionellt datorbygge bakom mej så man skall ju inte göra sånt om man är helt novis!

    EDIT: Inser att jag kanske tabbat mej med mitt inlägg eftersom psxcare lever på att sälja / reparera, tänkte inte på detta när jag skrev utan såg det mer som ett forum. Sorry..

    PS. Tack Psxcare för ett jättebra forum, har fått råd här flera gånger. DS



    //Frizzby
    Last edited by frizzby; 2010-05-02 at 20:25.

  15. #15
    Registrerade
    May 2008
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Talking hmm..

    ylod kan ju komma utav massor av olika anledningar.
    Men det handlar oftast om overheat.
    Ny kylpasta kan ju fungera om man har riktigt tur.
    Men en för varm maskin kan få andra problem än "dålig heatsink" som är svårare att fixa.
    Om man ska testa något själv så kanske man kan fixa på ny kylpasta,
    byta ut hårddisken och försöka få bort allt damm i maskinen då det kan hjälpa kylningen.

    Viktigt till alla som har Phat PS3!
    Ha den i luftig och öppen miljö.
    Dammsug hemma ibland och var varsam med maskinen
    det är ingen leksak.. Eller hur var det nu? Heheh
    Det kanske minskar risken att få ylod

Liknande diskussioner

  1. Laga YLOD?
    By Omdulla in forum Playstation 3
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 18:12

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •