Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: freboot eller xbreboot?

Registrerade
    Jul 2002
    Respekt
    23

freboot eller xbreboot?

Hej!

Runt jul skrev jag lite här på forumet för att få hjälp med att jtag hacka och fixa rrod på sambons systers xbox. Lyckades laga rrod och lägga in xbr 8955_3a.
    RRod fixen höll bara nån vecka sen har boxen blivit stående.
    Igår fick jag ett ryck och plockade isär den och överhettade den(mha hårtork).

Nu funkar boxen igen och jag antar det hänt mycket sedan i julas.
    Går det att byta fläktar alt. kylning för att xboxen ska fortsätta fungera? som det är nu har jag bytt x-clampsen mot skruvar och dragit på ny kylpasta.

Vad är bäst att lägga in på xboxen nu?
    Läste att freeboot där man inte behöver ett extra nand har kommit.
    Nu har jag ingen xbox-hdd eller minneskort hos mig, går det att köra xexmenu( om det nu är det som fortfarande gäller) från usb-minne eller usb-hdd?

Visst går det att uppgradera nanden via linux boot cd så man slipper löda tillbaks jtagkabeln?

Tacksam för hjälp!

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av MetalCrash Visa Inlägg
    Hej!

Runt jul skrev jag lite här på forumet för att få hjälp med att jtag hacka och fixa rrod på sambons systers xbox. Lyckades laga rrod och lägga in xbr 8955_3a.
    RRod fixen höll bara nån vecka sen har boxen blivit stående.
    Igår fick jag ett ryck och plockade isär den och överhettade den(mha hårtork).

Nu funkar boxen igen och jag antar det hänt mycket sedan i julas.
    Går det att byta fläktar alt. kylning för att xboxen ska fortsätta fungera? som det är nu har jag bytt x-clampsen mot skruvar och dragit på ny kylpasta.

Vad är bäst att lägga in på xboxen nu?
    Läste att freeboot där man inte behöver ett extra nand har kommit.
    Nu har jag ingen xbox-hdd eller minneskort hos mig, går det att köra xexmenu( om det nu är det som fortfarande gäller) från usb-minne eller usb-hdd?

Visst går det att uppgradera nanden via linux boot cd så man slipper löda tillbaks jtagkabeln?

Tacksam för hjälp!
    1. Om du byter fläktarna och monterar i t.ex. Core Cooler fläktar kommer den kylas bättre, det ska enligt teori göra att maskinen håller bättre

2. Freeboot är i dagsläget den "bästa" eftersom man har 9199 mjukvaran, och konsollen blir redan från början regions fri (för spel, med XBR måste du lägga in en patch...)

3. Läs min guide för hur du uppterar till Freeboot så ser du http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=38611
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Jul 2002
    Respekt
    23

tack

Efter att jag postat tråden såg jag din guide och förstod att freeboot av nån anledning är bäst
    Ska jag ta bort resistorn som gör att kerneln kan bränna "fuses" innan jag lägger in freeboot?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Efter att jag postat tråden såg jag din guide och förstod att freeboot av nån anledning är bäst
    Ska jag ta bort resistorn som gör att kerneln kan bränna "fuses" innan jag lägger in freeboot?
    den ska man alltid ta bort tycker jag
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Jul 2002
    Respekt
    23
    Då ska jag ta bort den!
    Tack för svar.

Registrerade
    Jul 2002
    Respekt
    23
    Nu när jag läst på lite om r3t6 så står det alltid att man ska uppdatera till (dash?) 7371 innan man tar bort r3t6 och jtag hackar boxen.
    Xboxen jag jtag hackade gjorde jag inte det på. spelar det någon roll?
    Går det att fixa i efterhand, jag har inte tagit bort r3t6 än?

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    om du inte j-tag hackat och inte tagit bort resistorn så är det bara att kasta upp den i 7371, sedan värma bort den o j-tagga.

Har du redan j-taggat o kör 9199 med Freeboot så får du väl hålla tummarna på att det fungerar o värma bort resistorn.

Jag hade försökt återställa j-taggningen med originalnand, 7371at o sen dragit bort resistorn o flashad nand på nytt...
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Nu när jag läst på lite om r3t6 så står det alltid att man ska uppdatera till (dash?) 7371 innan man tar bort r3t6 och jtag hackar boxen.
    Xboxen jag jtag hackade gjorde jag inte det på. spelar det någon roll?
    Går det att fixa i efterhand, jag har inte tagit bort r3t6 än?
    det spelar ingen roll, men det är inte "R3T6" du ska ta bort, det är "R6T3" om du redan JTAG:at konsollen kan du köra vidare... om du däremot inte JTAG:at ska du uppdatera först, det går att uppdatera i efterhand också... MEN... om du uppdaterar efter att ha tagit bort R6T3 får du E80 error, det är fullkomligt normalt... och avhjälps sedan med XBR/FreeBOOT

i ditt fall skulle jag säga: ta bort R6T3 och kör upp dashboarden till FreeBOOT 9199...
    Google is your friend!

Registrerade
    Jul 2002
    Respekt
    23
    Dum fråga kanske men hur gör man för att uppdatera till 7371?
    Tack för all hjälp!

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Dum fråga kanske men hur gör man för att uppdatera till 7371?
    Tack för all hjälp!
    Steg 1. Återställ din konsoll till original

Steg 2. Ladda hem uppdateringen: 7371 Dashboarden på min server

Steg 3. Packa upp den och gör något av följande:

Steg 4a. Lägg $SystemUpdate i rooten på ett USB minne

Steg 4b. Bränn en CD/DVD skiva med $SystemUpdate i rooten av skivan, det ska alltså finnas en mapp med namnet $SystemUpdate där innehållet från zip filen ska finnas

Steg 5. Sätt i antingen skivan eller USB minnet [vilket du nu valde i förra steget] i konsollen och starta upp, den ska nu om allt gått rätt till fråga dig om du vill uppdatera (OBS: ibland får du uppdatera utan att ha hårddisken på för att få in uppdateringen)
    Last edited by Swizzy; 2010-06-24 at 01:17.
    Google is your friend!

Registrerade
    Jul 2002
    Respekt
    23
    Läst lite om dashboards och kernels nu. Om jag förstått allt rätt så har bootloadern upp till dashboard 7371 en exploit som gör att man kan ladda en patchad kernel. Så om man skulle uppgradera till 7371 innan man jtag hackar och lägger in freeboot/xbr så blir det väl bara bootloadern man uppgraderar i praktiken? För man bootar ju ändå den patchade kerneln(freeboot/xbr).

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    i praktiken är det väl bara bootloadern man är ute efter ja, men det fungerar oavsett vilken version av bootloadern du har (upp till 7371)
    Google is your friend!

Registrerade
    Jul 2002
    Respekt
    23
    Ja men då skippar jag uppgradera den redan jtagade boxen till 7371 men senaste freeboot kommer jag lägga in då jag får tid.

Liknande diskussioner

1. [TUTv1.0]Överför Spar fil mellan Profiler
    By SomethingUnkown in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 18:36
  2. Xbox 360 Ping 17 Test Disc
    By int21 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 09:41
  3. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-04, 11:25
  4. testing
    By EvilBoY in forum Test
    Senaste inlägg: 2003-03-10, 18:26

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner