Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Wiikey 2 vs Softmoddning???

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2010
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Question Wiikey 2 vs Softmoddning???

    Tjabba,

    Jag tittar på att skaffa mig en Wii (om jag får råd) och håller på att läsa in vad för moddningslösning som passar mig bäst (och vad det skulle kosta)...

    Frågar ju om både Wiikey och softmod men hittar ingen tråd om just softmoddning, så jag skapar denna tråden här.

    I slutändan vill jag bara ha spel-images på en hårdisk som är kopplad till Wii-konsolen som jag kan starta direkt - jag vill helst inte behöva bränna skivor. Inga andra funktioner är aktuella i dagsläget

    Men så läser jag att Wiikey 2 är "da shit" att använda mig av (å en kompis kör det). Men det chippet gör väl inte att jag kan köra en USB-enhet/SD minne?

    Är det "bara" är typ USB-Loader med softmod som ger mig detta? Måste jag ha chippat den också för att kunna softmodda den?

    Om nu softmoddning gör att jag kan spela "kopior" + göra det via USB - vad finns det för fördel med Wiikey gentimot softmoddning?

    I´m confused...

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av Roquen Visa Inlägg
    Tjabba,

    Jag tittar på att skaffa mig en Wii (om jag får råd) och håller på att läsa in vad för moddningslösning som passar mig bäst (och vad det skulle kosta)...

    Frågar ju om både Wiikey och softmod men hittar ingen tråd om just softmoddning, så jag skapar denna tråden här.

    I slutändan vill jag bara ha spel-images på en hårdisk som är kopplad till Wii-konsolen som jag kan starta direkt - jag vill helst inte behöva bränna skivor. Inga andra funktioner är aktuella i dagsläget

    Men så läser jag att Wiikey 2 är "da shit" att använda mig av (å en kompis kör det). Men det chippet gör väl inte att jag kan köra en USB-enhet/SD minne?

    Är det "bara" är typ USB-Loader med softmod som ger mig detta? Måste jag ha chippat den också för att kunna softmodda den?

    Om nu softmoddning gör att jag kan spela "kopior" + göra det via USB - vad finns det för fördel med Wiikey gentimot softmoddning?

    I´m confused...
    Wiikey Fusion (Wiikey 3) har dom möjligheterna du söker, även Wode har det, men Softmodden är det bästa för just dig, Wiikey2 låter dig enbart spela från skiva...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2010
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Wiikey Fusion (Wiikey 3) har dom möjligheterna du söker, även Wode har det, men Softmodden är det bästa för just dig, Wiikey2 låter dig enbart spela från skiva...
    Whoa, det var snabbt svarat! Stort kudos för det!

    Den konsol som jag KANSKE kommer att köpa har serienummer LEH196***** - kan man köra Wiikey Fusion på den om det är ett alternativ?

    Kanske får jag tålmodigt vänta tills webmastern för www.swizzy.se gör en schysst/smidig guide för hela softmoddnings-delen ifrån början till slut - inte bara för USBLoader!

    Nåja, först skall jag få tag på en konsol på studentbudget!!

    Tack så mycket för hjälpen!

    UPDATE: Hittade lite info på http://wiibrew.org/wiki/Homebrew_setup - så skall läsa på lite där!
    Last edited by Roquen; 2010-08-29 at 16:30. Anledning: Updatering, då jag hittade lite info värt att posta om! :)

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av Roquen Visa Inlägg
    Kanske får jag tålmodigt vänta tills webmastern för www.swizzy.se gör en schysst/smidig guide för hela softmoddnings-delen ifrån början till slut - inte bara för USBLoader!
    Nej, tyvär kan jag inte göra det... jag kan inte softmodda 4.3 själv, däremot finns det guider på engelska som man kan följa
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2010
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Smile Lite andra frågor

    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Nej, tyvär kan jag inte göra det... jag kan inte softmodda 4.3 själv, däremot finns det guider på engelska som man kan följa
    Ok, jag har förstått att det är lite olika metoder beroende på vilken version systemet har. Jag vet ju inte ännu om det är uppdaterat eller inte. Hoppas att det är ok att jag ställer lite andra frågor;

    * Om den aldrig är uppgraderad (har fw 3.2 eller något) - kan jag uppdatera konsolen till 4.2 då utan att gå "hela vägen" till 4.3 (som jag förstår är meckig)? Tjänar man något på uppdateringen (vill ju helst inte missa något)?

    * Jag har förstått att "alla" softmod-lösningar har Homebrew channel i botten, men sedan verkar det som man kan ha olika versioner som läggs på ovanpå det... Något/någon som du kan rekommendera/varna för?

    * Sett bilder på "Softmod Xtreme" med "USB Loader GX" som såg schysst ut. Är det delar av en lösning, eller bara namn på samma sak? Är det stabilt med bra funktionalitet? (eller har jag missuppfattat något)?

    * Är "USB Loader GX" en s.k. wad som man lägger på Homebrew channel?

    Tack på förhand!

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av Roquen Visa Inlägg
    Ok, jag har förstått att det är lite olika metoder beroende på vilken version systemet har. Jag vet ju inte ännu om det är uppdaterat eller inte. Hoppas att det är ok att jag ställer lite andra frågor;

    * Om den aldrig är uppgraderad (har fw 3.2 eller något) - kan jag uppdatera konsolen till 4.2 då utan att gå "hela vägen" till 4.3 (som jag förstår är meckig)? Tjänar man något på uppdateringen (vill ju helst inte missa något)?

    * Jag har förstått att "alla" softmod-lösningar har Homebrew channel i botten, men sedan verkar det som man kan ha olika versioner som läggs på ovanpå det... Något/någon som du kan rekommendera/varna för?

    * Sett bilder på "Softmod Xtreme" med "USB Loader GX" som såg schysst ut. Är det delar av en lösning, eller bara namn på samma sak? Är det stabilt med bra funktionalitet? (eller har jag missuppfattat något)?

    * Är "USB Loader GX" en s.k. wad som man lägger på Homebrew channel?

    Tack på förhand!
    1. Ja, du kan uppdatera till t.ex. 4.2 utan att gå vidare till 4.3; det gör du genom att uppdatera med spel (Original är att rekomendera då backups kan vara från en annan region, är den det riskerar du att bricka konsollen) Du tjänar väl inte jätte extremt mycket på att uppdatera system menyn, det du tjänar som mest på är väl att du slipper uppdatera IOS manuellt (den installerar dom du behöver)

    2. Förstår inte riktigt vad du menar, men jag antar att du pratar om IOS... cIOS etc. det är helt enkelt delar av mjukvaran som talar om för vad som än använder dom hur denna ska kommunicera med övriga delar av mjukvaran och/eller hårdvaran pretty much... cIOS x installer Rev 19 är bra samt cIOS 222/223 Installer 5

    3. Jag har ingen aning om vad "Softmod Xtreme" är för något, men USBLoaderGX är ett homebrew program som gör det möjligt för dig att spela spel från hårddisk, samt installera dom och lite annat sådär riktigt bra program! när du softmoddar hos oss är det här ett av programmen du får med

    4. WAD's är något man installerar direkt till nanden, så nej USBLoaderGX är inte en "WAD" däremot finns det en så kallad "Forwarder" till USBLoaderGX (se det som en länk till programmet, det är alltså en Kanal som Homebrewchannel kan man säga, som laddar programmet direkt från ditt SD kort utan att du behöver gå igenom HBC...)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Wiikey Press A to continue
    By beldrun in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 17:30
  2. Wiikey + NTSC
    By Zyke in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 16
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 08:25
  3. Wiikey
    By Fade2blk in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 10:34
  4. byta yaosm mot wiikey
    By 0scar in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 15:15
  5. Inlägg: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 19:46

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •