Visar resultat 1 till 24 av 24

Diskussion: PS3an läser inga skivor

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17

    PS3an läser inga skivor

    Hej!

    Jag har ett playstation 3 som inte läser några skivor alls, den fungerar bra i övrigt. När man sätter in en skiva tar den emot den och man hör att något händer det första ögonblicket, men när man matar ut skivan kommer den ut med samma position som den matades in.

    Jag har provat att göra rent laserögat försiktigt med tops men utan framgång.

    Jag skulle så gärna vilja få liv i denna konsolen, det är en 60 GB och den fungerar som sagt bra i övrigt.

    Snälla, har någon något tips? Jag har sökt på google och youtube utan större framgång.

    Jag har ganska bra tekniska kunskaper men saknar erfarenhet när det gäller playstation 3.

    Alla tips och tankar är välkommna

    //Frizzby

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    det kan vara så att det är lasern som inte fungerar längre, men kan också vara så att lasern får för mycket ström (från styrkortet) vi på PSXCare tar 1700:- för att byta lasern, om det är så att det är den som är felet, om det inte är lasern som är orsaken till felet, ja då kan vi tyvär inte fixa det
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Tack för svar, har mejlat er och inväntar svar där.

    I stortsett vad som står i mailet är en förfrågan om reservdelar, gärna laserpaket med defekt laseröga (tror det kan vara motorn). Eller rent av
    bara motorn om den kan ligga och skräpa i någon låda någonstans.

    KEM-400aaa är modellen

    Har inte betalt många kronor för denna ps3an och jag vill inte kosta på den förmycket heller.

    Tacksam för svar.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    frizzby: om du redan har skruvat isär den för att rengöra linsen så besitter du nog kunskap att byta lasern själv.. jag köpte en laser + insats (deck) exakt samma som du har.. och bytte själv.. funkat perfekt sen jag gjorde det.

    FYI: kes400-a heter lasern, kem400-aaa är laser med insats (deck)


    Jag köpte från engelska ebay av ngn säljare som heter jackofallgames, kostade 340sek


    edit: det är inte motorn som du tror.. det är lasern.. (iaf till 95% säkerhet..) detta då vad som händer när du skjuter in en skiva är att lasern tänder och testar läsa, om den inte får ngn reflektion så startar aldrig motorn = därför din motor inte gör ngt ljud ifrån sig och du tror att det är felet.. läs mer på http://boardsus.playstation.com/t5/P.../td-p/40281330
    Last edited by S2Andreas; 2010-05-04 at 13:11.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av S2Andreas Visa Inlägg
    frizzby: om du redan har skruvat isär den för att rengöra linsen så besitter du nog kunskap att byta lasern själv.. jag köpte en laser + insats (deck) exakt samma som du har.. och bytte själv.. funkat perfekt sen jag gjorde det.

    FYI: kes400-a heter lasern, kem400-aaa är laser med insats (deck)


    Jag köpte från engelska ebay av ngn säljare som heter jackofallgames, kostade 340sek


    edit: det är inte motorn som du tror.. det är lasern.. (iaf till 95% säkerhet..) detta då vad som händer när du skjuter in en skiva är att lasern tänder och testar läsa, om den inte får ngn reflektion så startar aldrig motorn = därför din motor inte gör ngt ljud ifrån sig och du tror att det är felet.. läs mer på http://boardsus.playstation.com/t5/P.../td-p/40281330
    JOAGUK är en bra säljare (JackOfAllGamesUK) dom befinner sig i england, har snabb leverans och varorna är av bra kvalité ^^
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Tack för bra svar!

    Kollade upp säljaren på Ebay, men han hade inte nåt ute just nu, dock fanns ju andra med helt okay omdömen. Något man skall tänka på om man handlar så eller?

    Sedan sa någon att man behöver kanske byta "styrkortet "också för att det kan vara kört det med???? synd att chansa på att bara köpa en sån laser om det inte räcker.... någon som vet? Går det att felsöka?

    Ps3an reagerar som sagt inte alls när man stoppar in en skiva, igen symbol i menyerna, ingen ting, skivan kommer ut i samma position som den åkt in.

    Tacksam för svar

    //Frizzby

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    om det är styrkortet som är trasigt går det tyvär inte att åtgärda, dom har på samma sätt som Xbox 360'n en unik nyckel som finns i mjuvkaran för Blu-Ray spelaren, samt Moderkortet, stämmer dom inte fungerar den inte... och det finns just nu ingen metod för att fixa detta...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    om det är styrkortet som är trasigt går det tyvär inte att åtgärda, dom har på samma sätt som Xbox 360'n en unik nyckel som finns i mjuvkaran för Blu-Ray spelaren, samt Moderkortet, stämmer dom inte fungerar den inte... och det finns just nu ingen metod för att fixa detta...
    Inte helt korrekt, ganska - men inte helt.. det som tydligen oftast går sönder på DVD-läsarens styrkort är EN krets, denna kan man byta (innehåller enl det jag läst enbart instruktioner för hur skivorna ska läsas, ej dvd-nyckel)

    Kretsen kostar typ ngn dollar på tex. psxboy.com (du bör veta hur en lödkolv funkar för att byta) men läste även ngt om att man ska få ett gäng felkoder om det är det det är fel på.. om lixom bara "inget händer" så är det till 95% lasern och i övriga fall motorn eller ja.. murphys lag.. men det är mina $0.02

    Dock är det mycket bra av dig att informera om att det inte BARA är att byta styrkortet/hela blu-ray läsarn med kort och allt.. för det verkar som att MÅNGA över nätet INTE fattat den biten..


    EDIT, kretsen heter "PS3 BA5888FM IC", en länk kanske är ok? http://www.psxboy.com/1164_PS3-BA5888FM-IC.html
    Last edited by S2Andreas; 2010-05-06 at 09:36.

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    BA kretsar har vi en bunt av hos oss med
    Oftast är det lasern o inte den i en ps3.

    Den ytmonteras fast eller lödes av den vane
    Inget man ger sig på som lekman utan att gräva sönder kislet på kretskortet
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Tack för svaren.

    Jag kommer förmodligen att beställa en bluray läsare från ebay, i hopp om att det är allt som behövs för att få igång den igen. Det där med att finlöda kretsen på styrkortet vågar jag inte. Jag hoppas inte att det behöver komma till det.

    Som sagt, tack så mycket!

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Jag skulle nästan kunna påstå att det är lasern i 80% av fallen, hårddisken i 15% och tja BA kretsar har vi inte bytt
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Jaha, ja men det låter ju lovande. Jag hörde någon som sa att om lasern var riktigt dålig eller nåt i stil med det så kunde den ha smällt av styrkortet också.

    Hoppas inte det är så i mitt fall. För det verkar ju bli krångligare än lovligt i sånafall.

    //Frizzby

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Mät med en multimeter eller ett Oscilloskop eller en laser styrkemätare, jag har tidigare postat lite info om hur vi mäter upp lasrar hos oss.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  14. #14
    Registrerade
    Jun 2010
    Från
    Årsta
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Hej.

    Vilken blu-ray laser passar på min 40 GB modell? Jag satt o spelade o sen frös PS3t, jag startade om den o sen kunde den inte läsa några skivor.

    kem400-aaa passar väl inte? Kan jag köpa lasern i sverige men samtidigt inte behöva betala 1000 kronor? Det finns ju en laser på ***** men den kostar 1000 kronor och det som ni andra skrev kostar ju det 400 spänn hos engelsmannen men jag vill helst köpa här i sverige.

    Jag har öppnat ps3t så garantin gäller inte, jag tvättade linsen men det var inte problemet. Jag är inte speciellt sugen på att lämna in den hos er, eftersom det kostar 1700 och jag är orolig att något annat ska gå sönder strax efter ni lagat den o då har jag "slösat" nästan 2000 kronor.

    //Oskar

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    först bör du mäta på styrkortet så att du vet att det inte är det som bränner lasern... annars slänger du pengarna i sjön
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Jun 2010
    Från
    Årsta
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Hur mäter jag? Jag ser att Pentagon har skrivit om det i hans kommentar, men jag hittar ingen sökfunktion att söka efter hans guide till hur man gör.

    Är det svårt? Jag har ju öppnat upp ps3t o tvättat linsen men det var ju inte svårt alls.

    //Oskar

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av orreborre Visa Inlägg
    Hur mäter jag? Jag ser att Pentagon har skrivit om det i hans kommentar, men jag hittar ingen sökfunktion att söka efter hans guide till hur man gör.

    Är det svårt? Jag har ju öppnat upp ps3t o tvättat linsen men det var ju inte svårt alls.

    //Oskar
    Pendragon... och klicka på länken i signaturen eller klicka på länken längst upp på sidan där det står "Sök" så kommer du till sökfunktionen

    jag e lite osäker på exakt hur du ska mäta, men det är med multimeter för att kolla vissa värden...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    random text
    Kanske lite utanför ämnet, men jag ger det ett försök ändå:

    Kan jag, som har en YLOD 40 GB-modell köpa en maskin med trasig laser, för att sedan bara byta bluray-spelare?
    Last edited by let_forever_be; 2011-01-27 at 22:52.

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av let_forever_be Visa Inlägg
    Kanske lite utanför ämnet, men jag ger det ett försök ändå:

    Kan jag, som har en YLOD 40 GB-modell köpa en maskin med trasig laser, för att sedan bara byta bluray-spelare?
    Om du flyttar styrkorten också, dom är nämligen låsta till moderkortet annars ;D
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Pendragon... och klicka på länken i signaturen eller klicka på länken längst upp på sidan där det står "Sök" så kommer du till sökfunktionen

    jag e lite osäker på exakt hur du ska mäta, men det är med multimeter för att kolla vissa värden...
    Pentagon lär spooky spooky

    Det sitter två potentiometrar på lasern har jag för mig och du skall då mäta mellan två av tre pukter för att se hur hög/låg resistans ( ställ multimetern på 20ohm eller ohm på vissa med automatisk avkänning. ) dock skall man tänka på att multimetern skickar lite ström igenom kretsen o denna kan förstöra lasern.
    Det rätta sättet är att löda loss potten o mäta, kalibrera och löda tillbaka om man inte har tillgång till oscilloskop och probar på specifika mätpunkter eller som vi fuskar med en laser styrke mätare som mäter fotoelektrisk energi *Hur starkt lasern lyser*.

    Det korrekta sättet är att proba moderkortet i DVDn och om den skickar för mycket tröm ( läckström ) lägger man maskinen på hyllan eller byter BGA krets o hoppas det löser sig. Annars får man byta lasrar på löpmeter.

    Potentiometern har tre ben men mellan två av dessa ger den ett motstånd likt en resistor men ställbar, gränsvärdet har jag inte i huvudet då vi som sagt mäter på andra sätt. men original inställning bör fungera för alla. så prova mät upp först o skruva minimalt...
    Bästa sättet är att gå igenom 100 maskiner för att få fram ett referensvärde ( detta gjorde vi på Ps1 och Ps2 förr i tiden ) men inte nu på Ps3.

    Det finns läckta servicemanualer ( bla länkat i vårt forum ) man kan kika i på äldre maskiner o se vad de skall ge för värde och hur signalkurvan skall se ut om man probar med oscilloskop.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Om du flyttar styrkorten också, dom är nämligen låsta till moderkortet annars ;D
    Ok! Styrkortet, vart sitter det?

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av let_forever_be Visa Inlägg
    Ok! Styrkortet, vart sitter det?
    Om du tar loss hela DVD delen 15*20Cm och ca 6 - 8cm hög Den du stoppar i skivorna i ( hela klossen ) öppnar upp botten på den så ser du ett rektangulärt styrkort på ca 18*9cm det är DVD styrkortet.

    Den är bunden till hårdvaran o skall inte bytas mellan maskiner.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av let_forever_be Visa Inlägg
    Ok! Styrkortet, vart sitter det?
    Öppna PS3'an, lyft ur Blu-Ray läsaren (den högra klossen om du har ps3'an ståendes med USB portarna mot dig)

    Vänd upp och ner på den och voila, du ser styrkortet... det sitter INTE under ngn plåt bit som pendragon skriver, det sitter helt öppet... men det sitter med ett gäng skruvar och flatkablar... så var försiktig ;D
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  24. #24
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Liten aluminiumplåt på Fat modellerna iaf
    MEn styrkortet är synligt till större del efter man vänder upp o ned på läsarna ja

    Slim har jag för mig att det är annorlunda på, där kan den sitta innuti
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Playstation 2 Scph 39004 Läser inga skivor!
    By DjBeowolf in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 10:11
  2. Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 22:56
  3. Magic Mushroom Mod - V9 - Romeo fix - Inga skivor läses
    By FrexBox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 12:49
  4. wiikey installerat men dvdn läser bara orginal skivor
    By wiitommi in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 14:49
  5. Läser inga skivor :(
    By Bearman in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 21:10

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •