Sida 1 av 5 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 142

Diskussion: JTAG - FaQ (Vanliga frågor och svar)

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43

    Post JTAG - FaQ (Vanliga frågor och svar)

    Q. Vad är JTAG?

    A. JTAG är ett samlingsnamn för lödningar som gör det möjligt att läsa och skriva nand/bios eller motsvarande. Det är vad man gör på Xbox 360 också, men på Xbox 360 kallar man den nya mjukvaran man skriver för ett JTAG-Hack, Namnet kan egentligen anses vara felaktigt eftersom själva hacket består av att man dragit 3 kablar på moderkortet, var av 2st skall ha Dioder på sig. (ett annat namn för dessa lödningarna är: SMC-Hacket, det är ett lite mer vanligt namn när man snackar på IRC...)

    Q. Vad står SMC-Hacket för?

    A. SMC står för många saker, men i just det här sammanhanget betyder det: System Management Controller, SMC-Hacket är helt enkelt en hackad version av detta, det kräver också att du har ett gäng extra lödningar utöver det som redan finns på konsollen

    Q. Varför ska man JTAG-Hacka sin Xbox 360?

    A. En JTAG-Hackad Xbox 360 är värd mer pengar än en flashad maskin eftersom man kan göra så himmla mycket mer på dom, en JTAG-Hackad xbox 360 skiter fullständigt i om Microsoft signerat xex filerna du kör eller ej, den kör alltså ALLT du ger den! Efter att FreeBOOT kom ut med 9199 kerneln har även JTAG-Hackade Xbox 360?s per standard blivit regions fria, den tar alltså spel från alla regionerna. Dock återstår film regionsskyddet.

    Q. hur vet jag om min konsoll är JTAG-Hackbar?

    A. Det finns olika krav Konsollen måste uppfylla för att det ska gå att installera JTAG/RGH-JTAG på den, nedan följer informationen för respektive hack:

    Citat Original inlägg av JTAG
    MFR-Date (Tillverkningsdatumet) får inte vara högre än 2009-06-20 [OBS: ligger konsollen på gränsen där är det risk för att det inte går trots att det ska gå, eller att det går trots att det inte ska göra det samma gäller om den varit inne på reparation hos microsoft runt den här tiden, samt om den är refurbished]

    Kernel/Dashboard versionen får inte vara högre än 2.0.7371.0 (du får inte ha spelat ett Wave 4 spel, eller loggat in på Xbox Live och accepterat uppdateringar efter 30 juli 2009)
    Citat Original inlägg av RGH-JTAG
    Kernel/Dashboard versionen får inte vara högre än:

    2.0.14699.0 för RGH 1.0 på följande moderkort: Zephyr, Falcon, Jasper (Tjock Xbox 360 med HDMI baktill, OBS: Är din maskin "Refurbished" eller har varit inne hos microsoft på reparation kan den ha en CB/CD kombination som gör att det inte funkar med version 1.0 av RGH)
    2.0.14699.0 för RGH 2.0 på Xenon (OBS: Detta hacket är LÅNGT från stabilt, det kan ta FLERA TIMMAR att starta konsollen med detta installerat på en Xenon, det är alltså en maskin som inte har HDMI på baksidan)
    2.0.14719.0 för RGH 2.0 på följande moderkort: Zephyr, Falcon, Jasper, Trinity (Slim 10.83A), Corona (Slim 9.6A)
    CB/CD det här kan du INTE kolla själv, för att veta om din konsoll har rätt CB/CD krävs det att du läser ut nanden och kollar vissa värden i den...

    Q. Kan jag spela dom senaste spelen på en JTAG-Hackad Xbox 360?

    A. Ja, det kan du eftersom man skriver en patchad version av original dashboarden, med den kernel som spelen vill ha. Under förutsättning att du har den senaste versionen av den hackade mjukvaran kan du köra dom senaste spelen, i skrivande stund (2010-06-26) finns det inga spel som kräver att du har 9199 mjukvaran, därför kan du som har en XBR maskin (med 8955 kernel) köra alla spelen som du kan köra på en FreeBOOT maskin.

    Q. XBR, FreeBOOT vad är skillnaden egentligen?

    A. FreeBOOT är gjord av teamet som arbetade fram JTAG-Hacket från början (Free60) och anses vara bättre kodad än vad XBR är, XBR (XBRebooter) är lite av en vidareutveckling av FreeBOOT, för att göra det lättare för nybörjare, när XBR kom till var FreeBOOT väldigt komplicerad att arbeta med, dels behövde man ha ett chip med en extra nand för att kunna använda det och dels var man tvungen att kompilera FreeBOOT själv. Numera är det mycket lättare att arbeta med FreeBOOT även för nybörjare, du behöver fortfarande kompilera en FreeBOOT image av din original (eller XBR) nand, men det finns program som gör den processen väldigt enkel, ett exempel på ett sådant program är: FreeBOOT Toolbox, utvecklad av franska BestPig. FreeBOOT körs numera som XBR direkt på original nanden, men kan även köras från chip så som t.ex. Cygnos360.

    Q. XEXMenu, Freestyledashboard, Xexloader vad är detta, och vilken ska man välja?

    A. Detta är alternativa dashboards, eller rättare sagt så kallade ?Loaders?, med dessa kan man bland annat ladda xex filer (Xbox 360 executables) samt xbe filer (Xbox executables) Xexloader och XEXMenu är i grund och botten samma, det är samma utvecklare som gjort båda, Xexloader utvecklas inte längre, eller ja rättare sagt är att XEXMenu är nya namnet på Xexloader eftersom det är samma utvecklare bakom båda applikationerna. Det finns många fler olika alternativa dashboards/loaders där ute, men XEXMenu och FreestyleDashboard är dom vanligaste förekommande. Om du fått din 360 JTAG-Hackad av oss på PSXCare får du med dig både XEXMenu och FreestyleDashboard (om du lämnade in konsollen med en hårddisk), detta för att vi tycker att båda är bra på sina egna sätt, XEXMenu är väldigt enkel att arbeta med när det kommer till att ladda olika spel och applikationer, FreestyleDashboard har betydligt mycket fler funktioner än vad XEXMenu har, men är inte riktigt lika lätt att arbeta med för spel och sådär, den fungerar inte heller alltid lika bra med externa hårddiskar som XEXMenu gör. Men kör man både XEXMenu och FreestyleDashboard har man dom flesta funktionerna man behöver.

    Q. Filmer, kan jag titta på dom på min Xbox 360?

    A. Ja, om du har ?Optional Media update? kan du titta på DivX och XviD filmer i avi eller mpeg format, på en vanlig Xbox 360 måste man ansluta sig till live varje gång man vill utnyttja den här funktionen, men som allt annat på en JTAG-Hackad Xbox 360 finns det ett hack som gör att du slipper gå ut på live hela tiden. Om du JTAG-Hackat konsollen hos oss på PSXCare har vi inkluderat detta färdigt åt dig på din hårddisk (om du lämnade in konsollen med en hårddisk)

    Q. Xbox 1 spel, hur fungerar det med dom, kan jag spela dessa på min JTAG-Hackade konsoll?

    A. Ja, du kan spela Xbox 1 spel på din JTAG-Hackade konsoll också, även här finns det en hackad version som gör att du kan starta osignerade Xbox 1 program också så som XBMC, Avalaunch etc. dock fungerar inte alla funktionerna, du kan t.ex. inte titta på film via XBMC. Det finns även andra restriktioner vissa spel fungerar t.ex. inte, om du tittar på microsofts officiella lista över spel som är kompatibla med xbox 360 ser du vilka spel som dom testat och fått att fungera, även andra spel kan fungera även om dom inte finns med på listan. Har du JTAG-Hackat din Xbox 360 hos oss på PSXCare får du även en hackad version av Xbox 1 uppdateringen med (om du lämnade in konsollen med en hårddisk)

    Q. Vart kan jag hitta information om hur jag kommer igång?

    A. På PSXCare Support Forum finner du väldigt mycket information, bland annat har jag skrivit en hel del där om hur man kommer igång med diverse funktioner på en JTAG-Hackad Xbox 360, jag har även skrivit en lista med lite olika program som finns för JTAG-Hackade xbox 360?s listan består av namnet på programmet följt av en kort beskrivning av vad det är för program, vad man kan använda det till och sådär, för mera detaljer om varje programs funktioner kan du antingen fråga mig eller så kan du gå in på programmets hemsida, det brukar inte vara så svårt att hitta information om dom olika programmen, det är inte heller speciellt svårt att hitta dom. Om du dessutom är duktig på att googla finns det en hel uppsjö med olika guider för JTAG, hur du ska göra för att utnyttja dom olika möjligheterna som finns på en JTAG-Hackad Xbox 360.

    Q. Jag läste att det står att JTAG är för avancerade användare, men jag är inte så teknisk av mig. Är JTAG verkligen något för mig?

    A. Ja, alla kan komma igång med JTAG, det är inte så jätte avancerat faktiskt. Men om man stöter på problem brukar dom inte vara jätte lätta att lösa, för att lösa problem behöver man vara lite teknisk av sig, eller åtminstone ha någon vän som är tekniskt kunnig som kan hjälpa dig. För att utnyttja dom vanligaste funktionerna på en JTAG-Hackad Xbox 360 behöver du egentligen bara förstå dig på hur du använder en dator för att flytta filer, mycket svårare än så är det inte! Om det är så att du inte har en vän som är tekniskt kunnig ställer jag jätte gärna upp och försöker hjälpa dig komma igång, och lösa problem som du stöter på.

    Q. Kan jag kopiera mina spel på Xboxen till min hårddisk?

    A. Ja det kan du, och det är inte speciellt svårt heller, om du använder XEXMenu är dock Timingen ganska viktig, om du är för snabb eller för långsam kommer inte spelet kopieras, om det är så att rutan bara dyker upp och snabbt försvinner igen har du varit antingen för snabb eller för långsam, då är det bara att försöka igen! Du kan även om du har en Xbox 360 hårddisk kopiera in spelen där med vanliga dashboarden, sedan kan du med hjälp av programmet NXE2GOD patcha om spelet så att du slipper ha skivan i för att starta spelet, det är ju det du kopierar in spelen för, för att slippa skivan! Att patcha om NXE (New Xbox Experience) installationerna så att dom blir GOD spel (Game On Demand) tar inte mer än ett par sekunder och programmet är väldigt enkelt att använda. Allting står på din TV hur du gör och den patchar ALLA spelen du har installerat på din Xbox 360 hårddisk, du behöver alltså inte starta om programmet och köra det för varje spel eller liknande, utan den tar hand om alla spelen automatiskt.

    OBS: För att kopiera ett bränt Xbox 360 spel (spel brända för iXtreme) måste din Xbox 360 även vara flashad. Annars kommer programmen bara komma åt att kopiera video partitionen (videon som talar om för dig att du måste sätta skivan i en Xbox 360 konsoll för att använda det)

    Q. När jag kopierat mina spel till hårddisken är dom mycket mindre än vad iso filen som jag bränner är, är detta normalt eller har jag gjort något fel?

    A. Det är fullkomligt normalt, spelen brukar kunna få plats på CD eller DVD skivor, du behöver sällan egentligen ha en DVD+R DL skiva att bränna spelen på, en vanlig Xbox 360 läser dock inte sådana skivor som spel, därför bränner man ut dom på DVD+R DL skivor, anledningen till att dom iso filerna du laddar hem är mycket större än spelen är för att speltillverkarna oftast brukar koda spelen för en konsoll sedan portar dom till dom andra som det skall släppas till, dom brukar då ta den som har lägst prestanda för att på så vis se till att spelet kommer fungera lika bra oavsett vilken konsoll man spelar spelet på. Vissa spel blir därför ganska små eftersom man inte behöver lagra massa grafik och grejer, det är grafiken som brukar ta upp mest plats, så ett spel med väldigt få ?cutscenes? eller videos brukar blir ganska små, medans spel med mycket cutscenes eller videos oftast blir väldigt väldigt stora.

    Q. Ett spel jag vill spela från hårddisk har fler skivor, hur gör jag då?

    A. Dom allra flesta spelen som är på fler än 1 skiva brukar vara att storyn fortsätter på nästa skiva, dom här spelen är det OFTAST inga problem med eftersom dom sparar precis innan skivbytet, vilket gör att du kan ladda nästa skiva och fortsätta spela utan några större problem. Andra spel kanske man får kopiera in datan från Skiva 1 till skiva 2's mapp ocksåvidare. Det finns även ett Plugin till Dashlaunch som ger dig möjlighet att automatiskt ladda nästa skiva när xboxen vill ha skivbyte (kräver att man konfigurerar lite grann, det vill säga talar om för pluginet vart nästa skiva finns)

    Q. Xbox live, hur fungerar det på en JTAG-Hackad konsoll?

    A. Xbox live fungerar inte alls på en JTAG-Hackad konsoll, eller ja, det är sanning med lite modifikation eftersom det faktiskt går att ansluta till Xbox live, men du blir bannad inom 24 timmar från det att du anslutit dig till live tjänsten. Vad som orsakar detta är JTAG-Lödningarna, Xboxen kan känna av att något med elektroniken inte riktigt stämmer överens med originalet, så som det egentligen ska vara. Och rapporterar detta till Xbox Live Servrarna när den ansluter, jag har varit med om att vänner till mig med JTAG:ade konsoller blivit utkastade inom så lite som ett par minuter, så undvik live så gott du kan! Vill du komma åt din konsoll över nätverket bör du på något vis blockera xboxen från att kommunicera med Live servrarna, enklaste sättat att göra detta på är att helt enkelt dra ut sladden som går ut till internet, men andra metoder är att t.ex. blockera vissa IP adresser (microsofts IP adresser) eller liknande IP adresserna microsoft har sina Live servrar på är: 65.55.42.xxx det vill säga ALLA ip adresserna mellan 65.55.42.1 och 65.55.42.255

    http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=718356 <--- min källa till IP adresserna och anledningen till att jag tog bort portarna från listan... det hjälper inte!

    OBS: Blockera INTE all trafik för allt på nätverket, då kommer du inte kunna surfa på webben etc. om du har en tillräckligt avancerad router kan du stänga ute vissa IP adresser, eller en följd ip-adresser (så kallt IP-Range) för enbart Xboxen, alternativt kan man även på vissa routrar stänga ute xboxen helt från webben...

    Skulle din 360 mot förmodan bli bannad är inte det hela världen, en JTAG:ad konsoll påverkas inte speciellt mycket av att bli bannad, det ända som händer är att du helt enkelt inte kommer åt Xbox Live. Varje gång din konsoll försöker ansluta till Xbox Live kommer du få ett meddelande om att du har brutit mot avtalet (om du blivit bannad) det är allt. I alla fall i skrivande stund, jag kan inte svara för hur det kommer se ut i framtiden, om dom ändrar något som gör att du tappar funktioner eller liknande vid ban.

    OBS: Det finns alltid en risk att maskinen tar emot en tvingad update från MS som förstör allt för dig trots allt... men har du stängt maskinen ute från nätet helt och hållet kommer den såklart inte få den informationen

    Det finns numera även ett val i Dashlaunch som automatiskt blockerar Microsoft DNS adresser, antingen bara Xbox Live eller allt som har med microsoft att göra

    Q. Jag försöker Starta Xbox Image Browser men jag får upp ett felmedelande som säger att MSCOMCTL.OCX fattas hur löser jag detta?

    A. Jag har satt ihop ett paket med en .bat fil som du kör för att åtgärda detta. Den finns att ladda hem från min hemsida: www.swizzy.se under Xbox 360 Nedladdningar

    Q. Hjälp! Min konsoll blinkar rött har den drabbats av RROD (Red Ring Of Death)?

    A. Ingen fara! Det är mer eller mindre normalt beteende hos en JTAG konsoll, dom kan även ibland helt utan anledning börja blinka med en normal felkod och säga att saker och ting är fel, sen när du startar om konsollen är det inga som helst fel på den helt plötsligt, detta är INTE tecken på att konsollen håller på gå sönder, utan det är helt normalt! samt kan konsollen fungera trots att den blinkar rött...

    Q. Min konsoll startar inte längre, vad har hänt?

    A. Många saker kan ha hänt, testa först med att ta bort hårddiskar och allt annat du har kopplat till din 360, om du har en 360 med HDMI kolla att kabeln till TV?n sitter som den ska och att TV?n är igång. Om den fortfarande inte startar, utan bara lyser grönt i mitten får du ta en sväng förbi oss så får vi titta på det, kanske någon kabel lossnat eller gått av eller något, kan även vara att din nand har blivit korrupt av någon annan anledning t.ex. du har använt interna minnet på din Jasper maskin (Xbox 360 Arcade med inbyggt minne)

    Q. Kan jag använda det interna minnet på min Arcade som har ett inbyggt minne?

    A. När den senaste versionen av FreeBOOT kom sa många att det numera skulle gå bra att använda det interna minnet att lagra profiler, sparningar och annat på, men numera har man återgått till samma som man sa tidigare, nämligen: du bör INTE använda det interna minnet då detta kan leda till att du korrupterar övriga delar av nanden.

    Q. Min Xbox 360 startar upp men visar direkt E79, är min Xbox 360 trasig?

    A. Oftast är det inga fel på den, bara det att den inte riktigt lyckades starta upp som den ska, det här fenomenet är väldigt vanligt på tidiga Xbox 360 konsoller med HDMI (dom som har Zephyr moderkort) om du undrar vad för moderkort du har kan du alltid be någon som har koll på hur JTAG utförs kolla upp det, man kan nämligen se det i nanden, vissa värden talar om för oss vad det är för moderkort och vilken version av just det moderkortet det är. Det finns folk som arbetar med att försöka lösa det här fenomenet för Zephyr, men det är inte lätt eftersom det uppstår helt utan anledning, och även om man tror sig ha löst problemet kanske det inte fungerar för alla. Om det är så att din konsoll inte startar efter att du har försökt starta om den 3-4 gånger så brukar det vara så att något hänt med nanden, alternativt någon av JTAG-Hack kablarna. Det kan även vara andra saker som är fel, men i första hand bör du testa med att starta om konsollen för att se om det hjälper, gör det inte det ta kontakt med någon som kan utföra JTAG-Hacket, helst dom som utförde jobbet på konsollen om du inte har din original nand själv, då det underlättar ganska mycket med felsökningen att ha original nanden så att man kan återställa till original och se om problemet kvarstår.

    Q. När jag ska starta XEXMenu blir rutan bara svart, vad är fel?

    A. Kan bero på många saker, testa med extern hårddisk, fungerar det då beror det på att du har en mapp med namnet "Games" på HDD1, alternativt om du använder dig av ett USB minne som 360 hårddisk/minnesenhet samtidigt som du har en "Games" mapp på resterande lediga utrymmet, detta gör att en bugg i XEXMenu visar sig, den helt enkelt hänger sig!

    Det kan också bero på trasiga settings, om ovanstående inte hjälper kan du gå in på memory och kolla bland "games" och leta efter ett spel som heter typ "unkown" eller liknande, radera detta...

    Q. Ett spel vill uppdatera, kan jag göra det utan problem eller förstör det JTAG-Hacket på något vis?

    A. Du kan uppdatera om det är SAMMA kernel i updaten som det är på konsollen, då du inte får med avatar stödet vid JTAG-Hackning (om du inte lägger in den manuellt från skiva) den finns nämligen på hårddisk/minnesenheten, är det så att du uppdaterar konsollen med en update som är nyare än den som finns i nanden kommer uppdateringen skriva över nand minnet, det finns dock metoder för att förhindra sådant. en lista med några alternativ finner du nedan:

    1. NWP - Pin du lyfter en pinne på nanden
    2. NWP - Pic du löder dit en liten pic med speciell mjukvara som förhindrar att du skriver till nanden [går att göra det möjligt att skriva utan att du måste löda]
    3. Ta bort R6T3 eller motsvarande [Gör endast så att du inte bränner e-fuses, konsollen startar INTE efter en update med detta] (vanligaste lösningen)


    Vid användning av det sistnämnda alternativet (R6T3) kan man skriva tillbaka den hackade mjukvaran så fungerar konsollen igen, om vi på PSXCare JTAG-Hackar din konsoll använder vi just den metoden. detta för att göra det lite mer användarvänligt för nybörjare (så man kan experimentera lite utan att allt går käpp rätt åt h-vete om man råkar uppdatera)

    Q. Fungerar kinect med en JTAG:ad Xbox 360?

    A. Ja, det gör den om du kör med Freeboot version 0.4 eller senare (Kinect dashboarden 2.0.12611.0 eller senare)

    Q. Ett spel vill uppdatera innan jag kan spela det, men man får ju inte uppdatera en JTAG hur som helst, hur gör jag?!

    A. Det finns flera alternativ här, antingen uppgraderar du dashboarden genom att följa guiden här: http://forum.psxcare.com/support/sho...ot-0.04-(12611) guiden är skriven för hur man uppdaterar till 12611, senaste är i skrivande stund (2011-04-13) 12625, det kanske finns en nyare version av programmet som fixar 12625 istället, det bör då vara samma, kanske att du får välja något extra, bara kika på vad det står, och står det inget fråga i den tråden!

    Ett annat alternativ är att man patchar om spelet så att den inte kräver senaste versionen av dashboarden, detta kan vara lite små jobbigt att göra om man ska spela flera nya spel som kräver nyare dashboard normalt.

    Ytterligare ett alternativ är att man installerar dashlaunch 2.09 eller senare, OBS: 2.09 har en bugg som kan göra att din konsoll inte startar längre så undvik den versionen!


    ******** Mer kommer allt eftersom fler frågor dyker upp, och jag orkar skriva ihop ett bra svar ********
    Last edited by Swizzy; 2012-10-04 at 22:51.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    RESPEKT ... Nu vet till och jag med lite mer ingående vad JTAG är och innebär ...
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Begga Visa Inlägg
    RESPEKT ... Nu vet till och jag med lite mer ingående vad JTAG är och innebär ...
    good stuff det är lite det som är meningen med den här FaQ'n att folk ska få reda på vad det är för något, och lite vad man kan göra... kommer inte nämna allt man kan göra eftersom gränserna förflyttas hela tiden
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    73
    Respekt
    16
    Mycket bra information här

    Men skulle vilja ha mer svar på en sak

    Citat Original inlägg av Swizzy
    Q. Xbox live, hur fungerar det på en JTAG-Hackad konsoll?

    A. Xbox live fungerar inte alls på en JTAG-Hackad konsoll, eller ja, det är sanning med lite modifikation eftersom det faktiskt går att ansluta till Xbox live, men du blir bannad inom 24 timmar från det att du anslutit dig till live tjänsten. Vad som orsakar detta är JTAG-Lödningarna, Xboxen kan känna av att något med elektroniken inte riktigt stämmer överens med originalet, så som det egentligen ska vara. Och rapporterar detta till Xbox Live Servrarna när den ansluter, jag har varit med om att vänner till mig med JTAG:ade konsoller blivit utkastade inom så lite som ett par minuter, så undvik live så gott du kan! Vill du komma åt din konsoll över nätverket bör du på något vis blockera xboxen från att kommunicera med Live servrarna, enklaste sättat att göra detta på är att helt enkelt dra ut sladden som går ut till internet, men andra metoder är att t.ex. blockera portarna som Xboxen kommunicerar över. Följande portar skall blockeras i sådana fall:

    TCP: 80
    UDP: 88
    TCP & UDP: 3074 samt 53

    http://support.xbox.com/support/en/u...8874&lcid=1033 <--- min källa till vilka portar det e...

    Skulle din 360 mot förmodan bli bannad är inte det hela världen, en JTAG:ad konsoll påverkas inte speciellt mycket av att bli bannad, det ända som händer är att du helt enkelt inte kommer åt Xbox Live. Varje gång din konsoll försöker ansluta till Xbox Live kommer du få ett meddelande om att du har brutit mot avtalet (om du blivit bannad) det är allt. I alla fall i skrivande stund, jag kan inte svara för hur det kommer se ut i framtiden, om dom ändrar något som gör att du tappar funktioner eller liknande vid ban.
    Kan man istället för att blocka de portarna till xboxet, ta på det där xbox LIVE/föräldrar skyddet i console-settings istället? Blir LIVE fullständigt blockat då även fast jag loggar in på min LIVE-profil (där jag har alla mina saves) med nätverkskabel i?

    Edit: eller det kanske inte spelar så stor roll eftersom det finns inte så mycket mer nätverks-funktioner än att FTP:a över saker till xboxet. Xbconnect o X-link kai verkar vara förstört pga ping-gränsen. Men kanske kommer nått nytt i framtiden
    Last edited by Gladjolt; 2010-06-26 at 20:26.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Gladjolt Visa Inlägg
    Mycket bra information här

    Men skulle vilja ha mer svar på en sak



    Kan man istället för att blocka de portarna till xboxet, ta på det där xbox LIVE/föräldrar skyddet i console-settings istället? Blir LIVE fullständigt blockat då även fast jag loggar in på min LIVE-profil (där jag har alla mina saves) med nätverkskabel i?

    Edit: eller det kanske inte spelar så stor roll eftersom det finns inte så mycket mer nätverks-funktioner än att FTP:a över saker till xboxet. Xbconnect o X-link kai verkar vara förstört pga ping-gränsen. Men kanske kommer nått nytt i framtiden
    Jag vågar faktiskt inte svara på vad gäller att blocka med parental controls... jag tror inte det gör någon skillnad om du har ett "vuxen" konto, det vill säga ett konto för en person över 18 år...

    Vad gäller kommande saker så snackas det om att det ska komma en inofficiell Live server, det vill säga en Live server för oss med JTAG konsoller, som då fungerar på samma sätt som vanliga live servrarna (men enbart för spel) dock är det inget man gått ut med öppet, bara något man snackar om...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Parental controls = Fortfarande uppkopplad mot Ms servrar o skickar fortf statistik och Achevements.

    Nej det är ingen bra lösning.
    Jag bad Swizzy inkludera vilka portar man blockar i sin router för att folk skulle slippa problem, vi har även i tidigare trådar diskuterat andra lösningar som ett eget nät eller bort trollning av Gateways.
    Sök o du skall finna
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  7. #7
    dragonslayer Guest
    jag kör mina konsoller med enbart family settings blocken.. och de skickar ingen statestik eller annan info till microsoft.. och uppdaterar inte några Achivements heller...

    (märker inga ord här)

    Man skall dock tänka på att varje gång man får ett felmeddelande på sin konsoll så resetas inställningarna och öppnar upp blockan igen.. så har man en konsoll som är lite kurrig bör man kanske inte förlita sig enbart på family settings blocken..

    men å andra sidan så är det bara intressant att inte bli bannad ifall man har för avskikt att återställa konsollen till original i framtiden
    Last edited by dragonslayer; 2010-07-03 at 01:08.

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Swizzy: har du skrivt i info om man har problem med att hitta data på en extern HDD om konflikter i samma mappnamn ?
    Games katalog på 360 HDD och på USB disk hade jag för mig strulade till det.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Swizzy: har du skrivt i info om man har problem med att hitta data på en extern HDD om konflikter i samma mappnamn ?
    Games katalog på 360 HDD och på USB disk hade jag för mig strulade till det.
    nope, det har jag glömt att tänka på :$ lägger in det nu
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    87
    Respekt
    19

    fundering om portar

    Har en fundering om portlåsning. kan det vara så att MS internet explorer använder samma portar på nåt vis? Jag kommer inte in på nätet med datorn om jag låser dessa portar som är beskrivet i tidigare inlägg. msn fungerar fortfarande, kör win7, och Explorer 8

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    14
    ja asså om du stoppar port 80 helt för alla enheter som använder din router så kommer ju inte vanlig websurfning att fungera.

    själv använder jag en funktion i min router för att blocka all internet access för min jtaggade 360.

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    87
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
    ja asså om du stoppar port 80 helt för alla enheter som använder din router så kommer ju inte vanlig websurfning att fungera.

    själv använder jag en funktion i min router för att blocka all internet access för min jtaggade 360.
    Ok men man vill ju komma åt den via ftp och så. sen nu vill man ju uppdatera freestyle dash 2.0 som jag lagt in och den är riktigt bra, men jag stängde av xboxlive via settings istället så nu funkar det fint , men som skrivet i andra trådar så måste man aktivera det igen om man skulle få en felkod på lådan.

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    14
    jo men du kanske kan blocka på andra sätt?

    det beror ju bara på din router egentligen, på vilka sätt den är kapabel att blockera saker

    t.ex om du kan blockera xbox live portarna endast för xboxen, eller om du kan blockera all internetaccess för bara xboxen (som jag som sagt gjorde i min router, har en dir-655)

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    87
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
    jo men du kanske kan blocka på andra sätt?

    det beror ju bara på din router egentligen, på vilka sätt den är kapabel att blockera saker

    t.ex om du kan blockera xbox live portarna endast för xboxen, eller om du kan blockera all internetaccess för bara xboxen (som jag som sagt gjorde i min router, har en dir-655)
    Orkar inte bry mig om det den får väl bli bannad då. Jag kommer ju iaf inte märka det Det är roligare att den funkar med nätet och ftp och så.
    uppdateringen till fsb2 fungerade ju inte och deras uppdateringar kommer jag vilja ha i framtiden också, min router är inte så avancerad, det får bli som det blir

  15. #15
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    19
    Om man kopierar in spelen med den vanliga dashboarden, och sedan patachar om med NE2GOD att dom blir GOD, vad händer då med $SystemUpdate-grejjerna? Kommer de ligga kvar och kunna förstöra för en?
    Är det bättre att installera spel med Freestyle istället? Fast då kan man väl inte komma åt spelen i den vanliga Dashboarden?

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Jadu, bra fråga... jag har faktiskt ingen aning, jag kan kolla med folk som kan mera om det där lite senare ikväll, du får svar antingen senare ikväll eller imorrn...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2010
    Inlägg
    6
    Respekt
    0


    Innan jag nu uppdaterar, detta är inte jtaghackbart, right? Gammal konsoll men minns inte att jag uppdaterat heller
    Last edited by Rambutan; 2010-08-06 at 01:57.

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Rambutan Visa Inlägg


    Innan jag nu uppdaterar, detta är inte jtaghackbart, right? Gammal konsoll men minns inte att jag uppdaterat heller
    använda imgshack eller photobucket så man kan se bilden utan att logga in är du snäll?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Spacmec Visa Inlägg
    Om man kopierar in spelen med den vanliga dashboarden, och sedan patachar om med NE2GOD att dom blir GOD, vad händer då med $SystemUpdate-grejjerna? Kommer de ligga kvar och kunna förstöra för en?
    Är det bättre att installera spel med Freestyle istället? Fast då kan man väl inte komma åt spelen i den vanliga Dashboarden?
    $SystemUpdate ligger kvar om du kopierar med NXE och konverterar till GOD med NXE2GOD... du kan egentligen kopiera in spelet, sen fixa o trixa för o få bort den om du vill på datorn (göra ISO av spelet, radera $SystemUpdate därifrån sedan göra om till GOD med ISO2GOD istället)

    Om du installerar spelet via Freestyle/XEXmenu behöver du göra en Quickboot länk för att kunna spela det direkt från dashboarden, alternativt kan man även lägga Freestyle dash/Xexmenu som autoboot
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    19
    Tack för svaret Swizzy! Jag läste på något annat ställe där du rekommenderat Quickboot och det löste ju saken!

    Är det avancerat att göra om Freestyle till Autoboot? Jag har försökt att hitta någon bra guide, men har inte lyckats, men det kan ju bero på att jag är dålig på att hitta!

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Inte speciellt svårt, jag kan slänga upp allt man behöver för o göra det snart, om du använder gamla dashlaunch (0.02 tror jag den heter, eller om det var 0.2...) laddar du automatiskt direkt utan ytterligare mods (om du har freeboot) annars måste du patcha lite och trixa... kan skriva en guide för det senare när jag fått arslet ur vagnen och testa det
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Spel hänger sig i starten efter XEXMENU

    Hej!

    Har en Jtag maskin med xexmenu. Har fungerat kolckrent under flera månader. Men de senaste veckorna när jag har installerat nya spel så startar inte spelen. De hänger sig i starten när spelet laddas. Allt går bra med Xbox Image Browser, och installeringen på Xboxhårddisken. Men spelen startar inte.
    Maskinen är regionsfri.

    Behöver man uppdatera xexmenu ibland eller vad kan det vara för problem.

    Exempel på två spel som inte startar är
    NHL 11 NTSC XBOX360-COMPLEX
    Red Dead Redemption RF PROPER XBOX360-XB3

    Tacksam för all hjälp.

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av pelle1980 Visa Inlägg
    Spel hänger sig i starten efter XEXMENU

    Hej!

    Har en Jtag maskin med xexmenu. Har fungerat kolckrent under flera månader. Men de senaste veckorna när jag har installerat nya spel så startar inte spelen. De hänger sig i starten när spelet laddas. Allt går bra med Xbox Image Browser, och installeringen på Xboxhårddisken. Men spelen startar inte.
    Maskinen är regionsfri.

    Behöver man uppdatera xexmenu ibland eller vad kan det vara för problem.

    Exempel på två spel som inte startar är
    NHL 11 NTSC XBOX360-COMPLEX
    Red Dead Redemption RF PROPER XBOX360-XB3

    Tacksam för all hjälp.
    Oftast beror det väl på att data från spelet fattas, XB3 brukar t.ex. radera massa data (intro videos och sådant) men ibland så gör dom fel, så personligen håller jag mig borta från alla deras releaser... även om dom ska fungera kanske det inte är smart att börja radera data i blindo...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  24. #24
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Oftast beror det väl på att data från spelet fattas, XB3 brukar t.ex. radera massa data (intro videos och sådant) men ibland så gör dom fel, så personligen håller jag mig borta från alla deras releaser... även om dom ska fungera kanske det inte är smart att börja radera data i blindo...
    Tack för snabbt svar.

    Går det på ngt sätt kontrollera att data inte fattas innan man extraherar iso-filen med Xbox Image Browser?
    Eller är det bara att testa olika releaser?

  25. #25
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    ABGX360 antar jag är ett bra sådant program man ( ALLTID ) skall kontrollera spel via som vi alltid tjatar om

    Untouched release borde de döpa skiten till..
    Jävla lama scene fjårtisGAYmers
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av pelle1980 Visa Inlägg
    Tack för snabbt svar.

    Går det på ngt sätt kontrollera att data inte fattas innan man extraherar iso-filen med Xbox Image Browser?
    Eller är det bara att testa olika releaser?
    ABGX360 har en funktion att kolla speldata partitionen, kör spelet genom det, är det grönt där så finns all datan, sen är en annan bra regel att undvika JTAG specifika releaser (av vanliga 360 spel, XBLA/DLC kan du inte kolla, och dom är typ alltid JTAG specifika...)

    Normal storlek på en 360 release är mellan 6-8gb (om det bara är 1 skiva) är releasen UNDER 6gb är det troligtvis en JTAG release eller så saknas massa data eller liknande...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  27. #27
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    30
    Respekt
    20
    Jag har en maskin som jag snart ska JTAGa. Stoppade in hårddisken till den maskinen i en annan och skulle spela ett spel (fallout:nv) - då ville den uppdatera (Vilket jag inte gjorde).

    Frågan är: Gör det något om jag uppdaterar hårddisken (naturligtvis inte xboxen som ska JTAGas) ?

  28. #28
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Problemet är väl när du tar över din HDD till din maskin som kan j-taggas så kommer den tjata öronen av dig varje gång du startar maskinen
    och om någon skulle råka trycka ja ( småbbarn eller sambo ) så är det ju kört

    Uppdatera då hellre polarns maskin till 9199 mjukvara o formatera ett usb minne och spela från istället för att flytta din HDD.
    Sånt brukar ändå bara ställa till problem sen när man skall ladda filer har jag hört o sett skrivas.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  29. #29
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    30
    Respekt
    20
    Aha, tackar!!

  30. #30
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Staffanstorp
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    God middag !
    Va ett tag sen man posta något och nu e det Dax igen .
    Öppna 360'n och löda in jtag samt gick ut med en ftp Jane genom chassit. Sedan en custom ftp- Ltp med 5st 100ohm resistorer och en st diod. Kan starta xboxen om inte Ltp/ftp kablen är kopplad till min pc, men så fort jag kopplar in den så dyker RROD upp på boxen. Fick även ominstallera burken till xp från win7 för jungleflasher att funka så jag kunde uppdatera till LT. Men som sagt boxen i standby inkopplad till pc via customltp enligt konstens alla regler och när jag startar nandpro så hittar den inte boxen. ( nä vill inte köra på usb, e för tillfället en fattig elektrikerstudent :-)). Nån har nått bra tips??

Sida 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Jtag dsub9 kontakt
    By spenne in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 08:45
  2. Jtag?
    By JWhale in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 17:25
  3. Frågor angående Jtag
    By satcrow in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 19:26
  4. Frågor angående Jtag
    By satcrow in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 01:23
  5. JTAG hack FAQ efterfrågas.
    By fArGo_sWe in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 08:51

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •