OBS!!: Du följer guiden helt på egen risk, jag tar INTE ansvar för om det skiter sig när du försöker uppdatera själv
Eftersom många av våra kunder som JTAG:at sina Xbox 360 konsoller på innan vi började med Freeboot 9199 kerneln och många av dom vill försöka uppdatera själv skriver jag nu en guide för hur man ska göra detta.
Program du behöver:
En dator som kör 32-bitars Operativ System (Windows [kan även kallas x86])
Flash360
Freeboot Toolbox [Senaste versionen just nu är 2.3 (2010-05-24 då guiden skrivs, personligen har jag ännu inte testat med 2.3, men den ska vad jag hört ha lite extra funktioner som t.ex. placering av slutfilen och även möjlighet att döpa filen till något annat än "FREEboot.bin" som det blir av version 2.2)]
XEXMenu eller motsvarande för att starta igång Flash360 på din 360
Övriga saker du behöver:
USBMinne minst 256mb för jasper moderkort med inbyggt minne, minst 64mb för övriga (går att använda hur stora minnen som helst)
en VGA, A/V kabel eller komponent, Xell/Xellous stödjer INTE HDMI...
ev. en Kamera, så att du kan ta bild av Fusesets när dom flyger förbi om du har Xell och inte xellous (det visas bra på vissa TV-skärmar/HD-TV apparater)
Hur ska du göra med allt detta nu då?:
Steg 1: lägg in Flash360 på din USBSticka
Steg 2: Starta igång XEXMenu eller motsvarande program, bläddra dig fram tills du hittar Flash360, starta sedan Flash360.xex filen (du startar då igång Flash360)
Steg 3: Du ska nu dumpa din nand med hjälp av flash360, det gör du såhär:
- Tryck på X knappen på din handkontroll (den blå)
- Tryck sedan på A knappen (den gröna) så börjar programmet dumpa din nand
- Tryck sedan på valfri knapp på din handkontroll, följt av back knappen 2 gånger (den till vänster om guide knappen)
Steg 4: Stäng av din 360 och starta upp den pånytt, den här gången med eject knappen (låt trayen vara ute tills den startat igång Xell/Xellous)
Det kommer vara en blå skärm som massa text kommer fladdra förbi på, har du Xellous kan du låta den stå och gå tills den stannar så kan du enkelt läsa av CPUKey där, annars måste du läsa av fusesets 4 och 6 och para ihop dom, nedan följer ett exempel på hur xell kan se ut:
Steg 4b: Om du har Xell parar du ihop antingen Fusesets 3 och 5 eller 4 och 6 på följande sätt: 3+5 eller 4+6 det vill säga, alla tecknena från fusesets raden 3 direkt följt av dom från 5:an eller motsvarande frö 4 och 6...
Steg 5: Starta nu igång Freeboot Toolbox och fyll i din CPUKey i fältet där det står "CPUKey:", välj sedan om du vill ha Xbox 1 emulator stöd, eller fullt minnes stöd (så att du kan modifiera spel etc.) samt vilket moderkort du har, om du har en 360 med inbyggt minne väljer du motsvarande storlek och Jasper, har du en 360 utan inbyggt minne kan du med fördel låta programmet identifiera moderkortet automatiskt
Steg 6: Klicka på knappen "Generate Freeboot" och välj din dumpade nand (som ligger tillsamans med Flash360 och heter: "flashdmp.bin")
Steg 7: Kopiera nu filen du får ut från programmet (vanligt vis FREEboot.bin) till din usb sticka, lägg den tillsamans med Flash360, döp även om filen till "updflash.bin"
Steg 8: Starta nu om 360'n igen med USB stickan i, starta sedan XEXMenu som tidigare samt flash360.
Steg 9: Det är nu det "farliga" är, nu ska du skriva din nya nand image till nanden på 360'n, det gör du såhär:
- Tryck på A Knappen (den gröna)
- Tryck på B knappen (den röda)
- Titta nu nogrant vad det står på skärmen!! står det något i stil med: "WARNING: Keyvault encrypted data check mismatch....." ska du absolut INTE fortsätta, då är det bättre att du kommer förbi oss och låter oss hjälpa dig, om du inte är säker på vad du håller på med... tryck då på en knapp annat än START...
- Skulle du inte få ovanstående text trycker du bara på A knappen (den gröna) för att flasha nanden med den nya bilden
Om något av ovanstående inte stämmer, skrev det i tråden så fixar jag det allt eftersom, bara skrivit en snabb guide för tillfället... man kan ibland få udda errors när man håller på med det här programmet, men det kan fungera ändå har jag märkt. många säger också att man absolut inte ska flasha freeboot med flash360, andra säger att man ska det, själv tycker jag det fungerar ganska bra och är enkelt!
Om du känner att ovanstående information är lite för avancerat för dig så kan du komma förbi oss i butiken så fixar vi det åt dig för 350:- skulle det vara så att din konsoll inte startar efter att du följt den här guiden, kan vi hjälpa dig fixa det förutsatt att det finns en korrekt dump (vi har backups av ALLA's JTAG nands...)
Bookmarks