Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Krävs Chip?

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2010
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Krävs Chip?

    Har först nu upptäckt fördelarna hos en Jtagad xbox och då jag får en slim i övermorgon känns det som att det spelar mindre roll om jag har en som inte är kopplad till live.

    Dock har jag, dum som jag är uppdaterat xboxen såfort det kommit upp så min är utesluten, skulle kastbyta med en kompis som fått RROD för ett tag sedan men det var kernel 8xxx på den med så även där sket det sig.

    Har dock planer att sälja mon flashade/moddade och inhandla en ny från ebay, tror till och med att jag kan gå plus på den affären med lite flyt..

    Köper givetvis en Jtagbar då och tänkte göra det själv då jag känner mig säker på lödning.
    Min fråga är dock om det fortfarande krävs ett modchip så man kan köra "dubbla kärnor" eller om det räcker att bara flasha om mobot och se glad ut.

    Har läst en del och inte kommit fram till något vettigt, på vissa sidor står det att man behöver ha två nand för att kunna använda Dashboarden och spela xbox 360 spel och på andra står det att det uppenbarligen ska gå bra ändå så jag frågar helt enkelt för att söka ännu mer :P

    Och om chip krävs, vilket rekomenderas och vad är det egentligen för skillnad?

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    15
    nej, chip krävs inte på nåt sätt
    det kan däremot vara bra ifall du vill ha dashboards parralellt.

    men när du väljer en xbox du ska jtagga, gör inte samma fel som jag och tro att det räcker med att dashboarden är 7371 eller lägre
    den MÅSTE också vara tillverkad senast 2009-06-18 (och även då kan det vara för sent, välj en box från 2009-05 eller tidigare för att vara mer säker) annars kommer CB:n vara uppdaterad och då kan boxen vara skyddad mot JTAG, trots att dashboarden är 7371 eller lägre.

    om xboxen har varit inne på service hos microsoft under juni 2009 eller senare är det också stor risk att den är skyddad mot jtag, även om dashboarden är gammal

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2010
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Ok ok, så man kanske ska frågalite innan man köper en "jtag able" xbox på ebay då.. ingen som e "refurbed" kan ju då vara säkra då dom antagligen bytt moderbord.

    Ska i första hand se om någon bekant har nån liggandes nånstans.

    Ska ställa en följdfråga också, är det så enkelt att man bara uppgraderar boxen till 7371, löder fast några kablar på mobot, kopplar in en lptkabel i datorn, tar backup på NAND, tar ut infon man behöver och kör in ex Freeboot 0.032?
    Lite väl enkelt förklarat men man behöver ingen Sånhär för att det ska funka?


    planerar även att koppla kablarna till en Sånhär som jag monterar i chassit och sedan ha en kabel med samma kontakt och en lpt port som jag kopplar i vid en ev. omflashning. Tror ni det kan fungera? Finns sånna kablar med på Ebay men de verkar vara för ex routrar och modem så tvivlar på att dom är raka utan motstånd och grejjer.. men borde ju gå att bygga en själv

    Fast det projektet kanske är lite overkill? :P

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Dallebull Visa Inlägg
    Ok ok, så man kanske ska frågalite innan man köper en "jtag able" xbox på ebay då.. ingen som e "refurbed" kan ju då vara säkra då dom antagligen bytt moderbord.

    Ska i första hand se om någon bekant har nån liggandes nånstans.

    Ska ställa en följdfråga också, är det så enkelt att man bara uppgraderar boxen till 7371, löder fast några kablar på mobot, kopplar in en lptkabel i datorn, tar backup på NAND, tar ut infon man behöver och kör in ex Freeboot 0.032?
    Lite väl enkelt förklarat men man behöver ingen Sånhär för att det ska funka?


    planerar även att koppla kablarna till en Sånhär som jag monterar i chassit och sedan ha en kabel med samma kontakt och en lpt port som jag kopplar i vid en ev. omflashning. Tror ni det kan fungera? Finns sånna kablar med på Ebay men de verkar vara för ex routrar och modem så tvivlar på att dom är raka utan motstånd och grejjer.. men borde ju gå att bygga en själv

    Fast det projektet kanske är lite overkill? :P
    Det är mycket bättre att bygga kablar själv, jag har ritat upp ett diagram för hur du ska löda en D-Sub 25 + D-Sub 9 (hane i båda ändarna, men jag kom på att jag hade ritat dom en aning fel när jag byggde kabeln senast, jag råkade rita D-Sub 9:an som hon delen...)

    Om du löder ihop en sådan adapter kabel kan du enkelt bara löda i en D-Sub 9 som du sedan lägger under plast toppen där hårddisken kopplas in (framtill i hålet som är där) det blir en hyffsat billig lösning, tror materialet går på typ 100-150~ totalt, plus att du då kan vara mer stolt över det eftersom du fixat allt själv
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2010
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jomen det låter ju som en bra idé

    Det kvittar väll om motstånden sitter i xboxen eller på själva kabeln antar jag de gör ju sitt jobb ändå

    Har f.ö sett två olika jtags på xenon, ett som använder dioder och ett som använder motstånd, och de är lite anorlunda faktiskt, gör det någon skillnad vilken man använder?

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Sätt motstånden i kabeln "de gör ju ingen nytta i maskinen" o diodbryggan rätt i din 360 annars kan du få problem med e-79 fel.

    Diodbryggan du pratar om sätts olika på olika modeller på moderkort, det är viktigt att du vet vilket schema du skall använda o vilka motstånd om du måste använda det om du har en bråkig Falconmaskin.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Dallebull Visa Inlägg
    Jomen det låter ju som en bra idé

    Det kvittar väll om motstånden sitter i xboxen eller på själva kabeln antar jag de gör ju sitt jobb ändå

    Har f.ö sett två olika jtags på xenon, ett som använder dioder och ett som använder motstånd, och de är lite anorlunda faktiskt, gör det någon skillnad vilken man använder?
    Vi på PSXCare kör med Dioder, oavsett moderkort då det blir lättare, och kräver färre lödningar... men det ska inte göra någon skillnad vilken du använder med XBR iaf, vad gäller Freeboot vet jag faktiskt inte...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Motstånden använder man väl ifall man inte har en riktig jtag-programmerare utan kör fulhack direkt till datorns parallellport...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Motstånden använder man väl ifall man inte har en riktig jtag-programmerare utan kör fulhack direkt till datorns parallellport...
    Man behöver inte ha motstånden på moderkortet om du kör LPT... däremot måste man ha motstånd ngntstans mellan 360 moderkortet och LPT porten på datorn (på 5 av 7 kablar)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2010
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Mjo, får ta o titta på hur det blir längre fram når jag väl fått tag i en jag kan Jtagga.
    Tackar för all info iallafall, var inne på att flasha en xenon men den hade tyvärr blivit uppdaterad, och då hittade jag två olika Jtag's

    Med endera Resistorer eller Dioder och som ni ser är de lite olika i Jtag bryggan då diodvarianten kopplar ihop 4 och 7 på J2D2 medans motståndsvarianten Går från 5 på J1F1 till 4 på J2D2.
    Själva kopplingen till datorn är dock likadan.

    Förresten, varför kan man inte jtagga en xbox som varit på reparation efter 090616? Hittat några refurbed på ebay (antagligen av Ms) med dash 6xxx men funkar dom inte får jag söka en annan helt enkelt, nån borde ju ha en gammal rrod maskin som bokstöd nånstans tycker man

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Dallebull Visa Inlägg
    Förresten, varför kan man inte jtagga en xbox som varit på reparation efter 090616? Hittat några refurbed på ebay (antagligen av Ms) med dash 6xxx men funkar dom inte får jag söka en annan helt enkelt, nån borde ju ha en gammal rrod maskin som bokstöd nånstans tycker man
    MS har uppdaterat Bootloadern, och datumet är lite luddigt, men allt mellan 2009-06-07 och 2009-06-20 är i gråzonen, vissa går andra går inte...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    15
    jag har faktiskt hört om folk som har köpt nya boxar med tillverkningsdatum i slutet av maj 2009, som är uppdaterade och skyddade mot jtag.

    men man ska ju inte tro på allt som skrivs...

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
    jag har faktiskt hört om folk som har köpt nya boxar med tillverkningsdatum i slutet av maj 2009, som är uppdaterade och skyddade mot jtag.

    men man ska ju inte tro på allt som skrivs...
    Det har nog varit refurbished boxar på t.ex. game? alltså konsoller som skickats in på Reparation hos microsoft och inte fått nytt datum, eller så kan dom ha haft otur bara...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    15
    ja, så är det nog. vet inte säkert dock :P

Liknande diskussioner

  1. Xbox 360 chip - NME v 2.0 Löst chip
    By SuFFix in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 14:19
  2. orginal chip
    By Black_Dragon in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 23:06
  3. Chip till D2B med klippta ben
    By sp4m in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 23:53
  4. SerieNR. LEH 16655210 för nytt för chip ?
    By Kaizoon in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 19:40
  5. när kommer det ett riktigt chip?
    By prodge64 in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 19:50

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •