Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: Min Xbox 360 läser bara skivorna ibland.

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17

    Min Xbox 360 läser bara skivorna ibland.

    Hej

    Jag har en xbox 360 som bara läser skrivor ibland. Stoppar jag i en skivan hör man att den försöker och sen kommer bara "Open Tray" ikonen fram som att den inte fattar att den redan har en skiva i sej. Men om man har tur eller tålamod kan det fungera som det skall.

    Är det någon som vet hur jag skall gå tillväga för att fixa felet. Jag har surfat runt lite men inte hittat något bra svar. Jag har redan skruvat isär konsolen och gjort rent ögat försiktigt med en fuktig optikduk. Men det verkar inte ha hjälpt. Den beter sej likadant vare sej jag har minneskortet i eller kör den helt utan profiler eller annat. Det skulle altså inte hjälpa i mitt fall att formatera hårdiskar/minnekort som någon på internet föreslog.

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Det finns 2 alternativ (Vad jag känner till) till vad som kan vara felet.

    1. Dålig laser, går att byta.
    2. Magneten som ska hålla fast skivan när den snurrar har lossnat. Lösning:

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Låter det som att lasern hackar? isåfall kan det vara laser motorn som är CP, annars kan det också vara själva skivmotorn som är cp... i båda fallen går det oftast att bara byta ut dom enheterna
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Tack för svaren.

    Jag har en annan 360 med ett annat fel. Kan man ta hela DVD enheten och swappa bara eller? Har för mej att jag läst någonstans att det int går så enkelt?

    Tacksam för svar!

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av frizzby Visa Inlägg
    Tack för svaren.

    Jag har en annan 360 med ett annat fel. Kan man ta hela DVD enheten och swappa bara eller? Har för mej att jag läst någonstans att det int går så enkelt?

    Tacksam för svar!
    Du kan ta den DVD enheten ja, MEN du måste flasha om den med rätt key och "spoofa" den, det vill säga ändra om lite så att den säger att det är samma läsare som satt i från början
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Låter det som att lasern hackar? isåfall kan det vara laser motorn som är CP, annars kan det också vara själva skivmotorn som är cp... i båda fallen går det oftast att bara byta ut dom enheterna
    Precis så låter min xbox och spelen funkar bara då och då och laggar sönder ioförsig förståligt då boxen vart med sen 2005. hur mycket skulle ni ta för att bta dom grejjerna ?

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Zebban123 Visa Inlägg
    Precis så låter min xbox och spelen funkar bara då och då och laggar sönder ioförsig förståligt då boxen vart med sen 2005. hur mycket skulle ni ta för att bta dom grejjerna ?
    Vi tar 500:- för DVD enheten, 350:- för flashning och montering...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Vi tar 500:- för DVD enheten, 350:- för flashning och montering...
    ok, min box är redan chippad emd xecuter2 tror jag men man kanske måste flasha om ? vad är skillnanden mellan xecuter2 och era grejjer ?

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Zebban123 Visa Inlägg
    ok, min box är redan chippad emd xecuter2 tror jag men man kanske måste flasha om ? vad är skillnanden mellan xecuter2 och era grejjer ?
    Xecuter 2 är Xbox chip, inte Xbox 360... så det är en ENORM skillnad
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Hej!

    Tack för svaren. Det är nog lite olika boxar men båda är såklart 360. Har för mej att det ena är en hdmi (den som inte läser) och den andra är något år tidigare. Men gärna om jag kunde få lite detaljerat info om hur jag måste göra innan jag kan genomföra swappen

    Och ja föresten, det låter som att den hackar eller "försöker läsa" men inte kan. Men som sagt ibland går det bra. Den ville inte läsa en film alls hur mycket jag än försökte. Sedan tog jag en annan film och då kunde jag se hela utan problem.

    Men altså, förutsatt att det inte är lätt att fixa och någon kan tipsa om hur så vill jag byta DVD mellan dom så.. hur gör jag exakt?

    Hade vart kalas!

    Tack på förhand.

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av frizzby Visa Inlägg
    Hej!

    Tack för svaren. Det är nog lite olika boxar men båda är såklart 360. Har för mej att det ena är en hdmi (den som inte läser) och den andra är något år tidigare. Men gärna om jag kunde få lite detaljerat info om hur jag måste göra innan jag kan genomföra swappen

    Och ja föresten, det låter som att den hackar eller "försöker läsa" men inte kan. Men som sagt ibland går det bra. Den ville inte läsa en film alls hur mycket jag än försökte. Sedan tog jag en annan film och då kunde jag se hela utan problem.

    Men altså, förutsatt att det inte är lätt att fixa och någon kan tipsa om hur så vill jag byta DVD mellan dom så.. hur gör jag exakt?

    Hade vart kalas!

    Tack på förhand.
    Följ den här steg för steg guiden:

    1. Öppna båda maskinerna

    2. Ta reda på vad den gamla spelaren är för märke/modell (den trasiga)

    3. Ta reda på vad den nya spelaren är för märke/modell (den du ska byta till)

    4. Dumpa den gamla trasiga läsaren enligt den guide du finner lättast att följa för just din spelare, finns guide för Hitachi och Liteon på min hemsida...

    5. Dumpa nya läsaren enligt den guide du finner lättast att följa för just din DVD-enhet, finns guide för hitachi och liteon på min hemsida...

    6. Läs nu den här guiden: http://www.swizzy.se/Guider/FwSpoof.php tänk på att bilderna demonstrerar Hitachi 47 spoofning av en BenQ drive... det lär inte vara samma i ditt fall, så ändra helt enkelt det till vad du nu har istället, du kan INTE spoofa en liteon firmware med FWToolbox 4.8 (om jag inte minns fel) då får du istället använda Jungleflasher som kanske är lättare i det stora hela...

    7. Skriv nu den nya mjukvaran (den du skapade tidigare vid steg 6. ^) till den nya spelaren (den du ska använda i din maskin)

    8. Testa nu om det fungerar bättre, om det inte gör det tar du kontakt med någon som är säker på vad dom håller på med, t.ex. PSXCare
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    147
    Respekt
    18
    Har exakt samma problem. Skruvade isär den och spolade ur damm och skit med lite tryckluft, dock ingen skillnad. Är dock inge haj på att skruva isär saker och sånt där så jag vågade inte öppna dvdläsaren eller något i den stilen.

    Alla orginalspel fungerar som de ska, men de brända går inte, samma för dig?

    Lutar mer och mer åt att köpa ett Slim nu istället.

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Equality Visa Inlägg
    Har exakt samma problem. Skruvade isär den och spolade ur damm och skit med lite tryckluft, dock ingen skillnad. Är dock inge haj på att skruva isär saker och sånt där så jag vågade inte öppna dvdläsaren eller något i den stilen.

    Alla orginalspel fungerar som de ska, men de brända går inte, samma för dig?

    Lutar mer och mer åt att köpa ett Slim nu istället.
    i ditt fall är det troligen lasern som börjar ge upp
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    147
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    i ditt fall är det troligen lasern som börjar ge upp
    Mm du har säkert rätt. Går den att byta för en lekman? Jag tänkte försöka i helgen nämligen, har inget att förlora eftersom den ändå inte går läser skivorna nu.

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Equality Visa Inlägg
    Mm du har säkert rätt. Går den att byta för en lekman? Jag tänkte försöka i helgen nämligen, har inget att förlora eftersom den ändå inte går läser skivorna nu.
    Mycket lättare att byta hela DVD enheten, om du inte vet hur man ska kalibrera lasern och liknande bör du byta hela spelaren istället...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Xecuter 2 är Xbox chip, inte Xbox 360... så det är en ENORM skillnad
    Det är en 360 men har för mig att chippet hette så, det är varfall ett chip som inte behöver nån boot cd eller nåt måste nog va bland dom första som kom till 360 då den är chippad väldigt tidigt

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    360 hade ett fulchipp för länge sen som heter N.M.E

    79 KEy var en annan lösning för att initiera Hitatchi 79 i Mode-B så man kunde flasha dem
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Zebban123 Visa Inlägg
    Det är en 360 men har för mig att chippet hette så, det är varfall ett chip som inte behöver nån boot cd eller nåt måste nog va bland dom första som kom till 360 då den är chippad väldigt tidigt
    Ok, well oavsett vad du har för chip är det bättre att flasha en 360 idag, då chippen inte fungerar speciellt bra på 360, det ända chippet som är bra är 79key som låser upp dom, men det påverkar inte huruvida den kan läsa backups eller ej...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Mycket lättare att byta hela DVD enheten, om du inte vet hur man ska kalibrera lasern och liknande bör du byta hela spelaren istället...
    Räcker det inte att byta ut lasermodulen?

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av 4everapple1 Visa Inlägg
    Räcker det inte att byta ut lasermodulen?
    Visst, men det kanske inte fungerar riktigt optimalt om du bara byter den, därför kalibrerar man den så att den fungerar optimalt
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #21
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av 4everapple1 Visa Inlägg
    Det finns 2 alternativ (Vad jag känner till) till vad som kan vara felet.

    1. Dålig laser, går att byta.
    2. Magneten som ska hålla fast skivan när den snurrar har lossnat. Lösning:

    Ang videon så är det 100ggr bättre att skruva upp locket o limma magneten o sen skruva tillbaka locket än lilla plåtcirkeln som de visar på videon som kan orsaka glapp...
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Tack för svaren, jag får se hur jag går vidare med den här.

    // Nicke

Liknande diskussioner

  1. PSP läser ej UMD skivorna :(
    By KJG in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 21:23
  2. Läser bara ibland
    By maqen in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 18:36
  3. Läser inte skivorna
    By Spket in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 11:18
  4. Xbox startar bara ibland, men stängs av!
    By wh2ne in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-04, 17:55
  5. DVD´n läser ej skivorna
    By Troffe in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-17, 13:30

Tags for this Thread

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •