Sida 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Visar resultat 31 till 60 av 142

Diskussion: JTAG - FaQ (Vanliga frågor och svar)

  1. #31
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    ta bort dioden, kolla att den har ström, kolla att lödningarna sitter rätt...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  2. #32
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Staffanstorp
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    ok tog bort dioden, korta ltpkablen med ca 100cm. Kan sätta igån boxen utan problem nar den är inkopplad men kör jag tex "Jtag Tool 2.20" stänger boxen ner...?
    En liten fråga är .... hur viktigt är det att vänta att löda in jtag efter urläsning av nanden? eller har det ingen betydelse? ( har redan lödat in den?

  3. #33
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av panzerfaust Visa Inlägg
    ok tog bort dioden, korta ltpkablen med ca 100cm. Kan sätta igån boxen utan problem nar den är inkopplad men kör jag tex "Jtag Tool 2.20" stänger boxen ner...?
    En liten fråga är .... hur viktigt är det att vänta att löda in jtag efter urläsning av nanden? eller har det ingen betydelse? ( har redan lödat in den?
    Du ska inte ha maskinen igång när du dumpar den vet du?

    Nandpro har en sådan funktion som sänder "Kill" signal till moderkortet för att du inte ska kunna dumpa medans den är igång... även om jag gjort det ett par gånger (du får ut random data då )

    SMC-Hacket behövs inte för att dumpa, det behövs bara för att köra XBR/Freeboot/Xell/Xellous
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #34
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Staffanstorp
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    Japp vet det men man måste ju prova för att se vad som händer ,
    lägger ner för kvällen,tenta i digitalteknik imorrn :P
    Återkommer när jag tagit bort SMC-H... och provat igen.

  5. #35
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av panzerfaust Visa Inlägg
    Japp vet det men man måste ju prova för att se vad som händer ,
    lägger ner för kvällen,tenta i digitalteknik imorrn :P
    Återkommer när jag tagit bort SMC-H... och provat igen.
    SMC-Hacket ska inte påverka dumpen, men kan i vissa fall göra det... om man dragit kablarna lite tokigt
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #36
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Staffanstorp
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    har tagit bort SMC. kontrollerat allt men får fortfarande couldn`t detect flash controller. Följande kommer att ske alla lödningar får sitta kvar tills vidare. Får dra in lite xtra cash på Wii och sedan beställa en LPC-H2148 USB från er . Tror nämligen problemet ligger på Datorns lpt port och inte i boxen. Har Dashboard 2.0.7363.0 (Falcon)

  7. #37
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Vilka LPT lägen har du kört med? kan vara där problemet ligger, har för mig man ska köra EPP om jag inte minns fel, kan kolla bios settings på min laptop (ja du ändrar detta i biosen!)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #38
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Staffanstorp
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    Jo vet det dära med att ändra i bios har provat samtliga möjligheter (normal,epp, epc, bi-directional) och det sparkar ändå inte igång.
    tråkigt men sant. Får lägga energin på regler och mät kursen som sätter igång imorrn. Men känner mig själv så bra att jag vet att detta är svårt att släppa

  9. #39
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Hehe ok

    Personligen använder jag mig av en Nand-X istället, vi har inte dom i lager på PSXCare men vi har maximus variant som ska vara typ samma
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #40
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Staffanstorp
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    Behöver ingående uppgifter om komponenten på position C1C1 ( borde vara en kondensator) då den bestämde sig att försvinna till sälla jaktmarker.... Snälla fråga inte hur :-P
    Och om det är nån som har ett kasst moderkort som e kasst och ska kasta det så får ni gärna posta denna komponent till mig.

  11. #41
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Noobvarning utfärdas!

    Hej, har ett 360 liggandes här hemma & råkade lite halvt som halvt snubbla in på eran härliga sida! Dock inte helt smärtfritt, noob som jag är så dök ett par frågor upp, skulle vara evigt tacksam om du/någon kunde hjälpa lite

    Lite fakta om min vän, den är helt oskuld & ej pillad, den är Arcade, tillverkad 2009-07-25 & den har dashbord 2.0.8955.0

    1, Vad behövs för att jag ska kunna spela spel från en extern hhd via usb?

    2, Räcker det med mjukvarulösningar, eller måste vi hämta sågen & operera?

    tack för svar!

  12. #42
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av ramsam Visa Inlägg
    Noobvarning utfärdas!

    Hej, har ett 360 liggandes här hemma & råkade lite halvt som halvt snubbla in på eran härliga sida! Dock inte helt smärtfritt, noob som jag är så dök ett par frågor upp, skulle vara evigt tacksam om du/någon kunde hjälpa lite

    Lite fakta om min vän, den är helt oskuld & ej pillad, den är Arcade, tillverkad 2009-07-25 & den har dashbord 2.0.8955.0

    1, Vad behövs för att jag ska kunna spela spel från en extern hhd via usb?

    2, Räcker det med mjukvarulösningar, eller måste vi hämta sågen & operera?

    tack för svar!
    1. Vänta en halv evighet på att man hittar nya hål som finns i bootloadern från 2009-06-20 och senare, samt dashboard 2.0.8955.0

    2. Det får du vänta och se tills det kommer nya hack

    För att tala om för dig vad du totalt missat att läsa:

    Q. hur vet jag om min konsoll är JTAG-Hackbar?

    A. Det finns 3 saker konsollen ska uppfylla, 2 av dessa kan du kolla själv utan problem;

    MFR-Date (Tillverkningsdatumet) får inte vara högre än 2009-06-20 [OBS: ligger konsollen på gränsen där är det risk för att det inte går trots att det ska gå, eller att det går trots att det inte ska göra det samma gäller om den varit inne på reparation hos microsoft runt den här tiden, samt om den är refurbished]

    Kernel/Dashboard versionen får inte vara högre än 2.0.7371.0 (du får inte ha spelat ett Wave 4 spel, eller loggat in på Xbox Live och accepterat uppdateringar efter 30 juli 2009)

    CB/CD det här kan du INTE kolla själv, för att veta om din konsoll har rätt CB/CD krävs det att du läser ut nanden och kollar vissa värden i den...
    Eller så kanske du totalt missuppfattat allt?? Din maskin är solklart utanför gränsen...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #43
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Jorå, jag läste det där faktiskt, det var lite därför jag undrade vad man gör om man inte klarar de 3 "kraven". Så det finns alltså inget sätt att lösa det på med mitt sketna 360 :P

    nåväl, tack för att du tog dig tid att hjälpa (:

  14. #44
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    154
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av ramsam Visa Inlägg
    Jorå, jag läste det där faktiskt, det var lite därför jag undrade vad man gör om man inte klarar de 3 "kraven". Så det finns alltså inget sätt att lösa det på med mitt sketna 360 :P

    nåväl, tack för att du tog dig tid att hjälpa (:
    Tyvärr, inte i dagens läge!
    Det du kan göra är att flasha läsaren, tanka hem spel i rätt region och bränna ut på DL skivor. Dock det enda du kan modda idag...

  15. #45
    Registrerade
    Jan 2011
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Har ett xbox tillverkad 09-05-13 Lt+ flash som jag skulle vilja Jtaga men har råkat uppdatera dashen..är det helt kört då eller man kan typ byta hårdisken? eller man förstör annat genom uppdateringen?

  16. #46
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    154
    Respekt
    14
    Det är försent för jtag för din del. går inte att nergradera...
    Bara vänta och se om dom knäcker nyare kernels!

  17. #47
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av waste17 Visa Inlägg
    Har ett xbox tillverkad 09-05-13 Lt+ flash som jag skulle vilja Jtaga men har råkat uppdatera dashen..är det helt kört då eller man kan typ byta hårdisken? eller man förstör annat genom uppdateringen?
    dashboarden ligger på moderkortet och uppdateringar gör följande:

    Bränner e-fuses
    Uppdaterar bootloadern

    över 2.0.7371.0 har man patchat bort en bugg som fanns i tidigare versioner av bootloadern (även känd som SMC'n)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #48
    Registrerade
    Jan 2011
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Tradigt..men tusen tack för era snabba svar

  19. #49
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Staffanstorp
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    Swizzy !
    Jag mätte kondensatorn på C1C3 och den låg på 9,63nF dvs. 10nF och stoleksmässigt mm enl ELFA så ska den ha en Unom på 50 VDC och storleken heter 0603. Den som satt på C1C1 borde vara snarlik.
    Har en lärare som skulle kolla om hon hade en sån hemma
    :-). Nått nytt om alternativa spots för nanden?
    Mätte mot 360nandflasherns kontakter och baksidan av moderkortet men bra resultat . Har bara en gråna i felsökningen det är om det ska vara ca 60 ohm mellan
    J1D2.4 och J1D2.1(el mellan c och e på module A kortet)?

  20. #50
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    sorry, inte hunnit/kommit ihåg att kolla upp det... man får påminna mig om sådana saker ibland vilken moderkorts modell var det förresten? Xenon? Falcon? Jasper?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #51
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Staffanstorp
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    Falcon :-). Inte lätt att ha många järn i elden :-D

  22. #52
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av panzerfaust Visa Inlägg
    Falcon :-). Inte lätt att ha många järn i elden :-D
    J1D2.1 Skrapa bana…
    J1D2.2 Skrapa bana…
    J1D2.3 Skrapa bana... *ovansidan, yttersta som går mot southbridge*
    J1D2.4 R1R1 *sitter på banan från J1D2.4 på vägen till southbridge*
    J1D2.6 GND
    J2B1.5 Skrapa bana…
    J2B1.6 Skrapa bana…

    Lite av det jag hittat, banorna går på undersidan av moderkortet, likaså R1R1... majoriteten av banorna går direkt in i southbridge, därefter är det i princip omöjligt o hitta vart dom går utan o randomly leta på varenda liten punkt på moderkortet, och det är inte säkert att man får utslag heller J1D2 kan du koppla mot vilken jord punkt du vill egentligen
    Last edited by Swizzy; 2011-01-05 at 23:45.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  23. #53
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Staffanstorp
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    Såja då var det dax igen. Skrapade banorna det gick på och isället för att löda om allt mätte jag med en Ohmmeter mellan befintliga lödningar och skrapen eller efterföljande testpunkter och kom fram till att anslutningen var fullgod. Åkte även iväg och testade läsa med en gammal 32bits maskin för att använda uteslutningsmetoden och den ville inte heller.
    Ni har möjligtvis inte stött på nån box som varit så här besvärlig???

    Bild på banskrap och löd för J1D2.3

    Shot at 2011-01-08

    Shot at 2011-01-08
    Last edited by panzerfaust; 2011-01-08 at 19:59.

  24. #54
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Lödning är inte samma sak som att våldta ett kretskort med blåslampa :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #55
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Man bör försöka ha så lite avskalat som det bara är möjligt när man löder dit sådär... och gärna så tunna kablar som möjligt (gärna samma storlek som banan man löder mot)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  26. #56
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Staffanstorp
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    Hansi :-P ....
    Jag drog dit dom för att mäta. Skulle behöva ett Ohmvärde mellan J1D2.1 och Jord det ligger på ca 54 Ohm hos mig och det känns som om det ska vara mer.
    Som sagt ett Falcon moderkort.
    Och här är alternativ till J1D2.1 och J1D2.2


  27. #57
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av panzerfaust Visa Inlägg
    Skulle behöva ett Ohmvärde mellan J1D2.1 och Jord det ligger på ca 54 Ohm hos mig och det känns som om det ska vara mer.
    Som sagt ett Falcon moderkort.
    Nu vet inte jag om jag mäter rätt... men om jag håller den röda mot jord och den svarta mot punkten får jag 13.50 eller 13.15 MΩ (skiljer sig lite grann när jag rör på svarta kontakt pennan) använder jag dom åt andra håller får jag inget värde alls... detta är alltså med en multimeter...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  28. #58
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Staffanstorp
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    Tjo känns som om det ligger en diod och spärrar hos dig och som gått sönder hos mig :-(.
    Last edited by panzerfaust; 2011-01-11 at 12:30.

  29. #59
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Tack för bra info. Dock har jag en fråga. Kan jag spela spel som jag packat upp på min externa hårddisk genom att koppla in den i mitt JTAG hackade xbox? Går det att starta i XEX menu direkt? Eller behöver jag göra nått annat också. Hittar inget svar på detta i forumet.

  30. #60
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av fengblom Visa Inlägg
    Tack för bra info. Dock har jag en fråga. Kan jag spela spel som jag packat upp på min externa hårddisk genom att koppla in den i mitt JTAG hackade xbox? Går det att starta i XEX menu direkt? Eller behöver jag göra nått annat också. Hittar inget svar på detta i forumet.
    Ligger spelen i x:\Games\*spelnamn*\ kommer XEXMenu automatiskt lista dessa och du kan enkelt starta dom den vägen, om du har spelen någon annanstans eller i något annat format än det får du manuellt starta dessa genom att trycka på RB knappen (övre högra knappen) därefter leta upp spelet i fråga...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Sida 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Jtag dsub9 kontakt
    By spenne in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 08:45
  2. Jtag?
    By JWhale in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 17:25
  3. Frågor angående Jtag
    By satcrow in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 19:26
  4. Frågor angående Jtag
    By satcrow in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 01:23
  5. JTAG hack FAQ efterfrågas.
    By fArGo_sWe in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 08:51

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •