Hej jag har ett Wii med några år på nacken, inte säker på när jag köpte den dock, men det var nog ett år efter release eller så. Den har gått igenom ett Wiikey 1 chip som jag fick installerat gud vet vart någonstans, som ialla fall gick sönder förra sommaren, då jag lämnade in den till PSXCare och uppgraderade till Wiikey 2 istället. Sen så med ett nyköpt Xbox 360 så rörde jag mitt ny chippade Wii inte så mycket mer, testade inte änns om alla minna gamla backups fungerade på det nya chippet. Så nu nästan ett år senare så plockade jag fram den i och med att lite nya intressanta spel släppts.
Så då bara för att testa och se om det var några gamla backups i min samling som behövde förnyas så märkte jag att en utav minna backups fick mitt Wii's spelare att göra det underligaste ljudet. Det lät inte bra ialla fall, ett sorts "bzzzzz" ljud, men den spelade backupen helt perfekt (inge read errors eller så). Så jag brände om den på en Verbatim -R skiva istället (har märkt att Verbatim fungerar bäst för backups på flera plattformar) och det fick det att sluta låta om spelaren (för den lät inte på några andra backups jag hade). Så sist så provade jag några original spel jag hade, och till min fasa så upptäckte jag att alla minna original spel får spelaren att ge ifrån sig ett "bzzz" ljud. Från Zelda TP till Wii Sports.
Det verkar inte som om den spelar upp dem här spelen sämre än normalt förväntat, eller som om den har några problem med dem. Utan det är bara det här "bzzz" ljudet, som är ganska högt och låter bara fel på en sån nivå att man inte kan ignorera det (fel på det sättet att man blir rädd att något är trasigt). Men nya backups spelar den upp perfekt och låter inte mer än vad är normalt. Detta måste vara relativt nytt för så här lät den inte strax efter att jag hade chippat den hos PSXCare med Wiikey 2.
Är detta något allvarligt, eller är det bara normalt slit som man får leva med? För om den gjorde det här ljudet på alla spel, då är det ganska uppenbart att det nog behövs en ny spelare. Men att den bara gör det här ljudet på nån enstaka backup och sedan alla original, verkar riktigt mysko.
Tack för hjälpen i förhand, och ursäkta att det blev så långdraget.
Bookmarks