Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Ljudet enbart ut två av datorhögtalarna.

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0

Ljudet enbart ut två av datorhögtalarna.

Jag använder linjeingången på datorn för att få ljud från Xbox 360 genom datorhögtalarna (5.1-system). Men ljudet kommer bara ur två högtalare, de två främre (ej heller ur centern).

Ljudinställningarna i Windows är inställda på 5.1, även Xboxen har dessa inställningar (provat olika).

Jag är väl medveten om att jag inte kan få "äkta" 5.1-ljud genom min konfiguration. Men jag skulle vilja ha ljud ur alla högtalare, samt bas, precis som när man spelar upp en vanlig stereolåt på datorn... Detta måste väl gå? Nu blir ljudet extremt "instängt" och dåligt, precis som när man väljer "stereohögtalare för bordsdator" i ljudegenskaper i Windows.

Jag har en "Speed-Link - Xbox 360 VGA HD Cable"

samt en "3,5 mm stereopropp till 2 st. RCA-honkontakter"

för att kunna få in ljudet i datorn.

Det måste väl finnas något program, som "snappar upp" ljudet från linjeingången, där man sedan kan välj att det ska spelas upp ur alla högtalare? Eller ett program som gör att det tar en "extra omväg" i windows för att behandlas som allt annat "windowsljud"?

-------

Dell Dimension 5000. Pentium 4 3,2 GHZ, 2 GB RAM, 2X250 GB HD, PowerColor Radeon HD 4670 PCS 512MB, Integrerat 5.1-ljudkort, Windows XP SP3, IE 8. BenQ E2400HD.
    Western Digital Elements 1 TB

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    låter som du missat nån konfiguration på linein. eftersom du har 5.1 på övriga saker i datorn, så bör felet ligga där. testa även att ställa in din box att skicka stereoljud istället för 5.1.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Kan vara att du måste få in en digital signal SPDIF/Optisk o det är inte många datorer som har sånt... Vissa Soundblasterljudkort med extra paneler har det "eller hade förut".
    Du får nog leva med ditt dilemma tills du har råd o köpa en stor fin platt tv o en surroundförstärkare till den
    5.1 är väl lite gammalt med 7.1 ES är väl nåstan med lite gammalt, undrar vad nästa steg blir
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Jag har letat efter inställningar på linjeingången, men inte hittat något. Och eftersom detta ljudet beter sig annorlunda än allt annat datorljud så antar jag att ljudet aldrig "behandlas" i Windows utan skickas vidare direkt till högtalarna...

Jag har dessvärre redan testat alla olika ljudinställningar, även Stereo i 360, med samma resultat.

Vet ni ifall det finns något program där jag antingen kan hitta inställningar för linjeingången, eller helt enkelt "lura" datorn att linjeingångens ljud kommer ifrån en ljudkälla i Windows?

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Just Linjeingång brukar inte avkoda 5.1 signal mig veterligen.
    Du får köra med en Optisk till Digital omvandlare o köra in ljudet på en SPDIF ingång på ditt ljudkort ( bör vara en svart eller gråmarkerad RCA hona... )
    Konsultera din manual för ditt Moderkort / Ljudkort.

Kanske en sådan här omvandlare skulle hjälpa:
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=206&xSec=31
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

1. Ljudet försvinner nån sek.
    By CDB1978 in forum Playstation 3
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 14:26
  2. Två enkla(?) frågor
    By Jehuty in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 22:22
  3. Blandat ihop två skivor...
    By Rev in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 18:14
  4. Spelen hänger sig alltid efter två säsonger!!!
    By golonko in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 14:13
  5. Ljudet har lagt ner
    By sleinad in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 23:34

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner