Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: Felsökning - mäta upp styrkretsen

Registrerade
    Sep 2007
    Respekt
    18

Felsökning - mäta upp styrkretsen

Hej!

Jag har en ps3 som inte läser skivor längre, det började med att den slutade läsa Bluray men läste allt annat. Sen satte jag in spelaren i en annan ps3 med ett annat fel och då efter en kort tid slutade den överhuvudtaget att läsa skivor. Nu har jag satt tillbaka den men den läser som sagt inte.

Jag tänkte beställa en reservdelslaserenhet KEM-400aaa och byta ut den.
    Men jag ville först försäkra mej om att det inte är något fel på något annat så att den nya läsaren jag köper går isönder den med.

Har hört att man med multimeter kan mäta strömförsörjningen på styrkretsen för att se att den inte matar med för mycket ström.

Hur går jag tillväga?

Är det något annat man skall göra för att försäkra sig om att jag inte köper reservdelen i onödan.

Det är en 60gigare.

Tacksam för svar.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Vi gör en mcgyver, vi har en sliten halvkass laser som vi alltid monterar först och sedan mäter med laserstyrkemätare på. Lyser den starkare än den borde så stänger vi av och struntar i att reparera ps3:an. Tror inte det händer så ofta, eftersom vi inte gjort oss besväret att felsöka vidare...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Sep 2007
    Respekt
    18
    Tack Hansi!

Men hur går jag tillväga för att mäta styrkretsen med multimeter då?
    Jag kanske uttrycker mej fel, men det är väl strömstyrkan från styrkretsen jag skall mäta eller?

Vilka värden skall jag få och hur gör jag. Jag har aldrig använt multimeter innan.

//Nicke

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av frizzby Visa Inlägg
    Tack Hansi!

Men hur går jag tillväga för att mäta styrkretsen med multimeter då?
    Jag kanske uttrycker mej fel, men det är väl strömstyrkan från styrkretsen jag skall mäta eller?

Vilka värden skall jag få och hur gör jag. Jag har aldrig använt multimeter innan.

//Nicke
    Potentiometrar på lasrar skall inte mätas med multimetrar då dessa avger en liten mängd ström för att mäta resistans, och lasrar är extremt ESD känsliga. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/ESD )

Skall man göra det korrekt så kopplar man på ett Oscilloskop ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Oscilloskop ) och mäter.
    Vi som Hansi skrev fuskar o använder oss av en laser styrke mätare som mäter hur starkt en laser lyser ( Jämför det med en multimeter för ljusstyrka )

Vårt Oscilloskop som jag banne mig bara är jag o Hansi som använt efter diverse kurser även utanför klassrum har stått på en hylla efter den flyttat från mitt tidigare teknikerbord då butiken låg på Hallandsgatan och numera har den ca 2.cm damm ovanpå sig
    Senast jag jobbade på PSXCare innan jag tog en break o sysslade med annat var över 6 år sen

Googlade lite o hittade gamla guider från ps2.nu som vi även startade på den tiden då PS2 var poppis för att få bättre sökresultat
    http://www.alsat.co.uk/~alsatco/foru...d.php?p=998530

Pdf dokumentet infogar jag i detta svar med.
    Den är gammal, anpassad för Ps2or men tekniken är densamma oavsett vad för laser du skall kalibrera

Såg för övrigt att ALLA sidor på Internet hade plankat vår guide om man sökte på ( http://www.google.se/search?q=laserk...ed=0CC4Q_wEwBA ) även några *Betala så får du ladda ned en manual från oss ) som jag är 100% på att vi inte gett vår tillåtelse att sälja vidare fri information eller fått royalty på alls.
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Sep 2007
    Respekt
    18
    Hej!

Tack för alla svar. Något annat än multimeter har jag inte tillgång till.
    Nu blir jag lite konfunderad. Jag har fått höra att man skall kunna använda det.

Om jag fattat det hela rätt så kan styrkortet ge för mycket ström till laserenheten så att den brinner ut i förtid. Jag vill altså bara mäta om den ger rätt spänning, kan jag då inte göra det med min multimeter.. Då vet jag inte om inte jag lägger ner allt ihop och köper mej en annan ps3.

Jag skulle vara tacksam för ett enkelt svar. Jag vill bara ersätta min nuvarande KEM 400aaa med en ny men vill vara säker på att den inte dör i förtid.

Om det inte finns mer att säga om saken än de svar jag fått så tackar jag så mycket men jag hade hoppats kunna lösa det enkelt utan annan utrustning än den jag har.

Registrerade
    Jan 2002
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Skall man göra det korrekt så kopplar man på ett Oscilloskop
    Om man tänker göra det inkorrekt då?

Jag vet att du har gett ut info tidigare för multimeter, men kan inte hitta det någonstans i forumet, och tro mig.... jag har sökt för nån månad sedan när jag fixade grabbens PS3.
    Nu chansade jag efter att inte hitta nåt och det fungerade , men kan ju vara bra att veta till en annan gång.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Potentiometrar på lasrar skall inte mätas med multimetrar då dessa avger en liten mängd ström för att mäta resistans, och lasrar är extremt ESD känsliga. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/ESD )

Skall man göra det korrekt så kopplar man på ett Oscilloskop ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Oscilloskop ) och mäter.
    Vi som Hansi skrev fuskar o använder oss av en laser styrke mätare som mäter hur starkt en laser lyser ( Jämför det med en multimeter för ljusstyrka )

Vårt Oscilloskop som jag banne mig bara är jag o Hansi som använt efter diverse kurser även utanför klassrum har stått på en hylla efter den flyttat från mitt tidigare teknikerbord då butiken låg på Hallandsgatan och numera har den ca 2.cm damm ovanpå sig
    Senast jag jobbade på PSXCare innan jag tog en break o sysslade med annat var över 6 år sen

Googlade lite o hittade gamla guider från ps2.nu som vi även startade på den tiden då PS2 var poppis för att få bättre sökresultat
    http://www.alsat.co.uk/~alsatco/foru...d.php?p=998530

Pdf dokumentet infogar jag i detta svar med.
    Den är gammal, anpassad för Ps2or men tekniken är densamma oavsett vad för laser du skall kalibrera

Såg för övrigt att ALLA sidor på Internet hade plankat vår guide om man sökte på ( http://www.google.se/search?q=laserk...ed=0CC4Q_wEwBA ) även några *Betala så får du ladda ned en manual från oss ) som jag är 100% på att vi inte gett vår tillåtelse att sälja vidare fri information eller fått royalty på alls.
    Shit, den där gamla guiden kommer jag inte ens ihåg att jag/vi gjorde längre :-) Får väl ta och göra en ny guide för ps3:an...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Sep 2007
    Respekt
    18
    Det är ju jätteroligt att jag fått så mycket svar på denna tråden, men tyvärr har jag inte haft mycket nytta av dom.

Jag söker fortfarande hjälp med hur jag kan använda mej av multimetern till att mäta upp om styrkortet är defekt.

Är det verkligen så att man kan göra saken värre genom att göra använda den som jag hade tänkt? Finns det något annat sätt att gå tillväga då?
    Jag vill altså inte gå och köpa en massa utrustning utan använda mej av befintlig.

Åter igen, tacksam om någon kan posta ett svar i denna tråden hur jag kan försäkra mej om att jag inte köper en ny laser i onödan.

//Nicke

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Om vi inte använder oss av Multimetrar för att mäta potentiometrar på en laser så betyder det ändå att vi har någon form av vetskap om varför vi inte bör göra det

Det är ju jättetrist att behöva byta laser på laser på laser åt en kund o gå i förlust på lagersvinn.
    Ps1 lasrar kaliberade jag med hörseln och gör fortfarande än idag.
    Ingen raketforskning där inte för den som är van vid det
    Där räckte det med en Tekken 2 skiva på Verbatim medium eller Kodak och en isolerad skruvmejsel för att ändra potten...

Det "mer korrekta sättet" att mäta en potentiometer på en laser med en multimeter är att ( LÖDA LOSS DEN ) först
    Därefter kan du med en bra kalibrerad multimeter ställa ett värde o sen löda tillbaka den... Det borde ni förstå att vi inte orkar med utan använder andra metoder istället.
    Jag dammar hellre av oscilloskopet och letar kablar i en halv dag för att få igång skrället än att sabba en laser.....

Det finns tyvärr inga genvägar...
    Vi kastar in en kissig laser som vi inte är rädda om i en PS3, mäter ljusstyrkan o går den över vad vi har som gränsvärde så berättar vi för kunden att den inte går att laga... Om kunden insisterar får han ingen garanti o lasern kommer brinna allt från några minuter till dagar... o vi har inte lämnat ut en sådan risig ps3a med laser utan garanti då vi är tvugna att ge garanti pg.av konsumentlagar här i Sverige ( Eu )
    Sen är vi inga förråds eller källarpulare som tycker det är kul att ha missnöjda kunder heller utan hellre lägger ned lite kärlek på saker vi servar.
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det Penndraken pratar om handlar mest om att det kan skada en laser om man mäter med multimeter på ett sådant sätt att den ström som multimetern behöver för att mäta resistans tar en olämplig väg. Problemet är att multimetern använder likström, och lasern mår precis som en högtalare bäst av att strömmen kommer i vågformer.

Det du vill ha är mätpunkter och referensvärden för att se om laserns styrkrets mår bra, och dessa värden skulle alltså vara uppmätbara i form av ren spänning, resistans eller strömstyrka så att du kan kolla dom med en vanlig multimeter. Den informationen har vi inte. Hittar du information om sådana punkter/värden så vill vi gärna ta del av den.

Det cirkulerar faktiskt servicedokument för de äldsta ps3rna, jag har inte hunnit bläddra i dom ännu, kan finnas något vettigt att hitta där.

Registrerade
    Sep 2007
    Respekt
    18
    Hej!

Även om jag inte fått det jag sökte ville jag bara passa på att tacka er för alla svar. Jag antar att jag får ge upp jakten på detta i det här forumet allfall. Jag vet ett ställe i sverige som säljer lösa lasrar, jag skall fråga dom och får jag något vettigt svar så kanske jag postar här för framtidens skull.

Jag vill lixom inte ge upp hoppet om mina 2 ps3or, det är ju 60 gigare och jag vill inte ha dom nya slimmade eftersom jag vill komma åt ps2 stödet. Nu har jag ju förstått att den första ps3an jag kom över inte är värt att lägga något mer i tid eller pengar på eftersom den brände ut en redan halvtaskig laser på bara någon timme. Men ps3 nr 2 som verkade må relativt bra bortsett från att den inte ville läsa just bluray spel ibland, den vill jag hemst gärna få liv i.

Tackar för alla svar!

Liknande diskussioner

1. Backa upp savegames
    By Xsint in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 14:23
  2. Spel "dyker inte upp i menyn"
    By karoshi99 in forum Nintendo WII - Argon / Wiiktus / Injectus
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 00:49
  3. Xbox Live tar upp för stor del av mitt spelande
    By Chsandberg in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 13:08
  4. Låsa upp hårddisk?
    By vader in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 12:13
  5. Risker med att koppla upp sig online?
    By Jowy in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 15:06

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner