Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Rrod 360 0020

Registrerade
    May 2010
    Respekt
    0

Rrod 360 0020

Halloj,

Nu har även jag till slut råkat ut för RROD på min 360.
    Då den är lite till åren så undrar jag om det är någon idé att skicka in den till er på psxcare för att få den reparerad. Felkoden som jag får ut är 0020 och så vitt jag förstår rör det sig om överhettning så moderkortet i konsolen vridit sig?
    De jag tänker på är att den är en äldre 360 och kanske har fler saker som ligger och pyr där under. Och skulle jag skicka in den och betala 700kr + emballage och frakt(jo lådan är gone with the wind) och få tillbaka den och den dör igen så skulle de kännas som utkastade pengar.

Har ni på PSXcare några siffror att ge ut gällande 360s som ni lagat som sedan gått sönder efteråt? Om den siffran är låg så kanske de ändå känns vettigt i att skicka iväg den till er.
    Jag har även läst lite om att den där X-clamp fixen ska råda bot på 0020 men då er lagning verkar hålla mycket högre klass och kyla ner systemet mer effektivt så kanske de ändå är värt de extra hundralapparna?

Har även en släkting som råkat ut för RROD på en något nyare konsol. Han gick dock och köpte en ny på Media Markts rea och har lagt den gamla i lådan sedan 1år tillbaka. Skulle utan problem kunna få den av honom, men vet ej vad den har för felkod. Kanske bättre att jag tar den som är nyare och skickar in till er?

Ja som sagt lite tips vore välkommet. Känns tråkigt att behöva gå och köpa yttligare en konsol då familjen även har en PS3a. Men tråkigt med alla tillbehör och spel man har samlat på sig genom åren som bara ligger och dammar för tillfället.
    Tack på förhand

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Det är endast ett fåtal konsoller som kommer tillbaka till oss faktiskt, kanske beror det på att folk inte orkar bry sig efter dom 6 månaderna som vi ger garanti på? kanske beror det på att vi utför bra lagningar? ingen som vet ;D

ju nyare konsoll ju bättre håller dom... men nyare konsoller brukar oftast drabbas av 0110, det vill säga ramminnes fel, eller E74... det vill säga GPU/[ANA/HANA] problem...
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    May 2010
    Respekt
    0
    Känner mig väldigt osäker. Tror släktingens Xbox 360 är en Premium 60gb ifrån vintern 2008(kan de stämma med hdiskens storlek?).
    Min Xbox 360 Premium 20gb rullade ut ifrån fabriken 2007-02 och har 0020 som sagt.
    Tror att hans felkod hade med överhettad GPU att göra. Den pajjade för honom ganska snabbt efter han hade fått den flashad.
    Han har säkert dock orginal kartongen kvar vilket skulle underlätta och sänka emballage kostnaden något.

Så Swizzy vilken föredrar ni att laga ? Och vilken tycker du jag bör satsa på.
    Hans har legat i orginal kartongen sedan 1år tillbaka också men de lär väl inte påverka den.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Well, vill du samtidigt JTAG-Hacka konsollen, så att du kan köra spel från USB hårddisk samt spel från andra regioner m.m. skulle jag väl säga att du bör satsa på din släktings maskin, eftersom den med 99% säkerhet går att JTAG:a (om den verkligen legat i ett år~) annars är det skit sak samma, 0020 är även det GPU problem egentligen, det är typ GPU/CPU/RAM~

felet har uppstått pga X-Clampsen, det gör nästan alla felkoderna >_<
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    May 2010
    Respekt
    0
    Vad får man betala för en 0020 reparation + JTAG då?
    Och om jag skickar in min egna konsol för lagning, kan ni köra in senaste no stealth versionen då utan extra kostnad? Eller har jag missförstått texten på siten?
    Det där med JTAG låter ju väldigt intressant om inte annat.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    RROD + JTAG = 700 + 500 = 1200 om jag inte räknar helt galet nu...
    Vi flashar även i samband med RROD fix ja, har du redan flashat den så är det en uppdatering som det blir... men det är bara tillfälligt, normalt brukar vi inte göra det...
    Google is your friend!

Registrerade
    May 2010
    Respekt
    0
    Tack för all info Swizzy, men nu efter läst runt lite på ert forum så känns de som att man kan prova att göra en fix själv.
    Är skolad som datatekniker fast jobbar inom en annan bransch idag, så bör väl inte vara så märkvärdigt.

En sak jag funderar på är dock, om man tittar på äldre trådar här på ert forum så står de att ni hade ett företag som lödde om komponenterna på boxarna ni lagade. Men i de lite nyare trådarna så verkar de som att det är du som sitter där och sätter in ert RROD fix kit fast då med tillgång till mer verktyg och eventuell lödkolv, reservdelar etc...
    Så hur ligger de till? Samma delar som ni säljer i ert kit antar jag finns att köpa st vis på närmaste Kjell & Co samt Clas Ohlsson's.
    På ******* säljs liknande kit för runt 50kr, så vad är det för skillnad på er lagning och de man kan göra själv om ni inte längre har någon industrirobot som står och löder om komponenterna?

Skulle själv aldrig gå in och löda på komponenterna då jag sällan hållt i en lödkolv. Så skulle utan problem låta er göra de ingreppet på min 360 för att få bättre hållbarhet om så är fallet. Så vad är det du gör där i verkstaden standardmässigt när ni får in en liknande box som min med 0020?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Jag kan inte gå in i detalj exakt vad vi gör när vi lagar maskinerna, eftersom vi då riskerar förlora ganska många kunder eftersom dom flesta tror att det är busenkelt att göra. men det är långt från enkelt, man bör vara hyffsat finkänslig när man lagar maskiner, drar man åt lite för hårt blir lagningen inte bra, samma om man inte drar åt tillräckligt hårt. (med dom nya fästena)

Det jag kan säga dock är att vi INTE använder något "RROD-Kit", det vill säga allt vi använder köper vi på lite olika ställen och plockar ihop själva, detta för att vi vet vart man får tag på en variant som passar bra!

Vi löder inte om komponenterna förhand, så mycket kan jag garantera dig, men om du läser mina inlägg som jag skrivit på senare tid om RROD-Fix ser du hur jag gör lagningarna jag utför privat hemma åt vänner/familjen, samt andra som tar kontakt med mig privat på olika vis [nej, jag annonserar inte om att jag lagar Xboxar etc. på diverse siter som många andra gör]. men som sagt, om du läser senare inlägg jag gjort bland annat i missljud från dvd ngnting... tråden som int21 skapade för ett par veckor sedan och postade i rätt nyligen så bör du kunna göra en hyffsat bra lagning själv, dom lagningarna jag gjort själv privat har ännu inte kommit tillbaka någon av dom, kanske dom tappat mitt nummer [dom som är utanför familjen/vänners kretsen] eller så orkar dom inte be mig laga den på nytt bara... men dom som jag har bra kontakt med säger till mig att lagningarna har hållt ganska bra...

Det är jag som står för majoriteten av RROD-Fixarna på PSXCare just nu ja, men även Pendragon och Psytroll gör RROD-Fixar. Även om dom flesta brukar fråga mig om vad felkoder egentligen betyder så är jag inte alltid den som är bäst på att laga dom. jag kan nästan garantera dig att konsoller som blir lagade av mig, Pendragon eller Psytroll håller åtminstone 6 månader, OBS: jag LOVAR INTE att det är så, men chanserna för att dom dör på nytt efter att vi varit på dom [om inte kunden i fråga har försökt själv först på något vis, eller försökt med "towel trick"] är väldigt liten

Vill du försöka laga din maskin själv, be my guest. men läs på ordentligt innan du försöker det, 0020 är inte så avancerad, men kräver ibland åtgärder som man oftast inte kan göra hemma (med bra resultat, man kan laga dom flesta felkoderna själv hemma med hushålls grejer, man kan t.ex. göra en "Reflow" med en vanlig köksugn om man vet hur man ska göra)
    Google is your friend!

Registrerade
    May 2010
    Respekt
    0
    Tack för ett skit bra svar Swizzy.

Jag funderar som sagt på att köpa ett RROD kit och testa de den vägen. Media Markt som finns här i stan (bara ett exempel) brukar sälja ut nya Xbox Arcade för 900kr på speciella rea dagar. Min släkting som fick RROD här över köpte tex, en sådan för 900kr i höstas. Bara slänga på den gamla Hdisken så är det ju klart. Därför känner jag att de är lite onödigt att lägga pengarna på att laga en konsol för samma summa pengar som man kan få en helt ny för.
    Ja jag är en snål(smart) smålänning...=)
    Sedan prissättning är faktiskt riktigt rolig då den är så pass stor om man tittar till svenska butiker, utlänska, ******* etc..RRoD Repair kit PRO II tex, kan man få för 199kr i vissa butiker, medans psxcare tar 495kr för nått liknande paket.
    Självklart är de väl också så att folk läst din guide du nämde här och gått och köpt upp exakt dessa prylar och lagt de i en påse som de sedan säljer på ******* för 50-80kr.
    Så de är inte lätt att veta vad som är bra och vad man ska passa sig för.

Ska jag ge mig på de själv så vill jag vara 100% på att jag använder rätt prylar för de första och som sagt då jag har erfarenhet ifrån psxcare och Hansi sedan tidigare och varit skit nöjd med hans arbete så vänder jag mig hit först, trots priserna. Ni är ju utan tvekan de som verkar vara bäst inom detta område i Sverige.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Jo, vi har ju inte funnits och hållt på i 10 år för ingenting direkt

det som RROD PRO kiten innehåller som inte är så lätta att få tag på löst (vad jag vet) är små fyrkanter som man lägger under ramkretsarna på undersidan, dom här kuddarnas uppgift är att dels överföra värmen från ramminnet vidare till chassit, och på så vis hjälpa till med kylning av kretsarna, samtidigt som dom skapar lite tryck på kretsarna, vilket gör att dom inte släpper lika lätt på samma sätt som om man inte har någonting där, om det skulle bli så pass varmt och värmeavledande effekten inte har tillräckligt hög effekt

En anledning till att vi tar så pass mycket för kitet är också för att försöka få kunderna att hellre lämna in konsollen till oss så att vi kan utföra jobbet och göra det bra hellre än att en hemmapulare gör helt fel som det finns lite exempel på här i forumet, se t.ex. den här tråden: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=38544 och det här inlägget http://forum.psxcare.com/support/sho...8&postcount=91 det är 2 exempel på mindre bra lagningar, speciellt den i tråden jag skapade, den är sjukt dåligt gjord, går inte att göra något med konsollen efter en sådan "lagning" eftersom man förstör GPU/CPU plus flänsarna...

Tyvär så kommer många till oss efter att dom misslyckats med att laga sina konsoller, om man försökt själv och gjort fel finns det inte mycket vi kan göra, allra minst om man gjort som i tråden jag länkar till ^ jag menar, hur i h-vete har man tänkt när man gjort sådär?!?!?! man måste ju för i h-vete se att hela moderkortet böjer sig, då är det självklart för hårt?! och en till udda grej med den lagningen, varför lägger man bara 1 bricka på vissa punkter och inte alla? nej, jag förstår mig inte på folk som gör sådana där lagningar. om man sedan kommer till oss efter att ha gjort sådär är det mer eller mindre kört för oss eftersom man redan förstört allt.

är man inte säker på vad man håller på med tycker jag att man ska lämna det till proffsen (oss t.ex.) eller åtminstone någon som man vet har lite bättre koll på saker och ting än vad en själv har, kanske man kan be en bekant som kan lite om elektronik att få se på medans dom lagar konsollen, på så vis kan man lära sig lite, men att försöka sig på något man aldrig gjort tidiager, utan kunskaper i hur man kan göra, det är fan bara dumt!

*edit:*

sorry att jag editerade denna mycket och även klagar på folk m.m. men jag känner att det är bra om man läser detta innan man försöker sig på att laga konsollerna själv så att man får sig en tankeställare...
    Last edited by Swizzy; 2010-05-19 at 02:05.
    Google is your friend!

Liknande diskussioner

1. rrod 0020 is there anything i can do?
    By Beldin413 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2010-04-20, 14:46
  2. rrod 0020 is there anything i can do?
    By Beldin413 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 23:51
  3. Trasig (gammal flashad) Xbox 360 (RROD)
    By hejsan_ in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 19:39
  4. XBOX1 spel på xbox 360 Random Padding.
    By dr_fredrik in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 11:01
  5. Flashad 360 och RROD
    By sonic99 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 11:25

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner