Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: svartvit skärm på ntsc spel

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    16

svartvit skärm på ntsc spel

har installerat hombrew chanel och geco os på min pal maskin med wiikey 2.
    försökte starta ett amrikanskt spel och det går igång fint, bara den lilla detaljen att allt är svartvitt
    har haft samma problem med tv out från datorn men orkade inte bry mig mer än att konstatera att det var så.
    tv:n är ööör gammal så jag gissar att det är den som spökar(funkar jättefint med färg och allt på en annan tv)

hur fixar jag detta problem enklast/billligast?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Borde räcka med en rgb-scartkabel om du har tjocktv.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    16
    ok låter ju som ett ganska billigt alternativ
    hur ser en sådan ut å vad är skillnaden mot en vanlig?

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av ThaiEvil Visa Inlägg
    ok låter ju som ett ganska billigt alternativ
    hur ser en sådan ut å vad är skillnaden mot en vanlig?

Skillnaden är nog att en RGB scart är fullkopplad 21Pinnar ( eller iaf 14 pinnar ) kontra Komposkit ( Gul RCA kontakt för bild ( Röd/Vit) för ljud.

RGB scartsladdar ( EuroScart ) går direkt förbi kamfiltret i din TV o pratar direkt med färgkanonerna o skickar Rög,Grön,Blå signal som ritar färgade linjer i din tv

Amerikanska system kör i NTSC 60Hz och Svenska Europeiska standarden PAL 50Hz, lägre frekvens/uppdatering av bild men med fler linjer än NTSC.

Om din TV har stöd för RGB så tolkar den all information i signalen o skickar vidare direkt.

Orginalkabel för 450 kr:
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=898&xSec=113

Tredjeparts / Kopia 250 kr:
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=561&xSec=113
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    16
    ok låter bra

hur vet man om tv:n har stöd för rgb, tvn är ju från stenåldern åtminstånde 15 år. känns som ett under att den har texttv

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    ok låter bra

hur vet man om tv:n har stöd för rgb, tvn är ju från stenåldern åtminstånde 15 år. känns som ett under att den har texttv
    Det srår oftast i manualen
    är din TV +10 år kan den ha problem med att visa färg utan en PAL-B konverterare som bäst ger ut Komposit ( Komposkit via 3*RCA) signal.

Bang Olofsen och Nokia TV apparater från 90talet kan ha grova problem med att visa RGB eller ens ha stöd för NTSC.

Så iväg med dig o köp en ny Platt tv istället eller en bättre beg tv som klarar NTSC och har RGB stöd
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    16
    men jag vill inte köpa en ny..gillar gammla bettan:P eller snarare jag har inte råd med en ny tv.
    å manual de vete fan..får ringa svärfar å fråga om han har kvar den

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Kika isf om du har en kompis som har ett tv-spel som har spel som är i NTSC och en RGB scart som de kan ta med över på en kopp kaffe o bullar o testa hos dig
    / Pendragon

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    16
    ja de hade ju varit något. men dom som i så fall skulle komma på fråga bor i usa..lite långt att bara titta över på en kaffe
    tror jag ska försöka hitta lite pengar till en tv om jag köper en platttv så kommer det funka med villken som helst eller måste jag tänka på nått speciellt(alla sajter skriver ju inte ut om scart e rgb kompatibelt) eller kommer de funka med hdmi?

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    ja de hade ju varit något. men dom som i så fall skulle komma på fråga bor i usa..lite långt att bara titta över på en kaffe
    tror jag ska försöka hitta lite pengar till en tv om jag köper en platttv så kommer det funka med villken som helst eller måste jag tänka på nått speciellt(alla sajter skriver ju inte ut om scart e rgb kompatibelt) eller kommer de funka med hdmi?
    Bor du i USA så har ju alla TV apparater man köper där stöd för NTSC
    Åk ned till Best buy eller Wallmart o ta med ditt TV-spel o testa på deras demo tv apparater

Fråga säljarna där o om de känner sig tveksamma så hittar de den infon på tillverkarnas hemsida lätt åt dig.
    / Pendragon

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    16
    nepp bor i svergie men har släkt där med ntsc konsoll, det jag menade var att dom e dom enda som jag känner som har det å de e lite väl långt att åka för att kolla en sån sak

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Jag tolkade det som att du skrev att du bodde i USA o att det var svårt o bjuda på fika.

Isf, iväg med dig till en stormarknad, ta med din konsol o prova.
    / Pendragon

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    16
    haha jag skulle vilja se dom tröga nötternas min när jag kliver in på elgiganten å kopplar in min egen konsoll
    men hur e det..finns det stöd för rgb i alla nya tv apparater? har kollat runt lite på nätet å hittat ett par billiga apparater men står inget om rgb

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    haha jag skulle vilja se dom tröga nötternas min när jag kliver in på elgiganten å kopplar in min egen konsoll
    men hur e det..finns det stöd för rgb i alla nya tv apparater? har kollat runt lite på nätet å hittat ett par billiga apparater men står inget om rgb
    *ler* ja då skall du se när jag åker o köper TV-apparater då
    Siba i Kungens kurva hade för 7.år sedan Tokigt fint kalibrerade TV-apparater av större modell "då +32" Wide var poppis" efter jag åkt dig med en bärbar DVDspelare med skärm o TV-ut samt ett Playstation1 spel från Japan med AV kablage för o se om apparaterna verkligen klarar av ren NTSC signal. Sist vi skaffade vår 55"LED/LCD så fick MEdiaMarkt Nacka celebert besök av mig, en japansk 360 o samma kalibreringsskiva samt en amerikansk 360 o en bunt referensfilm

För 10 år sedan började det bli standard i TV-apparater med RGB stöd ja
    Nokia, Fillux o BangOlufssen låg fortfarande i "Billiga skräptv-apparater zobnen " Komponenterna har masstilverkats o de ville väl göra slut på sitt gamla lager :d
    / Pendragon

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    *ler* ja då skall du se när jag åker o köper TV-apparater då
    Siba i Kungens kurva hade för 7.år sedan Tokigt fint kalibrerade TV-apparater av större modell "då +32" Wide var poppis" efter jag åkt dig med en bärbar DVDspelare med skärm o TV-ut samt ett Playstation1 spel från Japan med AV kablage för o se om apparaterna verkligen klarar av ren NTSC signal. Sist vi skaffade vår 55"LED/LCD så fick MEdiaMarkt Nacka celebert besök av mig, en japansk 360 o samma kalibreringsskiva samt en amerikansk 360 o en bunt referensfilm
    haha gick du bara in å började slita i sladdarna lr sa du till först att du ville kolla så allt funkade med dina grejer? man kanske skulle ha med dig när man köper tv
    fast lite svårare om man har tänkt köpa på nätet

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    haha gick du bara in å började slita i sladdarna lr sa du till först att du ville kolla så allt funkade med dina grejer? man kanske skulle ha med dig när man köper tv
    fast lite svårare om man har tänkt köpa på nätet
    Jag gick in, pratade med en säljare o fick ett OK o en bunt fjärrkontroller, började gräva o kalibrera
    Efter jag var klar köpte jag ingen tv där men fick ett bra hum om vad jag ville ha ( Hitatchi Bakprojektion på den tiden ) men det slutade med att jag köpte en Loewe Credo 32" Wide från Hembiocenter för 25.000 kr plus.

Ett bra sätt o kika vad en TV klarar är att gå där de har massor o titta ut en modell man är nöjd med, sen kan man alltid prismatcha och om inte köpa via nätet.
    Personligen gillar jag butiker med fysiska personer man kan prata med o få saker inskrivna på kvitto som man kräve reller ställer krav på
    lättare att reklamera då.
    O ja ibland är det bra o ha en sån som mig som sällskap

Personligen nu så vill jag ha med min chef ( Hansi ) när det gäller en reklamation efter ett bilköp hos en firma då bilen strulat från dag 1 o jag är less på den o vill häva köpet då de inte kunnat reparera samma fel efter två-tre ggr o det snart gått tre år o den fortf har problem
    Jag vet vad jag har för rättigheter, säljaren försöker ducka o tillika VD som han är men Konsumentverket säger Häv köp, så de får en chans till på sig innan ARN biter dem i röven
    / Pendragon

Liknande diskussioner

1. spela Vc spel
    By devhook in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 09:52
  2. Svart Skärm Och Error
    By MrNoPain in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 18:49
  3. Problem med spel från Playstation Store
    By Undenius in forum Playstation 3
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 01:30
  4. Säkert spela NTSC regionfree spel på PAL konsoll?
    By TigerSoul in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 22:32
  5. NTSC spel på d2ckey chip?
    By lasseman in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 15:06

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner