Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: PSP 2000 laddar inte - Säkringar o hur man lagar dessa...

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29

    PSP 2000 laddar inte - Säkringar o hur man lagar dessa...

    PSP 2000 laddar inte - Säkringar o hur man lagar dessa...

    En del har problem med att hitta rätt säkringar man byter på en PSP 2000 utifall maskinen helt plötsligt slutar ladda batterier trots man provat andra batterier. Denna fix går att tillämpa på maskiner där denna säkring är brunnen.

    OBS! Kretskorten samt lasern i en PSP är känsliga för ESD urladdningar, känner du dig osäker på lödning eller känner att du har tummen mitt i handen så låt hellre någon som pysslat med liknande reparationer innan lada din maskin.

    Börja med att skruva isär din PSP och håll koll på vart alla skuvar sitter.
    När du tagit bort Faceplaten är det dags o lätta på skärm samt flatkablar så du får loss moderkortet. När du väl har moderkortet helt löst vänd det upp och ned o lokalisera kontakterna som trycks in i batteriet som normalt sitter i skalet "andra sidan minneskorts läsaren"

    Det bör se ut någolunda som på bilden nedan.När du väl lokaliserat säkringen märkt TD så tar du fram en multimeter o mäter om säkringen är hel eller inte. är den hel ligger inte felet här så klart



    Är den trasig så har du två val, det första är att byta säkringen o det sista o sämsta är att bygla säkringen så den är sluten igen.
    Att tänka på om man byglar en säkring oavsett om det är en PSP eller annan elektronisk utrustning är att en säkring oftast brinner av av en anledning. Du byglar altså dessa på egen risk. Det som kan hända om man byglar säkringen o har problem med annat så som batteri/laddare/moderkort som är knäckt eller skadat är att det kan överhettas o eventuellt brinna eller så kan strömmen skada komponenter förbi säkringens position.
    Folk ute på wwwilda wwwebben har byglat dessa säkringar istället för att byta o det verkar ha fungerar bra för majoriteten men det skadar inte att ha dessa varningar i åtanke.
    Last edited by Pendragon; 2010-05-28 at 15:28.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Och som vanligt, hittar man ingen passande säkring så tar man det bästa man kan hitta som får plats någonstans och monterar via kabelstumpar :-)

    Den som har ett ungefärligt värde på säkringen i fråga får ju gärna skriva det...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Och som vanligt, hittar man ingen passande säkring så tar man det bästa man kan hitta som får plats någonstans och monterar via kabelstumpar :-)

    Den som har ett ungefärligt värde på säkringen i fråga får ju gärna skriva det...
    När Pendragon visade mig det där så stod det faktiskt på kretskortet vad det ska vara för värden och sådär...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Japp en 2,5A
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Hansi, Skumt att bilden ovan inte var den jag lade in för länge sedan, verkar som bifogningarna kastats om lite sedan serverbytet o uppgraderingen av forumet.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ooops då :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. test
    By PiGGELiN in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 14:52
  2. Xbox 360 Ping 17 Test Disc
    By int21 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 08:41
  3. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-04, 10:25
  4. testing
    By EvilBoY in forum Test
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-10, 17:26

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •